Jump to content

Krag i et kaliber som klarer storviltkravet?


Yhaug

Recommended Posts

Har en Krag karabin i 6,5 som jeg kunne tenkt meg å byttet løp i til noe som klarer storviltkravet, lurer litt på 9,3x57.

Noen som vet om det går,med tanke på trykk og mating? Noen andre kaliber som er aktuelle utenom 8x57 Moderat, 6,5x55 og 30-40 krag?

Link to comment
Share on other sites

@ Goatboy

 

Nansen brukte da en Krag i var det 45-90 eller 50-90?

 

Ja. Men det var dansk Krag. Den har større støtbunn.

 

 

Har tenkt litt rundt dette tidligere og funnet at noe av det jeg kommer forsøke er 444 marlin. Dog kanskje i svartkruttutgave eller noe sånt.

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Spiller ingen rolle hvilket kaliber du går for; selve kraglåskassen er ikke tillatt til storviltjakt. Jeg vet det er flere enn deg som har fundert på andre kaliber, men låskassen er dessverre funnet for svak for elgladninger. Derimot kan den bli en fin rådyrrifle...

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du finner at kraglåsekassen er ulovlig til storviltjakt i forskriften. Den var ulåvlig til all jakt pga for svak ladning i den gamle forskriften men jeg tror de glemte at kragen også var kammret i noe annet enn 6.5x55 redusert når lovvreket ble oppdatert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Å gi nytt liv til en allerede "besudlet" Krag Jørgensen er ikke skjending! Jeg vedder på at Erik og Ole Herman gliser bredt fra graven når de ser hvor glade vi er i disse børsene, og at de fremdeles blir brukt både på bane og på jakt!

Link to comment
Share on other sites

@ sendero

Grunnen til at jeg ikke vil ha 8x57 er at jeg har en M03 i dette kaliberet,så da er sjangsen for at ammo blir blandet tilstede.

 

@ 35 VRM

Den kragen i 45. matet den fra magasin eller var det enkeltskudd?

Link to comment
Share on other sites

Den var magasinmatet.

 

Men bare glem den i en norsk krag. Da er det bedre å skaffe seg en dansk M89 i 8x58RD. De fåes også i enkeltskudd uten magasinet. I danmark dukker de stadig opp til 1500-2000 kr

 

Personlig syntes jeg den danske er vel så pen som den norske om en skal se med litt nostaligiske øyne.

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Å langt ifra. Etter de nye reglene for anslagsenergi er de tyngste kragladningene lovlige til elgjakt. Men fordi 6,5x55 krag kan forveksles med 6,5x55 swedish mauser, (samme kaliber, på sett og vis) samt at mange gamle kragkasser ved røntgentesting har vist tegn på sprekkdannelser, er de ikke lovlige til storviltjakt. Dette gjelder også uansett hvilket kaliber de er kamret i. Dette er gamle bestemmelser, såvidt jeg husker ble dette bestemt på 70-tallet. Jeg er blandt de som synes dette er trist, har selv to stk. krag, men sånn er reglene. Jeg er usikker hvorvidt reglene kan omgås ved hjelp av danske eller amerikanske kragkasser, men det er vel heller tvilsomt at lovgiverne har oversett et slikt smutthull.

 

Dette er ikke gjetning, tror du meg ikke anbefaler jeg deg å snakke med en børsemaker om saken.

Link to comment
Share on other sites

Nansen brukte en dansk krag som Erik Jørgensen bygget om til .45-90 og bla monterte et kikkertsikte på den, en Winchester A5 type kikkert på den. Men 30-40 Krag tror jeg burde gå an å sette på den. I VJ var det en artikkel om en villkatt patron, 6x55 som ble lagd for Krag, men det var off topic da det var storvilt patron spørsmålet dreiet seg om .

Link to comment
Share on other sites

Å langt ifra. Etter de nye reglene for anslagsenergi er de tyngste kragladningene lovlige til elgjakt. Men fordi 6,5x55 krag kan forveksles med 6,5x55 swedish mauser, (samme kaliber, på sett og vis) samt at mange gamle kragkasser ved røntgentesting har vist tegn på sprekkdannelser, er de ikke lovlige til storviltjakt. Dette gjelder også uansett hvilket kaliber de er kamret i. Dette er gamle bestemmelser, såvidt jeg husker ble dette bestemt på 70-tallet. Jeg er blandt de som synes dette er trist, har selv to stk. krag, men sånn er reglene. Jeg er usikker hvorvidt reglene kan omgås ved hjelp av danske eller amerikanske kragkasser, men det er vel heller tvilsomt at lovgiverne har oversett et slikt smutthull.

 

Dette er ikke gjetning, tror du meg ikke anbefaler jeg deg å snakke med en børsemaker om saken.

 

Du som er så sikker har sikkert ingen problemer med å finne en link til Lov/Forskrift som støtter det du så hardnakket påstår.

 

Jeg vet ikke hvorfor du anbefaler å snakke med børsemakere når det gjelder juss? Går du til frisøren for å få råd om arveoppgjør?

 

Litt mer seriøst, det er som flere har påpekt mange år siden reglene som nevnte Krag er fjernet fra lovverket, sånn er det bare selv om du mener noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke gjetning, tror du meg ikke anbefaler jeg deg å snakke med en børsemaker om saken.

Da tror jeg at jeg anbfaler børsemakeren din om å sjekke opp både lovverk og hvorfor kragen ble forbudt.

 

(Den endrer treffpunkt i vått vær! Det andre våset har jeg ikke hørt om før... virker som en egen oppdiktet terori av noen som ikke gidder å sjekke fakta...)

Link to comment
Share on other sites

Viltloven paragraf 2:

§ 2.1. Til jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å nytte halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Til jakt på villrein, gaupe og bever er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

Til jakt på elg, hjort og villrein er det ikke tilkatt å bruke Krag Jørgensen rifle eller våpen som er bygd opp på Krag-Jørgensen låskasse.

Link to comment
Share on other sites

du sitter nok på en gammel viltlov.....

 

Her er gjeldende:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19810529-038.html&emne=viltlov*&&

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

 

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

 

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt.

 

Endret ved lov 8 april 1983 nr. 17.

Link to comment
Share on other sites

OG i dagens viltlov, som er gjeldende:

 

hentet fra lovdate pr i nå nettop:

 

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt.

Endret ved lov 8 april 1983 nr. 17.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19810529-038-006.html#20

Link to comment
Share on other sites

Eg har også eit 9.3x57 prosjekt men i ein Mauser. Og den patrona skal etter sigende ha eit moderat trykk, som mulig lar seg gjere å bruke den i ein Krag og som er godkjent til storvilt.. Eg vil anbefale det kaliberet, dersom ein børsemaker kan gå god folr dette.. :)

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg var litt upresis her. må visst pusse brillene mine ;-) . Det korrekte er :FOR 1997-03-21 nr 257: Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.

 

...paragraf 2 her. ...på lovdata . no: http://www.lovdata.no/dnf/md-19970321-0257.html

 

beklager mye mas om dette. når det gjelder spørsmålet om kaliber i kragen, er du vel først og fremst begrenset av støtbunnen på sluttstykket. Diameteren på hylsene til de kalibrene du vurderer er vel noe større enn seksogenhalven, men det burde være en smal sak for en børsemaker å justere dette. Så vidt jeg vet har de danske kragkassene større støtbunn, men jeg antar du har en kasse du vil bruke. Om det går an å bruke et dansk sluttstykke i en norsk kasse vet jeg ikke, den eneste forskjellen jeg kjenner til mellom norsk og dansk kasse er magasinåpningen, hvor luken hengsles framover på den danske modellen, istedet for nedover. Ellers kan du jo prøve en patron i aktuelle kalibre i magasinet, det er mulig dette er for trangt for vide hylser. Jeg vet fra mine dager på skytebanen at kragen var litt nøye på patronlengden for å mate rett, det hendte at skuddene kilte seg i magasinet hvis de var for korte(drev og ladet med lette kuler for å øke hastigheten, men jeg skjøt ikke bedre av den grunn) Ellers er det vel bare kammertrykket å tenke på...

Link to comment
Share on other sites

8x57 Moderat går også an, den er en 8x57IS som er lada litt ned, pga trøtthetsyndromet så er jeg ikke i form til å finne frem i Kvaale bibelen hvor mye de lader den ned . Kongsberg bygget bla jaktrifler i 8x57 Moderat .

 

Men godt å se at det er fornuftige tanker om 6 ,5 destruksjon . :wink: Neida, bare tulla. Kassen er der, så bruk den kassen med fornuft og tryggehet.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg var litt upresis her. må visst pusse brillene mine ;-) . Det korrekte er :FOR 1997-03-21 nr 257: Forskrift om våpen og ammunisjon til storvilt- og til småviltjakt, og skyteprøve for storviltjegere.

 

...paragraf 2 her. ...på lovdata . no: http://www.lovdata.no/dnf/md-19970321-0257.html

 

du har en gammel forskrift der, den blir endret av denne :

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20020322-0313.html

Link to comment
Share on other sites

Denne er den gyldige

http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20020322-0313.html#15

 

Ittno om krag i paragraf 15.

 

 

Men om Marty Feldman fortsatt ønsker å bestride saken, så foreslår jeg at vi respekterer trådstarters ønske om å lage ny tråd.

 

 

Personlig vile jeg vel prøvd å fått affeksjonsregistrert karabinen, i stedet for å ødelgge den, og helelr kjøpt et storvilt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil la dette ligge nå, vi får vel slå oss til ro med at vi ikke blir enige.

 

Jeg sitter her med skyvelæret og noen patroner, og jaggu har ikke 6.5 og 8x57 samme diameter på hylsa. Patronlengden er også temmelig lik, noe som betyr betydelig mindre plunder med kaliberbytte.

Link to comment
Share on other sites

Marty, puss brillene (ser du har svart mens jeg skrev denne. Men den foreskriften gjelder ikke lenger. Da den er endret (opphevet), sjekk under endrer i toppen av foreskriften vi refererer til, og du ser at den du refererer til står nevnt helt til sist der (FOR-1997-03-21-257 gjelder altså ikke lenger, da den er erstattet av FOR-2002-03-22-313).

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/md/md-20020322-0313.html&emne=skyteprøve*&&

(Dette er samme foreskrift som alle andre linker til, kun med søke resultat innkludert).

 

Trådstarter får bare finne seg i at denne informasjonen prioriteres. Da dette handler om å ikke spre feilinformasjon.

 

 

Hva er foresten galt med 6.5x55 i Kragen, trodde den klarte kravet så vidt det var med amo med trykk for krag?

 

Ah! Ser nå at du vill ha annet storvilt kaliber som kan brukes i Krag, ikke dumt, ikke dumt. :D

Link to comment
Share on other sites

Om skyvelæret ditt viser at 6,5 x 55 og 8 x 57 har samme diameter på hylsa ville jeg enten ha kastet skyvelæret, eller ventet til i morgen da en var edru nok til å få en skikkelig avlesning. Om du ønsker å putte en 8mm i kragen går det bra siden den er smalest ved basen.

 

Mener på at sidedekselet var en av de plassene der det ble tatt vekk metall for å få brukbar mating.

 

mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

yhaug har nok rett i at kulene vil lage krøll i magasinet, men jeg vil tro det lar seg ordne. Danskene hadde jo 8 mm. i sin versjon.

 

og til 356, du vet vel at d er flere diametre på en patron? :) Jeg snakket om hylsebunnen, det ser ut til at sluttstykket berger seg unna modifikasjoner. ...ellers har jeg lært at det meste går, bare hammeren er stor nok :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som ved hjelp av serienr osv. som kan fortelle meg hvilken Krag jeg faktisk har.

Det jeg vet er at det ikke er en langkrag, men en eller annen karabin.

Kanskje litt dumt å herpe den dersom den er skjelden.

Link to comment
Share on other sites

Norsk krag er laget for 6,5x55, og er begrenset til patroner som har samme eller mindre bunndiameter som 6,5 x 55. Patronlengden er også begrenset av samme patron. DET GÅR IKKE Å FÅ STØRRE PATRONER I NORSK KRAG.

Dansk krag har en helt annen låskasse, den er laget for 8x58 R.

Amerikansk krag har også en låskasse som er ulik norsk, den er laget for 30-40 Krag.

 

Ombygging av krag ut over skifte av løp til litt grovere kaliber er nesten umulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...