Jump to content

salong kalibre


lappen

Recommended Posts

Fart er vel stikkordet og kulediameter.

200px-Rimfire_22_Family.jpg

der ser du 22lr mot en 22wmr som også kalles 22mag og den ligger i hastighetsområdet 550-620ms mens 22lr ligger fra ca300 subsonisk og litt over 400 hispeed (bare arrester meg hvis jeg tar feil)

 

180px-Rimfire_17HMR_22Mag.jpg

 

og her har du 17hmr mot en 22wmr som er en 22 wmr hylse presset ned til og ta 172. kuler 4.4mm mot 5.7mm i 22.

 

håper det forklarte litt

Link to comment
Share on other sites

Jaså? Hvorfor det?

 

Var overbevist om at alle rand-tennings-kaliber gikk under betegnelsen "salong".

Har aldri helt skjønt hva "salong" betyr og skjønner værtfall ikke hvorfor .22LR er den eneste kaliberet som er "salong".

Har du en definisjon på "salong"? Har lett uten hell.

 

 

BrunotwentytwosaloonEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Trodde alltid før at .22 lr var det eneste salongkaliberet, men siden har jeg fått inntrykket av at de fleste små randtenningspatronene kan kalles salongpatroner. Grunnen til at de fleste kaller .22 lr for "salongen" er vel at den er det vanligste salongkaliberet?

 

Dette rommets beskrivelse er jo:

"Salongen

Kurante randtenningspatroner og våpen for disse."

 

Og her inne er det jo diskusjoner rundt flere kalibere enn bare .22 lr!

Link to comment
Share on other sites

"salong"-ordet stammer vel fra gamledagers skytinge i "salongen" og de dertil brukte eikenøtter/staspatroner i .22/6mm.

 

diverse grovkalibrede rimfirepatroner var antagelig for kraftige til bruk i "salongen", muligens borsett fra 9mm flobert? har sett diverse antikke "salongrifler" levert i både 6mm og 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Kortversjonen:

Navnet salonggevær stammer fra den spede begynnelse, og ble opprinnelig brukt om våpen og patroner for innendørs bruk. Som regel ble det brukt patroner uten krutt, bare med tennsatsen som drivmiddel, likt det vi kaller "Ekenøtter" i dag.

Det var gjerne D'Herrer som hadde råd, tid og mulighet til å bedrive denne koseskytinga hjemme. Altså skyte i salongen/stua. Derav navnet salonggevær.

 

Derfor har jeg også problemer med å kalle 22wmr og 17hmr for salonggevær selv om de er randtendte, nettopp fordi de er for kraftige i henhold til uttrykket salonggeværets opprinnelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Før i tiden var de fleste patroner av typen rimfire. (som eks. 22l.r.) Også grove patroner som 12,7x44R.

22l.r.fikk kallenavnet salong for at den var svak nok til hygge- treningsskyting i Saloon, eller skal jeg si bar/pub.

Nå var det mange typer av salongpatroner. De mest kjente var vel 22l.r., 22 ekstra long og 22 short.

22 ekstra long gikk ut av produksjon for ikke lenge siden og 22 short er vel på tur ut.

Nå har jo de fleste patronprodusentene gått over til sentertenning.

Mens små patroner som 22.lr., 22 WMR, 17 Mach-2 og 17 HMR har holdt stand.

Muligens for at hylsene er veldig tynn og dermed for svak for omlading.

Prøvde en gang å lade noen få patroner i en sentertent versjon av 22 Mag. Det var veldig fiklete.

Link to comment
Share on other sites

Man kan også tenke seg en annen forklaring på ordet salongrifle. Dersom du ikke var habil i engelsk, hvordan ville du da uttalt .22 cal long rifle? Derav salongrifle.

 

NB: dette har nok ikke rot i virkeligheten dessverre :D

 

I gamle norske kataloger og hefter så står det salonrifler. Ser i August Larsens lille bok 1880(sønn av Hans Larsen) "Kunsten ved øvelse i hjemmet at blive en god rifleskytter" der står det selvsagt om salonrifler og salonpatroner men der er kun Flobert patroner som nevnes med enkel eller dobbel hylse. Enkle hylser hadde ord på seg for å lett sprenges derfor anbefaltes dobble.

Holdet ser ut til å være 12m der er også lagt ved en skive baki. Så opprinnelsen er nok 6mm Flobert ganske like senere "eikenøtter" og ikke .22lr som jo svir igjennom ganske mye.

I USA var det nok det de kaller .22BBCap og lignende som er ganske like de over nevnte men har oftest rundkule mens Flobert er meget spiss.

Jeg har masse ulike slike patroner, skal se om jeg kan få tatt et nærbilde

Link to comment
Share on other sites

Får vente litt med patronene, her er 4 bilder av div. relatert

 

DSC02489.jpg

 

Dette er bilde av Flobertrifler fra Prisliste trolig 1880

 

 

DSC02490.jpg

 

Her er baksiden på samme ark med Remingtontype

 

 

DSC02491.jpg

 

 

Dette er fra August Larsens bok 1880, ganske stor blink som forøvrig er 9p

 

DSC02492.jpg

 

Tilslutt noe senere skiver, trolig 1890-1920, litt ekkel den oppe til venstre

Link to comment
Share on other sites

Kortest fortalt kan man si "innendørspatron". Det fordi det ble først brukt innendørs, i "shooting salons". På tysk har de et begrep som er nokså nærme, "zimmer schutzen", som på norsk igjen betyr innendørspatron.

 

Vi bruker jo .22 LR utsrakt innendørs til både rifle og pistol her til lands.

 

Variantene .17HMR (Hornaday Magnum Rimfire?) og .17 Mach2 er utviklet utelukkende for jakt, og er derfor (Min mening) ikke som "salong" å regne.

Link to comment
Share on other sites

På tysk har de et begrep som er nokså nærme, "zimmer schutzen",

 

Jeg kjøpte en gang noen patroner på Vaapensøilen som var merket med "RWS Zimmer-et-eller-annet". Disse var standard .22lr på hylsen, men hadde en kort og svært butt kobberfarget kule. Jeg brukte de til trening både med revolver og rifle. Lite smell, men stor moro :D !

Link to comment
Share on other sites

Så var det litt patroner, jeg tror de fleste eller alle slike "eikenøtt" typer er ladet med skytebomull og ikke krutt

 

 

DSC02493.jpg

 

Et utvalg men den helt til venstre er en av første type Flobert veldig konisk rim ca 1840 -50 de andre er et utvalg over lang tid

 

 

DSC02495.jpg

 

Her en fransk boks trolig fra tidlig 1900tallet, ser det ble litt uskarpt, der finnes mange ulike slike bokser med norske navn på både i blikk og papp men der er nok bestillingsvarer fra utlandet som de fikk egne navn på boksene.

 

Ser det diskuteres Zimmerpatroner over, det er meget svake 22lr med ei ca, Short kule, lurer litt på om disse også er ladet med skyte bommull, det kan jeg sjekke, her endel slike

Link to comment
Share on other sites

da takker jeg for historie info på "salong" :D

 

Men hvor stor forskjel er det på 22lr og 17hmr om jeg ligger i litt vind og skyter blink på 70 meter?

Tenker på vindavdrift..

 

Skal ha meg en salong, men vet ikke helt hva, så anbefaling på børse kunne også vert greit.

Har fått pris på cz 452 med demper og kikkert av rimelig art. 4600 for alt.

Men har hørt at avtrekket ikke er av beste sort!?

Link to comment
Share on other sites

Fart er vel stikkordet og kulediameter.

der ser du 22lr mot en 22wmr som også kalles 22mag og den ligger i hastighetsområdet 550-620ms mens 22lr ligger fra ca300 subsonisk og litt over 400 hispeed (bare arrester meg hvis jeg tar feil)

 

CCI Stinger i .22lr skal ifølge reklamen klare å spytte ut kula med en utgangshastighet på 500m/s. Uvisst hvor langt løp en ser for seg her, da .22lr har jo typisk høyest utgangshastighet med veldig kort løp. Noen sier 30-40cm. Sikkert avhengig av patronen. Hva hastigheten blir med f.eks. 47cm løp hadde jo vært morro å vite. Men en kan jo merke seg at 500m/s nærmer seg .22wmr hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Om man går inn på PCB og sammenligner litt med følgende verdier (ca tall, finnes sikkert bedre ammo osv)

 

22 LR 40 grs kule i 330 m/s Vindavdrift 100 meter ved 5 m/s = 16,5 cm

22 WMR 30 grs kule i 670 m/s Vindavdrift 100 meter ved 5 m/s= 16,1 cm

17 HMR 20 grs kule i 724 m/s Vindavdrift 100 meter ved 5 m/s= 7,7 cm

 

Men samtidig må det nevnes at leon ikke fikk PCB helt til å stemme på 22 LR.

Så mulig programet ikke håndterer sub hastigheter.

Så ta tallene med en litt klype salt

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

så vindavdriften på .17hmr er vesentlig mindre på normal "salongskyteavstand" om man kan kalle det det. (under 100 meter)

hmm.. intresangt.. da det blåser hver dag her på flate Jæren.

 

Jeg skal ha salong til skytetrening og til diverse kråker og sånt.

 

eneste som bremser meg i forhold til annet enn .22lr er prisen på ammo.

Link to comment
Share on other sites

  • 14 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...