Jump to content

Grunnleggende kurs i langholdsskyting


M67

Recommended Posts

Tid: 12. og 13. februar 2011,

Sted: Kristiansand og omegn

Kurs i langholdsskyting for skyttere med liten eller ingen erfaring på hold > 300m

 

 

Formål:

 

- introdusere folk til blinkskyting på hold opptil 600m

- gi en innføring i effektiv teknikk ved skyting fra tofot/støtte

- gi en innføring i de faktorer som påvirker kulebane, og skyting generelt på mellomlange hold

- elevene skal etter kurset kunne lage sin egen skytetabell og anvende denne til å treffe mål ut til ca 600m[/i][/b]

 

 

Lørdag

 

Skyteøvelser @ 100m

- skyteteknikk

- innskyting

- testing av utstyr

- kronografering

- trening m/ instruksjon

 

Teori , en detaljert pensumliste kommer til de som melder seg på

- Luft, atmosfære og fysikk

- Ballistikk

- Anvendelse av teorien på skyting

- Utstyr

- lage egne tabeller

- ++

 

 

 

Søndag

 

Langholdskyting, stål og pappmål, (kanskje elektronikkskive)

- innføring i bedømmelse, måling og bruk av værdata

- skyting mot mål @ 250 - 650m, parvis, støttet av instruktør og med spotteskop

- bekreftelse av klikktabell på hold ut til 650m, mot stål og mot elektronikkskive på 500 og 600m

- skyting på "ukjente" hold

- fri skyting mot stålmål

 

Utstyr

Hver enkelt trenger:

- rifle, med sikte som kan stilles minimum 4mrad/12moa (40mrad/48 1/4moa klikk) opp fra 100m,

- 150 skudd eller mer

- tofot eller annen frontstøtte av noe slag, bakstøtte/ertepose/rispose

- liggeunderlag

- notatblokk, penn/blyant

- hørselvern

- utstyr og mat til å være ute hele dagen

 

- diverse kjekt å ha-utstyr etter eget forgodtbefinnende

 

 

 

Vi kommer til å være minimum 3 instruktører på langholdet, og trolig fler, samme på 100m. Lørdag starter vi med teori og skyter ca halvveis, og etter teorien, samt ei kort økt etter skyting.

Søndag skyter vi fra sen formiddag og så lenge vi gidder.

 

Dersom noen har spotteskop er det en fordel om de tas med, samme gjelder kronografer.

 

Pris 500,- for medlemmer/ 750,- for ikkemedlemmer. Foreløpig tak på antall er 8 skyttere.

Påmelding til meg på PM, jeg oppdaterer her etterhvert - først til mølla, men medelmmer av SBSK har pri. Etter bekreftet påmelding vil det bli sendt ut noe materiell, og videre detaljer.

 

Påmeldte per 4/1:

Fenris 3006

Panhead

Capsen

Rangis

Kjendis

MrMju

 

 

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg lyst å bli med på.

Må sjekke med vaktlista til madammen som er sykepleier, evt barnevakt. Er ikke medlem så får se om der blir plass :D

 

Hvilke klokkeslett er det snakk om her?

Mulig jeg kjører att og fram i tilfelle. Under 2 timer kjøring en vei er ingenting i denne sammenheng

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger blir det for langt..

2a820aa9.jpg

Hvilke klokkeslett er det snakk om her?

Det er snakk om 9 - 16 lørdag, omtrent - søndagen trolig 10 -16.

 

Settes det opp tilsvarende kurs en annen helg så er jeg med

Det kommer an på interessen, ut ifra interessen på forhånd er jeg litt forbauset over at så få har meldt seg på. Det er uansett ingen fordel å være så mange som mulig så vi får ta dette som læring og forbedre opplegget etterhvert. Vi kommer nok uansett til å ha en runde vår og høst tror jeg.

Uansett er det jo ikke noe problem å komme å skyte en annen gang, når du har anledning - uansett erfaringsnivå.

 

Noe vi har snakket om er også et videregående "kurs", der vi tar opp mer avanserte tema både teoretisk og praktisk. Dvs. lenger inni ballistikken, skyting på skrå, og iallefall så langt at en ser effektene av overgang til subsonisk. I mitt hode må det organiseres som en "workshop", der de som kan mye om et felt lærer de andre, slik at noen blir både instruktør og elev.. Kanskje vi kan skremme ut noen som virkelig kan noe.

Det blir nok engang :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

IMG_4882_pil.jpg

 

Da er det 6 påmeldte sålangt, jeg kunne tenke meg at alle de påmeldte PMet meg:

- nick

- navn

- erfaringsnivå,

- rifle, kikkert, ammo som skal brukes

- spørsmål, ønsker om temaer dere ønsker vi skal ta opp

 

Så vil jeg etterhvert sende ut en mere detaljert pensumliste, litt info og litt teorigrunnlag.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå skal de som er påmeldt ha fått en PM som sammen med førsteinnlegget inneholder all nødvendig info.

Dersom noen er glemt så send meg en PM.

 

Andrikén,

Dersom det ikke blir en total fiasko blir det nok flere kurs, enten her eller hos andre - til høsten kanskje? Det er flere som grubler på/planlegger kurs.

4x og ei rifle i et kurant kaliber der god ammo er std. vare skulle uansett ikke være noe problem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var en deilig helg :P:P:P

 

Vi storkoste oss på kurset.

Trivelige deltagere og kursholdere. Kursholderne var skikkelig bra og hadde mye peiling på langhold. Teori, praksis og utsyr. Jeg synes også de fikk til en passe miks av dette.

 

Det gonget hele tiden fra 270 til 600 meter på søndagen :mrgreen: Deilig lyd !!''

 

Spesiell takk til M67 for velvillig utlån av overnattingsplass.

 

Det er ikke tvil om at dette kurset kan anbefales for langholds wannabees.

Jeg gleder meg allerede til kapittel 2 i kurset.

Link to comment
Share on other sites

Kurset ble vel nokså brukbart? Selv følte jeg det ble noe rotete pga. tidspresset, men, folk fikk med seg variert teori, og endel skyting. Og alle fikk skutt på langt hold, alle traff, alle smilte? En hadde en svikt i en kikkert, ei av linsene sprakk inni, og det var skikkelig leit.

 

Dette var en viktig del av lørdagen, for noen iallefall

IMG_5867.jpg

 

Vet|us er modell, og TRG-22 forklarer, her er det skyteteknikk

IMG_5868.jpg

 

Så skal det prøves,

IMG_5877.jpg

Lørdag var i tillegg til teori, også innskyting, kronografering (aldri har kronografer vært så kranglete) og litt klikking opp og ned for å verifisere montering og klikkstørrelse, og innskyting, og å øve på det Tommy prediket om teknikk. Og det virket.

 

Det var alt fra high end dedikert langholdsutstyr til helt vanlige jaktrifler, kalibere var stort sett .308 og 6.5x55, og en 6.5-06. Alt virket.

IMG_5872.jpg

 

IMG_5874.jpg

 

Jeg følte denne var litt spesiell

IMG_5878.jpg

 

Så er det søndag, enda kaldere, og en jævlig vind - men nå frøs ingen :roll: Briefing rundt traktoren

IMG_5880.jpg

 

Dagens mest brukte stilling for noen

IMG_5889.jpg

 

Elevene spottet etterhvert hverandre

IMG_5893.jpg

 

"1meter ned og til venstre ?"

IMG_5894.jpg

 

6 var mange nok, sykt hvor mye det ble skutt

IMG_5890.jpg

 

En av elevene, hadde ikke mye å lære han om skyting egentlig :oops:

IMG_5886.jpg

 

Neppe han her heller

IMG_5887.jpg

 

Igrunn skjøt alle jeg så på langt bedre enn forventet i den kjipe vinden som var

IMG_5897.jpg

 

Vi hadde hengt ut masse små gonger ut mot og til 500m, og en svær på 500 og 600m, og med den vinden ble jeg redd folk skulle bomme og bli demotiverte - not so

IMG_5906.jpg

 

360m

IMG_5903.jpg

 

395m, eller deromkring?

IMG_5902.jpg

 

Ikke dårlig dette, 500m i snøføyka, når en ikke har skutt på mere enn 300m før.

IMG_5905.jpg

 

Et viktig punkt i undervisningen var å ha orden i ammunisjonen, her forbilledlig oppbevaring og transport :wink:

IMG_5896.jpg

Dette er egentlig et spark til alle oss utstyrshysterikere, og til de som ikke kommer og skyter - fordi utstyret er ikke i orden...

 

The Boss

IMG_5898.jpg

 

Og de viktigste av alle,

IMG_5909.jpg

(plata hang på 600m)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker å takke alle oppmøte deltakere for ei fin helg med mye fremragende skyting og godt humør.

 

Langholdskurset som ble gjennomført var ment som et grunnleggende nivå, og føler det at vi traff godt. De fleste på kurset hadde ikke skutt på så lange hold tidligere, og noen fikk noen aha opplevelser ang. langholdsskyting.

Lørdagen var det som sagt basic teori og grunnleggende skyteøvelser. Søndagen langholdskyting ut til 600 m.

 

Jeg må si meg imponert over skyteferdighetene som ble utvist på denne dagen, og det etter et så kort kurs.

 

Erfaringene vi har gjort med dette kurset og de tilbakemeldinger fra deltakerene, gjør at vi kommer til å endre litt på opplegget. Men vi kommer til å arrangere flere slike kurs.... :D

Når dette blir er fortsatt uvist, men vi kommer til å opplyse om det. Så følg med.. :mrgreen:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...