Jump to content

top shot


felvis

Recommended Posts

Var å testet top shot på 15meteren i dag. Ble mildt sagt inponert over hvor

godt den gikk på 15m. Har tidligre testet den på 100m, men der var den

helt ute i åtteren å rotet på enkelte skudd. Som billi trenings ammo er den

mer enn ok, men ikke ta den med ut på lengre hold.

 

f58v87.jpg

Link to comment
Share on other sites

topshot fungerer like bra på 25 og ut til 100 m, fungerer bra i halvauto, rett og slett god ammo. litt mer fett på topshot enn cci?? javel :overrasket:

 

Hvordan rifle testet trådstarter ammoen i?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som har kronografert denne? Er den subsonisk?

 

Regner med det, siden ingenting annet er nevnt på xxl?

 

Listet som 1080 fps, samme som cci standard. Subsonisk i de fleste løp, gitt at du ikke har kuttet av alt for mye.

Link to comment
Share on other sites

Oki, takk :)

 

Ja salonggevær er litt bakvent slik har jeg skjønt..? Men hva om man hadde avfyrt denne på en heller varm formiddag? :P Vil ikke man kanskje klare å klemme den til overlyd?

 

Skal løpe innom XXL så jeg kan teste en eske av disse, hvordan de går i min CZ 455.

Link to comment
Share on other sites

Åjja, neida det tror jeg ikke. Jeg skrev at det var en kald kveld som unnskyldning for at jeg ikke kronografterte flere enn bare 10.

Har ikke opplevd å få nevneverdig mye høyere hastighet i varmere vær.

Da tror jeg nok heller at differansen merkes fra minusvær til plussvær.

Dog bare en antagelse...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har erfart at salongammo gjerne går raskere på vinteren enn om sommeren.

Det har kanskje en sammenheng med at lufttetheten er lavere i kaldt og tørt vær, enn i varmt og fuktig. Det kan også virke som om kruttet i salongammoen ikke oppfører seg likt krutt i "voksen" ammo, hvor forbrenningen ofte er temperaturavhengig. Her er jeg på gyngende grunn :wink:

 

Jeg blir i hvert fall ikke overrasket om farten på salongammoen øker når det blir kaldt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser i reklamen at XXL nå skriver at TopShot .22LR ammo "er produsert i USA av CCI".

 

Ad hastigheter, jeg har kronografert rimelig mye .22LR - og aldri sett noe som øker i hastighet når temperaturen synker. All ammo jeg har målt så synker hastigheten med temperaturen. Jeg har ikke systematisert disse dataene, og mye av det gikk fløyten med den forrige PCen, men trenden er svakt synkende hastighet med temperatur, type 0.2-0.4m/s°C, med en brattere kurve under omtrent 5°C, og svært mye større variasjon i hastighet ved lav temperatur. Noe .22Lr er totalt ubrukelig i kuldegrader.

 

Grunnen til at man kan forledes til å tro at hastigheten øker når temperaturen synker er at marginalt subsonisk ammo kan produsere flere overlydsskudd/smell i lav temperatur, særlig når hastigheten varierer lite med temperaturen. Høyere ES bidrar også til det. CCI std. er den mest typiske jeg kommer på her, den har en tendens til å smelle når det er kaldt, men ikke når det er varmt.

Dette kommer jo av at lydhastigheten synker med temperaturen, den er 331m/s ved 0°C og 343 ved 20°C, varierer altså omlag 0.6m/s°C (0.606), mer enn utgangshastigheten. Dersom ammunisjonen hadde konstant utgangshastighet på 331m/s ville altså alle skuddene være subsoniske over 0° og alle ville være supersoniske under 0°C.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har testet top shot i min ruger 10-22 target, kortet til 42 cm med A Tec CMM 4 demper.

Snittet ble 1052.4 fps (9skudd) Laveste 1025.8 høyeste 1060.5 fps

Ble skutt inn på 100m, og holder samling på 40mm. Men skal teste med benk.

 

Fiocchi Maxac Soft i samme gevær :snitt på 1088.9 fps (23skudd) min 1025.9 max 1088.9

 

Geco snitt 1061.2fps (17skudd) min 1023.9 max 1068.8 denne ammoen kranglet mye med rugern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...