Jump to content

Hvordan innrede våpenskap


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har en langholdsrifle på vei. Sauer 200str med 74cm løp. Jeg regner med at den blir for lang slik jeg har innredet våpenskapet nå. Jeg synes å huske at jeg har lest en tråd om dette her på kammeret, men finner den ikke igjen. I mitt våpenskap er det en kort rifledrilling på ca en meter totallengde, en noe lenger hagledrilling, Sako Quad salong på ca en meter, Blaser R8 Suksess på ca 130 med demper vil jeg tro, O/U hagle og nå denne lange banebørsa på vei. Noen som har ideer til hvordan dette kan plasseres i våpenskapet uten at våpnene dunker i hverandre, og det blir plass til alle?

Dette er en mulig løsning https://www.ebay.com/itm/Gun-Storage-Solutions-Rifle-Rod-Starter-Ten-Pack-Rifle-and-Gun-Safe-Accessories-/261274078632?epid=2254990288&hash=item3cd5260da8:g:1XIAAOxyRHdRyx3d

Men, når jeg ser på tilbakemeldingene står det at dette kun er en god løsning når alle langvåpnene er omtrent like lange... Sånn er det ikke hos meg!

 

Takknemlig for tips :-)

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Dumt spørsmål; du oppbevarer vel ikke Blaseren i skapet med demperen på..?

Nei. Dvs, jeg kan oppbevare den i skapet med demperen på, er det noe galt i det? Men jeg tar av demperen etter skyting, og setter den på etter våpenpuss.

 

Neon77: skapet mitt er stort nok både i bredden og høyden. Men det blir rotete når jeg ikke har noen måte å sette våpnene på annet enn å stable dem mot hverandre. Jeg er ute etter en måte å organisere dette på, trenger ikke større skap.

Link to comment
Share on other sites

6 våpen, hva slags skap har du?

 

Jeg har et Duun SGS16, fjernet deleveggen og hyllene på ene siden. Skrudde 3 slike på hver sidevegg, da ble det plass til 6 langvåpen. Det var 6 for lite så jeg laget en T-formet deler med 3 utsparingrer for løp på hver side og skrudde fast på bakveggen. Vips, 12 langpang står skikkelig. Litt knot å hente ut de innerste så der bor de som sjelden er ute.

Limte også inn en batteridrevet led-lampe med bevegelsesensor, limte en bit liggeunderlag i bunnen og noen tepperester på veggene. Var for kjip og brukte biltema dobbeltsidig tape så det veggene datt fort ned. En dag jeg kommer på det skal jeg fixe det med 3m-tape😊.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Angående demper er det vel noe gasser/avfall fra den som kan føre til rust i løp etc.

 

Jeg har skrudd fast en plate bak i skapet, hvor jeg har festet stokkholdere i et slags s-mønster. Da får de lengre våpnene stå litt skrått, og med annenhver retning får man mer plass.

 

Skulle jeg valgt igjen, ville jeg nok gått for så stort som mulig skap, de tåler det jo, men irriterende når våpen slår borti hverandre hele tiden når man tar ting inn eller ut.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Skaubjønn skrev:

Dvs, jeg kan oppbevare den i skapet med demperen på, er det noe galt i det?

 

Eg veit om eit par stykker som har prøvd, med det resultat at det ramlar masse røsk ned i kammeret og påfølgande forkiling.

Angåande Chiefen.v-2 og msteiro sine løysingar:  Slike var det originalt i våenskapet mitt, og dei rusta det under.  Bytta dei ut med nokon klossar med 3 v-spor og magnetfeste eg fann på Brownells.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Eg veit om eit par stykker som har prøvd, med det resultat at det ramlar masse røsk ned i kammeret og påfølgande forkiling

Forkiling var nå "voldsomt", men det ramler kruttrester ned fra demperen, mer eller mindre - Eneste rifla jeg har hatt egentlig "problemer med det er 338en - men den brenner mye, gorvt og tregt krutt. Løsningen er å sette rifla med demperen ned. Når jeg setter rifler inn med demper på er jeg nøye med å dra igjennom en lapp med olje først,.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk rust inni løpet etter å ha parkert rifla med demper på en gang. Skikkelig kjipt, den tikkaen gikk fantastisk bra før men etter det ble litt rufsete inni løpet går den bare som ei ghennomsnittlig æljbørse... godt nok til jaktbruk men ikke til å skryte av. 

 

Jeg vet at det ikke var fukt i våpenet, korrosjonen må skyldes gasser eller partikler som blir liggende i demperen og så siver inn i løpet over tid.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rust I løpet som følge av gasser eller partikler fra demper kommer fort som f.. hvis det vil seg. Fikk meg en ahaopplevelse her forleden. Var på banen og sjekket innskyting av et par rifler, ei med demper. Ville seg slik at etter prøveskyting ble riflene stående på tofoten med åpent sluttstykke et par timer, mens jeg trente med ei anna rifle og drev litt sosial omgang. Etter endt skyting pakket jeg ned I futteral  og dro hjem. Umiddelbart etter hjemkomst ble demper skrudd av og pussing iverksatt. Pusselappen fra rifla med demper kom ut med rustfarge. Brukte borecamen og inspiserte løpet og fikk se spredte, ferske, lyserøde rustflekker innover et stykke fra munningen og bakover. Vanligvis skrur jeg av demperen rett etter skyting og frakter denne separat fra rifla, men denne gangen ble det altså ikke gjort. Teorien min er at løse partikler fra demperen kom inn I pipa ved transport og startet rustangrepet. Dette  oppsto altså I løpet av ca en times tid. Været var fint og tørt, så det var heller ikke kommet fukt inn I pipa og jeg pusser og oljer alltid rifla etter bruk enten det nå er på bane eller jakt, så at det var rust der fra før utelukker jeg. Litt iherdig bruk av KG1 og bronsebørste fjernet synlige spor fra angrepet, så jeg ser ut til å ha sluppet med skrekken denne gangen. Har fø mange våpen uten demper og har aldri opplevd lignende på noen av disse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...