Jump to content

Ruger M77 rifle og presisjon


Guest

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Ruger M77 30-06 som jeg kjøpte hos XXL i år. Da jeg skjøt med den de første gangene var samlingene litt på "bærtur", selv om jeg satt i benk for innskyting. Jeg fikk Jakt og Friluft i Arendal til å bedde riflen, samt justere avtrekket slik at det ikke var så hardt. De flyttet også siktet litt lenger frem. Når jeg nå skyter sittende i benk, treffer jeg godt innenfor det svarte på skiva, men syntes ikke at samlingene er sånn ekstremt gode. Jeg skyter med Remington 30-06 UMC patroner til trening. Hva burde jeg forvente av presisjon på denne riflen og dette kaliberet ? Jeg hadde en 6,5x55 før og den skjøt jeg veldig bra med. Er det noen som har noen gode tips til innskyting av riflen ? Har kun skutt kanskje 100-150 skudd med riflen til nå, så det kan nok også være en innskytingstid som må til ???

Setter pris på alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har flere Ruger rifler av typen M77 MKII som går meget bra. Alle mine rifler har blitt beddett og fått en avtrekkjustering hos en børsemaker. Fikk gode samlinger med en gang jeg prøvde riflene. Bortsett fra Rugern i kaliber 6.5x55. Den hadde jeg problemer med å få til å gå godt i begynnelsen. Jeg pusset rifla godt og prøvde på nytt, men rifla gikk ikke bra. Ny puss igjen og prøvde på nytt. Etter litt begynte rifla å samle bedre og bedre. Og etter en ca 150-160 skudd kom presisjonen på rifla. Nå går den som en stråle med det meste jeg putter i den. Jeg har ikke noe annet svar på den saken enn at løpet var rått og ru og trengte enn del skudd for å bli glatt og rent. Men for din del vil jeg nok ha pusset rifla godt. Gjerne med skumm. Så kan du jo prøve flere typer ammunisjon. Det kan jo faktis være så enkelt at rifla de ikke liker Remington UMC patroner. Jeg syns ikke du skal være fornøyd med noe som samler under 30-40mm. Du sier at du har fått flyttet siktet lenger frem. Regner med at du bruker et kikkertsikte og at du har sjekket alle skruer på festene. Når det gjelder skjefteskruene må du passe på at den skruen som er i midten og står på skrå opp ikke er for hardt tilskruet. Da vil låskassen komme i for hardt spenn og presisjonen uteblir. Men skrur du for hardt på den vil du få problemer med å løse ut underbeslaget. Og så et spørsmål til deg. Kjøpte du Hawkeye modellen eller modell MKII ? Du for ha lykke til videre i jakten på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner du sliter litt med dette. aldri kjekt når en har spell nytt våpen. Jeg ville som andremann sier, pusset og pusset. Ta med pussestokken på banen, og puss mellom hvert 10 skudd, mens det ennå er lunk i pipa. Skum fungerer generelt veldig godt til å ta bort gruff fra pipen er ny.

 

Ang. ammo, ville jeg gjort forsøk med flere typer. Prøv norma jaktmatch, dyr, men en god og presis ammo. Det aller beste er å lade selv, da kan du selv prøve ut ulike typer kule, og regulere farten med krutt.typene.

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Takker så mye for alle svar :)

Det er nå en stund siden sist jeg var på banen. Jeg får ta meg en heldag på banen igjen snart og ta med pussesettet. Hva heter skummet dere refererer til ?

Modellen jeg kjøpte var en Mark II mener jeg. Kikkerten var ikke godt festet første gang jeg skjøt med rifla, men siden børsemakeren hos Jakt og Friluft flyttet på den og re-monterte den, så regner jeg med at den nå sitter godt nok fast (virker ihvertfall slik). Jeg skal forsøke en boks med Norma patroner og se om de går bedre. Kjøpte meg også en boks med Federal ammunisjon her om dagen. Får teste ut litt og se. Jeg vet at jeg har syndet litt når det gjelder våpenpuss av riflen mtp at jeg har pusset fra løpet og mot kammeret (snakker da om 2-3 ggr med pussing), før jeg visste at dette ikke var bra. Var ikke mange skrubbene jeg gjorde med bronsebørsten hver pussing (kanskje 10-15), så jeg håper ikke det har ødelagt noe ? Børsemakeren på Jakt og Friluft nevnte at han kjente til Ruger riflene, så jeg håper han skrudde skjefteskruene "passelig" til.

Link to comment
Share on other sites

Eg har to m77 rifler av den gamle typen og synt stokk. 3006 og 300win. Begge mine samler godt nok. 5 skudd samler godt innenfor tieren på hundre meter.Har ikkje skutt fabrikk ammo i dei, men har ladet mye forsjelligt til begge to og alt går omtrendt like godt.

 

Svein

Link to comment
Share on other sites

Skummet du skal bruke heter Forrest bore cleaning foam. De har det sikkert der du fikk sjekket våpnet. Sprøyt skummet i fra kammeret og mot pipmunningen. Pass på at hele løpet får skumm i seg. La gjerne rifla stå opp ned slik at hele løpet blir fylt med skumm. La det tørke i en 15 til 30 minutter og puss løpet til du ser at det ikke kommer noe mer grønt på pussefillen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skjefteskruene må du passe på at den skruen som er i midten og står på skrå opp ikke er for hardt tilskruet. Da vil låskassen komme i for hardt spenn og presisjonen uteblir. Men skrur du for hardt på den vil du få problemer med å løse ut underbeslaget. .

 

Ifølge Ruger skal den forreste skruen (den som dukker opp når man åpner underbeslaget og som står i 45 graders vinkel) trekkes til hardt.

Deretter skal de to bakerste trekkes til vekselsvis til de er gode og faste, men ikke så hardt som den forreste.

 

Mine M77 / Hawkeye Rugere er dratt til på denne måten, og presisjonen er utmerket på alle.

Samtlige har imidlertid frilagt løp. Dette gjelder om det er synth, laminat eller nøttetre.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Var på banen på lørdag og skjøt en del skudd i benk, både Norma Jaktmatch og Remington UMC. Remington gav best samling på mellom 3-6 cm. Jeg er jo ikke noen erfaren rifleskytter og siden jeg har brukt mange timer på leirduebanen i det siste, så merket jeg dette i avtrekket på rifla (samlingene kom litt ned til høyre). Hørte med han som satt i bua for OJFF og han mente det var helt greie samlinger. Får øve meg litt til med rifla, kanskje samlingene blir enda bedre :)

Har også kjøpt slik Forrest Bore Cleaner og skal forsøke rådet som ble gitt meg i tidligere post. Mener at skruene på rifla sitter som de skal. Løpet blir derimot svært raskt varmt (tynt løp).

 

Takker for alle svar jeg har fått :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Fant du ut av dette?

Jeg har en M77 hawkeye i .223

Kan ikke si meg fornøyd med samlingene, da jeg har vanskeligheter med å holde de i 10'ern på 100m.

Ironisk nok er Remington UMC 55grs det som går best av det jeg har prøvd av treningsskudd i den vektklassen..

Det kan synes som om 62grs BT stabiliserer litt bedre, men jeg har ikke kommet så langt ennå, selv om ladepressa står og venter..

 

Nå er jeg en noenlunde erfaren skytter og er vant med 6,5 i sauern (eller .22 innlegg) og det går alltid hull-i-hull.

Hvis pipa blir veldig varm og spredningen øker pr skudd (det ser du om du skyter på elektroniske skiver), så bør du absolutt få sjekket beddingen og ikke skyte den for varm.

Om beddingen og momentet er riktig er det bare å skyte og pusse, skyte og pusse som nevnt tidligere.

Flere av riflene her i huset er nøye på moment på festeskruene og da snakker vi om at +/-0,5 Nm kan være avgjørende.

 

Forresten, jeg trodde ikke MKII kom i 30-06?

Det gjør derimot Hawkeye og en Kanadisk versjon, men sistnevnte har kortere løp..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en markll i 3006 links hvertfall :wink: . Min samlet oryx på rundt 2-3 cm på hundre, og ca samme med fusion 150gr. Best likte den Hornady light magnun 165gr, men kula i denne ble litt myk i den høye hastigheten :mrgreen:

Min Ruger er bedda og har fått justert avtrekk til ca 1,2kg. Samlingene i jaktmessige stillinger ble vesentlig bedre enn med avtrekk på 2,5kg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 rugere, en Hawkeye Alaska i .416 Ruger og en Mk.II Compact i .308. Hawkeyen gikk godt rett fra esken, men jeg har likevel skiftet avtrekksfjær. Compacten var nok noe vanskeligere, men etter bedding og nytt timneyavtrekk samler den svært godt. Med reim, tofot eller anlegg samler begge i innertieren på 100 meters skive.

 

Jeg lader selv. .416 spiser alt fra 300 t.o.m 410 grains kuler. .308 liker ikke lette kuler. Best med kuler i området 165 - 200 grain. Av lettere kuler er det kun Barnes TSX/TTSX i 150 grains som samler meget godt.

 

Gode samlinger skyldes nok også at jeg har bygget på kolbene i høyde, - ca. 2 cm.

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger M77 Hawkeye .270 win som går meget bra i mine øyne. I benk så ligger 5-skudd-samlingene på 12 - 24 mm. Best går den med Barnes TSX 140 grs. Oryx går også bra i denne. Hornady Interbond går greit nok, men ikke slik som Barnes.

 

Var ikke helt fornøyd med det tunge avtrekket, så jeg kjøpte nytt fra USA. Var svært enkelt å bytte selv, og man må ha 12-15 tomeltotter for ikke å greie ut med den oppgaven. Med avtrekk ned mot kiloen så ble en allerede god rifle ennå bedre. Jeg kan skyte 50 skudd og skikkelig varmt løp uten at treffbilde endrer seg i særlig grad.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg opplevde avtrekk med kryp, så kjøpte ny med justerbar avtrekkervekt og ekstra fjær som skulle gi lett avtrekk, brukte original fjær siden jeg ikke ville ha for lett avtrekk på jakt rifla. Antrekket er blitt mye bedre enn det var (perfekt i mine øyne helt uten kryp).

 

Måtte ha ny stokk i år siden laminatstokken var gåen. Så nå står den i en Bell & carlson carbelite som absolutt ikke er slott inn og skal rett til beddingen etter jakta er over.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

klarer ikkje å bestemme meg for om eg skal kjøpe eller la det vera. Objektet er ei Ruger m 77 hawkeye i 6,5x55 rustfri med syntstokk, som eg har avstandsforelska meg i. Har jo ei rifle allerede i samme kaliber ei cz heilt grei den men er tung. Rugeren kjem vel på ca 10000 for rifle og montasje vil eg tru, det er jo ein god del penga får jo ein del for det. Har råd til det men livet handler jo om prioriteringer. Det som frister med rugeren er at den er rustfri (stort pluss, kor mykje det egentlig har å sei er eg sterkt usikker på da eg har bortimot 100 % peiling på å demontere cz rifla og smørre den opp ikkje anntydning til rust på den, men har heller aldri brukt den i noe særlig regn) det andre er som nevnt at cz er tung. Samt at rugeren er jo også mauser, som eg liker best. Det som gjer meg skeptisk er at ruger har vel ikkje ett heilt bastant rykte for å alltid produsere rifler med veldig god presisjon, dette er dessuten ammerikaner og 6,5x55. Kva skal eg gjera? Er jo noke som heiter at dersom ein er i tvil så skal ein la det vera men veit ikkje om eg klarer det denne gangen. Noken som har prøvd ei slik i 6,5x55?

Link to comment
Share on other sites

I "gamle dager" kjøpte Ruger diverse piper fra underleverandører og kvaliteten kunne variere en del.

Rykte spredte seg om at Ruger M 77 MK II hadde generell dårlig presisjon, ok til jaktbruk men ikke noen "tack driver".

Det har vært flere MK II i mitt eie opp gjennom åra, og stort sett har de hatt bedre egenpresisjon enn det jeg klarte å vri utav de i skytebenken.

 

Med Hawkey-modellene er det kommet et nytt og bedre avtrekksystem ( LC 6 ), løpene er laget innomhus hos Ruger (hammerforged).

Den Hawkey African jeg hadde var ihvertfall mer enn presis nok til jaktbruk på normale hold på storvilt.

 

Jaktprøven med 375 Ruger og 270 grs Woodleigh PP.

375Ruger2012_zpsbc6a8334.jpg

 

Dette er skutt sittende på ræva i et grustak med anlegg på knærne på ca 70 meter, fra ei lett rifle med sprek rekyl, og jeg er langt fra noen matchskytter!

Samling375Ruger001-1.jpg

 

Tror ikke du skal være redd for presisjonen i en Hawkeye, men som med alle rifler er de individualister når det gjelder ammo, og noe kan gå bedre enn andre.

(en ny MK II i 338 Winmag er forøvrig på vei inn i våpenskapet mitt i nærmeste framtid :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Tenk hvor bra det kunne vært med demper da :lol: . Ruger er undervurderte rifler synes jeg etter å ha eid en i 12 år. Veldig fornøyd med presisjon(spiste ALT jeg matet, med stort sett samme treffpunkt, litt høydespredning) og sikring(3pkt), mindre fornøyd med originalt avtrekk. Når avtrekket ble tuna av børsemaker, så kom presisjonen i jegermessige stillinger også. Den våren jeg fikset avtrekket hadde jeg en 9er, resten 10er sittende(som er sinnsykt for en som i utgangspunktet ikke er noen mesterskytter). Rugern ble solgt da Blaseren kom i hus, føltes ikke greit, men slik er nå livet.

Eneste jeg reagerte litt på er prisen på 10000kr, er det ny rifle? Trodde disse gikk for rundt 8000kr, men mulig jeg er litt "ut av det" :roll:

Link to comment
Share on other sites

Heller rifle med godt presisjonspotensiale, og med ladninger som passer.

Pluss at det viser at en kan levere brukbar jaktmessig presisjon uten demper, selv i et såpass sprekt kaliber som 375 Ruger :twisted:

 

Helt enig.

Min Ruger Alaskan i 375 Ruger går også veldig godt og det er morsomt å skyte fra benk og treffe klistrelappen med alle tre skuddene fra selvladet ammo :D

Den er også veldig god å skyte med i alle situasjoner på jakt.

 

Som skrevet i en post i en tråd du startet ang. hvilken rifle du skulle kjøpe for å fylle jaktvåpengarderoben, så ser jeg kun på Winchester pre 64 og Ruger når jeg skal kjøpe nye jaktrifler idag.

Bra presisjon, god låsekasse og suveren sikring på begge.

Link to comment
Share on other sites

M77 er en meget god og pålitelig rifle i forhold til pris og annet! Bra også at den finnes i flere utgaver til linksskyttere uten pristillegg. Det er ikke helt vanlig kost i våre tider. En god kompis av meg har en slik i 3006 med en spesiell EAW - montasje (30mm) for Ruger, Timney avtrekk (LH!), friflyttende pipe og pillar - bedding. Den går som den ofte beskrevne stråle ... helt utrolig for en (amerikansk) fabrikk - rifle. På minussiden er pipene ofte for korte i forhold til anvendt kaliber/patron, så klart personlig og subjektivt motivert inntrykk. Videre en eklatant mangel av europeiske kalibere. Da er andre amerikanske produsenter i motsetning et forbilde, f. eks. Cooper Rifles. Med lengre piper og f. eks. i fine 7x64 ville M77 absolutt vært en grei alternative for meg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder andre amerikanske rifler har jeg i tillegg til Ruger, og Winchester, kun erfaring med Kimber.

Har to stykker, Montana i 308 Win, og Classic M 8400 i 30-06.

Kimber er fine jaktrifler med mauserutdrager og M 70 sikring, søylebedding, nydelig avtrekk, såkalt match chamber, Pachmayr kolbekappe og god presisjon.

Jaktdepotet kan skaffe, men i det prissjiktet ( ca 12.500.-) begynner det å dukke opp mye interessant.

Uansett, fra mitt ståsted kan også Kimber absolutt anbefales.

Noen bilder fra jaktfeltene.

Selv uten demper, tofot og alskens duppeditter fungerer gode jaktrifler i felt :wink:

 

Winchester M 70 375 H&H

Warthog11tommer.jpg

 

Kimber Montana 308 Win

Rbukk2012-1.jpg

 

Ruger Hawkey African, 375 Ruger

Namibia2155.jpg

 

Ruger M77 MK II 338 Winmag

Afrika2008041.jpg

 

Ruger M 77 MK II 35 Whelen

Jegerhundogelg35Whelen-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bestemte meg i helga for å få tak i ei ruger m 77 allweather i 6,5x55, er dessverre utsolgt overalt så vidt eg har funne ut. Er da henvist til bruktmarkedet som med min flaks tar vinter og vår før noe dukker opp.

I min einfoldighet tenkte eg da, går det an og kjøpe ei i 30-06 og sette inn ett eller anna rustfritt løp i 6,5x55 uten og gjera noke meir? eller må det til nytt sluttstykke og anna slik at dette blir alvorligt dyrt? Har det med å lure på ting og lurer på, kor lang tid tar det før det dukker opp ei i 6,5x55? Noken som veit om ein eller annan som kan tenke seg å selga?

Link to comment
Share on other sites

Ring og ta en prat med Våpen Søilen ( 5532 4433), de er hovedimportør for Ruger.

Ser de har en brukt Ruger i 30-06 liggende på lista med S&B 3-12x50 til 6900.-.

De har fast børsemaker og vil kunne gi deg svar på om det feks. er greit å bytte pipe på denne til 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det eg meiner med padleåra, synes den moderne stokken er finare og metallet på den nye liker eg bedre og litt mattare liksom. Den nye skal ha bedre avtrekk og har eg hørt (har aldri hatt padleåra i nevane) . Sikkert temmelig hard bakkappe og på den du har bilde av, på den nye er ho mjuk. Nei her må det leiting til for ei sån ny skal eg ha meg. Men er nå heilt sikkert ok den du har og da er berre at eg har forelska meg i den andre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med sjefen, dette prosjektet hørtes ut som et solid tapsprosjekt. Hadde kjøpt paddleåra i 3006, og undersøkt med GRS om de ikke kunne laget en stokk til den(har purret på dem om links rugerstokk tidligere, og de sa at det kanskje kunne la seg gjøre). Om du ikke liker "fargen" på metallet, så er det noe som heter Duracoat :wink:

3006 med 150grs kuler, kappa på 50cm på med demper, i GRS, så har du en kanonbra rifle med lite rekyl.

Trodde også man kunne kjøpe stokk fra Boyds til denne om det er mer interessant.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder andre amerikanske rifler har jeg i tillegg til Ruger, og Winchester, kun erfaring med Kimber.

Har to stykker, Montana i 308 Win, og Classic M 8400 i 30-06.

Kimber er fine jaktrifler med mauserutdrager og M 70 sikring, søylebedding, nydelig avtrekk, såkalt match chamber, Pachmayr kolbekappe og god presisjon.

Jaktdepotet kan skaffe, men i det prissjiktet ( ca 12.500.-) begynner det å dukke opp mye interessant.

Uansett, fra mitt ståsted kan også Kimber absolutt anbefales.

Noen bilder fra jaktfeltene.

Selv uten demper, tofot og alskens duppeditter fungerer gode jaktrifler i felt :wink:

 

Winchester M 70 375 H&H

Warthog11tommer.jpg

 

Kimber Montana 308 Win

Rbukk2012-1.jpg

 

Ruger Hawkey African, 375 Ruger

Namibia2155.jpg

 

Ruger M77 MK II 338 Winmag

Afrika2008041.jpg

 

Ruger M 77 MK II 35 Whelen

Jegerhundogelg35Whelen-1.jpg

 

Flotte dyr og jeg var ikke klar over at du har eller har hatt Svensk Hvit :)

 

Ellers har jeg veldig lyst på ei rifle i 416 Ruger, men jeg har egentlig vanskelig for å finne noen annen god grunn enn ha-lyst til at jeg skal kjøpe den :)

Min 375 Ruger burde egentlig klare seg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hunden tilhørte min gode venn og jaktbas fra Trofors.

Den fineste og beste hunden jeg noengang har jaktet med, og maken til behagelig gemytt... :)

 

Av og til tenker jeg at det er greit med jaktgarderobens tak på 6 våpen, ellers ville det nok kommet mye artigt i skapet.

"Vil ha"- faktoren er ikke blitt mindre med åra :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slik som denne mener du :wink:

 

KimberRuger004.jpg

 

Ikke verdens vakreste stokk, men skikkelig robust og stabil på ei "Working Rifle" :twisted:

 

Jeg har en sånn i .223. Er veldig fornøyd nå etter å ha monter tofot,ny kikkert og nytt avtrekk. Holder ca 5 kroningen på 100 meter med hjemmeladda. Med norma skuddene fra fabrikk var det heller dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Har flere Rugerè. Som sagt bør de beddes og få avtrekket justert. Den som kanskje går best er en Nr 1 som jeg har skifta løp på. Skyter kun hjemmeladninger, fordelen er at jeg har anledning til å justere ladninga opp og ned. Alle har funka på jakt.

Syns for øvrig ikke de samlingene dine høres helt på viddene ut ? Vi snakker tross alt jaktvåpen, ikke benchrest.

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at det er ett tapsprosjekt, derfor håper eg først og fremst å finna ei på bruktmarkedet i 6,5.

 

Om du ikke skal bruke den NÅ(det går vel ikke heller i forhold til storviltprøven), så hadde jeg ventet til Januar og Februar. Det er etter sesong at det er mest rifler på bruktmarkedet. Ha litt is i magen, det vil lønne seg.

Link to comment
Share on other sites

Hunden tilhørte min gode venn og jaktbas fra Trofors.

Den fineste og beste hunden jeg noengang har jaktet med, og maken til behagelig gemytt... :)

 

Av og til tenker jeg at det er greit med jaktgarderobens tak på 6 våpen, ellers ville det nok kommet mye artigt i skapet.

"Vil ha"- faktoren er ikke blitt mindre med åra :wink:

 

Jeg har ei Svensk Hvit tispe på 7 mnd hjemme som jeg håper at skal bli en bra bandhund.

Hun har også utrolig behagelig gemytt :)

 

Jeg forbanner stadig den latterlige jaktvåpengarderoben, men økonomisk sett, er det kanskje lurt :)

Det er stadig 3-5 våpen jeg gjerne vil kjøpe til jaktbruk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at det er ett tapsprosjekt, derfor håper eg først og fremst å finna ei på bruktmarkedet i 6,5.

 

Om du ikke skal bruke den NÅ(det går vel ikke heller i forhold til storviltprøven), så hadde jeg ventet til Januar og Februar. Det er etter sesong at det er mest rifler på bruktmarkedet. Ha litt is i magen, det vil lønne seg.

 

Har tenkt det samme eg også, ha litt is i magen, ver litt aktiv selv. Går jo ann og annonsere og slikt, før eller seinare så vil det dukke opp ei. Alternativet er vel .308 men var liksom "fjollseksan" eg ville hatt da.

Link to comment
Share on other sites

Får innrømma min brøde, kjøpte i dag ei brukt Tikka M 65, i fjollseksan. Rugeren får heller bli ein anna gong. Lover dyrt og hellig for meg selv og for framtida ikkje gå inn på verken finn eller salgskammeret her for å sjå etter gevær uten å vera 100 % sikker på å kjøpa. Synes eg fekk ein god deal av selger. Best å ikkje skryta for mykje av børsa får sjå når eg får skåte med ho men dei skal jo vera bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...