Jump to content

S&W mod 19 for lett SA-avtrekk


Mesterpus

Recommended Posts

Hei dere!

Jeg har nettopp overtatt en nydelig Mod19-3. Revolveren fungerer helt utmerket, men jeg la fort merke til at single action avtrekket er helt utrolig lett. Det er nesten så man bare puster på det, så går det av. Jeg skal bruke revolveren til revolverfelt, og skal ikke bruke den i SA. Hva er mest riktig å gjøre her? Jeg mistenker tidligere modifikasjon på sear/hammer eller bare slitasje. Den står neppe vektkrav til avtrekket i SA, så da må jeg på en eller annen måte gjøre den til DA only. Jeg vil nødig bobbe hanen, da det vil være irreversibelt. Jeg har ikke tilgang på lokal børsemaker, så jeg må i så fall sende den langt og vente lenge. Dette er jo noenlunde kostbart. Drømmen var å få den klar til første stevne i april... Jeg er bare litt i tvil om hva som er lurest å gjøre uten å ødelegge en flott revolver.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den har "push off", dvs. om hanen er lett å dytte av SA-searen uten at du rører avtrekkeren, så er SA avtrekket mer eller mindre utslitt. 

I så fall er en mulighet å file av litt på SA-searen på hanen slik at du ikke får spent opp i SA.

 

I og for seg like irreversibelt som å bobbe, men revolveren ser fortsatt hel ut.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Du kan jo også lime på en liten gummipute eller lignende på undersiden av hanesporen. Dermed kan ikke hanen trekkes opp i single action. Double action virker fortsatt hvis ikke denne gummidingsen er for tykk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, hipshot said:

 

Du kan jo også lime på en liten gummipute eller lignende på undersiden av hanesporen. Dermed kan ikke hanen trekkes opp i single action. Double action virker fortsatt hvis ikke denne gummidingsen er for tykk.

 

Hjelper ikke. I følge regelverket skal endringen være permanent. 

Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (7 timer siden):

Hjelper ikke. I følge regelverket skal endringen være permanent. 

 

Hmm, jaha. Ja det er jo alltid noe. 

 

Hvilken endring er det snakk om? Avtrekksvekt?

Har du referanse til dette? 

 

Enkelte bruker også en slik gummidings istedet for denne trykk kulen, så det hadde vært fint å vite.

Link to comment
Share on other sites

 

Kan hende alle har litt rett når det gjelder "endring skal være permanent". Vil være greit i noen regelverk, men andre ikke har noe spesifikt om dette.

Det varierer nok litt mellom IPSC, Western, PPC 1500, Svartkrutt, NSF, eller?

Link to comment
Share on other sites

Hva er i så fall en permanent endring i denne sammenheng? Har da filt av sa på hammeren på gp100, men det tar knapt et minutt å bytte tilbake til hammer med sa. Er den endringen permanent? Om ikke den endringen er permanent hva regnes da som permanent

Edited by TheEdge
Link to comment
Share on other sites

Om SA-avtrekket er bare til å puste på så er det vel som Diabolo sier at noe må være utslitt, og da er det bare å file bort. Det som er utslitt er ikke reversibelt uansett uten å skifte deler. 
Jeg har flere revolvere med samme møkkanikk der alt av fjærer er skiftet ut og alt som kan poleres er polert og tilpasset etter beste evne. SA-avtrekket blir litt for lett, men det er vel bare i NM og oppover at noen kontrollerer det. Uansett er det smart å bore et hull i skjeftet slik at du får lett tilgang til strammeskruen til slagfjæra. Da kan du stramme en omdreining for å øke på trykket. Det er også greit da det innimellom er tennhettetørke og man må nøye seg med fabrikkammo eller harde tennhetter.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, byraacraten said:

 

Kan hende alle har litt rett når det gjelder "endring skal være permanent". Vil være greit i noen regelverk, men andre ikke har noe spesifikt om dette.

Det varierer nok litt mellom IPSC, Western, PPC 1500, Svartkrutt, NSF, eller?

Ikke skyte pianisten 😉

Tenkte NSF felt, det med varig endring ble formidlet på NM kontroll, finner dette som står under felt reglementet. 

 

8.25.4.8.3. For revolver skal avtrekksvekten måles i single action (spent hane) dersom revolveren 
har denne funksjonen og hanesporen ikke er fjernet. 
Har ikke revolveren single action funksjon, eller hvis hanesporen er fjernet, måles 
avtrekksvekten i double action (nedspent hane).

Link to comment
Share on other sites

Razorback skrev (2 timer siden):

Ikke skyte pianisten 😉

Tenkte NSF felt, det med varig endring ble formidlet på NM kontroll, finner dette som står under felt reglementet. 

 

8.25.4.8.3. For revolver skal avtrekksvekten måles i single action (spent hane) dersom revolveren 
har denne funksjonen og hanesporen ikke er fjernet. 
Har ikke revolveren single action funksjon, eller hvis hanesporen er fjernet, måles 
avtrekksvekten i double action (nedspent hane).

 

Det er ingen endring i reglementet for NM.

 

Og hvis dette er det eneste du finner så er det jo ingenting.

Link to comment
Share on other sites

hipshot skrev (På 5.3.2024 den 8.03):

 

Du kan jo også lime på en liten gummipute eller lignende på undersiden av hanesporen. Dermed kan ikke hanen trekkes opp i single action. Double action virker fortsatt hvis ikke denne gummidingsen er for tykk.

 

 

Så hvis dette altså ikke er nok, les det finnes ett eller annet i reglementet (som ikke jeg vet om), så blir det den harde måten:

 

Inni reboundfjæren er det en liten stålpinne, dvs hvis ikke en eller annen gjøk har kastet den vekk. Dette er avtrekksstoppen på S&W. Få fatt i en tilsvarende som er litt lenger. Så trimmer du lengden ned litt etter litt (tester SA og DA for hver gang) inntil du har funnet den lengden som gir DA men ikke SA.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ift permanent endring kan en jo diskutere hvorvidt en trykkpunktkule som i prinsipp bare er en liten skrue og kan (ganske enkelt) skrus ut, er mer "permanent" enn en pålimt gummibit eller evt en strips. 

Jeg har også bobba hane på spesialrevolveren min, dette er iogforseg en permanent endring av hanen, men jeg har jo orginalen, og kan sette inn denne om jeg ønsker å ha hanesporen, så endringen av selve revolveren er ikke permanent.

Kan legge til at nevnte revolver har fått målt SA avtrekk hver gang den er blitt kontrollert, på tross av manglende hanespore.........

 

Link to comment
Share on other sites

Spørs helt hva som har blitt gjort og hvilken del som er slitt som gjør at SA er så lett, men en mulig løsning er å kvesse den delen på avtrekkeren som engasjerer SA sporet på hanen. Forutsetter at hanen ikke har blitt gjort noe med og så lenge man kun skyter DA så vil det holde.

Er det ikke gjort noe med hanen så for guds skyld ikke gjør noe med den, haner til eldre S&W begynner å bli vanskelig og få tak i her til lands.

 

Men vanskelig å si så lenge man ikke får sett delene.

383600000~2.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hipshot skrev (På 6.3.2024 den 22.25):

 

Så hvis dette altså ikke er nok, les det finnes ett eller annet i reglementet (som ikke jeg vet om), så blir det den harde måten:

 

Inni reboundfjæren er det en liten stålpinne, dvs hvis ikke en eller annen gjøk har kastet den vekk. Dette er avtrekksstoppen på S&W. Få fatt i en tilsvarende som er litt lenger. Så trimmer du lengden ned litt etter litt (tester SA og DA for hver gang) inntil du har funnet den lengden som gir DA men ikke SA.

Jeg har prøvd dette. Skaftet av et 2,5 mm bor passer perfekt, men det er små toleranser for å få det til å fungere. I følge en eller annen (her på Kammeret?) så klarte en kontrollør å ødelegge en revolver ved å tvinge den til SA med makt. Vet ikke om det stemmer, men tror det uansett er en dårlig løsning.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for mange gode innspill! Jeg begynner å mistenke at noen med gode hensikter eller mye mot har modifisert avtrekket til å bli for lett. Jeg har strammet opp hovedfjæra, men den er skremmende lett på SA fortsatt. For meg fremstår det like greit å bare file av sear, da dette er en revolver som bare skal skyte felt. Jeg kjøpte den fordi den passer meg perfekt, og jeg fikk den til en svært overkommelig pris. Jeg kommer sikkert til å bytte den ut med noe skikkelig kostbart en vakker dag, men jeg tenker at den har veldig mange år igjen i felt løypa så lenge vi får lov til å holde på med slikt. Jeg tenker at med de prisene som er på nye våpen nå kommer ihvertfall jeg til å holde meg på bruktmarkedet en god stund fremover. Jeg er også veldig glad i våpen produsert i denne epoken. Jeg kommer neppe til å fylle pokalhylla uansett hvor mye penger jeg bruker, men jeg synes det er utrolig stas å være med på konkurranser. Også er det ikke minst veldig inspirerende å dele erfaringer med så masse flinke folk 😀

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...