Jump to content

Minimum hylselengde 6,5x55


Charley

Recommended Posts

Har overtatt en del Norma hylser i 6,5x55 som skal være engangsskutte. Ved kontrollmåling finner jeg flere hylser som er nede i ca 54,6 mm, de fleste andre ligger på ca 54,8 som også er trimmelengden.

Er det normalt med hylselengder nede i 54,6 og har dette noe å si mtp lading? 

Link to comment
Share on other sites

Det betyr ingen ting. Og det er normalt.

 

Skal du skyte BR, presisjon på 1000m (altså forvente samlinger kanskje <20cm) , eller andre ting som krever ekstremt jevn hastighet, så kan det hjelpe å trimme alle til samme samme lengde. Kan. 
Du vil ihvertfall som oftest få litt mindre hastighetsvariasjon, men 0.2mm er allerede liten forskjell.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg har eit lite spm anngåande lading. I går så necksiza eg 6,5x55 lapua hylser. Problemet er at dei, iverfall nokre av dei kjem skeivt ut av dia. Det er lee collet. Nokon andre som har vore borti det same og veit kvifor det er sånn? Hugsar at det var sånn når eg hadde CZ rifla og trudde det var skeivt kammer på rifla. No har eg t3x og trudde at problemet var vekke, men det er det tydelegvis ikkje.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at du demonterer dien, fjerner gammel skit, smører lett, og ser om det er noen mystiske grader som har passert "kvalitetskontrollen". 

Lee Collet die er, etter min mening, en glimrende idé. Men gjennomføringen ift produksjonskvalitet er jo litt variabel. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (34 minutter siden):

og ser om det er noen mystiske grader som har passert "kvalitetskontrollen". 

🤣🙄😴

 

spindrift skrev (34 minutter siden):

Lee Collet die er, etter min mening, en glimrende idé. Men gjennomføringen ift produksjonskvalitet er jo litt variabel. 

Det er utrolig sant.  En collet die fra Redding ville vært en temmelig god ide. F.eks. med runde mandreller av rett tykkelse... (levert med 3 ulike f.eks.) Det er lenge siden nå, men ca alle mine ladeproblemer (iallfall de relatert til sizing) forsvant jeg jeg begynte å bruke ordentlige dier.

 

Stihl Crazy skrev (54 minutter siden):

iverfall nokre av dei kjem skeivt ut av dia

Kommer de skjevt ut av dia, eller de skjeve når de kommer ut?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke støtt på problemer med disse diene til de tre kalibrene jeg har ladet. Har riktignok slipt og polert dor til riktig tykkelse og fjernet grader og polert litt ellers. Heller omvendt da jeg sleit med ordinære NS dier fra både Redding og RCBS i 8x57. Problemet var tung kamring (skrapa kula). Samme greia i to forskjellige våpen. Fant egentlig aldri årsaken. Patroner uten unormalt kast eller andre åpenbare feil. Pressa på colleten, ingen problem, så det ble ikke forsket noe videre på saken.

Må få legge til at jeg går helst for bushingdier, om de finnes å få tak på. 

Link to comment
Share on other sites

Bruker Collet-dier for tre forskjellige kaliber, jeg bruker de kun til å sette hele halsen til rett størrelse før jeg halsdreier. Når det er gjort så brukes jeg en bushing-die resen av hylsas levetid. Har sjekket disse tre collet-diene fra Lee med en "concentric gauge" - finner de hylsene med minst avvik, presser de og måler på nytt. Ingen av mine dier introduserer noen nye avvik. Jeg bruker en Forster CoAx presse. Lee kan sikkert ha noen huller i kvlitetskontrollen sin, og det kan sikkert være mandagsprodukter fra de, men jeg har hatt svært få problemer med utstyr fra Lee. Det skal legges til at collet-dia til 6,5x55 hadde en mandrell som målte 0,2635", med springback så var det ikke noe kulehold igjen. Så her måtte jeg spenne opp mandrellen i en dreiebenk slipe ned til 0,2615" slik at mandrellen i halsdreieutstyret passet perfekt på 0,262". Hadde jeg kjøpt denne dia kun for siste trinn i hylseprosessen ville ikke kula sittet fast. Det er jo ikke spesielt bra ...

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (55 minutter siden):

🤣🙄😴

 

Det er utrolig sant.  En collet die fra Redding ville vært en temmelig god ide. F.eks. med runde mandreller av rett tykkelse... (levert med 3 ulike f.eks.) Det er lenge siden nå, men ca alle mine ladeproblemer (iallfall de relatert til sizing) forsvant jeg jeg begynte å bruke ordentlige dier.

 

Kommer de skjevt ut av dia, eller de skjeve når de kommer ut?

 

K

Dei kjem skeivt ut av dia, pinnen som skal vera i midten er i ute i sida og hylsa står i spenn, ser det når hylsa blir frigitt dia, gjeld berre nokre av hylsene. Kva dia brukar du?

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Dei kjem skeivt ut av dia, pinnen som skal vera i midten er i ute i sida og hylsa står i spenn, ser det når hylsa blir frigitt dia, gjeld berre nokre av hylsene.

Hvis noen kommer skjeve ut, regner jeg med at noen (de fleste kommer ut rette?
Er hylseholderen ren? Sitter dia skikkelig fast?

 

 

Forøvrig har jeg hatt en del dier av forskjellig fabrikat. Nå har jeg Redding, Forster og Lee. Alle fungerer tilfredsstillende. Helpresser stort sett alt jeg skyter og der fungerer Lee like bra som både Forster og Redding. Mulig halsen blir litt mer bearbeidet ved bruk av Lee.

Link to comment
Share on other sites

350 Rem mag skrev (Akkurat nå):

Hvis dette er riper i messingen tipper jeg sandkorn som har ripet opp dien din. Har selv erfart dette...

Syns bare det er rart at det er så jevnt rundt hele og at det ikke synes noen riper i dia. Ny die koster under 700kr hos trond alvestad, når har får inn igjen på lager, så er ikke noe katastrofe. Hylsa ser bare mindre tilfredsstillende ut. Det kan ikke være fordi jeg ikke har tatt gradene på hylsene?

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (31 minutter siden):

Hvis noen kommer skjeve ut, regner jeg med at noen (de fleste kommer ut rette?
Er hylseholderen ren? Sitter dia skikkelig fast?

 

 

Forøvrig har jeg hatt en del dier av forskjellig fabrikat. Nå har jeg Redding, Forster og Lee. Alle fungerer tilfredsstillende. Helpresser stort sett alt jeg skyter og der fungerer Lee like bra som både Forster og Redding. Mulig halsen blir litt mer bearbeidet ved bruk av Lee.

Eg skal sjå på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...