Jump to content

Bump/slide-fire stokk til salgs i norge


HansMarius

Yey or ney?  

70 members have voted

  1. 1. Yey or ney?

    • Ja
      15
    • I grenseland
      12
    • Nei
      44


Recommended Posts

Hei!

 

Hva synes dere om denne annonsen med

?

 

Personlig holdt hjernen min på å implodere av å se videoen. Jeg anser meg selv for å være relativt tolerant, men selv om det ikke eksisterer noe forbud mot slike stokker synes jeg det er minst to problemer med dette:

1. Det eksisterer ikke noe nytteområde for denne typen stokker innenfor de skytegrenene våpenet er tillat.

2. Det er slikt som dette som bidrar til å gjøre livet vanskelig for oss som har skyting som hobby.

 

En ting er at det ekisterer videoer av denne typen stokker på YouTube, men jeg synes det kommer litt tett på (og er en del enklere å benytte i anti-våpen propaganda her til lands) når videoen er på norsk.

 

Hva mener dere? Er jeg en kjip sirumpa festbrems? Kjør debatt...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det synes jeg også. Selger sier at dette er fullt lovlig da det ikke gjøres modifikasjoner på selve våpenet. Jeg er enig i lovligheten, men intensjonen til lovverket er jo å hindre sivil tilgang på helautomatiske våpen. Jeg vet ikke hva annet det går an å kalle en halvauto AR15 med en slik stokk? Den skyter jo "helautomatisk"...

 

Uansett hva man kaller det synes jeg uansett det er meget uklokt å legge slikt ut på finn med fin flott video. Etter min mening er dette å tøye lovverket så langt det går.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir å tøye lovverket bra langt ja. For han har jo modifisert den slik at han bruker rekylen for å avfyre neste skudd. Og da blir dette for meg en helauto... Så det er jo teknisk sett en modifikasjon som virkelig er i grenselandet. Håper dette ikke blir noen "hit", for da kommer dette helt sikkert til å få følger med restriksjoner ifra de høye herrer. Halvauto er jo nok upopulært ifra høyere hold ifra før.

(Hos oss sivile)

Link to comment
Share on other sites

Han driver et firma som formidler våpen av militær karakter og har muligens lov å selge noen pr dags dato forbudte skytevåpen/deler til interesserte som er i forsvaret eller samler med dispensasjon.

 

Videoen på finn.no kan helt klart få POD og JD til å revurdere tilgangen på lovlige halvautoer til jakt og konkurranse, siden en ar 15 enkelt med settet kan gjøres om til å avfyre helautomatisk ild.

Link to comment
Share on other sites

Man kan skyte like raskt med å bruke beltehempa på buksa di...

 

Dessuten er det ikke rekylen som får den til å gå av, det er presset en legger forover på våpenet.

 

Når det er sagt så tør jeg vedde på at dette er noe POD har oversikt over, og jeg ville nesten gjettet at dette kan tolkes som en søknadspliktig modifikasjon, selv om våpenet fortsatt fungerer som halvauto.

Link to comment
Share on other sites

mye rart man får kjøpt som er i grenseland. Jeg velger å heller å la det ligge enn å dra det frem i lyset og "ettersøke" lover om emnet...

 

Det er jeg forsåvidt enig med deg i, men jeg synes det er forskjell på at ting "er å få kjøpt" og på at det skal lages videoer som legges ut på finn.no. Poenget mitt er ikke at jeg synes innretningen er så vederstyggelig (kunne godt tenkt meg en selv for gøy), men at den markedsføres slik den gjøres. Enhver sivilist med minimal våpenerfaring samt eventuelt media "ser jo" et militærlignende våpen som skyter helautomatisk og som i tillegg er "lovlig".

Link to comment
Share on other sites

For han har jo modifisert den slik at han bruker rekylen for å avfyre neste skudd.

 

Han ?

Nå er du ute på feil spor !

 

Selger har ikke modifisert stokken. De er slik fra fabrikk.

 

 

 

 

Hadde du visst antall øyeskader og andre skader pga softgun våpen og unødige Politiutrykninger i skarpt pga disse våpnene , så er nok denne stokken uskyldig i forhold.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/adva ... /a/234414/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Gah..

Amerikanske nettfora er bare noen tastetrykk unna, men juridisk er de milvis unna forholdene i Norge. Noen evner ikke å omstille seg.

 

Det er stor forskjell på å ha en rigid rett til å eie våpen og det å nærmest ha våpen til låns så lenge man er aktiv innen ervervsgrunnlaget. Bare det å tryne i steinura er nok for å måtte selge/plombere sine våpen, så selvsagt er man ikke trygg ved å balansere på regelverket og drive med slikt tull. I tillegg er det signalene det gir til ett fra før våpenskeptisk samfunn..

Link to comment
Share on other sites

Hadde du visst antall øyeskader og andre skader pga softgun våpen og unødige Politiutrykninger i skarpt pga disse våpnene , så er nok denne stokken uskyldig i forhold.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/adva ... /a/234414/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Det er greit nok at stokken er "uskyldig", men likevel mener jeg dette:

 

I tillegg er det signalene det gir til ett fra før våpenskeptisk samfunn..

 

Det er dette som er poenget mitt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg heller har ingen ting i mot at dette selges i forskjellige nettbutikker og benyttes av folk som ønsker å ha det gøy, men jeg har problemer med at dette skal markedsføres på såpass lett tilgjengelige plattformer som finn og youtube. Folk som vet hva dette er trenger ikke enda en video på norsk, det er bare med på å flytte inntrykket av hvordan de har det i USA inn i stua til nordmenn som er skeptiske til våpen...

Link to comment
Share on other sites

Bah - Humbug.

 

NOK 5234

http://www.midway.no/Slide-Fire-SSAR-15 ... ymer-Black" target="_blank

 

Grovt overpriset plast for rikfolk som har råd til å sløse ammo.

 

Det koster jo mere enn ei grei jaktrifle for Otto Normalforbruker.

 

For de som liker å leke finnes det langt prisgunstigere metoder.

Med litt flaks vil en tykk genser og en tykk jakke gjøre susen.

Når du har tømt magasinet og forhåpentligvis finner at det der ikke var verd pengene så har du fremdeles en varm jakke og en varm genser.

 

En idiot og hans penger skiller fort lag :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener og ser hvor du vil, men alternativet er jo at slike ting blir forbigått i stillhet. Selger har nå fjernet videoen sin, jeg mener noe da er oppnådd. Finner relevante personer med beslutningsdyktighet frem hit finner de helt sikkert frem til aktuell annonse/video. Det var kun et kjapt søk på finn med termen "AR15" som førte meg til annonsen... En annen ting er jo at "vanlige" folk kan se slikt og få et helt feil inntrykk. Vi som kjenner til produktet vet jo at det er tilnærmet ubrukelig til noe som helst annet enn morroskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel bare et tidsspørsmål før dette dukket opp her inne.. :?

Disse har vært å finne på hjemmemarkedet i snart to år, med priser fra 2500.- til 5500.- (sistnevnte grenser vel forøvrig til svindel, og kvalifiserer iallfall til pisk på pungen).. :mrgreen:

 

Dette er med all sannsynlighet i strid med intensjonen bak lovverket, men heller ikke direkte forbudt å omsette. En kan undres over lovligheten av å montere dritten på børsa, men muligheten er stor for at øvrigheta synes dette er noe faenskap..

Vi vil sannsynligvis også få en innstramming på denne fronten når det nye lovverket kommer, så gleden blir vel kortvarig.

 

Om dette representerer et stort samfunnsproblem, er vel heller tvilsomt..

Det finnes containerlass med verre børser og stæsj i de tusen hjem, uten at folk flest blir helt Rambo i topplokket.

For et par-tre tiår siden, ble det solgt Fal, M14, G3, AK, SKS, Cetme, M16, AC556, AUG, VZ61, UZI, Sterling, Madsen, samt drøssevis av andre varianter, mot heller kreative og muligens litt mangelfulle kjøpetillatelser (øvelse og konkurranse, anyone?).

Mange av disse var også "lett" modifisert til halvauto, og i en del tilfeller hang klipsposen med smådelene på børsa, uten at dette har ført til annet enn raskt/stort innhogg i ammolageret og såre tomler. :lol:

 

Hvis folk ønsker å betale 4800.- for å lette ammobeholdningen i rask rekkefølge, så får det så være. Det som forundrer meg mest, er at folk er villige til å bruke denslags summer på noe som kan fikses enkelt med dremel og et par biter flattjern.

 

For mange av de andre konstruksjonene på markedet i dag, så er det ikke mer enn ei skolisse og en nøkkelring som skal til for å oppnå tilsvarende, men det finner dere sikkert ut av på Google.. :shock:

 

Alt var bedre før (og billigere), da man fort kunne glemme å putte sikringsfløyen tilbake i FAL'n etter puss.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ser overhode ikkje problemet, fingeren på avtrekket funker på samme måte. Eg har fått spørsmål mange ganger når eg drar med meg 10/22 på banen, om den er modifisert for å gi helauto, svarer de får er fingeren min er helauto.

 

Uansett så har disse vert på markede i flere år, og eg kan ikkje tenke meg at ikkje pod vet om denne stokken.

 

Man treffer sikker like mye med denne stokken som eg klarer med 10/22 min på full fittings.

Link to comment
Share on other sites

Ser overhode ikkje problemet, fingeren på avtrekket funker på samme måte.

 

Som jeg har sagt flere ganger så er ikke selve stokken eller skuddtakten problemet. Slik jeg ser det er problemet at det produseres norske filmer (som du kanskje ikke fikk sett før den ble tatt ned(?)) som ved enkle søk på finn og youtube kan føre til at folk flest får inntrykk av at lovlige halvautomatiske konkurransevåpen enkelt kan omgjøres til å avgi helautomatisk ild.

 

Poenget mitt er ikke å moralisere over om noen selger eller kjøper en slik stokk all den tid det ikke er forbudt ved lov. Kjøp gjerne bump-fire stokk. Unngå bare å ta bilder/video og legg ut i sosiale medier slik at det kan misforståes av andre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis folk ønsker å betale 4800.- for å lette ammobeholdningen i rask rekkefølge, så får det så være. Det som forundrer meg mest, er at folk er villige til å bruke denslags summer på noe som kan fikses enkelt med dremel og et par biter flattjern.

 

For nevnte våpen klarer man seg med en fiskebolleboks og håndverktøy uten strøm. Er man riktig lat kjører man bumpfire fra hofta uten noen endringer.

 

Det er sikkert moro med slike fattigmannsløsninger første gangen man gjør det.

Etterpå finner man ut at man ikke ble magisk forvandlet til Chuck Norris og glemmer hele greia.

Link to comment
Share on other sites

Blir fort kjedelig å hamre ut bjellandsdelene for hvert magasin da.. De er jo litt i bløteste laget. :lol:

 

Du har nok rett i det med at fattigmannsløsninger fort kan miste litt av sjarmen! På dine kanter er det vel fullt mulig å gjøre det ordentlig, mens vi her hjemme får klore oss fast i det staten har til utlåns..

Link to comment
Share on other sites

Blir fort kjedelig å hamre ut bjellandsdelene for hvert magasin da.. De er jo litt i bløteste laget. :lol:

 

Jeg har en del bokser Sunnmøre Fiskeboller stående her og det virker som om boksene er av det gode gamle slaget.

Prisgunstige er de også - NOK 10.90 per boks.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er mye bagatellisering her av at det tydligvis er ganske enkelt å skyte kontrollert helauto med AR15.

Spe på med 100-skuddsmagasin så kan en gjøre ubegripelig mye skade på svært kort tid.

http://www.youtube.com/watch?v=9vvon9GX94M

 

Dere latterligjorde Gjørv-kommisjonen når de sa at det bare var snakk om å skifte ut magasin for å lage helauto. Sannheten er jo tydligvis at det er enda enklere :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ser at salget av bumpfire stokk kan føre til masse problemer og unødvendig oppmerksomhet, ettersom hvem kommer til å kjøpe den type ting (les: eventyrlystne, litt for frittenkende sjeler som er veldig glad i ting som smeller) og så snart mediene plukker dette opp kommer det til å føre til en slags helhetlig klimaks fra alle som er mot våpen her i landet.

Og litt bakgrunnsinformasjon: så vidt jeg vet skiller norsk lovgivning våpentyper ganske enkelt - enkeltskudds, repeater, halfauto og full der definisjonen av alle disse er basert på funksjonaliteten (dvs funksjonalitet i KONVESJONELLE våpen), mens amerikansk lovgivning er litt mer presis og sier at alt som avfyrer mer enn 1 skudd "per trigger pull" er fullauto, og her kommer Bumpfire inn i bildet siden for hvert skudd er det fysisk ett trykk på avtrekket, noe som stokken hjelper med å gjøre så rent juridisk sett er dette et smutthull i USA og i Norge ikke definert, men jeg har en anelse om at POD vil ikke akkurat slite med å definere dette som helauto gitt vanlig norsk jurisprudens bedre kjent som "sånn er det bare".

Ser flere her mener at denne har ingen praktisk bruksområde hverken her eller der... feil tankegang sier jeg bare, folk som kjøper denne i USA har "bruksområde" som siste begrunnelse ved kjøpet. Dette er i samme kategorien som .50 snub nose revolver, Super Shorty hagle, 20mm Solothurn anti-stridsvogn kanon og GE Minigun. Ingen bruksområde what so ever, men moro i bøtter og spann.

 

Personlig så krysser jeg fingrene at ingen er dumme nok her i landet til å kjøpe en slik, med tanke på den ødeleggende effekten den vil ha på alrede stigmatisert eierskap av våpen. Vær så snill folkens.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...