Jump to content

Schultz & Larsen


Myrsken

Recommended Posts

Heisan folkens!

Hadde en ekkel opplevelse sist fredag. Under treningsskyting på rådyrfigur, smalt rifla under omlading.

Siden sluttstykket ikke hadde låst, kom dette i retur. Det rev av stopperen og smalt inn i kinnstøtta, slik at stokken røk i to. Den rett og slett "eksploderte"! dsc001291un9.jpg

Ved nærmere undersøkelser viste det seg at tennålen hadde røket tvers av ved innfestingen og dermed sto den i spenn, slik at skuddet gikk av da patronen ble ført inn i kammeret.

 

Nå skjedde dette med Norma Rekruttamunisjon og jeg tør ikke tenke på utfallet dersom det hadde vært jaktammunisjon og en standard jaktstokk på rifla. I mitt tilfelle reddet kinnstøtta meg, ellers hadde jeg fått sluttstykket rett i ansiktet.

Rifla er en Schultz & Larsen DL 97,rigget for jaktskyting, med sporterstokk og idag et 19mm flutet løp. Men den har ikke gått mer enn ca 5000 skudd totalt.

Jeg hadde kanskje slått meg til ro med at dette var ren og skjær uflaks, hadde det ikke vært for at akkurat det samme skjedde for kompisen for to år siden, med eksakt samme riflemodell...

 

Så jeg lurer på om det er noen her inne som har hørt om lignende episoder, enten med denne eller andre riflemodeller??

Link to comment
Share on other sites

Dette har også vært ett problem på disse riflene tidligere, dette skulle ha vært utbedret ifølge produsent, det var en tråd på SL om dette. Tennåla ryker tvers av og det er ingenting som fanger nåle, dette er jo direkte livsfarlig.

 

Normalt gjelder det alle våpen at man ikke skal klikke mot et tomt kammer, men ha i klikkpatron, tennålene, til og med de på M98 har røket pga dette, men disse er konstruert slik at det ryker foran fjærfestet og derfor går det ikke skudd av her.

Link to comment
Share on other sites

Det der var skummel lesning. Kunne vært veldig fatalt om man hadde fått den der i ansiktet. Minner på en måte om den ulykken som var med Blaseren for noen år tilbake, men da fikk vedkommende sluttstykket rett i ansiktet. Blir litt skremt av at dette kan skje.

Når dette også er skjedd med din kompis sin S&L er det jo et problem med disse riflene. Kan umulig være en tilfeldighet. Dette MÅ produsent få tilbakemelding på og utbedre straks. Livsfarlig!!! :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Dette bør leveres inn til produsent for opplaring. Jeg vil tro at de også ønsker å få slike tilbakemeldinger så det kan unngåes i fremtiden. Tenk omkaliberet hadde vært 358 NM med maksladet jaktammo og std stokk. Her har du vært utrolig heldig.

Link to comment
Share on other sites

Det er med stor beklagelse at jeg har set hvad som er sket, og jeg er ekstremt lettet over at der tilsyneladende ikke er sket noget alvorligt med skytten. Hvad der ville være sket med en anden ladning og en anden skæfteform, kan på nuværende kun være rent gætteri. I løbet af weekenden vil jeg forsøge at fremprovokere lignende situationer, for at se hvad der sker ved forskellig grad af lukning, når en tændstift "knækker"

Jeg fik en foreløbig melding fra jagt og friluft i torsdags om at noget hadde hændt. De ville få tilsendt våbnet snarrest for inspektion, for at kunne klarlægge hvad som var sket.

Jeg har endnu kun set ovenstående post med et enkelt billede. Og det som jag umiddelbart kan se , er at tændstiftet er knækket, hvorved et skud er gået uden at sluttstykket har været tilstrækkeligt lukket. Dette vil kunne ske på flertallet af rifler hvis tændstiftet knækker omkring hanen, eller hanen sprækker (det er heldigvis ekstremt sjældent, og kræver en hel række af uheldige omstændigheder for at det percist sker når sluttstykket er ca 5-15 grader lukket. hvis det er mere lukket end 20grader når tændstiftet knækker vil låsningen være tilstrækkelig, hvis den knækker når sluttstykket er mindre end 5 grader lukket, vil der intet ske, da det svaret til at lukke sluttstykket med nedspændt tændstift, da patronen ikke er tilstrækkeligt i bund til i kammeret til at tændstiftet kan nå tændhætten.

Jeg har hele dagen igår testet om det var muligt at affyre et skud hvis tændstiftet var knækket i udgangspunktet, dette var ikke muligt, ved almindelig repeteringshastighed blev der overhovedet ingen mærker i tændhætten, og kun hvis jeg ekstremt voldsomt slog sluttstykket i, blev der et begrænset mærke i tændhætten, under mere end 100 forsøg kunne jeg ikke få en patron til at gå af(testpatronerne var tømt for krudt).

 

Vedr vores tidligere afprøvninger af styrke på tændstiftet, har vi under justering af aftræk anvendt samme tændstift/ slagmekanisme i de sidste 7 år, hvorved den har været tørklikket mere end 50.000 gange, uden tegn på træthed eller brud.

Jeg har også igår forsøgt at knække et antal tændstifter, dette var ikke muligt ved at forsøge at bøje dem sideværts, gentagende gange, medmindre de blev bøjet så meget, så mange gange at de overhovedet ikke kunne bevæge sig i slaghuset(boltmuffen). For at undgå kærvvirkining ved slutningen på gevindet, er der faktisk også en friboring i hanen, så gevindet slutter 2-3mm inde i hanen, og derved støttes tændstiften på et glat stykke.

Den måde hvor jeg kunne fremprovokere brud, var hvis jeg under sammenspænding af tændstift/hane, spændte så hårdt, at tændstiften vred sig mere end 1/2 omgang, det var faktisk ret svært at få tilstrækkeligt greb på tændstiften til at spænde så hårdt.

Det ville ved nærmere eftertanke kunne være muligt at skade tændstiftet i overgangen, ved en unormal voldsom tildspænding, under montering, men det forekommer umiddelbart ikke sansynligt at en skade fra den oprindelige montering ville overleve 5000 skud inden den knækkede.

 

Jeg vil vende tilbage med yderligere informationer så snart jeg har fået udført yderligere test, samt har haft mulighed for at inspicere våbnet.

 

Det ville være en stor hjælp hvis jeg kan få mere information, om der har været andre tilfælde af knækkede tændstifter. Desuden vil det være en stor hjælp, hvis Myrsken vil maile mig på jorgen@schultzlarsen.com med så mange oplysninger om bøssen som muligt, herunder.

Hvor mange skud, den har skudt.

Hvilke ændringer der er foretaget på våbnet.

Hvilke service der har været foretaget, og af hvem.

Har der været foretaget reparationer på våbnet, og evt hvilke.

Har sluttstykket evt været unormalt tungt at åbne.

Har tændstiftet været løsnet på det seneste.

Information om Kompisens knækkede tændstift, helst med de samme informationer som ovenfor. Og hvad der skete, med ham og våbnet(jeg har ikke tidligere fået precist information om denne sag)

Derudover alt information, som kan tænkes at være relevant for at undersøge om der er ting der kan gøres bedre på våbnene fremover.

 

Dette indlæg bliver forhåbentlig ikke opfattet som taktisk, eller forsøg på bortforklaring. Og er udelukkende skervet for at give så meget ærligt information , og så tidligt som muligt. Så vi kan få belyst hændelsen, og eventuelle kommende tiltag, så hurtigt og effektivt som overhovedet muligt

Link to comment
Share on other sites

Takk for bra innlegg ignorant. Har sendt deg en utfyllende mail om våpnet ang bruk og utbedringer som har blitt gjort underveis.

Hvis dette kan føre til at vi unngår at det samme skjer på flere Schultzer så er det kjempebra! Jeg ville nødig vært den som opplevde det her med grov jaktammo og standard jaktstokk. Det hadde gått til h...!! For min del så reddet kinnstøtten meg..

 

Til der andre så har jeg selvsagt vært i kontakt med importør, og det løser seg for min egen del. Men det er ikke det viktigste i denne saken. Dette bør bare ikke skje igjen! Jeg klarer ikke å slå meg til ro med at dette "bare er sånn som skjer iblant", som var den forklaringen jeg fikk. Det blir for enkelt. Derfor var jeg interessert i å høre om deres erfaringer.

Villreinjeger, du skrev at dette hadde skjedd før på disse våpnene? Hva skjedde med disse våpnene?

 

Er litt nysgjerrig, kan dette skje på andre våpen også, slik som f.eks Sauer STR? Hva var egentlig problemet til Blazer, jeg fulgte ikke så godt med i den saken?

 

Når alt dette er sagt, så må jeg legge til at jeg absolutt ikke er ute etter å "ta noen"! Jeg vil bare undersøke litt rundt dette fordi jeg kjenner mange som skyter aktivt med Schultz og som dermed i mine øyne kan oppleve det samme når tid som helst! Dessuten skal jeg jo selv snart ta i bruk en ny Schultz og da vil jeg vite at den er trygg.

 

Myrsken

Link to comment
Share on other sites

Hej Myrsken, og tak for dit indlæg og din mail, som vil blive taget meget seriøst, og indgå i vores bestræbelser på at finde årsagen, og hvis muligt forbedre vores produkt fremover.

 

Jeg undre mig lidt over om jeg har opfattet det helt precist. Skete der overhovedet intet med dig, hverken krudtrester eller splinter i ansigtet, eller slog du ikke ladehånden.

I alle andre tilfælde jeg har fundet med lignende hændelser, har det som regel medført besøg på hospitalet eller hos øjenlæge.

 

Angående dit spørgsmål om tilsvarende kan ske med andre rifler, kan jeg bekræfte at det kan ske at tændstiftet eller hanestykket ryger, hvilket ved et sammentræf af uheldige omstændigheder kan medfører en lignende situation.

Ud fra min umiddelbare hukommelse kan jeg erindre 3 tilfælde med HVA 1900 eller kloner, hvor hanen har sprukket, disse tilfælde skete dog under opspænding af våbnet efter skud, hvorfor det ikke smal.

Der var også et antal tilfælde hvor de første Sauer 200STR knækkede den rørsplit der holder tændstift og hane sammen, (rørsplitten er senere erstattet af en masiv og hærdet stift) i 2 af disse tilfælde har jeg førstehåndskenskab til at det smal, dog med lukket sluttstykke.

Der har også på både Heym, Kricho og mauser 2000 modeller været tilfælde hvor tændstiftet har knækket i samlingen, hvorved der har gået skud.

Der har også været 2 tilfælde med Kepler matchrifler, hvor låsepinden der holder bolthovedet på plads, har knækket, der oplevede man i det ene tilfælde at sluttstykket røg bagud, fløj 4 meter tværs gennem rummet, ramte en betongvæg, slog et mærke og hoppede 2meter ind i rummet igen.

Fra den danske AI importør er der også berettet om en tilsvarende episode under testskydning på fabrikken,(her havde man glemt at montere låsesplitten, der holder bolthovedet på plads.)

 

At andre producenter også har haft episoder, skal garanteret ikke bruges som undskyldning for at vi ikke undersøger sagen fuldstændigt og seriøst.

 

Til Vildrenjægeren

kan jeg da lige precicere at Sluttstykke debatten ikke omhandlede problemer af sikkerhedsmæssig art, derimod visse problemer med de tidligste udtrækkere, og en betjeningsmæssig detalje hvor brugeren ikke fik spændt op hanen, hvis han sikrede våbnet i afskudt tilstand.

Angående den ufejlbarlige m98, har jeg da også 2 m98 tændstifter liggende i kælderen som er knækket på fjederstykket. så der er nok ingen 100% løsning. Men du har da ret i at de fleste m98 tændstifter knækker kun spidsen af

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har nok vært ekstremt heldig! Jeg fikk ingen fysiske skader, bortsett fra et litt ømt kinnben. Men ingen splinter eller kruttrester. Så jeg ble vel egentlig ikke så veldig redd etter episoden heller, fordi jeg rett og slett ikke skjønte hva som skjedde. Så jeg hadde vel hell i uhellet.

 

Men jeg har tenkt litt over det du skrev om vinkler på sluttstykket når skuddet gikk av. Det merkelige her er at hylsen er deformert, dvs betydelig rettere i halsen enn en vanlig 6,5x55. Tyder ikke dette på at hylsen ikke var på plass i kammeret da skuddet gikk av? Dvs at sluttstykket ikke var i posisjon for låsing?

Dette er den største forskjellen på hendelsen min, i forhold til kompisen. Den hylsen hadde lite eller ingen tegn til deformering etter hva han fortalte.

Jeg kan ikke så mye om dette, så jeg er bare nysgjerrig på synspunkter om saken.

Link to comment
Share on other sites

Der var også et antal tilfælde hvor de første Sauer 200STR knækkede den rørsplit der holder tændstift og hane sammen, (rørsplitten er senere erstattet af en masiv og hærdet stift) i 2 af disse tilfælde har jeg førstehåndskenskab til at det smal, dog med lukket sluttstykke.

på min sauer 200STR falt den massive stiften ut uten at tennstempelet demonterte seg selv. jeg oppdaget ikke at splinten var borte før børsa klikka. tennstempelet satt fast inni hanen men bare hadde sklidd litt ut. men splinten var vekk. etterpå fikk jeg litt panikk, for det kunne sagt pang på feil tid....

Link to comment
Share on other sites

For at begræns den tid jeg sidder og anvender mit etfinger skrivesystem, har jeg valgt at kopiere et svar jeg har skrevet på et dansk forum.

 

quote:

--------------------------------------------------------------------------------

Originally posted by Myrsken

 

Fant denne linken via Kammeret.no og jeg MÅ komme med et par rettelser i forbindelse med det du skriver i ditt siste innlegg Ignorant. Føler at du på enkelte punkter prøver å bagatellisere hendelsen litt..

 

For det første, stokken knakk i skuddet, IKKE etterpå. Om dette er pga sluttstykket sin kraft eller ikke skal jeg ikke utale meg om.

Men, hadde det vært en standard stokk, ville man nødvendigvis fått sluttstykket i ansiktet.

 

Riktignok er det en rifle fra 2003, som har gått CA 5000 skudd, men det er jo to år siden EKSAKT det samme skjedde med min kompis sin rifle. Dvs at den på det tidspunkt ikke hadde gått mer enn i underkant av 3000 skudd.

 

Når du nevner at den har vært endret hos forskjellige, så har jo dette skjedd hos S&L sin importør i Norge, og KUN der bortsett fra en justering av avtrekk hos en annen våpenforhandler. Dvs at ingen utenforstående har vært i nærheten av verken sluttstykke eller tennstift.

 

Jeg mener fortsatt at dette ikke er noen tilfeldighet, så lenge det skjedde med på begge våpen som ble kjøpt samtidig, hos samme forhandler i 2003. Sånne tilfeldigheter eksisterer ikke.

 

Men, når det er sagt, så håper og tror jeg at dere tar disse hendelsene seriøst og etterhvert kan komme opp med et svar på hvorfor.

Inntil da vil jeg være litt skeptisk ved bruk av min S&L.

 

Mvh Terje

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Hej Terje

Du må ikke opfatte det som om jeg forsøger at baggatelisere.

Som du sikkert ved, tager det lidt tid før vi kan få riflen.

 

Disse forbehold, om hvad riflen har gennemgået, er ikke et udtryk for at vi baggatelisere, derimod udtryk for at vi ønsker at få så meget information, og faktuel hændelsesbeskrivelse som muligt, så vi kan træffe den hurtigste og mest sikre beslutning.

 

En vurdering på hvad der eventuelt ville kunne være sket, er rent gætteri.

Jeg kan dog garantere dig at hvis det var sket på et tidspunkt hvor hylstret selv havde låst i kammeret, så havde hverken kindstøtte eller andet stoppet bundstykket de første mange meter.

 

Dette er foreløbige resultater af vores tests udført i går, mandags. og de viste at vi kunne få et bundstykke til at flyve relativt højt, fra både en m96, en hva 1900, en Sauer,en mauser 2000 og en S&L.

Samtlige disse rifler har jeg førstehåndskendskab til slagstifter eller slagstiftindfæstning, som har fejlet, så det har sagt bang, dog uden personskade.

Testen blev udført lidt anderledes, således at camfunktionen var deaktiveret, slagmekanismen var fjernet, så kun slagtiften sad i. hvorefter vi slog med en træklods ned på tændstiften/bundstykket.

Dette medførte at bundstykket fløj.

Forskellen på testene var at hvis der ikke blev udøvet et slag, der holdt bundstykket på plads under den første del af affyringen, så gled hylstret bagud fra starten, og der skedte ikke en egentlig, og fuldstændig forbrænding af krudtet. resultatet på de første tests var et hylster der var mere eller mindre "retvægget"

Hvis der blev slået med en tung træklods, skete der en fuldstændig antændelse, hylstret klæbede til kammeret, og revnede og rev bunden af hylstret, og sendte bundstykket på en flyvetur.

 

Men det er da ingen hemlighed, at vi allerede da vi havde fået dine billeder, har sat gang i en ny produktion af slagstifter, i et sejgere materiale, så vi hvis vi beslutter (hvad det efterhånden tyder på) at alle slagstifter skal udskiftes, så er vi klar, og kan få gennemført udskiftningen så hurtigt som logistisk muligt.

Der er dog også et lille produktionsteknisk problem med at få drejet ca 9.000 slagstifter, fra dag til dag .

 

Håber du har forståelse for at jeg skriver som jeg gør, og at jeg ønsker at kunne træffe den rigtige beslutning på et så konkret og korrekt grundlag som muligt

 

 

 

 

jbn

Link to comment
Share on other sites

Ser at mitt innlegg fra i går på det danske forumet kunne virke litt negativt, men det var overhodet ikke ment sånn. Jeg ville bare forklare et par nevnte poeng rundt rifla og selve hendelsen, og er ikke ute etter å kritisere noen.

 

Jeg er egentlig bare meget imponert over responsen rundt denne hendelsen fra deg Ignorant, og da fra S&L. Det er betryggende for oss som driver med dette, at vi blir tatt seriøst når vi kommer borti slike hendelser.

Vi har jo hørt om importører og produsenter som nekter for feil/mangler ved sine produkter, uten å gjøre nevneverdig research. Så ikke tilfelle i denne saken, etter hva du kan fortelle om dine tester av både S&L og andre våpen.

 

Grunnen min til å følge opp i denne saken ligger kun i at jeg kjenner flere som skyter med S&L og jeg vet også at dette er et populært våpen. Dermed vil denne hendelsen føre noe godt med seg for oss alle, når du er ferdig med dine tester.

(Må forresten være litt artig å eksperimentere litt med tennåler og sluttstykker å... :) )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Siterer fra det Danske forumet:

 

I løbet af de kommende dage går der besked ud til såvel danske som internationale jagtbutikker om, at Schultz & Larsen opfordrer ejerne af Classic rifler og M97-DL med serienummer højere end 50600 til at få udskiftet slagstiften.

Baggrunden er et uheld i Norge for omkring seks uger siden, hvor en jæger oplevede, at der gik et utilsigtet skud af, da han repeterede efter sit første skud. Slagstiften viste sig at være knækket, og da den melding nåede frem til Schultz & Larsen, gik man i gang med at finde frem til baggrunden for fejlen.

 

Ser ut til at dette ikke er noe å bekymre seg for min del i allefall... Har en S&L av god gammel årgang ser det ut til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk hjemmesiden til S&L!

S&L har et nytt tennstempel som skal erstatte det gamle, dette skal da fortrinnsvis gjøres av forhandler, så det er bare å sende sluttstykket til Jakt og Friluft, så bytter de det for deg.

 

Skøyt 9 skudd på 100 meter, hullet! ble litt større enn ei krone.... det 10. var langt utenfor (skytters feil og utrolig irriterende)

Link to comment
Share on other sites

Efter vi modtog dele af Myrskens Riffel fra Jagt og Friluft, har vi ikke endegyldigt kunnet konstatere årsagen til den knækkede tændstift. Vi har derfor udført utallige tests og styrkeprøvninger på både de gamle tændstifter, og en nyproduktion i et andet materiale. Resultatet var at hvis man ikke overspænder tændstiften under montering, er det tændstifter af det nye materiale, ca dobbelt så svært at bøje, som de gamle var at knække. Desuden klarer de nye at blive bøjet 90grader uden at knække. Dette på trods af at de styrketallene der opgives fra stålleverandøren kun afviger under 10%.

Vi har også testet om det var muligt at fremprovokere en affyring, hvor tændstiften var knækket før man lukkede sluttstykket, det kunne ikke lade sig gøre, uanset hvor hårdt vi slog sluttstykket i.

Dernæst forsøgte vi at overtrumfe sikkerhedssystemet med at hanen skal være nede af spændkurven, før tændstiftet kan nå frem. Her kunne vi holde sluttstykket med hånden i åben tilstand under affyring, hvorved der stod en flamme ud af udkasteråbningen, men sluttstykket blev i låsekassen.

Først da vi lavede en prøveopstilling hvor vi havde kappet den bagerste ende på en låsekasse, og havde fjernet boltmuffen på sluttstykket og slog med en tung træklods på enden af tændstiftet, med sluttstykket i ulåst position, formåde vi at få sluttstykket til at flyve (temmeligt højt :oops: ).

 

Vi har så samtidigt undersøgt om der var flere tilfælde af knækkede tændstifter, dette har vi ikke fået tilbagemelding om flere..

 

Vi fik derimod under denne undersøgelse oplysning om 3 tilfælde med rifler af hver sit andet fabrikat, hvor tilsvarende var hendt, i disse 3 tilfælde var der desværre tale om at skytterne var blevet skadet, fra en der havde brækket tommeltotten, en der havde midstet en tå, der blev klippet af af sluttstykket, og en hvor han fik flænge og krudt og metalrester i ansigt og på hænder og arme.

 

På de 2 tilfælde vi har fået oplysning om med Schultz & Larsen har der HELDIGVIS ikke været nogen form for personskade.

 

Men når lignende hændelser med andre rifler kan forårsage skader, føler vi ikke at vi vil løbe nogen form for risiko, hvorfor vi opfordre alle der har en Schultz & Larsen model 97-DL, med nummer højere end 50600 og alle Schultz & Larsen Classic, til at få skiftet tændstiften.

Vi vurdere ikke at der er en væsentligt risiko ved at anvende våbnene indtil der er mulighed for at få skiftet tændstiftet. Men føler at det alligevel er det eneste rigtige at skifte tændstifterne ved førstkommende lejlighed.

 

De første Tændstifter af den nye produktion i det nye materiale vil være klare til udsendelse midt i den kommende uge. Der vil så gå ca en uge før de er fremme hos Jagt & Friluft, hvor de vil blive skiftet uden omkostninger, udover eventuel fragt på våbnet, Det idelle vil formodentligt være at i besøger Jagt & Friluft, så vil de kunne skifte tændstiften mens i venter. Herved har de også en chance for at kontrollere at alt fungere perfekt efter udskuftningen.

 

For at undgå unødigt pres på komunikationen, vil jeg informere fuldstændigt her på kammeret når den endelige procedure ligger fast.

 

For at kunne følge op på om alle tændstifter er skiftet, vil i formodentligt blive bedt om at udfylde en blanket ved udskiftningen, med oplysning om Navn, Adresse, Våbennummer, og eventuelt om i har extra sluttstykker.

Vi har planer gennemføre en lodtrækning om en jagtrejse, mellem dem der har fået skiftet tændstift, og udfyldt blanketten

Link to comment
Share on other sites

Efter vi modtog dele af Myrskens Riffel fra Jagt og Friluft, har vi ikke endegyldigt kunnet konstatere årsagen til den knækkede tændstift. Vi har derfor udført utallige tests og styrkeprøvninger på både de gamle tændstifter, og en nyproduktion i et andet materiale. Resultatet var at hvis man ikke overspænder tændstiften under montering, er det tændstifter af det nye materiale, ca dobbelt så svært at bøje, som de gamle var at knække. Desuden klarer de nye at blive bøjet 90grader uden at knække. Dette på trods af at de styrketallene der opgives fra stålleverandøren kun afviger under 10%.

Vi har også testet om det var muligt at fremprovokere en affyring, hvor tændstiften var knækket før man lukkede sluttstykket, det kunne ikke lade sig gøre, uanset hvor hårdt vi slog sluttstykket i.

Dernæst forsøgte vi at overtrumfe sikkerhedssystemet med at hanen skal være nede af spændkurven, før tændstiftet kan nå frem. Her kunne vi holde sluttstykket med hånden i åben tilstand under affyring, hvorved der stod en flamme ud af udkasteråbningen, men sluttstykket blev i låsekassen.

Først da vi lavede en prøveopstilling hvor vi havde kappet den bagerste ende på en låsekasse, og havde fjernet boltmuffen på sluttstykket og slog med en tung træklods på enden af tændstiftet, med sluttstykket i ulåst position, formåde vi at få sluttstykket til at flyve (temmeligt højt :oops: ).

Vi har så samtidigt undersøgt om der var flere tilfælde af knækkede tændstifter, dette har vi ikke fået tilbagemelding om flere..

 

 

 

Vi fik derimod under denne undersøgelse oplysning om 3 tilfælde med rifler af hver sit andet fabrikat, hvor tilsvarende var hendt, i disse 3 tilfælde var der desværre tale om at skytterne var blevet skadet, fra en der havde brækket tommeltotten, en der havde midstet en tå, der blev klippet af af sluttstykket, og en hvor han fik flænge og krudt og metalrester i ansigt og på hænder og arme.

 

På de 2 tilfælde vi har fået oplysning om med Schultz & Larsen har der HELDIGVIS ikke været nogen form for personskade.

 

Men når lignende hændelser med andre rifler kan forårsage skader, føler vi ikke at vi vil løbe nogen form for risiko, hvorfor vi opfordre alle der har en Schultz & Larsen model 97-DL, med nummer højere end 50600 og alle Schultz & Larsen Classic, til at få skiftet tændstiften.

Vi vurdere ikke at der er en væsentligt risiko ved at anvende våbnene indtil der er mulighed for at få skiftet tændstiftet. Men føler at det alligevel er det eneste rigtige at skifte tændstifterne ved førstkommende lejlighed.

 

De første Tændstifter af den nye produktion i det nye materiale vil være klare til udsendelse midt i den kommende uge. Der vil så gå ca en uge før de er fremme hos Jagt & Friluft, hvor de vil blive skiftet uden omkostninger, udover eventuel fragt på våbnet, Det idelle vil formodentligt være at i besøger Jagt & Friluft, så vil de kunne skifte tændstiften mens i venter. Herved har de også en chance for at kontrollere at alt fungere perfekt efter udskuftningen.

 

For at undgå unødigt pres på komunikationen, vil jeg informere fuldstændigt her på kammeret når den endelige procedure ligger fast.

 

For at kunne følge op på om alle tændstifter er skiftet, vil i formodentligt blive bedt om at udfylde en blanket ved udskiftningen, med oplysning om Navn, Adresse, Våbennummer, og eventuelt om i har extra sluttstykker.

Vi har planer gennemføre en lodtrækning om en jagtrejse, mellem dem der har fået skiftet tændstift, og udfyldt blanketten

 

Som eier av S&L med serinr over 50600 så er det betryggende at S&L tar dette seriøst :) Jeg vil følge oppfordringen til ignorant - og er som kunde takknemlig for han engasjement her på kammeret..så får vi håpe det ordner seg til jakta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det kun Jakt og Friluft i Arendal som kan skifte disse tenn-nålene?

 

Fruen sitter med en Classic nr:C2010XX, men har jo nå tenkt til å bruke denne til jakt.

Foreløpig så synes jeg hun er snill og grei, så jeg ønsker å skifte dette sluttstykket. Jeg liker dårlig å sende inn sluttstykket til denne rifla, slik at det havner i en haug med andre slutstykker.....

Det jeg liker ennå dårligere er å sende noe som helst med vårt eminente postvesen...

Jeg vil nok foretrekke å stille med personlig fremmøte, men å kjøre 50 mil hver vei synes jeg er drøyt. :?

 

Det ville vært veldig greit importøren kunne alliere seg med andre børsemakere, slik at dette kunnes ordnes flere steder.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun Jakt og Friluft i Arendal som kan skifte disse tenn-nålene?

 

Fruen sitter med en Classic nr:C2010XX, men har jo nå tenkt til å bruke denne til jakt.

Foreløpig så synes jeg hun er snill og grei, så jeg ønsker å skifte dette sluttstykket. Jeg liker dårlig å sende inn sluttstykket til denne rifla, slik at det havner i en haug med andre slutstykker.....

Det jeg liker ennå dårligere er å sende noe som helst med vårt eminente postvesen...

Jeg vil nok foretrekke å stille med personlig fremmøte, men å kjøre 50 mil hver vei synes jeg er drøyt. :?

 

Det ville vært veldig greit importøren kunne alliere seg med andre børsemakere, slik at dette kunnes ordnes flere steder.

 

Har du vært i kontakt med Jakt og Friluft og snakket med de, de kunne jo som en service sende deg ett nytt sluttstykke før du ga fra deg ditt.

 

neste våpen blir en Sauer eller Sako??? Ikke sant

Link to comment
Share on other sites

Ignorant.

 

Er det i det hele tatt nødvendig at en børsemaker må skifte? Er da gjort på 2min, kan dere ikke bare sende et stempel til de som gir dere serienr. på våpenet?

 

Edit: Opklart

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ignorant.

 

Er det i det hele tatt nødvendig at en børsemaker må skifte? Er da gjort på 2min, kan dere ikke bare sende et stempel til de som gir dere serienr. på våpenet?

 

 

Da var det fikset allerede :wink:

Takk for fantastisk service hos J&F og S&L :wink: Hva må jeg gjøre nå for å være med i trekningen av jakttur?

Link to comment
Share on other sites

Ignorant.

 

Er det i det hele tatt nødvendig at en børsemaker må skifte? Er da gjort på 2min, kan dere ikke bare sende et stempel til de som gir dere serienr. på våpenet?

 

 

Da var det fikset allerede :wink:

Takk for fantastisk service hos J&F og S&L :wink: Hva må jeg gjøre nå for å være med i trekningen av jakttur?

 

Ja, da gjenstår bare å fortelle almennheten da, hva du gjorde for noen veloverveide vendinger for å få dette fikset.

Link to comment
Share on other sites

hmmm sende fra seg sluttstykke med posten....?? Skeptisk.... :roll:

 

og skulle det komme fram til børsemaker på denne årstiden....?? når kommer det tilbake? Skeptisk..... :shock:

 

Skifter du tennstempelet sjøl kanskje? spurte forhandler om..... Skeptisk... :o

 

Eller.... er dette en smal sak å gjøre selv? Noen som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri tatt i sluttstykket til en 97. men classicen er veldig enkel aa aapne. Er ikke hjemme naa, men kanskje noen andre kan ta en bildeserie aa legge ut som instruksjon til de som ikke klarer aa aapne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...