Jump to content

Godkjennelse av Springfield M1A


gunny

Recommended Posts

Sendte spm til politiet her en dag om hvordan det var å få godkjent en Springfield M1A. Er fullstendig klar over at våpenet ikke står på godkjentlisten til POD men hadde vore artig å sjå hva slags svar en fikk. Svaret eg fikk var at ingen hadde framlagt et våpen for godkjenning. Men det var bare å prøve, men en måtte ut med x-antall tusen å sjangsen for om våpenet vart godkjent eller underkjent må søker stå for selv.

Men det var da eg stusset litt. Ingen hadde framlagt et våpen for godkjenning. Dette er ikke akkurat et våpen som kom ut i går men har eksistert i mange år. Så det eg ønsker med dette er å vite om det er tilfelle. For det er rart om det ikke finns registrerte Springfield M1A i norge i det heile tatt. Enten det er samler våpen, praktisk skyting eller erverv fra gammelt av.

Hadde vore kjekt om noen kom med svar på dette.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det betyr bare at etter JD etablerte listen over godkjente halvautomatiske rifler har ingen

fremlagt den for godkjenning.

Slik hirarkiet var i starten sendte man et prøveeksemplar til JD som oversendte våpnet til kripos ved KTN. Som oversendte saken til forsvaret ved BL som anbefalte godkjenning eller ikke.

Søkte selv om M1A1 super March som først ble avslått etter standard saksbehandling, men etter en grundig gjennomgang av konstruksjonstegninger med Kripos og KTN seiret fornuften.

NM149

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at du søkte om en M1A og fikk den innvilget?

Med hvilket bruksområde?

 

Og, et forslag:

Noen fra bransjen her inne som vet hvor mye det koster?

Hvis prisen er overkommelig,

hva med å danne et spleiselag som sammen spleiser på kostnadene det vil medføre

å sende et våpen vi enes om til godkjenning?

Det må såklart være et våpen som burde ha vært godkjent i utgangspunktet,

slik som M1 Garand eller M1A, eller liknende våpen som urettmessig er diskriminert.

 

Jeg kan iallefall gå inn med noen tusenlapper selv.

Link to comment
Share on other sites

M1A har da vært forsøkt godkjent, en eller annen på Sluttstykke skrev endel om den saken.

 

Men om NM149 har fått innvilget kjøpetillatelse på en burde det vel gå greit for oss andre også?

Link to comment
Share on other sites

M1A har da vært forsøkt godkjent, en eller annen på Sluttstykke skrev endel om den saken.

 

Men om NM149 har fått innvilget kjøpetillatelse på en burde det vel gå greit for oss andre også?

 

 

Er det ikke mer sannsynlig at en eller annen i POD sier: "hmm så xx har fått innvilget en søkand på en M1A... Den står jo ikke på lista så den avgjørelsen var feil. Da må vi se å tilbakekalle våpenkortet øyeblikkelig! Og det ser ut som vi må sende ut ett nytt rundskrriv til våpenkontorene hvor vi presiserer at kun våpen på lista kan erverves og ingen andre, slik at noe slikt ikke skjer igjen."

(eller noe sånt)

Link to comment
Share on other sites

Hvilket område vi søker om må isåfall bestemmes av spleiselaget som betaler.

Et system jeg kom på akkurat nå er å snakke med kripos/andre som har gjort dette før,

og finne ut med nogenlunde nøyaktighet hvor mye dette ville koste.

 

Bare for å slenge ut et tall, la oss si det vil koste 15 000kr å prøve.

Da kan minimumsbeløpet man kan gå inn i spleiselaget med være 1000kr,

og dette blir 1 stemme. Så bestemmer majoriteten hva vi skal prøve å få godkjent, og til hvilket formål.

Personlig vil jeg ha den til jakt, men min mening teller kun like tungt som stemmene mine.

 

Det er mitt forslag.

 

Hvis noen her inne sitter med informasjon om pris, kontakt i kripos og DN,

samt hvordan man går frem med dette vil jeg gjerne at dere tar kontakt enten her eller på PM.

Link to comment
Share on other sites

For ikke å nevne denne:

 

M1Rifle.jpg

 

Nå avventer vi svar fra NM149.

Det virker som han har gått igjennom konstruksjonstegninger med de rette personer,

og isåfall sitter han på mye informasjon som kan hjelpe oss i vår sak.

 

Hvis det er nok interesse for dette,

tar jeg gjerne på meg ansvaret for å gjennomføre det.

Å få med en importør er en veldig god idè.

Link to comment
Share on other sites

Kunne gjerne tenke meg å være med på et slikt splæisæ lag og med riktig pris selfølgelig.

 

Er det ikke noen forbund som burde drive på med litt slike ting? NJFF? NFPS?

 

Chatter med noen amrikanere om saken å de sier det skal godt gjøres å mekke full auto av en M1A.

 

Går det ikke å søke om godkjenning til både jakt og konkuranse i samme søknad, altså først jakt siden det går ann å bruke de til konkuranse også, men ikke omvendt. Min logikk, med begrenset kunskap på området, tillsier at Garand kan bli godkjent til jakt og m1a til konkuranse. Vi får argumentere med at det ikke går an å sete scope på Garand.

 

Hadde det vært en ide å ta inn noen spesial edition våpen som kan selges med fortjeneste som første våpen i Norge , til et slikt fond for neste godkjennelse? :D

 

 

BrunograndgarandEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Det er 560mm på standarden og 460mm på scouten. Når de nye våpen forskriftene blir i verksatt, vill scouten være lovlig. Vi får vel ikke satt igang hjulene før de kommer, viss de kommer når ryktene tilsier at de skal komme.

 

Vill standarden være godkjent viss vi får godkjent scouten?

 

 

BrunomendeterjoikkesikkertatdenyevåpenforskriftenekommernårryktenetilsieratdeskalkommeEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Siden eg dro i gang denne tråden her har det kommet mye spm og svar gitt. Mitt formål med en M1A er jakt så det er sagt. Det med spleiselag høres veldig intersant ut. Sure penger å tape visst en må gå inn på et slik prosjekt alene å tape. Da blir det fort veldig dyrt.

Hadde vore greit å fått en avklaring fra NM149 om det var hold i det han sa eller bare ønske tenking. Visst det er sant som han sier så har han tråkket opp vår sti og ting burde ikke være så vanskelig da.

 

Så fra min side spleiselag; JA og bruksområde; Jakt.

 

Importør og tung skyts i bakhånd med folk som har gjort dette før er og blir en stor fordel siden det kjenner saksgangen.

Link to comment
Share on other sites

OK, gutter, jeg ser temaet trekker interesse.

 

Jeg og Jørn har diskutert import av en M1A for godkjenning flere ganger, og vel egentlig bestemt os for å gjøre det, men så har det vært så mye fram og tilbake med diverse AR'er at vi ikke har kommet så langt. Spørmålet videre blir da - hvilken produsent skal vi satse på?

Springfield?

Fulton-Armory?

Andre?

 

Springfield har jo som kjent allerede norsk importør, jeg aner ikke hvordan de stiller seg til eksklusivitet.

 

Skal høre med Jørn igjen jeg, så satser jeg på at Practac tar inn en for godkjenning. Men lover ingen ting ennå, er han som er sjefen :wink:

 

/D

 

PS - Jakt kan dere glemme, det komme garantert ALDRI til å bli godkjent av DN. Dette har jeg svært gode kilder på.

Link to comment
Share on other sites

Eller begge? samme våpen med forskjellig produsent, det burde være en godkjennelse basert på mekanisme og ikke individuell produsent.

 

Du kan drømme du. Optimist!

 

Anyway, snakka med Jørn og ståa er vel helst den at Practac ikke vil gjøre dette på egen regning - man må legge ut for børsa, ta jobben med export fra USA og import til norge, jobben med godkjenninga og kostnaden på dette (har normalt vært 5000 pr våpen, men det er ingen bestemt regel som tilsier at det fortsetter å være det i all evighet), og deretter kan man (hvis børsa blir godkjent) begynne å fikse eksportlisens og import av noen for salg. Dvs at det fort tar et par år fra man begynner prosessen, til man kan begynne å selge børser - og det er begrensa hvor mange man kan regne med å selge ettersom det er uhyggelig lite sansynlig den blir godkjent til noe annet en praktisk.

 

Hvis nå noen her er interesert i å kjøpe ei børse og få den sendt til godkjenning for egen regning, kan vi helt sikkert bistå litt med å få det til.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Springfield fabrikken sender våpen kun til Tyskland i hele Europa, derfra må Springfield impotøren i Norge ta dem fra! Og dem tar ikke inn M1A til Tyskland så vitt jeg vet!

Videre må vel rifla komme direkte fra fabrikk til kripos for godkjenninga!

Dette prosjektet renner vel ut i dass?? Eller har noen noe kontakter utover det vanlige her?? :?:

Uansett hadde vært flott om vi fikk M14(M1A) igjen her på berget, dem har mange "tøffe" modeler som jeg kunne likt og bli bedre kjent med!

 

Helvete, jeg kunne til og med tengt meg en M14 Norinco jeg! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

PS - Jakt kan dere glemme, det komme garantert ALDRI til å bli godkjent av DN. Dette har jeg svært gode kilder på.

 

Jeg tar det for god fisk.

Men hvis du ikke har hørt noe negativt om M1 Garand,

så er i det minste jeg forberedt på å stille opp økonomisk for å prøve å få den godkjent til jakt.

 

Jeg forstår godt at Practac ikke vil ta dette på egen regning,

men et godt samarbeid kan være at Practac stiller med ekspertise og know-how om systemet,

mens spleiselaget stiller med kapitalen som trengs.

 

Jeg noterer meg 5000kr for godkjenning,

så har vi kostnaden på selve våpenet, kjøpstillatelser, frakt ++.

Både M1 Garand og M1A ligger på rundt 1300 dollar.

Jeg synes det er bedre å ha penger igjen på et budsjett etter prosjektet

enn å gå tom underveis, så kalkulerer 10 000 for våpenet.

5000 til godkjenning, 10 000 for våpenet, og 5000 til diverse kostnader som alltid

dukker opp når de minst trengs betyr at vi trenger iallefall 20 000 for å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Vi sender jo selfølgelig inn et eksemplar med 5 skudds magasine til godkjenning. Når det gjelder hvilket merke, tror jeg det er lurt å velge noen av de store som sringfield med den orginale M1A designasjonen. Alle de andre heter vel M14 å kan vel forveksles med den militære utgaven, noe vi ikke vill.

 

Må prøve ivertfal synes jeg.

 

Det er heller ingen dårlig ide med et fond til vidre godkjenninger. Man kan ta prisen det koster for hele prosessen, å deler det på hvor mange som er "medlem" av det fondet.

 

 

BrunoFALervelnesteEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Springfield fabrikken sender våpen kun til Tyskland i hele Europa, derfra må Springfield impotøren i Norge ta dem fra! Og dem tar ikke inn M1A til Tyskland så vitt jeg vet!

Videre må vel rifla komme direkte fra fabrikk til kripos for godkjenninga!

Dette prosjektet renner vel ut i dass?? Eller har noen noe kontakter utover det vanlige her?? :?:

Uansett hadde vært flott om vi fikk M14(M1A) igjen her på berget, dem har mange "tøffe" modeler som jeg kunne likt og bli bedre kjent med!

 

Helvete, jeg kunne til og med tengt meg en M14 Norinco jeg! :mrgreen:

 

Hvis dette stemmer, er det minimalt poeng å ta en springfield ihvertfall. Da er det bedre med et merke hvor man ikke trakker noen på tærne ved å paralellimportere.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hvis Springfield har en avtale med et tysk firma om ekslusiv distribusjon til europa, og likeledes til en forhandler i norge, kan vi ikke handle direkte fra dem. Da må vi snuse opp våpen i det åpne markedet i USA, og få en dealer der borte til å exportere dem. Følgende ulemper med dette:

1. Springfield blir garantert sure, og vi får trøbbel med service/garantioppfølging. Ikke viktig for en privatperson som skal ha ei børse kanskje, men definitivt viktig for en forhandler.

2. Man får ikke forhandlerrabatter av noe fornuftig mengde, og må derfor selge dertil dyrere for å ha sunne marginer

3. vanvittig mye mere jobb

 

FA er ett alternativ, det finnes flere. Dere som vil ha børsene får hive dere på nett og gjøre research.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hvis Springfield har en avtale med et tysk firma om ekslusiv distribusjon til europa, og likeledes til en forhandler i norge, kan vi ikke handle direkte fra dem. Da må vi snuse opp våpen i det åpne markedet i USA, og få en dealer der borte til å exportere dem. Følgende ulemper med dette:

1. Springfield blir garantert sure, og vi får trøbbel med service/garantioppfølging. Ikke viktig for en privatperson som skal ha ei børse kanskje, men definitivt viktig for en forhandler.

2. Man får ikke forhandlerrabatter av noe fornuftig mengde, og må derfor selge dertil dyrere for å ha sunne marginer

3. vanvittig mye mere jobb

 

FA er ett alternativ, det finnes flere. Dere som vil ha børsene får hive dere på nett og gjøre research.

 

/D

 

 

Vet du om det er noe eget som gjelder i handel mellom USA og Europa?

Grunnen til jeg spør er at en fabrikant i Europa ikke har lov til dette i henhold til EU regler i salg innen EU. dvs at feks tanfoglio kan lage en avtale med en norsk forhandler som gir han status som hovedimportør. Men de kan IKKE nekte noen andre i det landet å parallellimportere Tanfo. Eller "true" forhandlere i andre land om konsekvenser som ønsker å selge til landet hvor de har en "offisiell hovedimportør". Nintendo fikk jo en bot på $232 millioner for nettopp dette.

Link to comment
Share on other sites

Det må da gå ann og få kranglet seg til en godkjenning basert på design istedenfor produsent, urimelig at 2 ellers identiske våpen skal forskjellsbehandles basert på logo\navn på produsenten som stemples på.

Kostnadene når det gjelder dette virker også urimelige fra POD's side. Igjen dette med 'diktatur' der de kan sette reglene, bestemme hva som skal være lov og så ta seg rikelig betalt for og gjøre dette.

Link to comment
Share on other sites

Det må da gå ann og få kranglet seg til en godkjenning basert på design istedenfor produsent, urimelig at 2 ellers identiske våpen skal forskjellsbehandles basert på logo\navn på produsenten som stemples på.

Kostnadene når det gjelder dette virker også urimelige fra POD's side. Igjen dette med 'diktatur' der de kan sette reglene, bestemme hva som skal være lov og så ta seg rikelig betalt for og gjøre dette.

 

 

Jeg bare refererer til AR15 platformen -hvor POD i sitt avslag på søknad om godkjenning av Stag AR15 b.la referer til at de anser markedet for godt nok dekket med de allerede godkjente modellene...

 

Og nei, jeg har ingen tro på at det går an å "krangle seg til" noe som helst, med mindre (og selv da er sjansene små) du har baller og økonomisk ryggrad til å dra dem for retten på ett eller annet grunnlag.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Vi får bare håpe at vi får beholde de 'ballene' vi har og at POD ikke innfører en ny liste for halvauto pistoler med begrunnelse i den nye forskriften. :shock: 5K pr. Glock modell f. eks hadde vel tatt på budsjettet og tålmodigheten til de fleste importører\forhandlere og dermed begrenset utvalget. For ikke og tenke på alle de forskjellige 1911 modellene.

 

POD har balletak på oss hvis halvauto rifle får sette en presedens, og alt de trenger og gjøre er og klemme til.

Link to comment
Share on other sites

alt de trenger og gjøre er og klemme til.

 

 

Det har de jo alt gjort, iom at alt av 1/2auto i utgangspunktet er forbudt iflg den nye forskriften (måtte den forsvinne i posten!).

Link to comment
Share on other sites

Gjeldende forskrift;

"Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. "

 

Den nye forskriften;

"Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler"

 

 

 

Spot the difference!

Link to comment
Share on other sites

Gjeldende forskrift;

"Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha hel- eller halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler av militær karakter. "

 

Den nye forskriften;

"Det gis ikke tillatelse til å erverve og inneha halvautomatiske skytevåpen eller våpendeler"

 

 

 

Spot the difference!

 

Tilsynelatende er det en forskjell her, men ikke i virkeligheten (dvs slik som POD har tolket forskriften).

 

Saken er at øvrigheten tolket ordlyden slik at det er alle halvauto skytevåpen og våpendeler av militær karakter som er forbudt. Snedig og sleipt, ikke sant! :wink:

 

Og tolket i dette lys, så er rettstilstanden nøyaktig den samme.

Link to comment
Share on other sites

Tilsynelatende er det en forskjell her, men ikke i virkeligheten (dvs slik som POD har tolket forskriften).

 

Saken er at øvrigheten tolket ordlyden slik at det er alle halvauto skytevåpen og våpendeler av militær karakter som er forbudt. Snedig og sleipt, ikke sant!

 

 

Du er jurist, er du ikke? Mener du PODs tolkning ville holdt i en rettsak?

Link to comment
Share on other sites

Hva er paralellimport? Hvorfor går det ikke å importere Springfield M1A rett fra statene? Må være Fulton som er andre valget da, eller?

 

 

BrunoerlittnoobpådetteområdetEngerdal

 

Fulton skal vel være hakket bedre rent kvalitetsmessig, mener jeg.

 

Clint hos Fulton er nok også mye lettere å få i tale enn Springfield eller andre store produsenter, hvis det er behov for konstruksjonstegninger som viser forskjellen på en halvauto sivil "M14" og en helauto original så tipper jeg han kan skaffe noen tegninger som duger til formålet uten de kritiske dimensjonene og toleransene som antakelig er hans "forretningshemmeligheter".

Link to comment
Share on other sites

Det høres fint ut. Har Fulton noen modeller som tilsvarer Scout og SOCOM modellene til Springfield?

Jeg vet ikke hvor mye intresse det er for de men jeg er ihværtfall intresert. Har Fulton, Garand også?

Vis de har det vill det sikkert bli mer kvanta rabat viss de får innportere begge modellene, ikke?

 

 

BrunoiposeogsekkEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Har funnet noen bra jakt-clips til Garand

 

Med dette clipse kan du enten lade med to skudd fra den ene siden eller fem skudd fra den andre.

 

 

G76acomboclip.jpg

 

 

BrunodetgårikkeåladesjuskudddaEngerdal

 

 

Edit: Ser at http://www.fulton-armory.com/ har en kortere modell også, "Tanker"

Det hadde ikke vært en ide å søkt på godkjenning til den først da. Eller sammen.

Er ikke sikker på løps lengden på denne med tror nok den er lengere en 480mm, ivertfall 400mm som kommer med de nye forskriftene. Det går vel kansje å få de godkjent sammen når det eneste som skilder de er lengden på løpet. Det er vel slik at Browning BAR LongTrack har forskjellige lengder.

 

Tanker-600.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vis de har det vill det sikkert bli mer kvanta rabat viss de får innportere begge modellene, ikke?

 

 

Kan aldri tenke meg at en kan selge så mange Garander eller M1A her på berget at en får noen kvantumsrabatt. Begrenset hvor mange som vil handle feks en Garand til $1600-det vil vel bli noe sånt som 15000 når den er klar til bruk her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...