Jump to content

Anbefaling av rifle til liten jeger (oppdatert 02.04.10)


cz-scout

Recommended Posts

Har i høst vært med på hjortejakt, og har blitt litt hekta.

Skal ta jegerprøven til våren og er på utkikk etter en rifle som er egnet til hjortejakt.

Problemer er at jeg bare er en og en halv meter, og må derfor finne en liten og lett rifle.

 

Har sett på Browning a bolt i 308, men den må eventuelt tilpasses for at jeg kan bruke den.

Har også vurdert en Howa 1500 Ultra Light Youth, uten å ha sett den IRL.

 

Trenger tips til små rifler som ikke sprenger budsjette :P

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

Oppdatering 02.04.2010:

 

Da er nytt våpen bestilt og betalt. Valget falt på en Ruger m77 compact i kaliber 260 remington.

normal_ruger.jpg

 

Den skal toppes med en Leupold VX2 3-9x50 matt germann #4

17752.jpg

 

 

Leveringstid på ca to måneder. Gleder meg til sommeren og høsten!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Remington Seven kan være et alternativ! Thompsen Center Encore er også et som passer stutte folk godt...

 

Har vurdert remington seven som et brukbart alternativ for trådstarter(Er gift med henne så brukt litt tid på leting etter riktig børse) Har da sett litt på youth modelen: http://www.remington.com/products/firea ... _specs.asp

Men den leveres kun i 260rem og 7mm-08 så lenge det skal være storvilt kaliber. Har hørt at det skal være problemer med tunge kuler i 260rem pga riflestigning så da står vi igjen med 7mm-08.

Har også vurdert å bytte til youth stokken på en standard model seven men da begyner det å koste penger(hverfall med en ny børse) men da kan vi hvertfall velge fritt i kaliber.

 

Tar imat alle fornuftige innspill med takk :D

Link to comment
Share on other sites

Å anbefale små og lette rifler til jenter/damer er mye det samme som å anbefale små og lette hagler i kaliber 20/76.....rekylen blir fort ubehagelig. En på elglaget mitt har en model seven i 308 og han er ikke veldig glad i rekylen på den sier han. Han har en Suaer 202 i 30-06 han liker bedre på det punktet. Dette med rekyl er jo veldig individuelt, men de fleste liker det ikke. Jeg er ikke helt sikker på hvilke kaliber en får model seven, men om 308 er det minste vil jeg påstå at det ikke er noen god rifle for en førstegangsjeger. Jeg vil heller anbefale å satse på en tyngre rifle, hvor dere eventuelt kan korte ned kolben litt. Det er ikke rare jobben for en børsemaker. De fleste hundeførere som går til innkjøp av en lett børse gjør det nettopp pga at de kommer til å GÅ MYE i skogen med børsa over skuldern. De tenker vel stort sett at det for det første er temlig korte hold når de først kommer innpå, samt at de bare får bite i seg rekylen. De fleste postjegere vil ikke ha noe problem med å bære ei vanlig rifle ut til post. Det vil kunne ta laaaang tid for en nybegynner å skulle lære seg å skyte med ei lett børse. Personlig bruker jeg en 375H&H på elgjakt, dette kaliberet vil jo de fleste tenke på som en skikkelig magnum med en ubehagelig rekyl. Slik er ikke virkeligheten. En annen på elglaget mitt har en Husqvarna i 9,3x62, den er MYE værre, nettopp pga vekten. Min 375 er tung, langt løp, kraftig kasse mm. Hvordan kolben er bygd opp har også mye å si for rekylen. I mine øyne er det mye værre med en rask rekyl enn en tung rekyl. Når børsa er for lett så blir rekylen fort ubehagelig selv med "vanlige" kalibere.

Konklusjonen min blir, sats på ei børse du får i 6,5x55, det er et perfekt kaliber for hjortejakt.

Tikka, Sako eller Sauer, alle vil gjøre en god jobb.

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Alt med trestokk kan legges på ei båndsag. Men om hender og fingre også er av det små slaget bør også pistolgrepet sitte nærmere avtrekket enn normal, for at børsa skal bli god å skyte med. Enten normal løpslengde i tynn profil, eller kortest mulig med demper. Skal det kappes mye i bakkant på stokken, må metallet ha inspirasjon fra lettvektsbørser, for at børsa ikke skal bli for framtung.

 

Savage fåes også i en youth utgave, som kommer med munningsbrems orginalt. Om du jakter med hørselvern kan denne brukes, hvis ikke bør den fjernes til fordel for demper. Jaktdepotet bør kunne skaffe denne, om med noen måneders ventetid om de ikke har papirene klare. Har selv en "voksen" i 308, og det er veldig mye børse for penga, men ikke noe jeg vil anbefale for den kresne.

Link to comment
Share on other sites

joda 7mm-08 er sikkert helt kurant til hjortejakt og hun må pent lade selv uansett hvilket kaliber det gjelder.

Tanken bak akurat 260rem eller 308 er billige komponenter til treningsammo. (skytterlagspriser)

6,5x55 er egentlig midt i bllinken bortset fra at det ikke passer i korte låskasser.

Link to comment
Share on other sites

Å anbefale små og lette rifler til jenter/damer er mye det samme som å anbefale små og lette hagler i kaliber 20/76.....rekylen blir fort ubehagelig.

 

Dette avhjelpes ved å sette på en demper. Demper i aluminium blir lett og ødelegger ikke balansen så mye. Evt legg i litt vekt i stokken. Rekylen blir latterlig liten med alle kalibre en seven kommer med. Standard seven i 308 kan kappe løpet max for å unngå for mye balanseforskyvning, kapp kolben, og dermed er du igang. 308 med demper har rekyl som en 223, selv små damer liker det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alt med trestokk kan legges på ei båndsag. Men om hender og fingre også er av det små slaget bør også pistolgrepet sitte nærmere avtrekket enn normal, for at børsa skal bli god å skyte med. Enten normal løpslengde i tynn profil, eller kortest mulig med demper. Skal det kappes mye i bakkant på stokken, må metallet ha inspirasjon fra lettvektsbørser, for at børsa ikke skal bli for framtung.

 

Ja det er derfor youth modellene er litt mer aktuelle. :) Planen er å få på lyddemper etter hvert, men vil ha mulighet til å bruke børsa også uten demper i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Å anbefale små og lette rifler til jenter/damer er mye det samme som å anbefale små og lette hagler i kaliber 20/76.....rekylen blir fort ubehagelig.

Rekylen i en Model 7 i .308 med 150-165grains kule er ikke noe problem å håndtere, selv for en liten og lett skytter. Samme gjelder forøvrig lett hagle i kal. 20. Men nøkkelen til å takle rekyl ligger først og fremst i å trene. Jo mer du skyter, jo mindre problem utgjør rekylen.

Jeg vil forøvrig legge til to alternativer til Model 7 og Kimber Montana (som begge er utmerkete valg): Ruger M77 Compact og Steyr Scout. Sistnevnte er ikke det mest budsjettvennlige, men for en rifle !!! (Fikk en i hus på fredag :mrgreen: ) Begge leveres i både 7mm-08 og .308.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kappe kolbe og løp på en browning/tikka/remington 700 og sette en liten alm-demper på? Med en T3 light (for eksempel) med et kort løp (40-47)cm vil du jo få fin balanse med denne korte demperen, våpenets totale vekt vil bli lav, og rekylen meget liten.

 

Jeg ser for meg at du blir en skikkelig Terminator i hjortejakta med den der --

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Å lage ei kort og hendig børse som har god balanse både med og uten demer er "umulig". Løpsvekt, eller utskiftbare lodd i kolben er jo en mulighet, men mye ekstrajobb.

 

Men du kan kjøpe ei børse med normallangt løp å bruke foreløpig, men skal du ha demper bør (må?) løpet kappes for at børsa skal bli håndterbar. Og om børsa blir for lett, så er det fort gjort å bli uvenn med den, da rekylen kjennes godt uten demper, og da kreves dat mye skyting til får å bli godvenn med den senere...

 

Ser Tikka T3 nevnes her. Den er egentlig uegnet til dette formålet, da kassa har samme lengde uansett. Derfor kommer demperen 2-3 cm lengre fram enn det den gjør med ei skikkelig kortkasse.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kappe kolbe og løp på en browning/tikka/remington 700 og sette en liten alm-demper på? Med en T3 light (for eksempel) med et kort løp (40-47)cm vil du jo få fin balanse med denne korte demperen, våpenets totale vekt vil bli lav, og rekylen meget liten.

 

Jeg ser for meg at du blir en skikkelig Terminator i hjortejakta med den der --

 

Mvh Langlo

 

hehe.. kan kanskje funke det, men som nevnt tidligere i tråden, er jeg redd det blir for langt frem til avtrekkeren med "vanlige" børser. :?

Link to comment
Share on other sites

hehe.. kan kanskje funke det, men som nevnt tidligere i tråden, er jeg redd det blir for langt frem til avtrekkeren med "vanlige" børser. :?

Jeg vet ikke om du anser denne riflen som interessant, men jeg pakket opp Steyr Scouten og fant frem tommestokken. Rett ut av esken er "length of pull" (kommer ikke på noe godt norsk uttrykk for dette målet, men det er i en vannrett linje bakover fra dypeste punkt på avtrekkeren til bakkant av kolbekappen) 33,5cm. Da er den montert med to mellomleggsskiver som kan fjernes. Disse utgjør tilsammen ca. 2,5cm. Den kan m.a.o. justeres ned til 31cm uten modifikasjoner.

Hvis du legger albuen i 90 graders vinkel og måler avstanden fra innsiden av vinkelen til fremste ledd på pekefingeren bør det matche noenlunde. Ta gjerne høyde for at du kler deg godt når du er på jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Man lar demperen sitte på - så er det problemet løst. At de 2-3 cm du snakker om skal gjøre T3 uegnet, får meg til å undres. Hennes nick er jo cz-scout og ikke Prinsessen på erten :D

 

"Uegnet", var kanskje et hardt begrep, men mindre egnet enn mange andre. Synes generelt den dukker opp alt for ofte i sammenheng med korte patroner, både 308 og ikke minst 223. Man får alle bakdelene med lang kasse, som at det er nesten umulig å ha ei skikkelig fast kinnstøtte, og fortsatt kunne få ut og inn sluttstykket, i alle fall med normal øyeavstand på kikkerten, ikke minst med kort kolbe, samt lengre ladegrep. Da største vitsen med ei kort patron som 308 borte, og man kan like greit velge 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

hehe.. kan kanskje funke det, men som nevnt tidligere i tråden, er jeg redd det blir for langt frem til avtrekkeren med "vanlige" børser. :?

Jeg vet ikke om du anser denne riflen som interessant, men jeg pakket opp Steyren og fant frem tommestokken. Rett ut av esken er "length of pull" (kommer ikke på noe godt norsk uttrykk for dette målet, men det er i en vannrett linje bakover fra dypeste punkt på avtrekkeren til bakkant av kolbekappen) 33,5cm. Da er den montert med to mellomleggsskiver som kan fjernes. Disse utgjør tilsammen ca. 2,5cm. Den kan m.a.o. justeres ned til 31cm uten modifikasjoner.

Hvis du legger albuen i 90 graders vinkel og måler avstanden fra innsiden av vinkelen til fremste ledd på pekefingeren bør det matche noenlunde. Ta gjerne høyde for at du kler deg godt når du er på jakt.

 

Målte 28,5 cm :) Siden jeg har små fingre er avstanden fra pistol grepet og frem til avtrekkeren også viktig.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmmmm... 2,5 cm ekstra er vel litt mer enn du kan regne med at vil fungere, og nedkapping av syntetisk stokk med magasinholder baki er ikke noe alternativ. Men alle forslagene du har fått er gode. Lykke til i valget av rifle ! Ikke vær redd for å tråkke ned dørene hos alle forhandlerne innenfor rimelig rekkevidde og klå på ALT de har i hyllene.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmmmmmmmm... 2,5 cm ekstra er vel litt mer enn du kan regne med at vil fungere, og nedkapping av syntetisk stokk med magasinholder baki er ikke noe alternativ. Men alle forslagene du har fått er gode. Lykke til i valget av rifle ! Ikke vær redd for å tråkke ned dørene hos alle forhandlerne innenfor rimelig rekkevidde og klå på ALT de har i hyllene.

 

Takk for all hjelp! :)

Problemet er at de aller fleste forhandlere ikke har noen av de modellene som kan passe til meg inne, siden det er våpen det selges lite av. Har snakket med noen, og de vil heller ikke ta inn modellene slik at vi får se og kjenne på de, siden det er liten sjangse for å få selge de videre hvis jeg ikke vil ha de. :?

Mange gode forslag, men er redd å kappe stokk og løp ikke løser alle problemene :)

Har en sauer 200 str med junior stokk og også den blir nesten i største laget. :(

Link to comment
Share on other sites

En småvill ide streifer meg: Hva med et høyst personlig våpen som matcher nicket ditt ? Et custombygg etter Scout-konseptet basert på en CZ-låskasse og med målbygget stokk ? :D

 

Konseptet er beskrevet på denne siden: http://steyrscout.org/project.htm

Resultatet kunne bli noe lignende av den som er avbildet øverst på siden her: http://www.shottist.com/page1.htm

 

Og det bør være gjennomførbart uten behov for å ta opp byggelån :wink:

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Takk igjen for gode forslag :D

Har tenkt endel på det ja, og skal ta kontakt med flere børsamakere og høre om priser.

Tror kanskje det er det som er det beste, men er redd det blir dyrt :)

Har en cz-scout salong, og den passer supert:) derfor er jeg litt på jakt etter en youth modell, som kanskje kan passe uten å bygge den om:) Der er som regel pistolgrepert også mindre osv.

Link to comment
Share on other sites

Var som sagt på hjortejakt igår på siste dagen, uten hell, men mange fine turer.

SDa jeg var inn en skikkelig myr, knauser, hauger, med bratt terreng, buskfuru og sitkagran og annet kratt, bannet eg og tenkte at korfor har eg ikke en Renimngton 7 i 308win eller 260 rem

 

Har som sagt en remington 7 SS i 223.rem. som jeg til tider drømmer skulle ha vært i 308 win.

 

Har fire andre rifler som eg bruker til hjortejakt, men føler at jeg mangler en seven i storviltkaliber.

 

I forhold til dine fysiske behov for rifle ville eg sett på en seven med trestokk eller laminat for å få kuttet denne, elle fått laget en regulerbar stokk hos børesemaker (hvis du ikker er så hendig at du klarer det selv).

 

I forhold til 308 win og rekyl er eg enig i at man kan få redusert dette med å bruke kuler med 150 grs/9,7 gram vekt. MEN da BØR en kjøpe gode loddete kuler som tåler en støyt.

 

Eller les denne:

viewtopic.php?f=14&t=24042

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Trekker frem Scout'en igjen, siden den alerede såvidt er nevnt lengre opp i tråden.

Steyr Scout er både hendig og lett (3Kg +kikkert). Fordeler med den er at pistolgrepet er slankt og veldig fint å holde for oss med ikke så store hender. I tillegg kan den 'kortes inn' i stokken ved å fjerne mellomleggsplater mellom kolben og kolbekappa. Ellers kan det nenvnes kort pipe, som jo også er en fordel når skytteren ikke er så høy.

Jeg har lyddemper på Scout'en min, og da er det jammen ikke mye rekyl igjen i den :)

Denne børsa har jo også mange finesser som man ikke finner på så mange andre rifler.

Det som måtte trekke ned er nok prisen, da denne langit ifra er av de billigste.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tips! :)

 

Tror valget står mellom disse:

 

Remington Model Seven Youth (7mm 08 remington) Pris ca 8000

http://www.remington.com/products/firearms/youth/model_seven_youth_specs.asp

 

Howa 1500 Ultra Ligth Youth (7mm 08 remington eller 308 win) Pris ca 5500

http://www.jaktdepotet.no/webshop/default.asp?sub=pi&kid=55&uid=58

 

Browning A Bolt (Må tilpasses) (308 win) Pris ca 10000

Link to comment
Share on other sites

Av de alternativene vil jeg holde en knapp på Remington 7, men i .308 av følgende grunner:

 

- Jeg har fått med meg at du skal lade selv, men det kan oppstå situasjoner der du er avhengig av å kjøpe ammunisjon, og da er .308 et kaliber

du finner på samvirkelaget.

- I .308 har både Howa og Browning 1:12" i riflestigning. Remington har 1:10", som gjør at den stabiliserer tyngre kuler. Den blir m.a.o. mer

fleksibel i forhold til ladninger.

 

Og før alle Howa- og Browning-eiere der ute flyr i strupen på meg, det er ikke noe galt med de riflene. Alle tre er gode valg.

Link to comment
Share on other sites

Remington leverer desverre ikke den aktuele modelen i større kaliber en 7mm-08 å 260rem har riflestigning som ikke takler tunge kuler. Alternativet da er bytte av stokk på en standard model 7 i 308 men da blir kostnaden en helt annen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte en gang lage til rifle til min kone og svigerinne for en padletur på Svalbard. Valget falt på en HV-mauser som ble kortet ned i begge ender og utstyrt med diopter. Poenget her er at denne rifla er lett, det er ikke er mange grammene ekstra i en lang kontra kort mekanisme(vanger,bolt og tennstempel:tipper den ekstra centimeteren veier 50-100gram ekstra?). Vekt kan lettest justeres med å dimensjonere pipe og skjefte. Jeg ville dermed ikke utelukket 6,5x55 p.g.a. at den ikke finnes i kort mekanisme.

Hva rekyl og kaliber angår så klarte to damer uvant med skyting å mestre 30-06 i full rulle ladninger med litt trening. Vi startet skyting stående slik at de fikk litt tilvenning. Begge damene klarte å treffe "minute of isbjørn" på aktuelle hold.

Jeg tror trening kompenserer for mye, og rekyl på normalkaliber varierer så lite at valget bør gjøres etter hvilket våpen(les stokk) som føles grei å skyte med.

For ordens skyld så har jeg en 308 Sauer 202 hvor rekylen merkes bedre enn i min m98 30-06, dette har med stokkform og vekt å gjøre. Mauser M03 i 6,5 har jeg også og den er tyngre enn de to andre og dermed lettest i rekyl.

Det var nå bare noen tanker som falt meg inn sånn fort og galt, lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har fått bygd meg noen rifler på sevenkasse vil jeg gi deg noen tips.

Stokken som sitter på Youthmodellen du har sirklet inn på er en rein plastikkstokk som ofte ligger på bruktmarkedet for 500 til 1000 kroner. Etter ombygging har Rafdal fått mine stokker da de ikke har noen verdi for meg så Rafdal har nok noen plaststokker til Seven liggende du får billig. Kjøper du deg en brukt seven, ligger disse fra 3500 og oppover på bruktmarkedet. Er det da trestokk på denne vil du kunne kappe, pusse og lime til du får noe som passer samtidig som du kan kjøpe en plasstokk ekstra og gjøre det samme med. 8000 for youthmodellen med den stokken er hinsides all fornuft. En ny High-Tec (HT) stokk ligger på 4500 til 5500 ferdig tilpasset deg, beddet og lakkert etter egne ønsker. Ergo vil en brukt seven kunne moddes med HT stokk for samme pris, og da snakker vi om rigg. Mc Millan stokker fåes også i samme prisleie.

 

Ang kaliber så har jeg ALLTID ei pipe i 260 til en av mine rifler og det er kun for hjortejakt. Dette er en allsidig snerten 6,5 som egentlig duger til det meste. Jeg får også 156 grs Mega til å gå brukbart med ok Hastighet. Til hjort er det alltid 140 grs som brukes da jeg ikke ser poenget med 156 eller 160 grs til hjortejakt.

 

Uansett, lykke til og pengene mine setter jeg alltid på bruktmarkedet :wink:

Link to comment
Share on other sites

har laddet 260 (rem 700) med 156gr med veldig godt resultat, enkel å lade :D , meget god presisjon :D og om du vil skyte på

"DRUGT" hold er den god for 1000m om optikken/skinna tillater det :mrgreen:

 

rekylmessig veldig snill, pga høyere trykkstandar enn 6,5x55 er det kun teoretiske forskjeller i anslagsenergi :D (med tunge kuler drar 6,5 ifra)

 

tåler kortere løp en 6,5x55 om du vil kappe? :D

 

kona har akkurat kjøpt en Howa i .308 der løpet er kappet til 40 cm og lyddemper= ei flott rifle med minimal rekyl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...