Jump to content

Rådyr/Toppjakt Rifle 223?


Melk

Recommended Posts

Ja, da kom endelig enda en post som de fleste elsker! :lol:

har lenge holdt igjen denne posten faktisk :lol:

 

Nå er det tid for meg å skaffe rifle.

Mitt bruk vil være Rådyr og skogsfugl.

Jeg har lest masse poster, men det er så mye forskjellig der ute, ikke minst av meninger.

 

Det som er viktig for meg, er at børsa ikke veier så mye da jeg kommer til å gå med den på ryggen i kombinasjon med hagle.

 

Har sett litt på Steyr Scout 223. og denne veier ca 3 kg

Kanskje litt harryfaktor?

Men etter det jeg har lest, skal denne være ekstremt bra på presisjon.

Rifle valget kan være så mye, men optikken er like viktig (lært litt av det jeg har lest her) :)

 

Setter pris på litt tips rundt dette.

Ser jeg forresten på riktig kaliber?

Er det andre kaliber som egner seg bedre til bruken jeg beskriver?

bare så det er sagt, vil jeg ikke bruke 20.000 på optikk selv om mange mener det er viktigst.

Har selv testet en børse med optikk til 5-6000 kroner, med resultat at gode samlinger og midt i blinken! :)

 

Mvh

 

Melk

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hvilken rifle jeg ville kjøpt hvis jeg skulle hatt en i 223.

 

Tikka t-3 synt. Og satt på en Nikon Monarch 2.5-10*50 Da har du ei børse til ca 13000-14000 kr. Har den samme kombinasjonen bare i 6.5. Og kunne ikke vært mere fornøyd.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker steyr scouten jeg, og det skal jo være ei skikkelig bra rifle.

 

Før du kjøper bør du sjekke ut riflestigningen i rifla. Hadde jeg visst om dette da jeg kjøpte min 223, hadde jeg valgt annerledes. Jeg har 1-12" stigning, og får da problemer med tyngre kuler, prøvde noe 65 grainsskudd, husker ikke merket, og da ble det veldig dårlig presisjon for meg, så dersom du ønsker å skyte tyngre kuler bør du gå for ei rifle med "kjappere twist".

 

Bruk av tyngre kuler har flere fordeler. Tyngre kuler har lavere utgangshastighet enn lette, og dermed blir sjansen for "ihjelskutt" fugl mindre. Samtidig så får du bedre kuler til rådyr hvis du går litt opp i vektene. Av ferdigladde patroner tror jeg det kun er oryx som kommer i 55 grains vekt, mens blant annet remmington corelokt ultra er 62 grains.

 

Lader du selv så finnes det imidlertid gode alternativer til jaktammo for rådyr i lavere vekter (barnes tsx med flere).

 

En annen ting jeg ble overrasket over da jeg skøyt med 223 for første gang var at smellet var usedvanlig heftig. Mye mer ubehagelig enn 308 og langt mer ubehagelig enn hagle, så jeg kjøpte meg lyddemper med en gang.

 

Når det gjelder kikkertsikte så har meopta mange gode sikter som ikke koster skjorta. Meopta artemis ligger vel på rundt 5000 spenn.

Link to comment
Share on other sites

Før du kjøper bør du sjekke ut riflestigningen i rifla. Hadde jeg visst om dette da jeg kjøpte min 223, hadde jeg valgt annerledes. Jeg har 1-12" stigning, og får da problemer med tyngre kuler, prøvde noe 65 grainsskudd, husker ikke merket, og da ble det veldig dårlig presisjon for meg, så dersom du ønsker å skyte tyngre kuler bør du gå for ei rifle med "kjappere twist".

 

Fyrer inn med et lite spørsmål med samme du nevner dette. Er selv på utkikk etter .223-rifle i disse dager. Og Lurer på om noen vet riflestigningen på Remington 700 VS.

Link to comment
Share on other sites

Fyrer inn med et lite spørsmål med samme du nevner dette. Er selv på utkikk etter .223-rifle i disse dager. Og Lurer på om noen vet riflestigningen på Remington 700 VS.

 

Jeg er ikke helt sikker, men fant på et amerikansk forum at riflestigningen på remmington 700 VS i kal. 223 er 1-12". Om det stemmer vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Er du sikker på at du ikke vil gå opp et hakk på kaliberskalaen til 243W. Et ypperlig rådyrkaliber og et godt valg til bruk på storfugel. Fordelen er at du for litt mer punch med kaliberet og du kan bruke tyngre kuler. En bakdel med kaliber 243W er at ammo prisen er litt dyrere, men utvalget av ammo er blitt mye bedre de siste årene både når det gjelder helmantel og blyspiss.

Link to comment
Share on other sites

Har vært gjennom samme valgprosessen selv nylig og endte med å bestille en Steyr Tactical Scout .223. Når budsjettet tillater det blir den toppet med en Meopta Artemis 2000 3-12x50 i Leupold QRW montasje. I mellomtiden får den nøye seg med en obskur 4-12x40AO kikkert jeg fikk som vareprøve en gang i tiden. :oops:

 

Ad harry-faktor, det er vel subjektivt. Men den riflen sitter som klistret i skulderen min, antagelig stødigste stokken jeg har holdt i, og den er lett og hendig. Tror ikke du gjør noe dumt ved å gå på en slik en.

 

Scouten har riflestigning 1:9".

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje det blir Steyr, men ikke tactical da denne er tyngre.

Har også tenkt litt på Tikka da de har noen lette modeller.

Det blir selvfølgelig lyddemper også.

Å skyte uten demper blir latterlig når det først finnes :)

Spørr du meg egentlig, bør demper være påbudt!

 

Så det var en som nevnte 243, men jeg låner faktisk en 243 med demper og full pakke.

Dette er en Remington 700.

Synes våpenet ser og føles veldig bra ut, men hva er fordelen med en 243 mot en 223?

Vil tippe det kanskje er "punchen" som en sier her?

Men hva skal jeg med mer "punch" når rådyr og skogsfugl detter like bra med 223?

Har hørt at ammoen på 223, ikke er så ille i pris heller, og at det er kanskje mer utvalg?

Det som er viktig for meg som sagt, er at våpenet veier minst mulig og ikke er digert! Skal tross alt gå med det på ryggen sammen med hagle på sen høsten, og kanskje litt rådyr jakt.

 

 

Med tanke på "twist" av kulen, hva blir da optimalt for fugl og rådyr?

Kan jeg forresten velge "twisten" selv uansett hvilket våpen jeg velger?

 

/Melk

Link to comment
Share on other sites

jeg mener at lang twist , f.eks. 1-12", fører til problemer med å stabilisere tyngre kuler, mens kortere twist, f.eks. 1-9" fører til at tyngre kuler kan stabiliseres uten at det går ut over presisjonen på lettere kuler. Derfor ville jeg valgt en rifle med forholdsvis kort riflestigning.

 

Tikka t3 lite har 1-8" twist. Jeg har ikke mye erfaring med tikka t3, lånte våpenet av en kompis en helg, men presisjonen var hvertfall ikke noe å si på med norma jakt match.

Link to comment
Share on other sites

Kombi ville jeg ikke hatt hvis jeg hadde fått en slengt etter meg :)

 

 

Øyyhh! Ikke diss kombi! :twisted: Har ei i 12/76 - .222 sjøl. Fin til rådyr den! :wink:

 

Skal bruke den på toppjakt sjøl. Hadde i utgangspunktet tenkt å selge og kjøpe ei rifle i samme kaliber sjøl, men siden ingen ville ha den til blodprisen min, så får jeg heller få på en annen kikkert. Leupold European eller noe slik.

 

Hva menes om .222/.223 Baikal enkeltskudd egentlig? Har aldri likt Baikal av noe slag pga grovmekk og utseende som ei halvråtten spade fra 1920-tallet, men fingret litt på en slik en hos Jaktpartner her om dagen (joda, treverket så ut som treverket fra et sammenrast fjøs fra en gammel husmannsplass). Men det var en sjarmerende liten tass da! Denne må da være ideell å drasse på i skogen? Hører rykter om knallhardt avtrekk, og den jeg fingret på hadde et avtrekk som kjentes like følsomt som å tukle på ei dame med boksehansker... :lol: (ikke det at jeg har prøvd, men...)

 

Likte prisen på Baikalen da! To tusen for ny børse er jo ikke mer enn det et luftgevær koster det. Da kan man jo ta i mer på siktemidler, og så har man også råd til lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

243W gir litt ekstra punch i forhold 223 og det kan være kjekt å ha når en skal skyte på rådyr. Rådyr er jo som å skyte på en sprettspall og de hopper lett avgårde selv med gode treff i dyret. Så her mener jeg at 243W ankrer dyret lettere og gir en mindre fluktstrekning. En annen fordel med 6mm er at den er mindre utsatt for vind i forhold til en kule fra 223. Greit å vite når det blåser på fururabbene og du sikter deg inn på en storfugel.

Link to comment
Share on other sites

en gang 223 altid 223...har selv en tikka t3 light s/s i 223 me standar hausken demper og en leupold 3-9x50 og harris to-fot og er kjempe fornøyd...Jeg har ikke noe negativt og si om børsja med tanke på plast og lyd...Jeg har ikke reim på rifla,bærer bestandig i venstre hand så "klonk lyd"har jeg ikke hørd...

 

55 grs fmj american eagle til fugl funker perfekt,bra presisjon på 100,150,200,250meter...

55 grs vitalshok til rådyr gir knall og fall...har skutt med 6 forskjellig ammotyper både varmint,helmantel,blyspiss ol. uten og tenke å stille in siktet..har ingen erfaring med scout men det skal vist være bra våpen..

Link to comment
Share on other sites

55 grs vitalshok til rådyr gir knall og fall

 

Lader du selv eller bruker du fabrikkammo? Hvilken kule er det du bruket? har fått intrykk av at du kan få federal vital shock med flere kuletyper, blant annet nosler med polymertupp.

 

 

 

vital shocen jeg bruker er ladet med 55 grains nosler partison...og det er fabrikk ammo..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hva er den ultimate stigningen til 223?

Den ultimate stigningen er uten tvil 1:7", det stabiliserer alt (1:6.5" stabiliserer alt og litt til...). Kan heller ikke se noen ulemper? Til 100 og 200m BR er nok 1:12" et bedre valg da de tilgir kast i kulene noe bedre - i teorien, hjelper litt når en ikke er fornøyd med 4mm samlinger... Eller bruke drittkuler.

Skal en velge stigning fritt, dvs. kjøpe løp - kjøp 1:7".

1:8" holder visstnok til 80grs Amax f.eks., og 75gr Scirocco. Disse to kulene gjør IMO .223 til et helt nytt kaliber bruksmessig. Ser på 1:8" som et kompromiss.

.

1:9" er litt "bastard", den stabiliserer militære 69gr kuler, dvs. Wolf og Partizan ammo med middels BC, for den som ser nytten i det

litt tyngre kuler enn 55grs.

1:7" kan bruke 90grs kuler, jeg synes det er mye mer (ikke litt) enn 55grs :wink: De har dobbel BC av 55 gr kuler.

 

Det er likevel andre kriterier i en rifle enn riflestigning, og ikke alle har behov for eller lyst til å bruke 80 og 90 grs kuler.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant Cz 527 Varmint Kevlar med 1:9 ,men finner ikke ut prisen på den og finner den sjelden i Norge.

Vil gjerne ha 527 American men den har 1:12.. Er det billigere å kjøpe Kevlar eller er det bedre å kjøpe American og skifte løp slik at jeg får 1:9?

Noen som har bekjenntskap med Cz 527 varmint kevlar?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...