Jump to content

Ny versjon Hausken?


OptiBond FL

Recommended Posts

VapenTidningen här i Sverige har haft ganska mkt ljuddämpartester det sista, och nu senast hade dom nya (?) Hausken standard, vägde något på 300 gram, och tror den byggde 14 cm på pipan, men dämpade lika bra som mkt större/tyngre dämpare. Vore skoj o höra hur den dämparen som bara bygger 8 cm på pipan fungerar, ett mkt intressant alternativ även på hundförarbössan!

 

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dämpar den bra?
Nja, den den demper vesentlig dårligere enn standarddemperen, men forhåpentligvis nok til at bikkja ikke er døv når den er fem år, den står jo ofte foran løpet når det skytes. Jeg har hørt noen tall på hvor mye den demper sammenligna med standarddemperen, men de tallene er fra upålitelige kilder og ikke vet jeg kaliber eller noe annet om disse tallene, samtidig som hukommelsen min kanskje ikke er 100%, så jeg lar være å gjengi dem...
Nöjd med den?
Jeg har kappa løpet maksimalt tillatt (etter "gamle" regler) slik at rifla med demper er kortere enn den var originalt uten. Da er den ikke så verst å gå med, så bortsett fra at den kunne dempa bedre er jeg godt fornøyd. Jeg har Hausken standard på ei anna rifle uten å ha kappa løpet, og den er et helv... å gå med i ulendt og/eller tett terreng.
Vikt?
340 gram på kjøkkenvekta til kjerringa, mens standarddemperen er 500 gram.
Link to comment
Share on other sites

Ok, noken snakker om 270 g mens andre 340g. Er det samme demperen vi snakker om her?? Kva er modelbetegnelsen på den nye Hausken demperen, og er den modulbasert? Høres ikkje dum ut da! Uansett er jo vekta upåklagelig. A-tec sin TMM5 demper veg 410 med alle moduler, MEN den har mindre diameter enn hausken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

woodleigh:

Du skrev at demperen var ca 15cm og veide 340g, men den nye Hausken er nesten 23cm og veier 396g.

Syns det virket litt rart at du syns den demper vesentlig mindre enn forrige modell, for den nye skal være bedre.

"Vapentidningen" gjorde en test av dempere og der demper den best av alle.

 

Eller har Hausken kommet med to nye dempere i det siste, siden folk oppgir så forskjellig vekt og lengde?

Link to comment
Share on other sites

Hausken har forbedret demperene sine, bla endret på geometri på innmat mot bakkammer og lagt til 6 kantfatning bak. Den som ble testet i Vapentidingen var STD demperen hans som hadde ny innmat. Så har han gjort samme jobben med medium (om jeg husker riktig) utgaven sin som er kortere og lettere. Men demper da også mindre. Regner med at denne endringen kommer på alle lengder av Hausken dempere etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Ang. "ny" Hausken standard:

 

Det ser, for meg, ut som at folk blander sammen forskjellige Hausken dempere i flere tråder her inne.

 

I følge Vapentidningen, som jeg har liggende her, så er "ny" Hausken standard ikke lettere enn den forrige Hausken standard. Den er heller ikke kortere enn forrige Hausken standard. Tvert imot så er den like lang og lett/tung, men en ny vinkling av en baffel og noen hull har gitt demperen en forbedret dempning. Så alt som er forandret på sitter inne i demperen, altså innmaten er modifisert.

 

Dette tror jeg Hausken har tatt lærdom av og gjort tilsvarende på sin medium demper. Denne har alltid vært kortere og lettere, og har alltid dempet mindre enn en Hausken Standard. Den var liksom ment å være et alternativ for de som ønsket noe lett som dempet "OK" istedet for noe litt tyngre som dempet "fenomenalt".

 

Det virker derfor på meg at noen har tatt Hausken Medium med forbedret / ny innmat for å være den forbedrede Hausken standard og så klaget på at den gamle dempet bedre og bla bla bla...

 

Men jeg er ikke 100% sikker enda for jeg har ikke snakka med Hausken selv, bare lest litt her og der og sortert informasjonen. :wink:

 

Bare for å sitere meg selv!!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Forhandlere

 

Har kjøpt rifle selv nå (.308win) med nyeste Hausken Std.

Gikk langt til skogs for å prøve noen skudd, men halve avstanden hadde nok vært nok! Smalt omtrent som ei salongrifle kanskje(?) :lol:

Tok et skudd uten hørselvern også, gikk greit det. Eller nesten. Har hørselskade på ene øret så er ikke rare greiene som skal til før det piper.

Uansett, så syns jeg demperen var verdt pengene. Ikke veier den mye heller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har nok vært en sammenblanding av standard- og mediumdemperen her ja (av meg inkludert).

Er i ferd med å bytte ut ståldemper med noe lettere. Har kommet til at valget står mellom disse to alternativene fra Hausken.

Har imidlertid litt problemer med å bestemme meg for hvilken. Vekt betyr mye (blir mye benyttet i forbindelse med bla ettersøk), men demper mediumdemperen så mye mindre at det teller i dens disfavør?

Kan ikke huske å ha sett at mediumdemperen har vært med i noen tester (er vel heller ikke mange i samme klasse).

 

Er det noen som har benyttet begge og har erfaringer å dele?

Link to comment
Share on other sites

Min far har akkurat kjøpt den nye mediumdemperen. Han har den på en 50cm lang 308-pipe. Den er virkelig lett og nett, og etter å ha kappet løpet fra 58cm ble børsa både kortere, lettere og bedre å håndtere. Han er veldig fornøyd og sier han aldri kommer til ta den av annet enn for puss :D

 

Men den demper ikke veldig mye. Har prøvd å stå bak/på siden av ham uten hørselvern, og det smeller ganske kraftig ja. Men det smeller ikke så mye at det gjør vondt i ørene!(smeller vel mer for den som står på siden av skytter enn for skytteren selv også tror jeg.)

 

Etter første smell tenkte vi at det smalt da ganske kraftig, men så sammenlignet den kappede med demper med en lik børse med originalløpet uten demper, og det var jo en helsikes smell i forhold. Dette gjør meg sikker på at det er en slik jeg skal kjøpe. Skal jo primært bruke den til jakt, og da gjør det ikke noe om det smeller litt av de få skuddene som skytes så lenge det ikke skader deg. Har prøvd andre dempere og til banebruk ville jeg helt klart gått for Hausken Standard eller A-tec.

 

Den demper imidlertid rekylen like fint som de andre jeg har prøvd, skjønt jeg har ikke sammenlignet direkte da.

 

Men til den bruken du skisserer kan jeg ikke tenke meg bedre alternativ. Kanskje en A-tec med bare en eller to moduler vil være noe av det samme, men det vet jeg ikke, for jeg har ikke prøvd.

 

Jeg satte demperen på min Kongsberg 393 med 56cm løp. Har tidligere prøvd med Hausken Standart og opplevde at børsa ble for lang og svært framtung. Med mediumdemperen på syns jeg faktisk den ble bedre :!: balansert! Den blir riktignok 8 cm lengre, noe som ikke akkurat er positivt, men til postjakt vil dette fungere meget bra! Jeg ser faktisk for meg å ha demperen i sekken mens jeg går til post eller når jeg går med hund for så å sette den på på post!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Palinder!

 

Underbygger hva jeg sannsynligvis går for, nemlig medium, pga vekt. Så får jeg eventuelt 'spe' på med standard i tillegg når budsjettet tillater det og det skulle være behov for mer demping.

 

Har hatt BR-Reflex som jeg var svært fornøyd med når det gjaldt demping (som vel er det primære). Dessverre ble den som regel liggende i koia eller i sekken under praktisk jakt pga vekt og balanse i våpnet.

Solgte den videre til en kompis som i hovedsak sitter på post. Sønnen på 5 har testet rifla etter at demperen kom på, ingen dårlig attest 8)

 

Jeg ser faktisk for meg å ha demperen i sekken mens jeg går til post eller når jeg går med hund for så å sette den på på post!

 

Anbefaler at du tester rifla skikkelig før du gjør dette. På min rifle skrudde jeg 4 knepp (1,5 verdi på 100 meterskiva) og skjøt. En kompis opplevde at når han satte på/eller tok av demperen, tok det en smell eller to før rifla stabiliserte seg igjen.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at du tester rifla skikkelig før du gjør dette. På min rifle skrudde jeg 4 knepp (1,5 verdi på 100 meterskiva) og skjøt. En kompis opplevde at når han satte på/eller tok av demperen, tok det en smell eller to før rifla stabiliserte seg igjen.

 

Sier du det ja? Det var ikke bra, men jeg har faktisk tatt den av og på noen ganger under testing, og så langt ser det ut til at den holder treffpunkt.

 

Får se hva det blir til. Som sagt bygger den 8cm på pipa, men det er nå egentlig ikke så mye at det ikke er til å leve med. Er litt i tenkeboksen etter å ha prøvd denne. Hadde planen klar, nemlig å kjøpe en 46(!)cm karabinpipe(nei, jeg vet ikke hvorfor det tilsynelatende er lov på Kongsberg 393), for så å gjenge opp og sette på enten standard eller medium, men nå får vi se hva det blir til.

 

Bottom line blir i hvert fall at dette er en glimrende demper for den som trasker i skogen og ikke trenger all verdens med demping. Vil tro det egentlig gjelder ganske mange.

 

Har ennå ikke sett noen tall over hvor mye den demper, så det er jeg ganske spent på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser faktisk for meg å ha demperen i sekken mens jeg går til post eller når jeg går med hund for så å sette den på på post!

 

Skjønner ikke helt poenget med demper hvis du ikke har den på hele tiden. Ergerlig hvis akkurat det skuddet du avfyrer uten demper ødelegger hørselen din for resten av livet.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke uenig i det, og jeg har ikke planer om å skyte uten i det hele tatt. Det er imidlertid ikke alltid at jeg "jakter meg på post", og i slike tilfeller er det greit å kunne gjøre vekt og lengde så liten som mulig mener jeg. Går jo av og til en bra stubb før jeg når post. Ofte går vi også en gjeng sammen slik at det er minimal sjangse for å komme på skuddhold av noe som helst. Det er dessverre slik i det jaktlaget jeg jakter elg med at det hersker en forståelse om at man ikke kommer til å treffe på elg på vei til post. Derfor prates det gjerne litt og man går ikke akkurat og lister seg. Slik er det, og siden jeg er ganske fersk i gamet, jakter gratis og det er en god porsjon ukultur(drittsekker) med mye makt i laget gjør jeg nok best i å jatte litt med og veie mine ord på gullvekt en stund ennå. (altså ikke drive og hysje på gamlekara som eier halve valdet og som dessuten har en sans for ufine hersketeknikker.)

 

Hvorfor gidder jeg å jakte med en slik gjeng?!, tenker kanskje mange. Fordi jeg

1.jakter gratis

2.ikke har råd til annen jakt

3.Er med litt for å backe opp min far og de andre ålreite i laget.

4.Det er ålreit ganske ofte også :wink:

 

Annet tilfelle det kan være greit å ta av demperen er hvis jeg går som driver med hund. Da er det veldig greit å ha en kort børse. Hunden drar deg jo gjennom tetta ganske ofte.. Men jeg jakter jo også med hørselvern, så hvis det mot formodning skulle dukke opp en skuddsjangse(skjer nesten aldri for hundefører hos oss) kan jeg jo bare bruke gamlemåten :D

Link to comment
Share on other sites

Håper denne fungerer på grovere magnum calibre bedre enn den forrige.

Hadde to til min 300winmag og de tålte akkurat 7 skudd før de begynte å spre. Skjøt et skudd til og da dekket den halve åpningen på kikkerten. Boblet opp.

Var også oppspist innvendig.Var kantete som en hai kjeft.

Ikke sikkert alu er det beste for magnum rifler. Synd. Kunne tenkt meg en slik liten sak.

Men servicen skal han ha skryt for. Fikk igjen pengene uten noe problem.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Håper denne fungerer på grovere magnum calibre bedre enn den forrige.

Hadde to til min 300winmag og de tålte akkurat 7 skudd før de begynte å spre. Skjøt et skudd til og da dekket den halve åpningen på kikkerten. Boblet opp.

Var også oppspist innvendig.Var kantete som en hai kjeft.

Ikke sikkert alu er det beste for magnum rifler. Synd. Kunne tenkt meg en slik liten sak.

Men servicen skal han ha skryt for. Fikk igjen pengene uten noe problem.

Ville gått for titan uansett, min Hausken standard titan står på en 308NM, og den funker som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...