Jump to content

Premiering


TargetMaster

Recommended Posts

Kan noen forklare meg bakrunnen for og vitsen med pengepremier i pistolkonkurranser :?: Har deltatt i en del annen idrett opp gjennom årene men har aldri vært borti det i andre sammenhenger. Ser jo at det deles ut store summer i diverse internasjonale idrettstevner men 60 kr i en lokal pistolkonkurranse :|

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis det først skal være premiering, hva er bedre enn penger? Jeg for min del har nok av glorete sølvplett og diverse glass og krystall i ulike varianter. Pengepremie er greit å regne ut etter en fast formel.

 

Nest best som premie er etter min mening gavekort hos en våpenhandler

Link to comment
Share on other sites

Pengepremie er vel mye mer fornuftig enn at du får med deg noe søppel som arrangør har vært å tigd til seg fra lokale kjøpmenn som har usalgbare ting på lageret? (Har lagt merke til enkelte syke premier!) Pengepremie (gavekort) kombinert med deltakerdiplom er min favoritt av alternativene!

Link to comment
Share on other sites

Min mening er at det kunne deles ut deltakermedalje. Dette blir spesielt populært blandt nye skyttere. Dette har jo vært vanlig i mosjonsløp, sykling, skirenn osv. i mange år. Gjerne med statuett eller diplom etter hvert 5 års deltakelse i samme stevne. Ellers er gavepremie og gavekort alltid populært. Både gode premie for de beste og gode premier som trekkes blandt deltakerene. For skyttere kan det være ammo, bagger, våpenkuffert, ammobokser, hylster, magasin osv. osv :idea:

Premier relevant til det vi holder på med og gode minner i form av medajer og diplom.

 

Personlig har jeg bilder, medaljer og diplomer fra andre sammenhenger som jeg med glede mimrer over. Husker mange gode kompiser og fine opplevelser :D

Link to comment
Share on other sites

Penge premier er å foretrekke, spesielt når man har skapet fullt av glass og annet unyttig. Men det er gøy noen ganger hvis arrangøren har noe som er bra. Så hvorfor ikke legge valget hos skytteren. Penger eller "dings"? Da kan skytteren selv velge hva man ønsker.

 

Sitter man igjen med 5-700 kr pr stevne så blir det fort en 8-14 000 i premiepenger på ett år.....så penger er å foretrekke for min del ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje; En nøkkel for premiering hvor det var størst prosentandel premiering i klasse D, og evt. bare premie til de tre beste i klasse A. Sikkert litt morsomt for nybegynnerne å få premiering samtidig som det kanskje er smør på flesk at 30 % av A-skytterne skal ha premie.

 

Så blir det hardere konkurranse om premiene i klasse A......

Link to comment
Share on other sites

Slik som det er pr i dag er det likt for alle, det er opp til arrangøren om de vil bruke pengepremier, gavepremier eller ingen premie og derav lavere startkontigent. Reglene trengs ikke endres pga at arrangører ikke helt skjønner hva de driver med...er bare for oss skyttere og gi tilbakemelding om hva vi ønsker.

 

Men utifra en del her inne ønsker de en premie for at de har deltatt :!: og det er vel ikke akkurat en slik idrett vi driver med vel? :?:

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Eller kanskje; En nøkkel for premiering hvor det var størst prosentandel premiering i klasse D, og evt. bare premie til de tre beste i klasse A. Sikkert litt morsomt for nybegynnerne å få premiering samtidig som det kanskje er smør på flesk at 30 % av A-skytterne skal ha premie.

 

Så blir det hardere konkurranse om premiene i klasse A......

Skal de i klasse A betale mindre da ? siden det kun er 3 stk som får premie? eller skal de 3 første få mye mer?? Hva vil du oppnå med ett slikt forslag lurer jeg på ? Mer gjevt å få premie i klasse A???

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Nja, tenkte mest på at 1/3 premiering i utgangspunktet bare er ....... en tilfeldig brøk. Og at den som fordelingsnøkkel er mer hensiktsmessig i en nybegynnerklasse enn i klasse A. Altså en litt "sosial" fordeling av godene i D klassen, og en litt konkurransefremmende fordeling i A klassen. C og B klassene kunne da ha noe midt imellom.

 

Selvfølgelig bare en tanke, kanskje ville det gitt større konkurransefaktor.......

Link to comment
Share on other sites

Det blir en mye snakk om penger og påmeldingskostnader :lol: Med det ammobudsjettet de fleste av oss har betyr vel ikke de 70 kronene mye :?: Delta i ett mosjonsløp så ser du at påmeldingskostnaden fort blir 150 kroner. Men folk kommer. Hør her folkens det er billigere å delta på ett stevne enn å gå på kino eller ta en burger på MacDanolds. Øk heller påmeldingavgiften. Gi deltakerne T-skjorter, medaljer og fine premier som trekkes. Den store gruppen av deltakere bør etter min mening være mosjonister og D skyttere. Eliten får sine premier i NM og andre aproberte mesterskap og er vel ikke ute etter 30 kroners premier :wink: Skyting må etter min mening bli en folkesport og ikke en aktivtet for spesielt intereserte. Når vi ser hvor mange som tar sikkerhetskurs så ligger grunnlaget der om man bare legger til rette for det 8)

Link to comment
Share on other sites

Om en, som oss gærne østlendinger, skyter 4-5 runder pr stevne blir det faktisk penger av det! Selv om en kan argumentere om at det bare utgjør en del i forhold til drivstoff, ammo osv så kommer det jo på toppen av dette. Og det bidrar jo i høyeste grad til å gjøre feltskytinga vår til en folkesport om pris pr runde er så rimelig som mulig!

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig bare en tanke, kanskje ville det gitt større konkurransefaktor.......

Tror ikke premien en evnt vil få er faktoren for at vi kniver i klasse A, handler nok mer om å kunne prestere på topp hele tiden og i tillegg slå sine konkurrenter :-) premie er vel bare en bonus man får året etter.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke premien en evnt vil få er faktoren for at vi kniver i klasse A, handler nok mer om å kunne prestere på topp hele tiden og i tillegg slå sine konkurrenter :-) premie er vel bare en bonus man får året etter.....

 

K.

 

Ikke uenig i det; det viktigste er tross alt å føle at man presterer - premie er bonus.

 

Poenget mitt er vel basert litt ut fra egne erfaringer: Jeg syntes 1/3 premiering var et mer betydningsfullt prinsipp som nybegynner en jeg gjør nå. Jeg er mer prestasjonsorientert nå, enn jeg kanskje hadde forutsetninger for å være for fem år siden. Samtidig er jeg også mindre opptatt av hvor mange i min klasse som får premie. Selvfølgelig er det jo slett ikke sikkert at andre føler/mener det samme.

 

Det er jo heller ikke akkurat skytingens viktigste momenter vi diskuterer i øyeblikket. :)

 

(Leser man tråden hvor Felt NM diskuteres kan det forresten tenkes at jeg tar feil :D:D )

Link to comment
Share on other sites

Det er nok svært få av oss som skyter stevner for premiene sin del. Prestasjoner og det sosiale er viktigere. Spesielt når man kan kombinere de to, og knuse kompisene...

 

Som A-skytter i baneprogrammene her oppe i nord, er det ofte maks 3 skyttere i klassen, som regel bare 1 eller 2. Dvs at det er matematisk umulig å få igjen hundrelappen sin i form av premier. Spesielt når bare 1 eller 2 kr går til bestemannspremie. Da er en OK plassering i klasse C mye mer "verdifull".

 

Personlig har jeg sans for det som praktiseres i mere sentrale strøk, med lav startkontingent og null premiering. Når jeg skal på stevne til helga må jeg kjøre ca 14 mil hver vei. Heldigvis har jeg ordnet meg overnatting privat, ellers måtte jeg ha satt av endel hundrelapper til det og. Så om jeg kunne ha betalt kr 20 pr start i stedet for å måtte betale kr 400 for å skyte 4 øvelser hadde jeg med glede gjort dette. Det holder for meg å måtte bruke penger på diesel, mat og ammo. Min antakelse er at det er svært få som ville droppe et 20-kronersstevne fordi de ikke får premie. Har jeg rett?

Link to comment
Share on other sites

Vi har kjørt banestevner på nevnte måte i flere år nå med god erfaring :-) tror det er viktig å holde prisen nede spesielt på baneskyting slik at flest mulig stiller opp :-) felt derimot er det litt anderledes med, men jeg tror at hvis man forsøker tror jeg at kr 50.- pr start og ingen premiering er en god ting på vanlige stevner......

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Vi har kjørt banestevner på nevnte måte i flere år nå med god erfaring :-) tror det er viktig å holde prisen nede spesielt på baneskyting slik at flest mulig stiller opp :-) felt derimot er det litt anderledes med, men jeg tror at hvis man forsøker tror jeg at kr 50.- pr start og ingen premiering er en god ting på vanlige stevner......

 

K.

 

Mener dere virkelig at det er prisen som gjør at det står 3 skyttere på ett banestevne :lol: Nei, det er helt andre forhold som spiller inn :( Omgivelser, bane, toalettforhold, inkluderende skyttere, smil, og etter min mening medaljer, diplom, gavepremier osv. :!:

Synes det sier litt om skytesporten at tre mann deler 60 kroner og synes det er topp :wink:

Link to comment
Share on other sites

:twisted: Aner jeg et lite snev av ironi her TargetMaster?

Håper iallefall det... Det slo meg at du glemte å nevne 'drive in' konkuranser.. :mrgreen: Synd du ikke var på vårfelten til Brumunddal Pistolklubb i år... Toalettet virket ikke.. Det nærmeste var 10-15 minutter unna (med bil..)

Prisen har nok litt å si når enkelte klubber nå strekker seg over 100,- pr start for en halvfelt-runde... Og du gjerne vil være med på 4-5 starter... Betale så mye for å skyte 50 (eller 30 for oss nederst på lista) hull i pappfigurer kan virke demotiverende for de fleste?... Premieringen blir kanskje ikke det viktigste for de fleste da..... (Eller?)

Link to comment
Share on other sites

Premiering er ikke grunnen til at jeg reiser på stevner, det er det sosiale og det å teste meg selv mot de forskjellige løypene som drar meg ut hver søndag (nesten)

 

Så i går sto jeg og bikkja opp kl 0540 i går, gikk en tur...pakket bilen...tok en rask dusj for å våkne litt til...så i bilen for å kjøre ca 24 mil for å skyte 3 runder felt...så 24 mil hjem igjen....veldig fornøyd med været og mange gode samtaler ute i løypa ;-) skytingen var så som så....lærte at det å skyte hull i hull straffer seg....mistet 1 poeng på det...hehe

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Aner jeg et lite snev av ironi her TargetMaster

 

Joda, den var ironisk ment. 8)

 

Jeg har blitt stor fan av pistolskyting og det plager meg å se at den på en måte lever sitt liv i skyggenes dal :(

Selv i en by som Bergen hvor det sikkert er tusen eller flere medlemmer samlet i pistolklubbene er det de 15-25 faste som kommer på feltstevnene og 8-12 på banestevnene. Dette på en på en god dag :shock:

 

De sier vel en del når det er 3 deltakere i kretsmesterskapet i silhuettpistol :?

 

Så hva kan gjøres bortsett fra lavere startavgifter dersom dere mener at startavgiften er problemet :?::)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke si det så sterkt som at startavgiften er problemet. Men jeg hadde heller brukt de pengene på ammo eller utstyr i stedet for å betale for stygge premier.

 

En annen ting er at uten premiering er det mindre jobb for klubbene å arrangere stevner. Jeg har hørt styremedlemmer i naboklubber si at: "Hvis vi hadde sluppet alt styret med premiene så kunne vi jo godt ha kjørt flere stevner".

 

Når det gjelder toalettforhold, så har vi såpass få stevner (iallfall banestevner) at jeg hadde nok dratt på stevne selv om jeg hadde måttet drite i en pose...

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen enkeltfaktor som "er problemet". Startkontingenten kan være en av mange enkeltfaktorer vi kan gjøre noe med.

Med fire starter blir den 320 kroner på en feltdag. For noen er det mye penger når det kommer på toppen av kjøring og ammo. For andre (som meg) som er etablert og i fast jobb, betyr det ingenting.

 

Slik jeg ser det, er det største problemet at vi ikke greier å holde på de skytterne som ikke raskt skyter seg opp i A eller B. På mitt siste feltstevne var over halvparten av skytterne i klasse A. Noen færre i B og D, mens klasse C nærmest er fraværende.

På bane forsvinner sgs alle skytterne som ikke oppnår 540 etter et par år.

 

Hva om et par kretser/regioner i to år prøver ut en ordning med premier kun i mesterskap? Noen må samtidig/på forhånd få ansvar for å evaluere ordningen.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at i klasse A og gjerne klasse B har det sin egen verdi å vinne konkurransen.

De kan jo sammenlignes med utøvere på nasjonalt nivå i andre idretter og er der for konkurransen sin del.

 

Det er vel ikke så forferdelig mange A skyttere rundt i distriktene:?:

 

De skyttere vi må få med og som kan øke deltakelse og bedre økonomien er mosjonistene og D skytterene.

Gjerne den evige D skytter som det blir snakket litt nedlatende om her på forumet :wink:

 

Med de poengkraven kravene som er for opprykk til klasse C i baneskyting er det mange evige D skyttere der ute.

Så lenge de gidder.

Dersom disse ikke blir tatt vare på vil de forsvinne ganske fort og heller "plinke" med kompisene på hytta.

Link to comment
Share on other sites

Tatt vare på? Trodde det var skytterens "egen" plikt å delta eller gjøre seg selv inkluderende. Ihvertfall så lenge klubbene legger dette til rette. Vi kan ikke gjøre noe mer, at enkelte ikke gidder delta for være opp til de selv. Men jeg ser ingen grunn til å endre på noe som fungere bra som i dag, vi snakker heller om holdninger blant medlemmer og klubber der ute. "Stevner er farlig" så det drar vi ikke på liksom.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Med de poengkraven kravene som er for opprykk til klasse C i baneskyting er det mange evige D skyttere der ute.

 

Synes du at kravene er for harde? Det synes ikke jeg - ikke for å rykke seg opp i C ihvertfall. Litt trening må man jo kunne foreta seg. Og de som ikke bryr seg om det er sikkert lunken til skyting anyway.

Link to comment
Share on other sites

En ting som kunne vært tatt opp til vurdering er forholdet mellom de 4 klassene hva angår antall skyttere i hver. Kanskje man skulle justere opprykksgrensene slik at det ble like mange skyttere i hver klasse?

 

Ja, dette framgår jo uttrykkelig av Fellesreglementets pkt. 2.2.2.1:

"Forbundsstyret fastsetter de enkelte kvalifiseringskrav for klasseføring, etter innstilling fra fagkomiteene. Disse bør være satt slik at det blir tilnærmet likt antall skyttere i hver klasse, og slik at det tas behørig hensyn til rekrutteringen..."

Link to comment
Share on other sites

Ja ikke sant! Jeg visste jo at jeg hadde lest dette et sted. Det er jo bare å rangere alle som har skutt siste sesong, og justere klassegrensene slik at dette oppnås. På baneøvelsene ligger jo denne informasjonen allerede på fsu.no, men på felten er vel dette "upløyd mark?"

Link to comment
Share on other sites

Er litt vankeligere med felt, for løypene variere altfor mye i vanskelighetsgrad. Men vi har kjørt modell på en del stevner i år, det som evnt ett slikt system kan brukes til er å "vekte" løypen mot % som er skutt. Da vil man på en enkel løype måtte skyte ennå bedre for å oppnå kravet for ny klasse samt motsatt på en vanskelig. Spørsmålet man da må stille seg er....hva er lett og hva er vanskelig...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Løypene varierer i vanskelighetsgrad, ja. Men klassekravet er likefullt angitt i antall prosent av vinnerresultatet, og tar ikke hensyn til om løypa er lett eller vanskelig.

 

Så det som må gjøres er å rangere alle som har skutt felt (innen hver øvelse) etter hvor mange prosent av vinnerresultatet de har oppnådd. Så teller man opp og deler på 4. Og setter grensene slik at man i størst mulig grad oppfyller ønsket i Fellesreglementet. Såfremt man ønsker å oppfylle dette ønsket...

 

Ellers er det etter min mening utrolig at man i reglementet kan skrive "Disse bør være satt slik at det blir tilnærmet likt antall skyttere i hver klasse" i stedet for å bare fastslå hvordan det SKAL være.

Link to comment
Share on other sites

Så det som må gjøres er å rangere alle som har skutt felt (innen hver øvelse) etter hvor mange prosent av vinnerresultatet de har oppnådd. Så teller man opp og deler på 4. Og setter grensene slik at man i størst mulig grad oppfyller ønsket i Fellesreglementet. Såfremt man ønsker å oppfylle dette ønsket...

 

Tror ikke det vil funke stort bedre, for på en lett løype vil de beste skyte 100% akkurat som de gjør i en vanskelig. Forskjellen er at de som er en C eller D skytter skyter mye bedre i en lett løype, eller de skyter lettere en høyere % enn i en vanskelig. Så selv om man følger din modell over vil det slå helt feil ut også her....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

At det holder med ett resultat for å rykke opp eller bli i klassen er jo allerede innført. Det er jo ikke det vi snakker om. Denne regelen tar heller ikke hensyn til om løypa var lett eller vanskelig.

 

Det som sannsynligvis ville skje i felt er at det ville bli færre A-skyttere og flere i spesielt klasse C. Når jeg ser på årets resultatlister i finfelt (som et eksempel) her i Troms, så er det stevner der det er like mange A-skyttere som i de 3 andre klassene tilsammen. På baneprogrammene ville det bli tvert imot. Der ville kravene måtte justeres nedover, iallfall for klasse A.

 

Men så lenge det står bør i Fellesreglementet, kan jo FKP gjøre akkurat som de vil...

Link to comment
Share on other sites

Nettopp det at det holder med ett stevne for å rykke opp/ned gjør at vanskelighetsnivået på løypa er kritisk. Som det har blitt sagt her før, er det nok med ei "for lett" satt løype, og vips så er du A-skytter. Sjøl om du kanskje hører heime i C-klassa. (Personlig erfaring :oops: ).

Men det gjør jo arbeidet med klassesetting lettere for oss som har med det å gjøre i klubben :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Min mening er at det kunne deles ut deltakermedalje. Dette blir spesielt populært blandt nye skyttere.....

...Premier relevant til det vi holder på med og gode minner i form av medajer og diplom.

 

Personlig har jeg bilder, medaljer og diplomer fra andre sammenhenger som jeg med glede mimrer over. Husker mange gode kompiser og fine opplevelser :D

 

 

Dette emnet har vært oppe i en tidligere tråd, hvor det også skled ut i diskusjon rundt klasseinndeling, kvalitet på premier osv.. for ikke å glemme min favoritt: de av dere som "har fått så mange premier at dere ikke vil ha mer skrap/ræl/whatever... :?

 

Jeg er relativt fersk som skytter, med kun halvannet års erfaring med konkurranser. For meg er egne mål overordnet, men jeg setter pris på premie når jeg gjør det bra.

Det å bli premiert er et klapp på skulderen som er viktig i alle idretter, bortsett fra pistol da... her er det visst bare ett ork.

 

Ett tema jeg har hørt mye om de siste par årene er rekruttering.

Det virker som det er en gjengs bekymring innen pistol at det er tendens til "forgubbing" i sporten. Klubbene sliter med å få inn nye skyttere, og av de nye som kommer inn forsvinner storparten i løpet av første året.

Det er sikkert mange grunner til dette, men er det bare jeg som kobler det opp mot blant annet premierings"kulturen"?

De fleste andre idretter jeg har vært innom er veldig bevisst det å dele ut medaljer og diplomer til utøverne, og da spesielt de yngste, for å underbygge den positive holdningen/følelsen/erfaringen utøverne har ved å delta, følelsen av å utrette og oppnå noe osv..

 

Hvilket signal sender dere "gamlekara" når premiering er et ork, og premiene er skrap?

 

Et annet poeng er jo spørsmålet om premiene faktisk deles ut..?

For min del hadde jeg snaut 50 starter i 2008, både bane og felt. Omtrent 3/4 var premieplassering og drøyt halvparten ga medaljeplass. Av disse har jeg fått km-medaljer, premieutbetaling fra egen klubb, og ikke en dritt fra resterende.

Regner med at jeg ikke er den eneste...

Link to comment
Share on other sites

og ikke en dritt fra resterende
TTT Ting tar tid... Fikk en pengepremie overlevert i dag jeg.. Fra et stevne i juni i fjord.. En annen dukket opp for et par uker siden.. Også fra fjordåret... Men det hender jo at ting glemmes også, så det er vel litt opp til skytter og følge med! (Dessuten er det jo greit å få premiene fordelt utover inneværende og neste år? Virker utad som DEN aktive skytteren.. Hmmmm :lol: )
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...