Jump to content

plastkuler


Ole_Netland

Recommended Posts

i går kveld lå jeg i halvsøvne og tenkte på hva jeg skal gjøre når jeg kommer hjem fra sjøen nå (tenking i halv søvne gir ofte rare ide'er), og tenkte blandt annet på at det hadde vært gøy å prøve å støpe kuler og tenkte litt på å fikse på båten, plutselig lå jeg å tenkte på å støpe 357kuler i polyester til å bruke i 35whelen.

 

hvordan ville dette fungert? ja, kulene ville jo bli veldig lette da og sikkert presisjon som en pingpong ball, men ville det fungert?

Link to comment
Share on other sites

Du Ole, du er ute p båt noen uker av gangen, ikke sant? Og du er HELT nygift. Og rett før du sover om kvelden tenker du selvfølgelig på...... å støpe kuler av plast :shock::shock::lol:

For øvrig en morsom ide! Lurer på om du hadde fått så lette saker til å fly? Og hvordan du ville ha ladet dem? Og om de ville gått i oppløsning imot bommene? Aner ikke, men håper du poster bilder dersom du prøver dette!

Link to comment
Share on other sites

Du Ole, du er ute p båt noen uker av gangen, ikke sant? Og du er HELT nygift. Og rett før du sover om kvelden tenker du selvfølgelig på...... å støpe kuler av plast :shock::shock::lol:

ja, vet, jeg er ett sykt menneske :roll: kan ikke noe for det... med så mye damesnakk som der er her ombord så er det behov for å tenke kuler og krutt og da...hehe

 

For øvrig en morsom ide! Lurer på om du hadde fått så lette saker til å fly? Og hvordan du ville ha ladet dem? Og om de ville gått i oppløsning imot bommene? Aner ikke, men håper du poster bilder dersom du prøver dette!

 

hvordan dette vil gå aner jeg ikke, først må jeg bare få tak i en støpetang til 357 som er for tunge kuler slik at jeg får litt lengde på de. lading av disse får enn jo se hva det blir da, først finne ut en vekt, blir jo ikke mange grammene på disse kulene da, men ser for meg en aldri så liten dose pistol krutt da sånn uten å ha regnet noe på det. ett alternativ for å få de tyngre som jeg kom på nå når jeg satt på broa å kjørte er om jeg fyller i ca halvfult med polyester og feks slipper nedi 20 hagl fra en leirduepatron (må ha i polyester først så det ikke blir luft rundt haglene) og så fyller helt opp med polyester med en gang så alt herder.

 

om dette bare ender med at min 35 whelen gjør ett host og spytter ut plaststøv vil jo vise seg da, polyester er jo hardt så hvordan møte med bommene blir er jo vanskelig å si.

 

Noen som har en gammel støpetang til 357 å selge meg? 8)8)

 

ja, forutsatt at jeg får satt dette ut i livet før noen kommer å gir meg en advarsel om at jeg er på tynn is eller under isen, så skal jeg prøve å dokumentere det hele med bilder.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg leste en artikkel (på acc rel kanskje?) for lenge siden om en kar der som ladet lette kuler i sin 22-250, og ladet de subsonic! Han brukte de til ekornjakt. Jeg synes å huske at han brukte et krutt som heter Blue Dot, og at han hevdet at med dette kruttet behøver man ikke fylle hylsa, blir ingen ettertenning selv om det kun er en liten dott krutt i. Du må vel regne med å lade lette ladningder med hurtig krutt, og bruke en eller annen form for filler?

Link to comment
Share on other sites

Blue dot er et krutt jeg brukte til .357magnum, jeg ladet mye med det på 90tallet, hvis en brukte det til .38sp så ble det endel uforbrent krutt som ble skutt ut. Har faktisk en boks liggende.

 

Vet ikke om det å støpe med kun polyester er tingen, regner med at det vil endre litt volum under herdingen, og så er den så sprø at den sikkert vil pulveriseres. hva med å støpe stenger med polyester og oppkuttet matte som armering,, og dreie deg noen kuler i en vanlig dreiebenk?

Link to comment
Share on other sites

Polyester-kuler er jo akkurat det samme som brukes i Blåplast!

 

Funker helt fint det i forbausende høy utgangshastighet også, ut av løpet på en gammel Mauser, en Garand eller en AG3, eller fra en US Carbine, som var det jeg prøvde i forsvaret.

 

Ingen avsetninger av noe slag i løpet.

Det finnes plasttyper som er "selvsmørende".

 

Men å bruke så lette kuler til subsoniske ladninger? Som regel prøver man å bruke så tunge kuler som mulig til subsonisk, nettopp for å få litt munnings-energi. Dessuten faller hastigheten brått med så lette kuler pga dårlig BC.

Link to comment
Share on other sites

I en fjern fortid ladet vi bla 44 magnum med plastkuler.

Jeg hadde en 7 1/2 " Ruger Super Blackhawk og kompisen en 10" Contender.

Husker jeg riktig brukte vi kun tennhetter, og skjøt blink på 5 meter, steikenes artig :D

De var cylindrisk formet, men gudene vet hvem det var som leverte de.

De kunne brukes flere ganger, men presisjonen ble jo så som så etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

har ikke lagt tanken helt på is enda, bør jo få testet dette før eller siden, men, polyester uten armering (glassfiber) er det mye svakere enn om det er armert hvis det støpes i en operasjon? dersom det blir å støpe slike kuler så blir det heller upraktisk om jeg skal ha armering i de.....

 

burde vel kanskje bruke støpetang for 9mm kuler for de er vel ,356? så sitter den ikke sååå hardt mot bommene så er kanskje kula hel når den kommer ut og ikke bare ett støv host...

Link to comment
Share on other sites

Polyester-kuler er jo akkurat det samme som brukes i Blåplast!

 

Neppe. Blåplast er i en eller annen termoplast (polyetylen/propylen?), det Ole snakker om er en herdeplast som er svært sprø. Jeg ville nok sett på denne plasten først:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... d=21864950

 

den plasten der blir vel neppe flytende når den varmes da, og skal enn støpe kuler må det nesten være flytende så den fyller forma helt ut.... blir myk ved 60 grader, det er da mye varmere enn det i løpet da...

 

jeg så for meg å bruke den to-komponente polyesteren fra biltemas båt avdeling....

Link to comment
Share on other sites

Neida, den fungerer fint den. Bare varm den opp og press i formen, fyller helt perfekt. Vet ikke hvor mye varme de tåler, men en primer går helt greit. Fikk de ikke til å gå ut av 6" revolver uten krutt, men i snubben gikk det greit. Prøvde med kruttet fra en 22LR (gadd ikke finne frem 310), og det gikk som et uvær, men smalt litt for høyt til stuebruk. Aner ikke hvordan den kula så ut etterpå, spratt ut av kulefangeren og forsvant. Men kun med primer i snubben var den klar for gjenbruk...

Link to comment
Share on other sites

Har testet X-Ring Rubber Bullets i en S&W 586 og i en Ruger Red Hawk 44 mag.

 

Spesielt Ruger'n gikk bra på 5-6 meter med gummikulene. Borret opp tennkanalen en del på hylsene for å unngå at hettene ble satt tilbake mot rekylskjoldet. Skjedde dette fikk ikke tønna rotere fritt og revolveren ble tung å spenne. Brukte Magnum tennhetter, syntes de gikk best.

Link to comment
Share on other sites

de funker fint i så korte løp og med snille ladninger ja... da satser jeg på at de skal gå fint i et 50 cm løp og da...

 

når du ikke fikk de helt ut med bare tennhetta, var de lette å slå ut da eller? litt greit å vite dersom de kiler seg i løpet mitt... nå har jeg jo litt stort hylsevolum, så får se om jeg klarer å komme langt nok ned i ladning, ser litt for meg at denne plastkula kanskje ikke er av de mest stabile i høy fart..

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke smeltelim? Vil det smelte i pipa og belegge hele løpet med plast? :mrgreen:

 

Ikke vet jeg, men å prøve seg på støping av "smeltelimkuler" måtte prøves. Ei Lee tang for .30 kal kuler beregnet på 30-30 fikk være prøveklut. Sotet tanga skikkelig innvendig med en lighter først. ( Var litt redd for at tanga skulle lime seg igjen kan du si, hehe ) Satte tuppen på smeltelimpistolen ned i kutteplata og presset limet inn fort og gæli, og jammen funket det. :D Fikk ganske pene kuler også, men for å få de til å slippe tanga måtte tanga sotes mellom hver kule. Tok meg 7 - 8 min å lage de fire på bildet så masseproduksjon vil ta litt tid. Men det er klart, for kr 10 pr stk så.......................... :lol:

 

Plastkuler005Small.jpg

 

Kulene er beregnet for GasCheck, så kanskje det vil hjelpe mot blyi..... ehhh plasting i pipa? :mrgreen:

 

Noen som har lyst til å prøve å skyte de? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Plastkuler005Small.jpg

 

Kulene er beregnet for GasCheck, så kanskje det vil hjelpe mot blyi..... ehhh plasting i pipa? :mrgreen:

 

Noen som har lyst til å prøve å skyte de??? :mrgreen::mrgreen:

 

Oioi! Sikkert laber nytteverdi i slike kuler, men like fullt tror jeg jeg blir nødt til å støpe noen slike og la .45/70en bryne seg på et par slike i løpet av de nærmeste dagene :)

Link to comment
Share on other sites

Nei, de var faktisk ganske vrange å få ut. Egentlig litt rart, den feite plasten burde vært ganske glatt. Tror den ekspanderer mot løpet når man prøver å banke de ut.

 

Fulmen, jeg gjorde en gang en FEILINVESTERING på våpenfronten som har naget mitt sinn i over 20 år:

Jeg gikk til anskaffelse av en liten sprayboks som skulle sverte siktene og gi meg overlegne skyteresultater på banen. Det var dessverre bortkastet, problemet lå et ANNET sted......

 

Men nå tenkte jeg at tiden er kommet for en grusom hevn, og finne et egnet bruksområde for dette stoffet:

 

Hva om man forsøkte å spraye innsiden av en gammel støpeform det ikke er så farlig med, i et for lengst henfarent kaliber, og prøve å støpe noen kuler, for å se om dette stoffet kunne være et egnet slippmiddel for denne plasten?

 

I så fall kunne vi tømme butikkhyllene for et stoff som aldri skulle ha vært belastet utenriksregnskapet!

:D

Link to comment
Share on other sites

Gjør som amerikanerne: stapp oppi mer krutt og la det stå til!

Yeeeeehaw!

 

Tenkte på disse limpistolkulene jeg da, men gikk tilbake og leste litt oppi tråden her.

 

Vi brukte (eller EN kar) brukte litt av de derre luftpistolformede plastsakene, men vi fant ut at det var lurt å bore opp tennhullet litt, og det er jo en flott måte å ødelegge perfekte tomhylser på, og å lage problemer dersom de oppborede hylsene blander seg med normale hylser og lades med kuler og krutt = prosjektet ble skrinlagt.

 

Hva er egentlig bruksområdet for støpte kuler av plast? En kan selvsagt finne den tyngste kuleforma i historien i et gitt kaliber og støpe noen plastkuler og sette kulene dypt, men hva skal en bruke kulene på?

 

Smeller gjør det, så naboens katter kommer ikke på tale, mister farten fort også, så skjæra sitter i fred på kvisten........... blir liksom litt en løsning på jakt etter et godt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

hva skal vi med bruksområde? her er det vitenskapelige tester, og som kjent, det er ikke all vitenskap som trenger å brukes til noe.

men, dersom presisjon kan nærme skiva på noen få meter så er det jo fin innendørs trenings kule til grovpangen (les, hjemme i kjelleren når fruen er ute en tur).

Link to comment
Share on other sites

Ja herregud... Minner om en artikkel i villmarksliv (tror jeg) for noen år tilbake, hvor en kar sto frem og viste hvordan han krydra julesteika: Med grovpepper i hagla :shock:

Jaja, da blir det høytid serru, når far lader pepper i hagla og i fullt alvor henger steika i tuntreet og henretter den med et hellig juleskudd... :roll::wink: Du får vel tenke på noe av lignende nytteverdi for plastkulene dine? Dersom du ikke kan regne med presisjon, ikke penetrasjon, og ikke få dem subsonic så kan de vel brukes til å... tja... noen som har forslag? :D

Link to comment
Share on other sites

For innendørsskyting med kortvåpen beskrev våpenjournalen for mange år siden bruk av vokskuler.

 

Jeg har brukt metoden mange ganger og prosedyren er som følger: Bland bivoks og parafinvoks 50/50 smelt dette i et eller passende og juster mengden til korrekt dybde. Dybden bestemmer lengden på kulene, - for neste steg er å stikke tomhylser isatt tennhetter ned i den stivnede (men ennå varme) massen, vri litt rundt og voilla; en ferdig ladd patron. 8)

 

Som tidligere nevt er det en fordel å borre tennhullene opp for feilfri funksjonering i revolvere. Har skutt mye i min 586 med denne metoden og kun et tungt ullteppe som bakstopp. Brukbar presisjon for trening, - barre husk å fjerne voks fra løpet i ny og ne. Spesielt før du har tenkt å skyte vanlig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når man ikke utsetter seg selv eller andre for fare, så er jeg dyp motstander av fornuftsargumenter. Hvis alle eksperimenter skulle vært motivert av umiddelbar profitt eller nytte, så hadde vi sannsynligvis ikke hatt binære tallsystem i dag. Ikke fibonacchi-tall heller. Wright-gutta burde vært truet tilbake på potetlandet for å gjøre nytte for seg, og Nils Henrik Abel burde brukt det korte livet sitt til tømme latriner heller enn å late seg med matematiske teoremer.

 

Når det er sagt, så tror jeg umiddelbart de plastkulene kan ha litt nytte. Hvis man har tilgang på en innendørs pistolbane, så tillates ikke lange våpen, men hvis man brukte plastkuler og pistolnivåladninger, så kanskje man kunne skyte litt innendørs gjennom vinteren. Man får trent avtrekk, og rekylen vil jo være totalt fraværende.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

dersom det blir å støpe slike kuler så blir det heller upraktisk om jeg skal ha armering i de.....

..

En av mulighetene er jo på samme måte som med glassfibersparkel. Det er ikke matte men bare glassfibertråder som er blandet i en klinete masse.

Desto mer herder man bruker i polyesteren desto sprøere blir den.

Tror kanskje også jeg ville kontrollveid eventuelt hagl som skal blandes i kulene da det vel er noe ujevn vekt på disse haglene.

Ville det eventuelt kunne være aktuelt å lagt inn feks ett 17 cal prosjektil .. disse har vel rimelig lik vekt og ville gitt tyngde nok i kula til at den kunne gått litt ..

Dette er bare ment som forslag og ideer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...