Jump to content

No vart æ skræmt ja!!! (bakblåst)


bbdg

Recommended Posts

Var på badet en tur i dag og ute på reveåtet satt det en nøtterskrike.

Etter som jeg har fått bestilling på dette fra en preparant så måtte jo den tas :wink:

Hentet 22wmr`en, ladet og la ann i vinduskarmen :)

Korset fant sitt bytte og jeg skviset avtrekkeren.................BANG ¤¤¤¤¤¤¤¤¤ :shock::shock:

 

Fan som det smallt og dæven som det svei i fjeset og øynene :twisted::shock::twisted::shock:

Etter som jeg var på badet så fikk jeg raskt sett meg i speilet og konstantert at blodet silte ut i hele fjeset :?

Øynene svei noe jævlig men synet så ut til å være ok , bare litt grått og vassent :?

Merket også at ørene ikke var helt som normalt :roll::?::?:

 

Etter att kjerringa hadde sett litt på øynene ble det besluttet å ringe lege.

Legen konstanterte at hørselen var uskadd men at øynene hadde fått noen sår av kruttslammet som kom i feil retning :(

Nå blir det å dryppe øynene annenhver time i en uke så skulle alt bli bra :D:D

 

Rudolf er rød på nesen........sier kjerringa :oops::oops:

 

:idea: Ser ikke bort ifra at det blir å bruke briller i fremtiden :idea: Ikke sikkert en har sånn flaks neste gang :wink:

 

Mitt råd blir heretter---BRUK SKYTEBRILLER

Link to comment
Share on other sites

ja har skrevet det for ikke så lenge siden: bruk briller om du skal skyte med krag kal 22.

Krag kal 22 er utsatt for punktering av hylsa. når man bygde om krag til kal 22 var det endel ting som kunne gå galt. har ikke tegningene lenger men det var endel spesifikasjoner for tennstempelet(som ikke er beregnet på kal 22 egentlig) som måtte mekkes litt på. om dette ikke var helt i orden kunne man få punktering av hylsa eller hylsespreng. i tillegg er krag kal 22 en mekanisme som er åpen i overkant, slik at eventuelle hylsespreng kommer nesten rett bakover og treffer skytteren i ansiktet.

 

pr i dag får du ikke ha mangesalongrifler på våpenkortet ditt som oftest, en krag tar opp en plass i skapet. kombinert med den svakheta som gjør at man må bruke briller når man skyter, å det faktum at du ikke uten videre sermoni kan montere kikkert på en krag, å det at en mauser M67 kal 22 er et mange ganger sikrere våpen som kan brukes til samme bruksområde, å som oftest selges til omtrent samme pris.

 

derfor sier jeg det kort om noen spør, styr unna krag kal 22.

 

bruk iallefall briller om du har en slik å vil skyte med den!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har en kammerat som hadde en lignende opplevelse for noen dager siden. Han skule skyte ei kråke som satt på åtet. Han brukte ei vanlig salongrifle (22lr) med lyddemper. Når han skøt smalt det noe helt jævlig, sluttstykket spratt opp, og det satt en metall bit av noe slag i demperen. Hvorda hylsa såg ut er jeg ikke helt sikker på, men den var ikke normal. Noen som kan anelse av hva som har skjedd??

Børsa er forøvrig satt bort i våpenskapet enn så lenge til en frnuftig forklaring har kommet på bane!

Link to comment
Share on other sites

har skrevet utfyllende i mitt første innlegg. trykte "OK" ved en feil lenge før innlegget var ferdig....

 

 

men bet meg fast i dette:

Hentet 22wmr`en, ladet

 

 

Rifla er en ombygd krag 22, og kammeret er ikke romt.

 

er kragen en 22WMR?

kragene ble kamret i kal 22LR, er dette en omkamring? om den er omkamret er det enda mindre gods oppe ved utdrageren og enda åpnere bakover. dvs skummelt i mine øyne.

å jeg er ikke helt sikker på trykket på 22WMR i forhold til kal 22LR, er det høyere?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde en lignende hendelse med kombin en gang. S&B 3,2 gr blyspiss i .222rem revna fra bunnen og halveis opp. Kruttslammet laga et fint "utslett" nedover hele den venstre underarmen min... får håpe det går bra med synet ditt!! :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sannsynligvis Kragens litt spesielle utdrager. Hylsen mangler litt støtte der der er tatt ut gods for utdrageren.

 

 

Kan nok stemme at det er årsaken. Har sett litt på hylsa og rifla. Det viser seg at stedet der rimmen revnet har vært der utdrageren er når skuddet ble løsnet.

 

@Høggern.............Ja det er en krag 22lr som er omkamret til 22wmr.

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ikke bra ut :(

Jeg opplevde noe lingnende med hv mauser i 3006, hylsa sprakk og jeg fikk kruttslam i ansiktet. det gikk veldig bra med meg og eska med gammel ammo ble destruert

 

Det skal mer enn èn kule til for en trønder vettu :mrgreen:

 

Sant det. er ikke nokk med en liten baksmell for å få en stødig trønder i bakken nei ;):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ein kar i nabobygda hadde denne opplevelsen med ei Krag i 22lr for ca 20 år sidan. Han var ikkje so heldig og har måtte nøya seg med å sjå i "mono" dvs glassauge etter denne episoden. Det var vistnok eit fæla oppstyr den gang då skyttarlaget som eigde våpenet vart stilt annsvarlig. Konklusjonen etter var etter det eg huksar skarp kant/feilbearbeiding av utdragar slik at ein fekk bruddanvisning på hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm....siden det nå er sånn at også jeg har en gammel ombygd .22 Krag stående

(noe alle og enhver i Kongeriket burde ha) så tenkte jeg at det muligens ville være greit med noen bilder som forklarer litt av "svakheten" ved ombygging til .22 cal.

 

Klikk på bildene så blir de strørre!

 

001.jpg

Her burde det være mulig å se at det er filt ut i kammerenden slik at utdrageren "får plass".

018.jpg

Her er meldingen klar!!! IKKE KLIKK UTEN PATRON I KAMMERET!!!

028_renamed_19456.jpg

Oppdaget under makrofotograferingen av bildene over :shock: .......hælsiken kaller du dette for nypusset!!!!!

031_renamed_8739.jpg

Litt mere av det samme.

033_renamed_8496.jpg

Her bolten med utdrager.

 

Håper dette var til litt hjelp.

Link to comment
Share on other sites

får håpe det går bra med synet ditt!! :!:

 

Takk, det er heldigvis ikke noe fare med synet :D

 

Skulle egentlig hatt nicket ditt jeg nå :mrgreen::lol::lol:

 

 

Hehe ja det skulle du :lol: vil tro du så rimelig og forfjamsa ut rett etter det smalt! Godt og høre at det går bra hvertfall :) . Er en risikofylt hobby vi driver med..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skutt noen 1000 skudd med omkammra krag i skytterlaget, og aldri hørt om noen som har opplevd bakblåst på de våpna vi har som jeg kan minnes. Så jeg regner med de som vi har er relavtivt trygge, men jeg tror jeg holder meg unna de for fremtiden, selv om jeg alltid har briller på.

 

P.s 338 Rum, vill en ta en sjekk på egen puss. Så har du nå oppdaget den mest nådeløse og avslørende metoden å sjekke på. Jeg har tatt noen bilder av egne våpen, som jeg har ment var rimligt rene. D.v.s helt til jeg så bildene. :oops::wink:

Link to comment
Share on other sites

P.s 338 Rum, vill en ta en sjekk på egen puss. Så har du nå oppdaget den mest nådeløse og avslørende metoden å sjekke på. Jeg har tatt noen bilder av egne våpen, som jeg har ment var rimligt rene. D.v.s helt til jeg så bildene. :oops::wink:

 

Ja, fytterakker'n......det å få sett bildene blåst opp på PC-skjermen.......auau....også jeg som preiker på pussing...pussing og mere pussing. :?:?

 

Med det samme:

@ høggern........(eller noen av dere andre som har peil på Krag)

hvor langt skal tennstiften stikke fremfor boltbunnen ved nedspennt bolt?

Hos meg stikker den ut 1,9mm.

Link to comment
Share on other sites

Med det samme:

@ høggern........(eller noen av dere andre som har peil på Krag)

hvor langt skal tennstiften stikke fremfor boltbunnen ved nedspennt bolt?

Hos meg stikker den ut 1,9mm.

Det er omtrent riktig. Tennstiften vil slå i kanten av kammeret, dersom en tar avtrekk uten (tom-) hylse i kammeret. Som en altså ikke skal gjøre med .22LR-våpen, hvis ikke produsenten sier det er OK.

 

Jeg har skutt mange tusen skudd med min egen kragminiatyr, og aldri hatt problemer (men bruker jo briller). Men for å unnga høyt trykk, bør en av og til pusse ut gammelt voks fra løpet, spesielt dersom det er ei stund siden det ble skutt med våpnet

Link to comment
Share on other sites

..må bare fortelle om min bakblåseopplevelse - også den med .22, en gammel Fabrique Nationale enkeltlader. Var 12 år den gangen, og får vel kalle dette min debut som hjemmelader. Skulle laborere litt for å få mere fart på blykula - og det hadde nettopp vært militær feltøvelse i området rundt hjemgården. Hadde samlet en god del rødfis som lå henslengt her og der, så jeg manglet ikke "råstoff". Til formålet valgte jeg noen sære, ekstra lange "long rifle"-patroner som jeg måtte bruke kraft for å kamre. Men de hadde vist seg ok i bruk. Så her var det god plass... Tok ut kula og helte i en slump bladkrutt. Satte kula på plass og skulle ut å skyte før det ble mørkt. Fikk litt kalde føtter, og tok kula ut igjen og helte ut ca. halvparten av det jeg hadde fylt på. Så gikk jeg bak låven, tok sikte på jerpefiguren som sto på en påle 50 m unna og trakk av. Og smalt gjorde det - det svei i panna og peip i ørene. Stokken sprakk og forkant av sluttstykket lå solid parkert på bakkant av låskassehalsen - bom fast. Brukte øksehammeren og slo sluttstykket ned i låskassa og åpnet stasen. Hylsa hadde delt seg ved bakkant, bakflata på hylsa satt fast i støtbunnen på sluttstykket og resten sto selvsagt igjen i kammeret. Dagen etter pirket jeg ut hylserestene. Limte stokken med Casco trelim. Låsen var blitt svært slarkete, så jeg la på litt tinnlodd på låseflata på sluttstykket for å få den passe trang igjen... Og etter dette fortsatte jeg å skyte nøtteskriker og skjærer og jerper med denne rifla enda etpar år.. (Denne rifla har jeg forresten stående fremdeles).

Link to comment
Share on other sites

jeg fant fram den beskrivelsen av hva som man skal se etter på krag kal 22LR, den er skrevet og tegnet av en børsemaker.

kan legge ut punkter her om det er intressant. å for de av dere som har over 1 mm utstikk på tennstempelet i kal 22 LR krag, det er for mye i følge den beskrivelsen.

Link to comment
Share on other sites

Har en kammerat som hadde en lignende opplevelse for noen dager siden. Han skule skyte ei kråke som satt på åtet. Han brukte ei vanlig salongrifle (22lr) med lyddemper. Når han skøt smalt det noe helt jævlig, sluttstykket spratt opp, og det satt en metall bit av noe slag i demperen. Hvorda hylsa såg ut er jeg ikke helt sikker på, men den var ikke normal. Noen som kan anelse av hva som har skjedd??

Børsa er forøvrig satt bort i våpenskapet enn så lenge til en frnuftig forklaring har kommet på bane!

 

Dette var en zastava cz 99 pecission, hylsa var sprukket på begge sider og magasinet spratt ut, dette er ei salong pakke fra jaktdepoet, har en kamerat med samme type salong, kjøpt omtrent på samme tidspunkt og dette har skjedd med han hele 2 ganger, men hans hylser var kun sprukket på ene siden. Flere som har hatt samme problem med samme modell ??

harajeger1

Link to comment
Share on other sites

Hadde et stygt tilfelle av hylseseparasjon i en Mannlicher Schønauer, skøyt gamle Kynoch fabrikkpatroner i 9,5x57MS, som forøvrig var skikkelig hardt ladd......hadde heldigvis gangbrillene på når "djevelens pust" kom bakover...

 

MORAL: - Skyt gjerne med gamle våpen, men la gamle patroner bli liggende i hylla..

Link to comment
Share on other sites

Det er omtrent riktig. Tennstiften vil slå i kanten av kammeret, dersom en tar avtrekk uten (tom-) hylse i kammeret. Som en altså ikke skal gjøre med .22LR-våpen, hvis ikke produsenten sier det er OK.

 

 

Om tennåla på en 22 er lang nok til å komme i kontakt med kammeret/løpet er den for lang. Veldlig vanlig feil på 22-våpen, men det skal altså ikke være sånn.

Link to comment
Share on other sites

tennstiften på krag kal 22 skal ikke slå i kanten på kammeret. tennstiften skal slipes slik at den ikke tar i kanten når du klikker. fikk ikke henta artikkelen i går, men vet det er tre ting som spesielt er viktig(dette er tatt på husken, ikke begynn mdifisere kragen din før jeg har fått sjekka opp dette 100%):

1) at ikke tennstempelet er for langt(dette er tatt på husken, mener det skulle være litt under 1mm utstikk på tennstempelet)

2) at ikke utdrageren er skarp og lang, sånn at den lager merke på siden at hylsa. ( det kan svekke hylsa)

3) at ikke åpningen for utdrageren er for langt fremover på siden av hylsa. (da mangler hylsa støtte)

 

kan få sjekket dette opp etterhvert med tall osv.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått henta kopien min av "vedlikehold og kontroll av kal 22 våpen", et særtrykk fra skyttertidende fra 80 tallet.

 

tar det jeg ser på som viktigst:

 

1)tennstiften på krag kal 22 skal ikke slå i kanten på kammeret. tennstiften skal slipes slik at den ikke tar i kanten når du klikker eller kanten på kravesporet må justeres slik at ikke tennstempelet treffer løpet .

 

2) at ikke tennstempelet er for langt(max lengde 0,8mm, skal ikke kline kanten på hylsa helt flat)

 

3) at ikke utdrageren er skarp og lang, sånn at den lager merke på siden at hylsa. ( det kan svekke hylsa)

 

4) at ikke åpningen for utdrageren er for langt fremover på siden av hylsa. (da mangler hylsa støtte) skal være 0,2mm kant mellom kammer og utdragerspor. dvs at det ikke skal være mulig å se annet enn rimmen av hylsa når den er kamret

 

 

her er også tegninger av kammer, målsatt, osv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
har skrevet utfyllende i mitt første innlegg. trykte "OK" ved en feil lenge før innlegget var ferdig....

 

 

men bet meg fast i dette:

Hentet 22wmr`en, ladet

 

 

Rifla er en ombygd krag 22, og kammeret er ikke romt.

 

er kragen en 22WMR?

kragene ble kamret i kal 22LR, er dette en omkamring? om den er omkamret er det enda mindre gods oppe ved utdrageren og enda åpnere bakover. dvs skummelt i mine øyne.

å jeg er ikke helt sikker på trykket på 22WMR i forhold til kal 22LR, er det høyere?

 

 

 

 

 

 

 

ja det er mye høyere 22 wmr winchester magnun er jo nesten 4 mm lengre hylsen enn 22 lr aaltså long rifle

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...