Jump to content

Systemrifle tråden


Zup

Recommended Posts

Ser ut som systemrifler kan bli den store slageren etter den nye våpen forskriften. Nå har jeg ikke så veldig god oversikt over hvilke systemrifler, pris og leverandør man finner i Norge, men tenkte å legge opp en tråd på dette.

 

Kom med forslag og input så vi får en oversikt.

 

 

Mauser M03 fra 21000kr

Sauer fra 14000kr

Blazer fra 19000kr

Merkel fra 9000kr

Rössler fra 8000kr

Link to comment
Share on other sites

Hvor får jeg kjøpt løpsstikke, og er det selvinnlysende hvordan denne fungerer, eller må jeg ha hjelp til løpsskifte..?

 

Jeg kjøpte nylig en 393 i 30-06 (som for øvrig ser ut til å bli riktig så fin etter søylebedding og med en Swarovski 3-12x50 med lys på toppen(!)) men kunne tenkt meg et kort løp i 308 til hundetrasking.

 

Ser trådene til Bamrud og flere om skifte av pipe, men det synes meg vanskelig tilgjengelig dette utstyret som trengs.. Er man avhengig av å være i bransjen eller kjenne en gjeng med tilgang på maskiner for sjølmekking for å få dette til å bli systemrifle?

Link to comment
Share on other sites

hvis du før løsnet pipa på kongsbergen, så er det vel ikke akkurat noe hokus pokus å skru inn en ny med fingrene, så sitter den ikke så hard neste gang.. bare passe på at den sitter i bunn..

Link to comment
Share on other sites

Må jo ta med Blaser K95 . Blaser S2. Blaser B97 og B95 . Krieghoff Classic. Krieghoff Ultra og Krieghoff Optima.

Til alle disse børsene er det lett å få tak i flere løpssett. Selv har jeg to løpssett til min Optima og tre til min K95. Anbefales :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er det stor prisforskjell på løp og magasiner på systemriflene. Og hva med tiljenglihet av forskjellige kalibre.

Har jo sikla litt på Mauser M03 sjøl, men direkte rimlig er det jo ikke med løp til den da.

 

Blaser og Mauser har vel litt flere kalibermuligheter enn Sauer. De har også noen flere amerikanske kaliber som 338 Win mag (som jeg skal ha etterhvert).

 

Vanlige løp til M03 ligger omtrent det samme som Blaser. Ca 6500 IIRC

Høres kanskje mye ut, men ett nytt kvalitetsløp til en Rem 700 blir ikke så mye billigere.

Ragner Hansen tar feks fra kr 6100 for ett Krieger løp montert. L-W SS ca 5k.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som systemrifler kan bli den store slageren etter den nye våpen forskriften. Nå har jeg ikke så veldig god oversikt over hvilke systemrifler, pris og leverandør man finner i Norge, men tenkte å legge opp en tråd på dette.

 

Kom med forslag og input så vi får en oversikt.

 

 

Mauser M03 fra 21000kr

Sauer fra 14000kr

Blazer fra 19000kr

Merkel fra 9000kr

Rössler fra 8000kr

 

Var finns det en Merkel (KR1?)för 9000kr, ska det inte vara 19000 kr? Såg att Jakdepotet sålde ut sitt lager för 12500 kr, vilket redan då var mycket billigt. Ett vapen med samma systemtänk och kvalité som blaser, förrutom att det inte är en rakrepeter.

 

Förutom de nämda i tidigare inlägg finns även Heym SR21 och Heym SR30 sedan tror jag Krico har en modell. SHR970 fanns tidigare men har slutat tillverkas.

Link to comment
Share on other sites

det er jo fult mulit til en rimelig penge å skaffe seg en slik fingjenga muffe som løp tilpasses til, så har du et enkelt og greit system, og det kan vel så langt jeg vet lages til alle våpen typer. selv har jeg kjøpt en slik muffe fra Tor Heen (mener det var det han het), kan skaffe mail adr om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...