Jump to content

Langholdsrifle, mest bang for the bucks?


Skaubjønn

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

 

Får veldig lyst på den rifla, men får vel ikke tid til å skyte noe særlig langhold dessverre, så må nok vente litt. I mellomtiden har jeg lyst å prøve Sauer 202 en i 6,5x55 på litt avstand. Har jo tofot, 19 mm STR pipe og samme Vortex kikkert til banebruk, men kun skutt 200 m. Går bra blaserpipen, men 202 med KKC og GRS forskjefte stokk er ikke så stabil som STR med MacMillan ved tofotbruk.

 

Har jeg bruk for lik STR, sikkert ikke, men kommer vel å skaffe meg en likevel kjenner jeg meg selv godt nok....

 

Pipa går bra, men jeg kødder det til litt, disse to seriene skutt etter hverandre uten å stille siktet, forskjellig rekylopptak regner jeg med

 

1D331AE9-285E-4FF3-A0ED-38DCA363C369.jpeg.4649410e2e31b8f93d0fb0f8b277366d.jpeg

Lapua 9gr fabrikkammo, 200 m

EAC18AB9-6183-4A27-B566-3DCF3CAA2EB1.png

Edited by Elgjaeger
Et bilde til
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Skaubjønn skrev:

Den forsto jeg ikke. Skutt ut 22lr løpet? Det er vel knapt mulig? Og mente du 500 meters hold med 22lr?

 

Jo.. mente slite ut 22lr løpet :D

 

Nåja.. min lokale bane har maks 300m.. så kunne brukt det og som eksempel.

 

 

Når du begynner å skjønne hva en 22lr gjør på 3-500m, så blir det myyyye lettere med 6,5x55 etterpå!!

Link to comment
Share on other sites

Teori og praksis. Stål er hardt og glatt, og ei blykule er smurt - ideelt sett skal den skli på fettet, og løpet ha evig liv. Så har en det at det brenner krutt inni der, og det er varmt,og fettet brenner, og det er partikler fra tennsatsen.

Viktigere er kanskje at det kommer støv, sand og dritt på de fete, klebrige kulene, og mekanisk påvirkning alle veier.

Fra tid til annen blyer de, og må pusses, ting skjer, og løpet blir ikke bedre av noen av dem... Det vil ikke vare evig. Spesielt ikke de som brukes ute, vinterstid, i snø og regn og vind.

 

DFS skytterenes innendørsrifler... Vi har jo lagsrifler som en kan anta har skutt 50 skudd i uka i 20 år - men det er bare 50 000 skudd. De er uansett "som nye". Mitt eget 22-sett er ikke så gammelt,  neppe heller på 50k ennå, men noen er helt sikkert langt langt over det.

Uansett hender det at 22-løp "slutter å skyte", og det er som regel, etter det jeg forstår enten vedlikeholdsrelatert (rust) eller skader relatert til sand på ammunisjonen. Jeg har jo f.eks. sett folk tømme eska på gulvet og så plukke patroner derfra når de lader...

 

Sitat

Når du begynner å skjønne hva en 22lr gjør på 3-500m, så blir det myyyye lettere med 6,5x55 etterpå!!

Det er jo synd man må kaste bort 200 000 skudd med 22LR på 500m før man kan begynne å skyte da ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skiftet barrelled action i min Annie 1808 for tre år siden etter anslåtte 175000-200000 skudd. Kjøpte den ny i 1977. Avtrkket er flyttet over på en "ny" 1807 som jeg kappet pipa på (grøss) for å få riktig balanse med pipeforlenger og lodd.

 

Jeg fikk et par materialbrudd i sluttstykket og presisjon nærmet seg plutselig 2,5-3cm på 50m med SK match, 10 skudds grupper.

Link to comment
Share on other sites

Man snakker om når ei 6.5x55 pipe er utskutt. Og det er et kostnadsspørsmål. Ofte varer den under et år, iallefall ikke særlig mer enn et år, så er har 2500-3500 skudd å fordele de 4-5000 den koster på. det er 1-2kr per skudd, som i min bok er signifikant, og den slites reelt, skudd for skudd.

Ei 22 pipe slites kanskje skudd for skudd, men det er mye mer sannsynlig at slitasjen er skader som den akkumulerer i årenes løp. Er man opptatt av presisjon, så er det ikke noen stor sak å bytte 22LR pipe hevert 10. år og kanskje hvert 100 000 skudd - eller bare 50 000 skudd - det er fremdeles bare 10 øre per skudd - når man skyter ammo til 2-3 kroner for preisjonens del, så er ikke det noe man tenker over engang - er man i tvil om pipa, så ryker den ut.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...