Jump to content

Låskasse tilpassa 223 patron.


villmannen

Recommended Posts

Brno fox er også ei skikkelig småkaliberkasse.

Mange som leverer kasser i rett lengde, men de fleste har samme bredde som de større kassene, noe som er unødvendig med mindre patrondiameter. Eneste jeg vet om som er skikkelig tilpasset de små er

Brono Fox

Sako Vixen

CZ 527

Zastava minimauser

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ny rifle er Sako 85 etter min mening den beste mekanismen tilpasset 223 idag. Og jeg har mange argumenter for, både til jakt og konkurranse.

 

Sako 85 har ingen deler i plast. Alt er i stål, inkludert magasin.

 

Blaser 93 er f.eks ikke konkurransedyktig mot 85 på bane pga lang lukketid. Erfarne jegere vet selvfølgelig at dette ikke har betydning i skogen..

 

Tikka T3 (som ikke er tilpasset 223) er fullstendig utklasset av 85 på funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Kva for rifler har låskasse spesielt tilpassa 223 og 222.

 

Vett om

CZ 527

Mini Mauser

Vixen.

 

Er det noken andre?

 

Ja kimber laget en før (før de gikk konk?) nydelig kasse med lang utdrager.

 

932043_kimber_02l_fw.jpg

Eller er det bare de tre du nevner, jeg vet om. Jeg regner Brno Fox for å være den samme som CZ527.

 

Ser det er mange som drar frem kasser som bare er korte, men de er ikke tilpasset, etter min mening, uten å ha liten boltdiameter.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha ny rifle er Sako 85 etter min mening den beste mekanismen tilpasset 223 idag. Og jeg har mange argumenter for, både til jakt og konkurranse.

 

Sako 85 har ingen deler i plast. Alt er i stål, inkludert magasin.

 

Blaser 93 er f.eks ikke konkurransedyktig mot 85 på bane pga lang lukketid. Erfarne jegere vet selvfølgelig at dette ikke har betydning i skogen..

 

Tikka T3 (som ikke er tilpasset 223) er fullstendig utklasset av 85 på funksjon.

 

"Practical hunting shooting is very popular in Sweden. There are a lot of good marksmen, but the maximum number of points had never before been reached. I achieved this with my R 93: I shot 400 out of a possible 400 points and set a world record at the national championships, qualifying for the European Championship 2006!"

 

Jocke Smålänning

 

Å fornekte sannheten blir vi ikke smart av.

Link to comment
Share on other sites

Jocke Smålänning er en så fantastisk god skytter at han hadde vunnet nesten uansett hvilken børse han hadde skutt med bare presisjonen er bra nok. Tipper han ikke har betalt Blaseren selv.

 

Det finnes en skytegren hvor spesifikasjonen til R93 burde ha gjort den til en soleklar vinner, den gamle OL-grenen "Løpende Hjort" enkeltskudd og dobbeltskudd. Treffområdet på skiva tilsvarer nesten elgskiva. Innerfemmer på elg er femmer på hjort og ytterfemmer på elg er firer på hjort. Grenen tillater 222/223 og PPC-patronene har oppgav i 220 Russian som ble designet til denne grenen. "Vinnermaskinen" på løpende hjort de siste 35 år er Garl Gustaf 1900 sporter i 222 eller 223. Den har vært ute av produksjon siden slutten av 70-tallet og tilstanden på de eksisterende børsene minner om Krag før Saueren kom. Hjorteskyttere har alltid vært på utkikk etter et alternatil til 1900 etter den gikk ut.

 

Spesielt på dobbeltskudd, som er 2 skudd på et sprang (4,7sek), burde R93 være ideell. Det er den ikke. Endel skyttere har testet R93. Jeg fikk tilbud om den aller første som kom til landet med tung pipe i 223 samtidig som jeg trengte ny børse. Den gang skjøt jeg med en "trimmet" Win70 varmint etter tidligere å ha slitt ut en 1900. Jeg mistet poeng med med R93 kontra M70. Mest pga "dårlig kontroll" på R93 avtrekket. Samtidig testet jeg en Sako 75 varmint i 223. Da var det ingen tvil for meg. "Handlingen" på S75 var bedre enn R93 og jeg fikk "bedre betalt" for avtrekkene. Det beste var at jeg umiddelbart skjøt bedre med S75 enn med W70. Flere andre skyttere har samme erfaring som meg. Engelskmennene har også samme erfaring. De har ingen "pool" av 1900 og deres favoritt er Tikka 595 i 222/223. De hade forøvrig et uttrykk om at R93 hadde "the best terrible trigger on the market".. Lukketiden på R93 er lang. Det er noe som skal gå nedover før noe går framover og treffer hetta og det kjennes. De fleste av disse skytterne har titusner av skudd fra Anchutz og Walther matchgeværer i 22lr som referanse.

 

Når det gjelder handling på R93 må man måle og se på ergonometri, spesielt på raske ladegrep. Sluttstykkevandringen er lang for et spesifikt kaliber sammenliknet med andre børser. Sluttstykkekula beveger seg bakover før sluttstykket beveger seg. Jeg har ikke målt men jeg tipper at sluttstykkekula på en R93 i 223 under et ladegrep beveger lengre enn sluttstykkekula på en Sauer 80 i 6,5x55 eller 30-06. Når man låser sluttstykket på en R93 i ladegrepet er hånden på vei bort (framover) fra avtrekker og pistolgrep. Vanlige boltrifler er mye kjappere her og enklere å få til et identisk grep på børsa for andreskudd.

 

Hvis vi skal gå tilbake til tråden er ikke R93 designet for 223. Det er Sako 85 som er en moderne utgave av Vixen minikasse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Trenger ikke sååååå stor fart.... Men nok OT. Skal neppe ha sånn børse i overskuelig framtid, men ville vært artig og fått oversikta...

 

De Skikkelige småkassene (tilpasset lengde og bredde) som fåes i links:

Zastava M-85

CZ 527

 

Er det flere?

 

EDIT: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tror det beløper seg til de to. jeg leker også med tanken og har saumfart nettet rimelig grundig.

zastavaen er lettest å få tak på, men da bare i .223

sitter selv å tenker på en eller annen 6.5/.223 kreasjon, ser hansen har brotsj i 6.5 TCU og må si det frister littegrann ja:P

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi ser på de to kassene tilpassa 9,6 mm bolthode CZ 527 og Zastava M-85 (mini-mauser)...

 

Er det noen som kunne tenke seg å sammenligne dem litt?

 

Tenker da på vekt?

 

Løst eller fast magasin?

 

Avtrekk, både ut av boks og etter justering?

 

Presisjon?

 

Og generelt fordeler og ulemper med de to kassene sett mot hverandre?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. For min egen nysgjerrighets skyld tok jeg fatt i Frank de Haas bok, "Bolt Action Rifles", revised edition(utgave 2?) for å finne hvor mye de forskjellige mekanismene veier og dermed hvor mye mekanismen har å si for "smekkerheten" til rifler:

 

Brno

601: 1.16 kg

600: 1.2 kg

Fox: ukjent(er vel i samme størrelseklasse som Vixen?)

 

Sako

Vixen, L461: 0.96 kg

Finnbear, L61: 1.25 kg

mellomstr(308,243), L57: 1.13 kg

 

Remington

700 kort mekanisme: ca 1.13 kg

700 lang mekanisme: ca 1.2 kg

(ca fordi det var forløperen 722 og 721 som var oppgitt, ifølge de Haas er forskjellen til 700 serien liten)

 

Mauser M98 militær mekanisme: 1.28 kg

 

Jeg finner det interressant at vektforskjellen mellom tunge M98 og lette Vixen er på 0.32 kg.

Jeg gjorde meg imidlertid den erfaring at de to Brno Fox riflene jeg hadde men solgte for mange år siden, ble litt "små og fiklete" å operere under skyting. Min nåværende Rem SA i 223 er bare litt fiklete å lade med de små patronene, ellers ok.

Ut over dette har jeg ikke tenkt så mye på små mekanismer spesielt tilpasset 222/223.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Får vel skrive litt om min siste anskaffelse jeg og da...

 

normal_ssl001.jpg

 

normal_ssl002.jpg

 

Børsa er en Steyr Manlicher SL (SuperLeicht) som er laget spesiellt for .222rem, .222RemMag og .223 patronene..

Kaldhamret pipe 60cm. og et avtrekk som beste Østerrikske Swarowskikrystall..

 

En lengre artikkel med bilder kan du finne her: http://books.google.no/books?id=tuVUMLRE47UC&pg=PA523&lpg=PA523&dq=steyr+sl&source=bl&ots=tHHuFWmcIy&sig=umDurGD5fWCzwF5i99ZZYYPryJM&hl=no&ei=1DFlS6CzB4Td-QaB7OGrBw&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=7&ved=0CCIQ6AEwBjgU#v=onepage&q=steyr%20sl&f=false

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som har nevnt Kimber. De lager noen utrolig smekre låskasser tilpasset 223 Rem. Nesten så de ser litt puslete ut.

Det har vært litt ymse med presisjonen på et på noen av riflene som ble levert hit til lands for en tid tilbake, men kassene er flotte!

Verdt å sjekke om det er et must å ha låskasse tilpasset patronen.

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke:

 

Du har en av de flotteste 222 riflene som er laget. Jeg hadde en tilsvarende Varmint med tung pipe i 222 for ca 25 år siden. Den savner jeg med lengsel og smerte. Det er fortsatt den mest presise rifla jeg har eid selv om den var helt orginal og ubeddet. Disse riflene har litt spesielt rekylopptak. Rekylklakken sitter bak og det samme gjør låslakkene. Dermed er det minimal belastning på framre låskasseskrue. De aller fleste drar denne skruen til altfor hardt. Dermed er det fare for at underbeslaget sprekker. Mange SSG-eiere har et "problem" med dette..

 

Du har forøvrig choke/trangboring i pipa. Ikke kapp den for å sette på demper. Skal du montere demper ville jeg fjernet siktene og satt pipa en halv omdreining tilbake slik at sporene etter baksiktet forsvinner i stokken og demperen dekker sporene etter forsiktet.

 

Steyer leverte forøvrig denne rifla i 223, 222remmag( som det finnes noen av i Norge pga en feilsending) og 5,6x50mag. Alle kalibrene hadde spesialtilpassede magasiner.

 

Torf

Link to comment
Share on other sites

Takker for infoen Torf. Jeg var klar over dette på forhånd, og sitter med all mulig skriftlig teknisk info etter en korrespondanserunde med en meget hyggelig dame hos Steyr :wink:

 

Børsa blir ikke kappet eller gjenget... original svingmontasje er i skrivende stund på vei opp fra alpene, og de åpne siktene skal beholdes. Børsa skal primært brukes av min datter, men jeg vil sjøl også bruke den til litt jakt. Jeg holder derfor på å lage en mekanisme for lengdejusterbar kolbe til den, og dette blir presentert når det er ferdig og testet..

 

At børsa går bra vet jeg..her en liten serie skutt av en gørrsjuk Raudnakke der ammoen er 55grs fmj i hylser skutt i et annet våpen og ladd med uegnet krutt..:

 

normal_ssl005.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...