Jump to content

Åpne sikter, hva velger en?


Recommended Posts

Prosjektet er en Winchester m70 kaliber 404. Pipelengde 63cm. Dette skal ikke bli noe pyntdukke, Cerakote og etterhvert glassfiberstokk.

 

Jeg vil ha åpne sikter, et skur og korn. Hva velger en? Med fargedotter? Fiberoptikk? Sølv? Elfenben? "Skeleton" skur?

Gi f... i skuret, låne opp på huset og be smed lage diopter/ghostring i bakre kikkertmontasje?

Hvordan velger en rett høyde på skur og korn uten å handle hele Recknagels utvalg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet litt med åpne sikter av diverse slag. Ikke at jeg har skutt noe særlig, men har da siktet meg rundt omkring. Ender opp med grovt skur og korn, eventuelt to (f.eks grønne) prikker skuret og en (f.eks oransje) prikk på kornet. Sistnevnte er kjappest, men ikke penest. Men så var det ikke det du skulle gå for uansett. 

Link to comment
Share on other sites

Skur og korn justert midt i på 80 yards
Skur type Elmer Keith fra boka Big Game Rifles& Cartridges, tegnet av Elmer selv.:)
Innlegg i korn bør være gull, da det også syns godt når en skyter MED sola, der vil elfenben  bli bortimot usynlig, alt dette ifølge salige Elmer  (warthog er forresten den typen "ivory" som ikke gulner så om en velger hvitt innlegg er warthog det beste).

Han skriver også litt om den engelske typen "nattsikte" som er et større korn som foldes opp og over det vanlige for å syns bedre i dårlig lys.
Men det har ingen misjon i USA sier han, da skyting i mørket er forbudt " Such shooting is only allowed on pests in this country, or on the nigger coming out of the hen house with another week`s provision". ;)

 

 

P4160034.JPG

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På mitt siste M98 .416 Taylor prosjekt ble det denne: ERA Classic ramp with folding hood, https://www.newenglandcustomgun.com/Gun_Services/item_info.asp?Brand_id=4684&ST=Classic Ramp with Folding Hood#.WtTWZJ88w0M

der selve kornet består av en 2mm messingperle som er skråfilt i 45 grader oppover. Dette for bedre å reflektere svakt lys ovenfra. Høres kanskje rart ut, men det gjør messingperlen lettere å se i svakt lys eller mot en veldig mørk bakgrunn som eks bøffelhud o.l.

Baksiktet er ERA Classic rear sight base,

https://www.newenglandcustomgun.com/Gun_Services/item_info.asp?Brand_id=4262&ST=Classic Rear Sight Base#.WtTYm588w0N

Denne er liten, enkel og på toppen av denne sitter et skrått fast skur som Vågsland har mattet ned, laget et grunnt sikteskur i og langt inn ei vertikal effektstripe med sølv. 

https://www.newenglandcustomgun.com/Gun_Services/item_info.asp?Brand_id=4259&ST=Forward Slanting Fixed Rear Sight#.WtTaA588w0M

Foretrekker å bytte ut siktekornet i ulike høyder, framfor å gå for en justerbar løsning når jeg skal skyte inn. Jeg bruker 50 m for åpne sikter. Baksiktet kan være justernart i side, men ikke høyde. 

Åpne sikter skal være enkle, robuste, hurtige, allsidige mht lysforhold og bakgrunn, samt "jakt-presise" på normale hold. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ghost ring er jo ikke veldig vanskelig å få til, og synes selv det er veldig behagelig å skyte med.

Går jo bare rett i vanlig montasjehull, og ganske rimelige.

Tok selv bare ut innsatsen i en Skinner peep sight, da får man en "ghost ring", ellers leverer jo XS enda mer smekre varianter. 

 

Bilderesultat for winchester model 70 ghost ring

Link to comment
Share on other sites

Det må kombineres med kikkertmontasje, dermed utgår xs. 

 

Ellers bra innspill.

 

Har egentlig aldri brydd meg med åpne sikter før jeg fikk en a-bolt i 375 inn døra. Der har produsenten montert ok åpne sikter med skuret langt nok framme til at det funker for de av oss som trenger 3 par briller på jobb. Var jo nesten enkelt å skyte med!

På a-bolten er skuret justerbart og er vel igrunnen en variant av det klassiske Williams-siktet. På 404en vill jeg ha det mye mer robust.

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder av M98 rifla i .416 Taylor, framsikre, baksikte og Voere spennsikring slik jeg liker det...

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=21&t=138092&sid=028ce3f61f92b02633796578c02c79c9&start=300

 

Skulle jeg valgt åpne sikter til ei rifle som skulle skytes uten Aimpoint eller kikkertsikte, hadde jeg valgt en ghost-ring løsning. I kombinasjon med kikkertsikte føler jeg at vanlige robuste åpne sikter passer best. 

Varianten til Elmer Keith synes jeg passer best på ei dobbeltrifle eller et reint "stopp-våpen" der fokuset er hurtige skudd på skotupp-hold.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Det er ca der jeg er og. Men altfor mye å velge i😨

Finn rifle.

Enig der, men samtidig, det er jo selve prosessen fram mot et ferdig våper som er gøy.

Nettsurfing(på fagspråket - research 😋), diskusjoner, vurderinger fram og tilbake, samt dialogen med børsisen. Samt drømner, realistiske eller ei, om framtidig jakt med rifla i nærområdet og mer fjerntliggende himmelstrøk... 😊

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Morgan Cane skrev:

Samt drømner, realistiske eller ei, om framtidig jakt med rifla i nærområdet og mer fjerntliggende himmelstrøk... 😊

 

Både bøffel og elefant er fornuftige opplevelser å ønske seg.

Er bare å gi f... i nybil og sånt tull så har en råd til det en vill egentlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Der har produsenten montert ok åpne sikter med skuret langt nok framme til at det funker for de av oss som trenger 3 par briller på jobb.

 

Halleluja! 

Der er jeg 100 prosent enig.

Plassering av skur er den eneste greia jeg er dønn uenig med de beste (les engelske pluss noen få andre "produsenter"). Og så og si alle andre produsenter.

 

Kvartskinne er jo unektelig pent men fy f så dumt når du er i en alder der mange har mulighet til å virkeliggjøre en drøm.

Det samme gjelder øy med skur som er plassert alt for nær øyet. Fysj!

 

Jeg, altså jeg, har erfart at det faktisk er mye bedre å sette fremsiktet nesten latterlig langt fremme på løpet. Og jeg kan ikke se at jeg treffer særlig dårligere heller.

Hmmm. Kanskje jeg skyter dårlig samme f. :D

 

Uansett. Som du og fler er inne på, det beste er nok et diopter eller ghost ring. Og med bra tilpasset stokk i forhold til siktene er det forbausende presist og raskt i bruk.

 

I mine øyne er Brno sitt pop up peep kanskje det beste og den smarteste løsningen av alle.

Jævlig synd det ble rasjonalisert bort.

Den nest beste løsningen er, igjen etter mitt syn, et Rigby style peep på sluttstykket. 

 

Håper du forer på med bilder når du er i mål.

Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2 Hvilken kikkertmontasje skal du bruke? Jeg veit jeg har sett en base til Leupold QR med nedfellbart diopter i bakre base. Om jeg husker rett, så var det i sin tid laget av Håvard Sønju. Til Weaverbaser er jo eksemplet ovenfor en grei løsning. Skal du ha EAW vrimontasje så har jeg en gang i tiden (mens jeg fortsatt så tilstrekkelig godt) hatt et diopter som jeg kunne sette inn i bakre base. Det kan jeg helt sikkert finne bilder av, dersom det er av interesse.

Edited by Jeger'n
Retter skrivefeil.
Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel å få tak i det nedfellbare siktet man fester i basen, mange bruker Redfield sitt fold-down peep sight. 

Blir veldig fint montert på talley-baser, men ellers så har jo talley en "backup" løsning som festes rett i skinnen.

 

Guide til hvordan det gjøres:

http://www.gunsandgunsmiths.com/custom-sights-part-1-of-2/

 

Talley backup:

http://www.talleymanufacturing.com/Products/Scope-Ring-Bases-Peep-Sight/Peep-Sight.aspx

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde engang en finsk Valmet Kalashnikov. Den hadde tritium selvlysende nattsikter. Det kan jeg virkelig anbefale. Det er heller ikke noe problem å få tak tritiumkorn beregnet for pistoler og tilpasse det til rifle.

 

Valmeten hadde tritium både foran og bak og når man la disse "over hverandre" var den forbausene effektiv. På en annen side ser jeg at noen av "gutta på tur i svart" bare anbefaler tritium foran fordi det er lett å fokusere på den bakre lysende prikken i skumring/mørke som ikke er bra.   

 

p_892500100_4.jpg

l_006000026_2_m.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Peep/ diopter er vel en bedre sikteinnretning enn skur, om åpensikter er alternativ eller primærsiktemiddel. Om optisk sikte er primærsikte og en skal ha åpensiktene til bruk på de korteste holda I tetta, eller feks ved mulig fangskudd på farlig vilt, velger iaf jeg skur og korn. De er tilgjengelige straks en får nappet av kikkertsiktet, og det er heller ingen løse deler en må finne fram og montere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, msteiro skrev:

Problemet er vel å få tak i det nedfellbare siktet man fester i basen, mange bruker Redfield sitt fold-down peep sight. 

Blir veldig fint montert på talley-baser, men ellers så har jo talley en "backup" løsning som festes rett i skinnen.

 

Guide til hvordan det gjøres:

http://www.gunsandgunsmiths.com/custom-sights-part-1-of-2/

 

Talley backup:

http://www.talleymanufacturing.com/Products/Scope-Ring-Bases-Peep-Sight/Peep-Sight.aspx

 

Vil bare minne om at Talley sitt ghost ring sikte først blir et backup sikte dersom du modifiserer Talley basen ved å frese bort bakerste klakk/forhøying. Først da kan ghost ring siktet skyves på plass og brukes. Har dette selv og ble derfor litt skuffet over at Talley ikke nevner dette på sin hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Har denne på .375 H&H rifla sammen med et rødt perlekorn på 4 mm og det fungerer bra. Siktebildet blir som bokstaven "i" der du får en rød prikk over en rød strek. 

Liker også at dette skuret dekker/tar bort mindre av siktemålet. Hadde brukt dette på .416 Taylor rifla om jeg ikke allerede hadde et modifisert skur med innlagt sølvstripe som passet bra høydemessig...

Løp og kjøp om du er sikker på høyden!

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

 Lite nyrr i verden vet du, det meste er bare gjentagelser.

 

 

 

W.D.M Bell om åpne sikter:

 

He was a great proponent of the bead foresight and it was his drawings with which he illustrated his first book Wanderings of an Elephant Hunter that explained to me how to use a bead front sight properly. You should hold the bead low in the notch so that your elevation is constant and open both eyes so that you can see through your hand and rifle with your non-shooting eye. Bell sighted his rifles with the point of impact in the centre of the bead. When used like this, with both eyes open, it is much like a red dot sight and I shoot my open sighted rifles this way quite successfully.

 

https://www.africahunting.com/threads/wdm-bell-his-elephant-hunting-rifles.15057/

Edited by Morgan Cane
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette funker meget bra. Stokken sitter som ei hagle, og jeg treffer stort sett 20 cm stål på 20 meter nesten hver gang når jeg kaster opp og brenner av umiddelbart. Samtidig er det presist nok til 3-4" samlinger på 100 meter med litt mer tid og anlegg. Kan fint brukes på dyr på 100-120 meter, og til nød oppfølgingsskudd på lengre hold. Har laga det samme på lever-actionen også. Hadde litt lyst på oppslagsblad med skur fremfor, men ser at det ikke trengs til praktisk jakt med ladninger som ikke faller nevneverdig før på 180-200 meter. Med grovkalibret krumbaneskyts i 1800 fps i gamle dager kan jeg se behovet for flere blad, men har konkludert med at åpen express-v egentlig funker bra nok i seg selv.

20180422_180552.jpg

20180422_184521.jpg

20180426_065656.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Neste gang jeg skal lage noe fra scratch blir det express-v til baksikte, evt med ekstra blad dersom mange forskjellige ladninger. Setskrue eller bare presspasning i bakre base for sidejustering. Så blir det base for .375 dovetail eller masterpiece framme, slik at jeg kan bytte korn etter ønske. Meget bra utvalg på bla brownells. Stort sett 0,5-0,8 mm høydesprang mellom størrelser (12-20 cm på 100 m ved 40 cm sikteradius), så burde være mulig å finne høyden, evt med litt filing bake eller shimsing framme. Så kan man veksle kornstørrelser og typer i hytt og gevær.

Edited by magnus vassbotn
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...