Jump to content

Tikka T3 Lite+ et par ting til.


kongle

Recommended Posts

Har sjekka nettet og Tikka T3 Lite virker som ei god rifle. Virker som det er ei rifle som gir mye for pengene. Er i utgangspunktet VELDIG skeptsik til "plastikk-rifle", men fornuften må seire ikke hjertet. Plastikk funker?Noen som har erfaring med rifla??

 

Diskuterte i en tråd før om hvilket kaliber til rifle jeg skulle velge. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic. ... 17&p=93989

Valget ble til slutt for min del stående mellom .223 eller 6,5x55.

Vet at jeg ble rådet til 223 siden bruken er småvilt, men ender antakelig på en 6,5x55.

Flere grunner til det:

Er student og har derfor begrenset økonomi. Har kun råd til en rifle, 6,5x55 virkr som en grei allrounder og kan brukes på alt (også storvilt). Kjøper heller en ren småviltrifle når jeg (forhåpentligvis) får sterkere kjøpekraft. Altså en litt mer påkostet 223.

Mindre vindavdrift ved vind. Fint på jakt med litt avstander, f.eks toppjakt.

+at jeg har et meget godt tilbud på en 6,5x55 på trappene.

 

Lurer på dette med riflestigning. Ble rådet til å kjøpe en 223 med 1-8 riflestigning.

Gjelder også 6,5x55 hvis bruken i hovedsak er småvilt alt fra trost+++

Er som sagt helt grønn (fortsatt) :mrgreen: og er derfor veldig takknemlig for at dere som har litt peiling gir både råd og svar.

 

Mvh

Kongle

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det blir en Tikka T3 på meg også men i 223.

Har levert våpensøknad så jeg sitter bare å venter.

Har hvert i butikken og tafsett på våpenet og synes det virker som en grei sak, synes bare at magasinet så billig ut.

Avtrekket var helt greit, mener at det finnes avtrekk å få kjøpt på nettet til den børsa, hvis du vil ha et 2 stegs avtrekk.

Har hvert litt spekulering på meg også om valg av kaliber(223/6,5x55) men det har blitt 223 siden jeg ikke regner med at det blir noe storviltjakt på meg, og skulle det bli aktuelt er det bare å missbruke et kredittkort og springe ut i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Tofot gir treffpunktsforandring i de fleste rifler siden rekylopptaket blir annerledes.

Ikke på min Brno 601, helt likt med tofot og uten. Men det var ikke den problemstillingen jeg siktet til, jeg mente om stokken kommer borti løpet når du bruker tofot og det av den grunn blir forandring. Det var visst ett problem på de billige til remington, men ikke de dyre, lurte på hvilken kategori T3light stokken lå i.

Link to comment
Share on other sites

Har ei snedden Tikka T3 Lite SS i .223. Storfornøyd med utforming og presisjon. Avtrekket passet meg fint "straight out of the box".

 

Det er to ting man må passe litt ekstra på bare;

 

1) Boltmuffa av plastikk tåler ikke særlig slag/ vridning så vær forsiktig med den.

2) Tikka T3 har en tendens til å ruste på de flater som er omsluttet av stokken, så stokken må av innimellom og noe seig/tykk olje smøres på (ikke på avtrekket!!!).

 

Du blir nok storfornøyd hvis du tar litt vare på rifla di, skal du se!

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med rifla??

Siden du er student, regner jeg med at du ikke har store problemer med å bruke søkefunksjonen. Da jeg søkte på "Tikka T3" fikk jeg ni (9) sider med treff. Det skulle bety at det er noen her inne som har erfaring med rifla. Det er ikke sikkert alle de gidder å sneie innom den treogåttiende tråden om T3 for å svare i den også, så hva med å lese noen av de trådene du finner ved å søke? For eksempel noen av disse:

 

Ny Tikka T3 eller eldre Sako? viewtopic.php?f=14&t=11029

Taktisk stokk til Tikka T3 viewtopic.php?f=38&t=7205

T3 Hunter, Lite eller Lite SS? viewtopic.php?f=14&t=10300

Sauer, Tikka, Sako?: Rifle til rypejakt viewtopic.php?f=14&t=10440

Riflevalg i .223 viewtopic.php?f=14&t=4135

Hva slags jaktrifle til nybegynner? viewtopic.php?f=14&t=10212

Hvilken rifle i 6.5x55? viewtopic.php?f=14&t=10352

Rust på T3 viewtopic.php?f=14&t=10129

hevarmskule Tikke t3 viewtopic.php?f=14&t=9588

Stokk til Tikka T3 viewtopic.php?f=38&t=1971

Bedding Tikka t3 viewtopic.php?f=38&t=9175

Hvilken TikkaT3? viewtopic.php?f=14&t=9135

Tikka T3 Avtrekk just viewtopic.php?f=14&t=8844

Prosjekt gåserifle-oppgradering viewtopic.php?f=38&t=4092

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Mens jeg venter på at våpensøknaden går gjennom tenkte jeg å kjøpe noe tilleggsutstyr til min pakke som vil bestå av følgende:

Rifle: Tikka T3 Lite Stainless TM

Kikkert: Zeiss Duralyt 2-8 x 42

Demper: Ase Utra NorthStar

 

1. Har sett meg ut denne Safari Rifle Sling. Da trenger jeg også å kjøpe "swivels", har sett meg ut disse Outdoor Connection Q/R™ Talon Swivels. Jeg kan da velge mellom 1'' eller 1.25''. Noen som vet om 1'' holder til mitt våpen?

 

2. Kompakt kuffert, jeg ser for meg å demontere løpet når den ligger i kuffert, dette for å få en mer hendig kuffert, men demontering av løp/pipe er muligens ikke en enkel/rask sak på dette våpenet? Finnes det noen gode forslag til kuffert? Jeg vil gjerne ha plass til demper og kikkert i kuffert. Forslag mottas med takk.

 

3. Pussesett, her er det flust å velge i, så jeg spør like greit om noen har gode sett de vil anbefale

 

4. Ammunisjon, hvilken jakt og treningsammo bruker folk til denne riflen?

 

5. Annet tilbehør som er et must? (jeg har per i dag en hagle så basisutstyret er på plass).

Link to comment
Share on other sites

1: Bredden på swivelen, bestemmes av bredden på reima der den skal festes til swivelen. T3 kommer med standard fester for t.d swivler av uncle mike type. 1" er forresten mest sansynlig passende, men spør der du kjøper reima. Ringene du linker til burde passe rett på rifla.

 

2: Løpet er fast, du må skru av hele stokken for å korte ned rifla. Helt uaktuelt for normal transport.

Koffert er fint til og fra skytebanen, transport til børsemaker, fly etc. Til jakt bruk, er min erfaring at et godt rifle futeral er mer anvendelig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Vingemutteren

 

Nå er jeg endelig blitt offisiell Tikka eier! :D

 

Rifle: Tikka T3 Lite Stainless TM

Kikkert: Zeiss Duralyt 2-8 x 42

Demper: Ase Utra NorthStar

 

Da gjelder det å finne en plass jeg kan få prøve ut herligheten, Årvoll eller Løvenskild er nok de mest nærliggende og sannsynlige.

 

4. Ammunisjon, hvilken jakt og treningsammo bruker folk til denne riflen?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket er fint det, kanskje en ørliten tanke tungt for presisjons skyting. Dette justeres ganske enkelt. Ta ut løpet og avtrekker mekanismen fra stokken. Foran avtrekkeren er det en justerringsskrue, skrur du mot klokka blir det lettere.''

 

Man trenger ikke ta av løpet for å stille avtrekket. Ta ut magasinet og stikk en umbrako inn i et lite hull mot avtrekkeren, og voila!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

min første rifle var tikka t3 lite i .30-06 sprg, hovedsaklig skulle den brukes til hjort/elgjakt og jeg ville ha en lettvekter med "punch" og valget ble da tikka t3 lite, med ett leupold 3-9x50 sikte på toppen.

med 3+1 magasin har du nok til å gjøre jobben hvis du er noenlunde kapabel bakom avtrekkeren :lol: sluttstykket er glatt og fint, selv om rifla ser litt billig ut med plaststokk så får du stille deg selv spørsmålet: "vekt eller kosmetikk" for meg er valget enkelt da riflene er ett verktøy for å drive lidenskapen og til å utføre en jobb på best mulig måte. og av erfaring vet jeg at ryggsekk, våpen og ammo kjapt blir veldig tungt utover dagen og da er det greit at rifla ikke veier 5 kg inkludert optikk :lol:

Tikka T3 Lite er ett bra våpen, gir grei presisjon og er ypperlig når dagene blir lange og kilometerne mange :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...