Jump to content

30-06AI


KnuteriK

Recommended Posts

Hej hej alle barn.

 

Som tittelen sier, er det nå en 30-06AI som står for tur.

 

Jeg har flere ganger det siste året kommentert overfor folk som er ute etter et langholdskaliber at 30-06 har gått i glemmeboka.

Jeg har en Tikka M695 som er kamra i 6.5x65RWS, og den pipa er nå utskutt. Og siden børsemakeren fikk inn feil pipe til min 338LM, tenkte jeg å sette denne feilsendte 30 kal pipa inn i Tikkaen. Magasin skal svelge unna, demper og brems er ferdig tilpassa, så da er det bare å gi gass. Ser ingen ulemper med en AI utgave, fremdeles gratis hylser på skytebanen, som skyteformes og klargjøres. Satser på å kunne lade med Viht N570 og 220 grs Lapua kule.

Pipa er en Lothar Walter SS Match pipe med 1:9 i snurr. Lengden ble bare 71cm, men den blir vel lang nok. 24mm på munningen. Pipa blir profil dreid idag. Håper på rask levering, men die set var det litt værre med. Børsis skal fixe dette.

 

Er spent på hva jeg kan klare av ytelse, 215 Berger kula står høyt på ønskelista, men pga tørke i USA, må jeg vente med å teste den.

Dette kommer til å bli min primær børse etterhvert, da den tåler litt mer skudd enn disse magnumene jeg har nå. Kommer til å toppe den med Sightron 8-32x56, men vurderer å selge denne, og heller få tak i en Sightron 6-24x50, da den har endel mer elevasjon.

 

Så får vi etterhvert se om 30-06 kan få en ny æra, jeg kjenner iallefall behovet for å kunne skyte med noe som ikke koster skjorta, og som tåler endel skudd gjennom pipa. Bilder kommer etterhvert, sammen med div videoer fra innskyting og testing på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 126
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Til formålet ditt ville jeg vurdert et kammer med muligheter for å sette kulene langt ut i patronen. I f.eks en STR kan du få en COL på 87-88 mm ned i magasinet, hvis jeg ikke husker feil. Kan du sette kula 2-3 mm lengere ut, er det ekstra volum å hente for krutt. Jeg mener det er mere å hente på denne modifikasjonen enn AI kammer, men det er lenge siden jeg regnet på det, så jeg kan huske feil. Tar du både AI og mulighet for lange patroner får du dobbelt + :wink:

Lag en patron som du får ned i magasinet med den kula du skal bruke og få børsjemaker til å lage friflukt som passer.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha hatt 6,5x55AI en stund så har jeg trua på 3006 AI , blir spennende å følge med på :)

Har vel kun to minus jeg har merket, vanskelig å lese trykk tegn, når du ser de er man ofte laaangt over å at hylsene trenger litt mere smøring i dia pga de rette veggene, føles nesten som de suger seg fast, etter at jeg gikk over til fast smøremiddel har det ikke vært noe tema.

Link to comment
Share on other sites

ja, 107 % fylling.

 

Dette var med 86 mm patronlengde, så vel optimistisk det ser jeg :oops:

Vet ikke hvor langt ut en kan sette den kula, men med 89 mm total er en nede i 103,5 % (som burde gå)

 

840-850 ms er vel en mere realistisk hastighet alt etter friflukt osv med tanke på fyllingsgrad.

 

Uansett så blir dette teorier :wink:

 

Regner med Knut Erik finner ut hva som er mulig :D

 

Spennende blir det å følge med nok en tråd fra han, de bruker som regel å gi noen drømmer :D

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er børsa strax klar, pipa er profil dreid, blir 24mm på munningen og 72 cm lang.

Stigning 1:9 ja.

Regner med å ha den tilbake innen et par uker, om jeg er heldig. Så da er det bare å gjøre seg klar. Er et par småting jeg må ha tak i, men det skal gå fint.

Gleder meg veldig til å teste ut dette her :)

Link to comment
Share on other sites

Pipa mi er 70 cm og 18,5 munning. Passe til en ok jaktrigg.

 

Gir ca 900m/s med 180 grs kuler og 850m/s med 200 grs kuler med 87mm patronlengde. Ladningene er 64-67grs med MRP i Lapua hylser. Med Win/Norma hylser kan du gå opp 1 grs da de er romsligere, men spesielt Norma hylser er bløte i hylsehodet og tåler vesentlig mindre deng

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvordan former du 30 06 hylsa om til AL?? skyter du den bare ut??

 

Jeg kjøpe en tikka her om dagen i 30 06. var egentlig bare int i kassa å grs stokken. skal ha den til børsemaker nå å bygge nye 6,5-284 pipe i den, med løps moffe for pipebytt system. tenkte kanskje å kamre det 30 06 løpet om til AL! Så får jeg brukt det fornuftig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Pipa er ikke ferdig kamra ennå,men håper å ha den klar om noen uker. Han har ikke fått tak i die set ennå heller, så da er det jo ingen hast.

Jeg kommer til å kjøpe 100 nye 30-06 Lapua hylser, fylle de med N15 krutt og 190 grs NCC kuler, og skyteforme dem i kammeret. Så blir det 570 krutt bal 220gra Lapua. Mulig jeg går over til 215 grs Berger, siden jeg da kan få litt mer fart kombinert med høy bc.

 

Børsa skal primært brukes til 500 meter UNL, men oxo skikkelig langholds skyting. Satser på 1500 meter, iallefall :)

Link to comment
Share on other sites

Pipa er ikke ferdig kamra ennå,men håper å ha den klar om noen uker. Han har ikke fått tak i die set ennå heller, så da er det jo ingen hast.

Jeg kommer til å kjøpe 100 nye 30-06 Lapua hylser, fylle de med N15 krutt og 190 grs NCC kuler, og skyteforme dem i kammeret. Så blir det 570 krutt bal 220gra Lapua. Mulig jeg går over til 215 grs Berger, siden jeg da kan få litt mer fart kombinert med høy bc.

:)

 

570,mrp 2 o.l krutt er uegnet i AI. Ikke volum nok i hylsa til at de passer. 560/MRP o.l gir hardt komprimerte ladninger selv med patronlengde på 86-87mm og 180->+ 200grs kuler

 

Som skrevet før er Lapua hylsene ett godt valg i både 30-06 & 280 AI. Harde og gode i hodet og tåler mye. I 280 manglet det mer enn 3 grs på hylsemaks fra Norma 280 hylser til Lapua 30-06 hylser. Mulig den aktuelle lot'n fra Norma var spesielt bløte, men var samme forholdet i 30-06 når de ble formskutt.

 

Enkleste har vært å åpne de litt i halsen med en 338-06 die og lage en falsk skulder en flytter nedover så hylsene akkurat kamrer.

 

Har også skutt endel med kule godt i bom og mellomraske krutt på omtrent maks 30-06 nivå. Blir bra hylser hver gang. Ingen har sprekt foreløpig.

 

210 Berger og 208 A-Max er nok blant det beste en finner. De tyngste 220/230 kulene vil nok ikke gi noen fordeler da hastighetene blir såpass mye lavere enn de hakket under med såpass lite kruttvolum bak. En 30-06 AI har ikke fullt 10% større volum enn en std og det er langt igjen til en 300 Mag.

 

Forster lager BR sett i AI som ikke er alt for dyre

Link to comment
Share on other sites

Noslerdataene er rimelig slappe kan jeg siD

 

Avhenger av kammerlengde. I en vanlig 84mm kasse/kammer er de ok. Med 3-4mm ekstra er det en del å gå på. Ikke uvanlig at det er slik. Langt kammer gir større volum/lavere trykk som krever mer krutt. Hastighetene derimot er ganske passe uten 165grs dataene som er moderate.

Link to comment
Share on other sites

Da er rifla rigga og klar.

Har ikke fått tak i die set ennå, men med litt fantasi, klarte jeg å lade opp 11 testpatroner ved å bruke 300 win mag die set ;)

Så nå har jeg lasta opp hylsene med N-15 krutt og 190ncc kuler, og skyteformer disse i morra, og om jeg gidder, stikker jeg evnt hjem og setter i 570 krutt, type 64 grs, og en 220 Lapua på topp. Vi får se.

 

Bilder kommer.

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg skutt med børsa i dag, i skikkelig grisete forhold, men gøy var det.

Hadde med 11 patroner, som skulle skyteformes, brukte vel 56 grs N 15 bak NCC 190 grs kule.

 

Skjøt 4 skudd for å være noen lunde inni svarten på 103 meter, og skjøt så en 5 skudd serie. Vinden lå og jaga fra 7 m/sek og opp, så det ble endel side spredning, men de siste 3 skudda gikk mer eller mindre i samme hull.

Og dette er bare skyteforminga.

 

Har i kveld lada opp de samme 11 patronene med 65 grs N570, og 220 Lapua kule, med col på 85mm.

Er en noget komprimert ladning. Håper å få sendt de avgårde på 500 meter i morra.

Har også lada opp 60 patroner til med 190 grs kula, så jeg skyter meg inn med disse på 500 i morra, på elektronikk, og tester så de 11 andre.

Er meldt 5-7 m/sek, så det er ikke sikkert det blir noen suksess.

 

Legger ut en snutt fra skytinga etterpå, filma litt av det :)

 

Bilder av børsa kommer når den er ferdig lakkert :)

 

 

c55618be-f8eb-4ae5-b4fc-d493feb1c3a1_zpsbbd265d1.jpg

Link to comment
Share on other sites

30-06 AI er ei skikkelig snobbete patron. De er rett og slett pene.

 

Hvis jeg skal bytte boltrifle etterhvert har jeg lekt litt med tanken på 30-06 AI, mest på grunn av vil ha faktoren. Den er snobbete og har mer enn nok ytelse for min del, samtidig som det blir billigere enn alt av magnumpatroner. Min tanke var å kjøpe Norma Golden Target i 30-06, skyte de på blink og så lade fra de. Billigere blir det ihvertfall ikke. Jeg ser at du har kjøpt Lapuahylser og skal skyteforme de istedenfor å kjøpe f.eks. Golden Target. Hva er grunnen til det? Er Lapuahylsene så mye bedre enn Norma at det er verdt bryet? Eller blir det fortsatt billigere enn Golden Target til 7 kr. smellen? Eller begge, eller noe helt annet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har plukka Lapua hylsene på den lokale skyte bana. Så de var helt gratis.

Nå tester jeg og S&B hylser, siden det ligger 1000 vis av de på skytebana her. Så får vi se hva som fungerer. Nye Lapua hylser koster vel 8 kr stk hos Hjemmelading, men jeg tror at jeg kan få de billigere via min sponsor ;)

Link to comment
Share on other sites

Sånn å forstå. Det er klart at gratis engangsskutte hylser aldri er å forakte. Jeg trodde jeg leste tidligere at du hadde bestilt tomhylser fra Lapua, men da har jeg enten lest feil eller blander med en av de andre trådene dine.

 

Men, for oss som ikke er sponset eller vasser i Lapuahylser, har du trua på å kjøpe 30-06 Golden Target og skyte de i AI kammer for å få hylser? Hvis det er godt nok, og såvidt jeg kan forstå burde det vel være det, så virker det ihvertfall veldig lettvint, og gjør vel egentlig at jeg ikke ser noen som helst bakdeler med 30-06 AI kontra 30-06 SPR.

Link to comment
Share on other sites

Idag fikk jeg prøvd noen få skudd på 500 meter.

Skjøt først noen testskudd på 285 meter, og kronograferte 190NCC med 57 grs N15. Fikk 835 m/sek.

Knotta inn alle data i AB, og ratta opp til 500 meter. Skjøt 5 skudd, som endte på 177mm. Litt rart.

 

La så inn 5 patroner ladd med 64 grs 570, og 220 Lapua, og skjøt de oxo på 500 meter. Hastighet endte på ca 824 m/sek, men de spredte veldig.

Da jeg kom hjem, fant jeg ut a picatinny skinna var helt løs, så da var det litt mer optimisme i hodet ;)

 

Har nå slipt ned alt metallet og skal ut i garasjen og Duracoate hele greia, så er den klar igjen ute i uka.

Vil prøve å få 1.5 grs krutt til nedi hylsene, og se om jeg kan snike meg opp i mot 835 m/sek.

Evnt så tester jeg 215 Berger, og ser hva jeg klarer med de.

 

Er uansett veldig fornøyd så langt

 

Link to comment
Share on other sites

La så inn 5 patroner ladd med 64 grs 570, og 220 Lapua, og skjøt de oxo på 500 meter. Hastighet endte på ca 824 m/sek

AI-AI :mrgreen: Lovende. Om du fikk 835m/s med N15 uten overtrykk, så burde du kunne få bortimot 850 med N570 - om du kan få så mye N570 oppi da. Det er mye futt i en liten pakke.

Det hadde vært interessant å se hva en kunne jage 220 Scenar opp i i 308.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har lada opp igjen 10 av de patronene jeg formskjøt i går, og klarte i går kveld og presse 66.5 grs 570 nedi. Dette bør gi meg nærmere 840 m/sek med 220 grs kula, men det gjenstår å se. Har fri på onsdag, så da blir det testskyting og kronografering.

Rulla noen patroner på en glatt flate i går, og noen av de har endel kast, dette skyldes nok at patronene blir necksiza i en 300 win mag FL die, uten støtte rundt kroppen. Men når jeg får tak i AI dier, så regner jeg med at dette problemet forsvinner. Nå finner jeg uansett ut hvor mye kast har å si for presisjonen. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi får se hvor bra det blir.

Det var jo i utgangspunktet en langholdsrifle jeg skulle bygge, og jeg tenkte da å trekke frem 30-06, den er jo litt bortglemt, og etterhvert som pipe emnet tok form, ble det nevnt AI, og da var jo saken klar. Jeg vil tro at det spiller liten rolle for 220 grs Lapua kula hva som står i hekken og skyver, den flyr langt avgårde uansett, og spes om den får forlate munningen i 830 m/sek +.

 

Men siden jeg ikke har noen skikkelig UNL rigg, som tåler mye skyting, så er denne selvskreven der oxo, så det er primært det den skal brukes til, og så tar jeg den med når jeg skal skyte langt i lengre økter. Må da bytte kikkert, men det er 0 problem. Bruker Sightron 10-50x60 til bane bruk, og IOR 12-52x56 til langhold, evnt en Sightron 8-32x56 som ligger og ikke blir brukt.

 

Fikk Duracoata kasse, pipe, brems og bolt i går, og nå står den og herder i våpenskapet. Når nye stokken kommer, blir det nok et fint smykke av ei børse, jeg har litt planer for kosemtikken ;)

Sporter/Varmint stokken som den står i nå, skal bli langhold/jakt skjefte. Greit å ha 2 :)

 

20131117_212227_zpscedc0a39.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...