Jump to content

Teori og Praksis på 6.5x55 ?


S.O.N

Recommended Posts

Det er vel ingen som betviler at en 6.5x55 kan gjøre jobben både på hjort og elg, men den er i en gråsone når det gjelder anslagsenergi. Jeg har studert noen fabrikk data på 6.5x55 patroner (norma, Lapua, etc), og finner at dem med 140 grain kuler (under 10 gram) i teorien ikke holder kravet til storvilt. Da skal dem anslagsenergi på 2700 J ved 100m hold.

 

Velger man 156 grain (over 10 gram), så holder dem, for da er kravet 2200 J.

 

En hypotese er at det blir kontrol på hva man har skutt med, og jegeren har patroner med 140 grain i lomma og tilsvarende tomhylse. Hva skjer da ?

Link to comment
Share on other sites

Kjent fenomen at her er ei gråsone.

Mitt inntrykk:

Dei som har litt peiling gir blanke (hjorten/elgen har som kjent ikkje kalkulator, ingen praktisk betydning).

Dei som ikkje har peiling veit ikkje om dette.

Dei som eventuelt skal kontrollere er ein av dei overnevnte kategoriane.

:arrow: Problemet eksisterer ikkje

 

Tar litt lett på det her, men sånn har det då fungert sia kravet kom.

Link to comment
Share on other sites

Kjent fenomen at her er ei gråsone.

Mitt inntrykk:

Dei som har litt peiling gir blanke (hjorten/elgen har som kjent ikkje kalkulator, ingen praktisk betydning).

Dei som ikkje har peiling veit ikkje om dette.

Dei som eventuelt skal kontrollere er ein av dei overnevnte kategoriane.

:arrow: Problemet eksisterer ikkje

 

Tar litt lett på det her, men sånn har det då fungert sia kravet kom.

 

min praktiske erfaring er at elg faller etter treff av 6,5 kuler.

men det gjør elgen av treff av kuler i grovere kalibre og. men ikke no særlig fortere.

Link to comment
Share on other sites

Står vel uansett ikke noe på den skutte hylsa som tilsier at det var 140 grain, og ikke 156 grain heller, så det får ingen sjekka. Og da bør jo tvilen komme tiltalte tilgode....men det har vi jo sett eksempler på tidligere at ikke funker.....Ravntind sliter jo voldsomt pga. pottittnorge.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke en evt slik sak har noen likhetstrekk med "jaktvåpen på tur"-saken. Om en velger å jakte storvilt med 140grs kule i 6,5x55 bryter en helt klar regel/forskrift, amunisjonen klarer rett og slett ikke 2700J ved 100meter.

 

Ravntind er offer for at "noen" har funnet det nødvendig å dømme han for et eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke en evt slik sak har noen likhetstrekk med "jaktvåpen på tur"-saken. Om en velger å jakte storvilt med 140grs kule i 6,5x55 bryter en helt klar regel/forskrift, amunisjonen klarer rett og slett ikke 2700J ved 100meter. .

 

her er ikke jeg akkurat enig med deg.

du kan klare kravet. er bare et spørsmål om rett ladning og rett pipe

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, men det finnes ikke fabrikkammo som er oppgitt fra produsent å klare kravet så da må i såfall være forberedt på å dokumentere at en faktisk klarer kravet.

Link to comment
Share on other sites

Sant nok, men det finnes ikke fabrikkammo som er oppgitt fra produsent å klare kravet så da må i såfall være forberedt på å dokumentere at en faktisk klarer kravet.

 

Nå er det vel slik i dette landet, at man ikke skal bevise sin uskyld. Det er vel snarere slik at det blir aktoratet som skal bevise din skyld.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke grenseverdiene er laget så marginale for anslagsenergi at den gjør halve befolkninen til forbrytere. Ellers ville loven ha en forskrift om at jegere måtte eie kronograf for å måle anslagsenergien. Eller verre: ha et pålegg om å sende våpenet til justervesenet hver vår for testskyting med relevant ammo - mot en avgift på størrelse med en registrerinsavgift på bil, for å være HELT sikker. -Det er bare å kverne videre på denne tråden, så får vi nok en regel for dette også. Det ville no bærre være lækkert...

 

Det er et fascinerende faktum at lyddempere og løpslengde påvirker farten på prosjektilet - jada :idea:

 

Fikk bare følelsen av å ha glassvatt i underbuksa når jeg leste denne tråden. Ellers er alt bra.

 

God Jul! :D

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jeg LITE om. Jeg lurer på hva som skjer når min 6,5X55 blir kappa til 50 cm og demper blir montert. Praktisk har det vel lite å bety angående anslagsenergi, men i teorien ?

 

No skal eg ikkje uttale meg for skråsikkert her, men med 156 grs kule går det nok fortsatt veldig bra.

 

Uansett, so er det fabrikkammo som er veiledande her. So du er nok i praksis uansett på trygg grunn. Og som sagt, viltet merkar i alle fall ingen forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Kjent fenomen at her er ei gråsone.

Mitt inntrykk:

Dei som har litt peiling gir blanke (hjorten/elgen har som kjent ikkje kalkulator, ingen praktisk betydning).

Dei som ikkje har peiling veit ikkje om dette.

Dei som eventuelt skal kontrollere er ein av dei overnevnte kategoriane.

:arrow: Problemet eksisterer ikkje

 

Tar litt lett på det her, men sånn har det då fungert sia kravet kom.

 

min praktiske erfaring er at elg faller etter treff av 6,5 kuler.

men det gjør elgen av treff av kuler i grovere kalibre og. men ikke no særlig fortere.

 

Du har helt rett. En død elg, er en død elg

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jeg LITE om. Jeg lurer på hva som skjer når min 6,5X55 blir kappa til 50 cm og demper blir montert. Praktisk har det vel lite å bety angående anslagsenergi, men i teorien ?

 

Jeg ble fraråda av børsisen min om å kappe min 6.5x55 kortere enn 55 cm., for under det ville den ikke klare storviltkravet på 100 meter. Han som sa dette sa han hadde kronografert en hel haug rifler og kalibre med forskjellige kulevekter osv., så han påberopte seg bred erfaring. Også hadde han visst tatt utdannelsen i USA. Om det gjør noen forskjell veit da faen, men dette ble nå sagt til meg ihvertfall.

 

Jeg har 30-06 hvis jeg skal på elgjakt, så bare jeg får den operativ med ny kikkert og demper og skutt opp med den, så ser jeg ikke bort ifra at jeg kapper 6.5x55'n min på 47 cm. eller kortere. Det er langt igjen til skjeftet, så det er bare loven som tilsier hvor kort jeg kan kappe den. Den brukes bare til fugl og rådyr, så det kravet vil den uansett klare om jeg kapper den på 40 cm. Det er 40 cm. som er det nye lovkravet, ikke sant ? Eller har det ikke trådd ikraft enda ?

Link to comment
Share on other sites

Som i alle andre patroner er også denne akkurat så god som den kula kombinert med hastighet du bruker.

 

Problemet er at en kule som passer for bogskyting, ikke passer for skudd bak bogen, siden denne da ekspanderer for lite.

Denne kula brukes ofte av folk med litt peiling - de skal jo ha en god jaktkule! Men siden de også er gode skyttere setter de skuddet bak bogen, som resulterer at kula ikke ekspanderer nok, og man får lange fluktstrekninger.

 

Motstykket er de som bruker ei billig kule - for den er jo billig. De skyter ikke så bra, så derfor skyter de midt i bogen, og der får denne kulen av og til problemer med tilstreklig penetrering. Igjen langefluktstrekninger.

 

I 6,5 bør man sette konvensjonelle kuler bak bogen og moderne kuler midt i, så oppfører 6,5 seg riktig bra.

 

En god allrounder vil være en kule som Nosler Partition, der du får både ekspansjon og penetrering uansett hvor man treffer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som i alle andre patroner er også denne akkurat så god som den kula kombinert med hastighet du bruker.

 

Problemet er at en kule som passer for bogskyting, ikke passer for skudd bak bogen, siden denne da ekspanderer for lite.

Denne kula brukes ofte av folk med litt peiling - de skal jo ha en god jaktkule! Men siden de også er gode skyttere setter de skuddet bak bogen, som resulterer at kula ikke ekspanderer nok, og man får lange fluktstrekninger.

 

Motstykket er de som bruker ei billig kule - for den er jo billig. De skyter ikke så bra, så derfor skyter de midt i bogen, og der får denne kulen av og til problemer med tilstreklig penetrering. Igjen langefluktstrekninger.

 

I 6,5 bør man sette konvensjonelle kuler bak bogen og moderne kuler midt i, så oppfører 6,5 seg riktig bra.

 

En god allrounder vil være en kule som Nosler Partition, der du får både ekspansjon og penetrering uansett hvor man treffer.

Ja nosler er ei god kule, men.... den er farligere for dem som jakter med løs hund.

Bakenden på kula går ofte gjennom elgen, og den har en tendens til å skifte retning ut av dyret også.

En kamerat av meg skulle skyte rådyr en gang med nosler, det står to dyr på jorda og han sikter å skyter det nermeste, dette springer noen meter å faller, da ser han det andre dyret reise seg, og det stod i god vinkel ut til siden men noe lengre bak.

Han skyter dette også da det er skadeskutt i låret, det viste seg at bakenden hadde skifta retning på første dyret å traff det andre. Mulig det er uflaks... men jeg sverger til oryx med løs hund.

Link to comment
Share on other sites

Uansett, so er det fabrikkammo som er veiledande her. So du er nok i praksis uansett på trygg grunn. Og som sagt, viltet merkar i alle fall ingen forskjell.

Jeg vet ikke hva de siste uttalelsene fra DN er på dette feltet. Men da vi hadde det gamle kravet, målt på 300 meter, var det åpenbart for enhver at i alle fall 308 W, med jaktkuler, og skutt i normale jaktvåpen, bare oppnådde ca. 75 % av minsteenergien (dyra døde lykkelig uvitende om det). Til det svarte DN at det var produsentens data som bestemte om kaliberet var godkjent til jakt eller ikke! Dvs. hvis produsenten påsto at helmantel matchprojektiler, skutt i 800 mm piper i 4.000 meters høyde, med medvind og sola i ryggen holdt kravet - så var det OK for DN. Dengang, iallefall.

 

Et mulig parallelelt tilfelle - ved heimelading av rekruttammunisjon i DFS er maksimal utgangshastighet 800 m/s. Skyttervesenet ville gjøre en kontroll, og samlet inn 1 stk patron fra en del rekrutteringsskyttere på LS. Resultatet av kontrollskyting av disse er, meg bekjent, aldri offentliggjort. DFS oppdaget vel etterhvert at samme ammunisjon, når den blir skutt i det som skulle være to identiske piper, kan gi opp mot 50 m/s forskjellig hastighet!

 

Jeg har ikke kronografert mine ladninger for kombien av 140 grs. A-frame, men regner med at de ikke holder det teoretiske kravet. I praksis går kulene tvers gjennom det meste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke grenseverdiene er laget så marginale for anslagsenergi at den gjør halve befolkninen til forbrytere.

 

 

Foreslår at du sjeker opp hva forskriften sier og hvilke data produsentene oppgir for nettopp 6,5x55 (i utgangspunktet er det de data som produsenten oppgir som avgjør om en patron/ladning er innenfor eller utenfor kravet).

Elgen merker ikke noen forskjell, men trådstarter spurte om hva reglverket sier og det har han vel fått svar på?

 

Svenskene har vel et litt lavere krav for kuler under 10gram, kanskej nettopp pga 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...