Jump to content

6,5x55 til villsvin


Bever`n

Recommended Posts

Skal på villsvinjakt til Polen i desember, noen som har erfaring med 6,5x55 på villsvin?

Noen kule anbefalinger?

 

Har mulighet til å benytte meg av min gamle 30-06, men vurderer sterkt å ta med min Blaser R93 pga raske oppfølgningskudd, eller bør jeg invistere i ny pipe?

 

Reiser med Diana 12 desember så jeg har god tid til testing om noen har gode kule valg.

Lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Selfølgelig kan du bruke 6,5en, den duger godt nok. og like selvfølgelig finns det bedre kaliber, men ikke bekymre deg. Lad med de tyngste kulene og du er på trygg grunn.

 

Er det drivjakt eller posteringsjakt?? Tenker på hva slags kikkert du vil velge, nesten viktigere og velge riktig her enn i forhold til kaliber.

 

God tur, og gled deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet et par ganger hos en tidligere yrkesjeger i Sverige. Han hadde i mange år ansvaret for organisering av jakt og avskyting på et par store gods sør i Sverige. Da skjøt han tresifret antall klauvvilt hvert år i mange år, det inbefattet alt fra rådyr til elg inklusive villsvin. Han har aldri brukt noe grovere enn 6,5x55! Jeg protesterte i hvert fall ikke når han sa at 6,5 duger godt til svin, selv om jeg brukte .300 H&H selv. Tror nok du godt kan bruke det på drivjakt også, men da anbefaler jeg at du bruker tunge kuler f.eks. Mega eller Oryx. Det blir bare kortholdsskyting! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjentatte ganger hatt en tysker på elgjakt her, han er innbitt tilhenger av 8x57IRS som det saliggjørende på villsvin og er ikke noe enkel å ha med å gjøre i diskusjoner.

MEN....han hadde tydligvis lagt merke til effekten av 6,5x55 på elg, for under en diskusjon av forskjellige kaliber etter en nettopp avsluttet drivjakt i Tyskland sto altså den samme kranglefanten og propaganderte sterkt for 6,5x55's fortreffeligheter, nettopp med våre (meget) døde elger som erfaring.

 

Etter hans skjønn ville 6,5x55 fungere helt utmerket på villsvin, og han har såpass mange på samvittigheten at jeg er tilbøyelig til å tro ham på det. :)

 

Kort sagt, passer kikkerten til jaktformen så er det viktigere at du er vant med børsa enn at kaliberet er noe særlig kraftigere.

 

 

Trodde aldri jeg skulle skrive noe sånt, men... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag redovisar ett utdrag ur den nya,exklusiva tidningen VILDSVIN,som enbart går att köpa i Sverige,på några få ställen,då det trycktes ytterst få exemplar. En väldigt fin tidning är det :!::D

 

Håkan Spuhr skriver följande:

 

"Oavsett hur stort och kraftigt vildsvinet är,så är det dött när kulan passerar igenom bogpansar och ben och når in till hjärta och lungor.

Det finns inget som helst däggdjur i hela världen som klarar sig med lungorna punkterade utan är döda inom kort. Problemet är att det tar någon minut innan de stannar.

Ju större och tyngre kula,desto större chans att den går igenom överarmsben och andra hinder och når de vitala organen på en stor gris. Att sårkanalen blir större är naturligtvis också positivt,vilket leder till en snabbare blodtrycksförlust.

Därför är en grov kaliber givetvis bra. Men förutsättningen är en dödlig träff. Kan man inte producera en dödlig träff med sin grovkalibriga bössa tränar man förmodligen för lite samt kanske skjuter med för grov bössa. Inte sällan är de också felstockade.

Jag har sett massor av rekylrädda människor genom åren,och på älgbanan i augusti är det värst. Kan man inte träffa ordentligt med 30-06 eller 9,3x62 så måste man göra något åt det.

6,5x55 har det skrivits mycket om sista åren,hur olämplig eller dålig den är på gris och klass 1-vilt.

Jag håller helt enkelt inte med,för en 6,5a laddad med en hård kula som Barnes X är inte på något sätt sämre än en 30-06 laddad med en Vulkan eller Alaska-snarare tvärtom.

Sköts vildsvinsförvaltningen på rätt sätt,ligger avskjutningen på mellan 70-90 procent på årsgrisar och för sådana räcker 6,5x55 mer än väl. För rejält stora galtar,över 150 kilo är 6,5 tveksamt,men det är även 30-06 och skillnaden mellan dessa är faktiskt inte speciellt stor".

Link to comment
Share on other sites

För rejält stora galtar,över 150 kilo är 6,5 tveksamt,men det är även 30-06 och skillnaden mellan dessa är faktiskt inte speciellt stor".

 

Og nettopp her ligger svaret i utgangsspørsmålet; Lar du være å skyte dersom det kommer en stor galte fordi du bruker 6,5x55, eller utstyrer du deg med et kaliber som et kraftig nok til å skyte gjennom bogbladet ?

Link to comment
Share on other sites

För rejält stora galtar,över 150 kilo är 6,5 tveksamt,men det är även 30-06 och skillnaden mellan dessa är faktiskt inte speciellt stor".

 

Og nettopp her ligger svaret i utgangsspørsmålet; Lar du være å skyte dersom det kommer en stor galte fordi du bruker 6,5x55, eller utstyrer du deg med et kaliber som et kraftig nok til å skyte gjennom bogbladet ?

 

Det är upp till var och en. Vad gäller mig själv,så har jag utrustat mig med en 9,3x62,just av denna anledningen. Men som sagt,var och en får bestämma vad de vill ha och vad de framförallt trivs med.

Link to comment
Share on other sites

Njaa.

Nå har jeg bare skutt to hjorter med 6,5x55, men jeg har blitt litt betenkt... Har også kompiser som har begynt med 6,5x55 som også er betebkt... Vi snakker om dyr som går langt, evt legger seg med en gang og reiser seg og går etter en stund... Og vi snakker utelukkende skudd bak bogen, foran vomma...

Jeg har i de seneste årene i min .300 FGC og i 8x57 vært tilhenger til tunge kuler i moderat heatighet, men når det gjelder 6,5 kommer jeg til å gå over til premium kuler i lavere vekt med høyere hastighet, og jeg ser Swift A-frame som den ideelle kulen, ladet til oppunder 850 m/s. Effekten av denne vil ca. tilsvare en .30-06 med 180 grs Nosler P i samme hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helst hatt grovere kaliber. Skjøt ett svin i Litauen i august i år med 300wsm, 180 grains Nosler P. Gjennomskyting på skrått og gjennom bein. Ville helst hatt fra 300 og oppover, også siden erfaringene fra Sverige er at fler og fler handler grovere saker etter at grisen har kommet for fullt der. Virker som det er 9.3 som er Svenskenes favoritt.

MEN, Om valget sto mellom 6.5x55 eller ikke jakte hadde jeg absoultt jaktet med 6.5. Og jeg hadde IKKE unngått å skyte på store griser. Treffer du rett dør grisen, ingen tvil om det. Sikter du på hårknuten på bogen og du treffer der så er løpet kjørt for den grisen. Jeg hadde nok ladet med tung-for-kaliberet kule. For eksempel 10.1 gram Oryx. Gjerne Swift A-Frame også. Ikke optimalt kaliber, du har mer margin med grovere kule, men 6.5 er godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Njaa.

Nå har jeg bare skutt to hjorter med 6,5x55, men jeg har blitt litt betenkt... Har også kompiser som har begynt med 6,5x55 som også er betebkt... Vi snakker om dyr som går langt, evt legger seg med en gang og reiser seg og går etter en stund... Og vi snakker utelukkende skudd bak bogen, foran vomma...

 

 

Siden hjort blir dratt inn i diskusjonen :

 

Hjort (og elg) har en annen anatomi enn villsvin, med relativt sett større lunger som strekker seg et godt stykke bak bogen. Hvilket innebærer at det er fullt mulig å plassere et skudd i lungepartiet bak bogen.

 

Villsvin som art har relativt små lunger som ligger under bogen, hvilket betyr at et lungeskudd må gjennom bogen og krever et relativt kraftig kaliber for skudd mot store galter.

 

Elg.jpg

 

Villsvin.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er i sverige for öyeblikket og har värt innom jaktbutikken i eskiltuna, der anbefalte han 9,3-62 til grisejakt.

Snakket litt om jakt på villsvin(jeg har en 6,5-55) og spurte om det funket . svaret jeg fikk var att treffer du er det mer enn bra nok . men skulle du skadeskyte vil skuddsåret trekket seg sammen og ikke gi fra seg noe blod,dermed ville bikkjene få problemer med og finne dyret.Her er det for öyeblikket veldig mye gris og han var utsolgt for 9,3-62 .det var ogå kalibret han anbefalte for grisejakt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kaliber kan diskuteres til vi/denne generasjonen jegere dør, og videreføres i de neste generasjoner, men faktumet er at kulas konstruksjon og hastighet har mer og si enn kaliber.Finnes ingen tvil om at ei swift kule fra 6.5*55 har bedre egenskaper enn ei partizan soft point har i 9.3*62, dersom treffpunktet var/er det samme!

At det finnes swift også i 9.3 er en helt annen sak 8)

Link to comment
Share on other sites

Finnes ingen tvil om at ei swift kule fra 6.5*55 har bedre egenskaper enn ei partizan soft point har i 9.3*62, dersom treffpunktet var/er det samme!

At det finnes swift også i 9.3 er en helt annen sak 8)

 

 

Jeg vet ikke hva du legger til grunn vedrørende egenskaper. Men skal man ha et dyr raskt i bakken, vil jeg mye heller sette en Partizan SP i 9,3 bak bogen enn en Swift i 6.5 :wink:

Link to comment
Share on other sites

alle som har vore med på en del villsvinsjakter vet att 6,5mm ikke er å anbefale i det hele tatt. uansett kuletype og hastighet.

Grisen dør ja! (men det tar som regel litt tid...)

Men problemet er att du meget sjeldent får gjenomskyting på større svin med 6.5. dette fører til att det eneste blodsporet du får er det som kjem fra inngangshålet. (før dei begynner å hoste lungeblod)

Griser har en del fett på kroppen, og hull mindre enn 8mm har en tendens å teppes helt til av dette fettet. =0 blod. :cry:

dessuten så har en 18,5grams 9,3 prosjektil en HELT annen drepe evne en en 9grams 6,5 uansett fabrikat.

 

Summa sumarum så er partizan i 9,3 er ett laaaaangt bedre valg. (til akkurat dette..) :D

Link to comment
Share on other sites

alle som har vore med på en del villsvinsjakter vet att 6,5mm ikke er å anbefale i det hele tatt. uansett kuletype og hastighet.

Grisen dør ja! (men det tar som regel litt tid...)

Men problemet er att du meget sjeldent får gjenomskyting på større svin med 6.5. dette fører til att det eneste blodsporet du får er det som kjem fra inngangshålet. (før dei begynner å hoste lungeblod)

Griser har en del fett på kroppen, og hull mindre enn 8mm har en tendens å teppes helt til av dette fettet. =0 blod. :cry:

dessuten så har en 18,5grams 9,3 prosjektil en HELT annen drepe evne en en 9grams 6,5 uansett fabrikat.

 

Summa sumarum så er partizan i 9,3 er ett laaaaangt bedre valg. (til akkurat dette..) :D

Tja, jeg har bare felt 13 gris med 9.3*62 og kun noen få over 20 med 6.5*55 så erfaringen vedrørende viltet vi diskuterer og kalibervalg er vel ikke helt min skarpe side.Jeg beklager mine så altfor bastante uttalelser. Jeg burde skrevet :"jeg tror" . :idea:

Link to comment
Share on other sites

Skal på villsvinjakt til Polen i desember, noen som har erfaring med 6,5x55 på villsvin?

Noen kule anbefalinger?

 

Har mulighet til å benytte meg av min gamle 30-06, men vurderer sterkt å ta med min Blaser R93 pga raske oppfølgningskudd, eller bør jeg invistere i ny pipe?

 

Reiser med Diana 12 desember så jeg har god tid til testing om noen har gode kule valg.

Lader selv.

 

Litt utenom tema, men var det ikke Diana som gikk konk? Hvordan løser det seg??

 

Jeg SKAL på grisejakt ved første anledning sjøl også. Får vel med meg en kamerat eller to, så det blir Sverige. Har Swift Scirocco og Nosler Partition å velge på. Begge i 180gr (7,62), og med hastighet litt over 1000 m/sek. Noen som vil synse litt på hvilken som bør foretrekkes av disse to kulene?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...