Jump to content

Anbefaling av rifle til liten jeger (oppdatert 02.04.10)


cz-scout

Recommended Posts

Har selv mest tro på en Howa 1500 Ultra Light Youth. Den har en fin prisen og jeg velge mellom 308 og 7mm 08 remington.

Må innrømme at den ikke er den peneste børsa jeg har sett, men det viktigste at den funker til mitt bruk :)

Er mulig jeg slipper å tilpasse den så mye også.

 

Kan ikke bruke opp alle pengene, det er en til her hjemme som sikler etter ny jaktbørse :D

Link to comment
Share on other sites

Ruger m77 compact var foreslått tidligere i tråden, har lest litt om den på nett ikveld og den virker interesang. Men finner den ikke på netsidene til norske forhandlere. Noen som vet om forhandlere som kan tenkes å ha en sånn inne så vi får muligheten til å få sett på en?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Idag har jeg og czscout vært hos endel våpen forhandlere og sett på diverse våpen.

Blant annet en ruger m77 og de ser jo ut som gode solide våpen, men naturligvis ingen som har compact modelen inne (kan tidligst få den inn til våren).

 

Derfor etterlyser vi noen som har denne rifla (helst i midt-norge) så vi kan få sett på den og evt prøveskutt den.

 

Bilder av børsa sammen med rifler av vanlig størelse er også interesangt

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Har i høst vært med på hjortejakt, og har blitt litt hekta.

Skal ta jegerprøven til våren og er på utkikk etter en rifle som er egnet til hjortejakt.

Problemer er at jeg bare er en og en halv meter, og må derfor finne en liten og lett rifle.

 

Har sett på Browning a bolt i 308, men den må eventuelt tilpasses for at jeg kan bruke den.

Har også vurdert en Howa 1500 Ultra Light Youth, uten å ha sett den IRL.

 

Trenger tips til små rifler som ikke sprenger budsjette :P

 

 

Ser folk er snakker om rekyl osv. på enkelte kalibre. Som nevnt, så føles det veldig individuelt, men da kan jeg trygt foreslå lyddemper. Finner du "drømmerifla" di, så ikke kast den på sjøen bare fordi den sparker. Sett heller på lyddemper, og som nevnt i tråden her, så gjøres det selvfølgelig tilpasninger med kolben etter ønske, og kjøper du rifla ny i butikk, så antar jeg at dem tilpasser den helt gratis mtp kolben osv. Lyddemper og alt av ting som settes på våpenet vil dem nok ha penger for.

 

Jeg personlig har bl.a 6.5x55 og 30-06 som jaktvåpen + 7.92 som "koseskytingsvåpen". Har også hatt en 45-70 i ca. 16 år, inntil jeg solgte den ifjor. Jeg bryr meg null om rekylen i dem, men om jeg hadde takla noe grøvre skal jeg ikke komme og si.

45-70'n har en kraftig men sein rekyl, og vil dermed ikke oppleves som så brutal som en med rask rekyl. Ala 7.92 osv. Jeg syntes ihvertfall at rekylen er mer merkbar i denne enn i den 45-70'n. 45-70'n Den har vel ca. 11 mm høl, og 7.92 har vel ca. 8 mm høl.

 

6.5x55 er et veeldig trivelig kaliber. Kan anbefales på det sterkeste. Det er riktignok det minste som er lov på storvilt, så hvis du veit allerede nå at du skal jakte "mye" elg, ville jeg personlig gått opp litt, men 6.5 duger til alt i Norges land og litt til. Jeg kommer alltid til å ha en 6.5 i mitt våpenskap gitt.

 

Her skal du få med deg noen råd på veien: Jeg har i tillegg satt på lyddemper. Litt pga. manglende hørsel og økende tinnitus, men også for skytekomforten. 6.5 har en snill rekyl fra før, og med demper, så kjenner du det knapt. Det ble enormt stor forskjell, synes jeg ihvertfall. Men tinnitusen...den gjør meg snart gal. Er bl.a nesten umulig å sove, så bruk for all del alltid hørselvern med mindre du har på en demper. Selv med demper, så kan vel folk som ikke har noen form for redusert hørsel merke at den er plagsom. Jeg aner ikke, for jeg har hatt nesten 50% redusert hørsel på 1 øre + litt på det andre øret i nærmere 20 år snart.

 

Hadde et "uhell" med å stå for nærme en gjøk som fyrte av en AG-3 i 12-13 års aldern...jada, han var voksen og i militæret folkens, så det var ikke "ungers" uvettuge bruk...;-) Han skøyt uten å si ifra, for vi hadde nettopp hatyt ei pause fra skytinga, så jeg sto selvfølgelig 1-2 meter unna ladeporten, så hele smellen fra kammeret kom rett i mitt øre + at AG'n er jo ikke så lang, så jeg fikk ganske mye av resten også. Og i åra som har gått etter dette, så har jeg tydeligvis ikke tatt det alvorlig nok. Fikk først tinnitus for noen år siden. En svak brusing i øra, men nå har pipinga i øra tatt helt av. Så jeg løsner ikke et skudd mer uten enten lyddemper eller hørselvern. Driver for 1. gang og lurer på om ikke Sordin Pro hørselvern er noe for meg ja. Det var ei dyrekjøpt erfaring, som jeg svært gjerne skulle vært foruten gitt. Skulle definitivt ha hørt "litt" mere på'n pappa... =o)

 

Ønsker deg lykke til som jeger :D

 

Det var da faen så vanskelig det skulle være å få farga all teksten da. Arrgghhh.

Æsj, feil farge. Tester igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville definitivt ventet med å sette på en lyddemper. Noen børser blir veldig framtunge med demper frampå, og det ødlegger det smekre intrykket du får av børsa. .260 har nesten ingen rekyl, selv i en så lett børse og alle skudd på bane har man da hørselvern til.

For min egen del blir det ikke så mange jaktskudd i året. Men de gangene jeg skyter bruker jeg Peltor Tactical XP sob er koblet sammen med jaktradioen. Dette fungerer bra for meg på post, men er kansje ikke så bra om det er smygjakt man bedriver.

Link to comment
Share on other sites

Demper blir ikke montert med første, må teste børsa å se hvordan det fungerer uten først

Men om muningsknall og munningsflamme blir et problem må vi vurdere det (veldig kort løp så det blir sikkert endel av det)

Smellen kan løses med gode el hørselvern som føreslått over her og munningsflamme er vel ikke noe problem før det er snakk om skumringsjakt/måneskinnsjakt.

På en rifle som er 91cm og rundt 3kg så skal d vel ikke så mye vekt til på enden av løpet for å ødelegge balansen, så det må vi naturligvis ta hensyn til om vi skal vurdere demper

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...