Jump to content

Ultralydbad


ssp1

Recommended Posts

Det funker på sot!

Når det gjelder bly, ser det ut til å rett og slett løse opp molekylene.

Prøvde med noen blyspisskuler, og de ble fort kortere...

Når det gjelder vesker, funker det meste på sot. Sitronsyre/vann/zalo.

Jeg tipper WhiteSprite er enda bedre...

På bly funker alt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 1/10 eddik/vann samt en dråpe Zalo for å rense forgassere og dyser.

Ganske artig å se på, man legger delene opp, også skjer det ingen ting, så slår man på ultralyden også blir det som en sky av møkk som løsner fra gjenstanden umiddelbart.

 

Jeg har ikke prøvd det på skytevåpen/bly.

Link to comment
Share on other sites

hvis man søker litt på nettet finner man fort ut at hornady bare har klistret sin logo på et produkt som du kan få mye billigere andre plasser... man får faktisk en større modell fra samme leverandør til 80-90 dollar.... bare et tips..

Link to comment
Share on other sites

Hadde vert fint om det funka med no annet en vann pga rust :x

Funker med alt som karet og det som du skal gjøre rent tåler. Parafin, lampeolje eller rødsprit skulle være helt topp til det meste av rengjøringsjobber.

 

Se på væsken i badet som rengjøringsmiddel og selve ultralyden som en effektiv børste.

Link to comment
Share on other sites

Det fungerer aldeles utmerket å ta bort bly med ultralydvaskeren. Vann med en dråpe Zalo for å ta bort overflatespenningen i vannet, duger til det meste.

Sitronsyre er et supert tillegg, men vær oppmerksom på at da kan blåneringen forsvinne. det samme gjelder eddik.

Vær så snill ikke ha brennbarevesker i ultralydvaskeren! Den funker i prinsipp som en mikrobølgeovn, molekyler raser rundt og det blir varmt. Vil du putte en kopp parafin eller rødsprit inn i mikro'n?

Link to comment
Share on other sites

Den funker i prinsipp som en mikrobølgeovn, molekyler raser rundt og det blir varmt.
Dette er enkelt og greitt feil. Ultralyd har ingenting med mikrøblgeovner å gjøre.

 

Ultralydsutstyr er enkelt og greitt en høyfrekvent vibrator. Høye temperaturer kan oppstå lokalt som følge av friksjon. Dette prinsippet benyttes i ultralyd sveiseutstyr, men vil ikke kunne skje under termisk godt ledende betingelser med høy varmekapasitet, som metallbiter i en væske representerer. Brennbar eller ei.

 

At en bør ta de nødvendige branntekniske hensyn med brennbare væsker i vaskeren tar jeg allikevel som en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

Det måtte jo komme til dette... :wink:

Når molekylene vibrerer som bare f... blir det varmt, men kilden som får det til å vibrere er ulik. OK?

...Så vi kan vel enes om at det blir samme prinsipp?

 

Jeg liker fremdeles ikke å koke parafin eller sprit. En ting er brannfare, men det er dårlig med avtrekk i små hobby-ultralydvaskere :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Kurven i badet mitt tar vel grovt regnet 500 stk .375 H&H-hylser. Bruker varmt zalovann som rensevæske. Blir gullende reint.

 

 

Link?

 

http://www.finnsonic.com/index.php?option=com_content&view=article&id=6%3Am-industrial-range-ultrasonic&catid=2&Itemid=17〈=en

 

Modellen som heter M80I. Var så heldig å få tak i det fra ett verksted som ble lagt ned. :mrgreen:

Mobilbilde, derfor litt dårlig kvalitet.

1903201011303794155e2ee543e6aa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja. Testet akkurat med noen hylser. Hadde ikke eddik, så det ble vann og en dråpe Zalo. Fungerte, men ikke supert, de ble mye reinere innvendig en det de blir med bare hylsevibratoren. Med litt eddik i vannet tror jeg hylsene ville blitt gull reine. Det er i alle fall min erfaring med forgasser dyser.

 

Tror løpet til Sig’n går oppi, men er litt skeptisk til om det tar eventuelt blying. Det går jo an å prøve etter neste tur på banen.

Link to comment
Share on other sites

Vær litt obs på at hvis dere legger i våpendeler så gi de en god puss med olje umiddelbart etterpå, en kompis la i en "rustfri" tanfoglio i deler i ultralydbadet med vann og sitronsyre etc, når den var ren så la han den på et handkle, 20 min senere var den helt rød av overflaterust mange steder. Kjøpte da en dunk med WD40 som blir brukt istedenfor vann.

Han fikk ultralydbadet sitt fra tannlegen sin, kan jo være at de profesjonelle badene funker bedre enn coop obs versjonene... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp fått en ultralydvasker i hus, men ennå ikke fått tid til å teste den. Jeg er fortalt at disel er fint om det er snakk om skikkelig mye møkk som skal bort. Tenker da f.eks på rens av gamle våpendeler hvor møkka sitter godt.

 

Noen her som kan bekrefte at disel fungerer bra?

 

For rens av f.eks hylser så er det sikkert greit med vann og såpe, men jeg er enig i at det høres fint ut med en veske som ikke kan føre til rust.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg har akkurat vært på harrytur til strømstad, og handla denne på http://www.kjell.com" target="_blank" target="_blank på nordbysenteret :

 

40491.jpg

 

kosta 700svenske, funker fint på klokker, solbriller etc, hylser blir rene men ikke blanke, da den ikke polerer med mekanisk friksjon. Løp og kjøp sier nå jeg :P ser ut til å være samme maskinen som er nevnt over her flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Zalo, sitronsyre og salmiakk er kjekke greier i ultralydkar, serlig hvis suppa i tillegg er varm . Fjerner blånering efektivt. Vær også oppmerksom på at man kan sette igang en galvanisk strømning. Er det feks kobber i gjenstanden en eller annen plass, vil man kunne få en "lekkert" kobberbelegg over hele greia.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ville vel rett og slett være litt av en sensasjon...

 

Mye mer enn en sensasjon det! Et betydelig prosessteknisk gjennombrudd, vil jeg si! :?

 

Generelt vil jeg få komme med en liten formulering: når man ser hva som skrives, og som man vet er direkte feil, hva da med det andre som skrives og som man selv ikke kjenner "riktighetsgehalten" i......

 

Vanskelig å skille fakta fra synsing/tro hvis man ikke kjenner temaet inngående. Og kjenner man temaet inngående trenger man antagelig ikke lese posteringer her om temaet.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Generelt vil jeg få komme med en liten formulering: når man ser hva som skrives, og som man vet er direkte feil, hva da med det andre som skrives og som man selv ikke kjenner "riktighetsgehalten" i......

 

Vanskelig å skille fakta fra synsing/tro hvis man ikke kjenner temaet inngående. Og kjenner man temaet inngående trenger man antagelig ikke lese posteringer her om temaet.... :roll:

 

Så det du egentlig sier er at du har et behov for å påpeke feil, men ikke vet, eller kan fortelle hva som er riktig?

 

Genialt, det er jo skikkelig nyttig på et diskusjonsforum :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...