Jump to content

Klasse A-B-C-D?


Gullvingen

Recommended Posts

Det handler om hvor mange prosent av total poengsum de oppnår på et stevne/start.

Har ikke prosentene i hodet, men her er et eksempel av hvordan det fungerer:

 

Du skyter 80% av total poengsum i Fin Felt og kravet for opprykk til C er 75%.

Da skal du plasseres i Klasse C for Fin Felt i neste sesong.

 

Er du så "Uheldig" å skyte 97% (eller hva enn kravet for A er) i begynnelsen av sesongen, men gjør det dårlig resten av sesongen skal du allikevel settes i A-klassen.

 

Høyest oppnådde klasse pr sesong. Man kan nok være litt fleksibel her, men slik det skal gjøres.

Link to comment
Share on other sites

Nok et dustespørsmål.

 

Dersom en skyter f.eks 90 poeng av 100 mulige i klasse D og en annen har samme poeng

i klasse C eller A og null i rangering (jeg forstår rangeringen) hva er da hensikten med klassene?

90 av 100 er 90 av 100 uansett klasse.... Mulig jeg er treg her...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til de forskjellige klassene er at man skal kunne konkurrere mot jevngode skyttere.

 

Det er for at Per Nordmann med en billig Ruger han nettopp har kjøpt etter 6mnd aktivitet ikke skal bli gruset gjentatte ganger av Ola Nordmann som ikke gjør annet enn å skyte baneprogrammer med utstyr til en kostnad av en grei bil koster.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med klasser imho er at nybegynnere ikke skal kjempe mot eliten. Det er jo kjempemoro for en nybegynner å være så heldig at man kan få en førsteplass, noe som ikke vil skje om man skyter mot A-skyttere. Det er ikke moro å bare være på bunnsiden av listefyllet.

Link to comment
Share on other sites

I Nord-Trøndelag blir stadig flere stevner arrangert uten premiering (C-stevner). Da synes jeg poenget med klasser faller bort. Men jeg antar det er en lang vei å gå.

 

Så lenge det er et approbert stevne så må du følge visse regler, at det er uten premie er en ting men å ta vekk klasseinndelingen tror jeg ikke du kan gjøre sånn helt uten videre ...

Link to comment
Share on other sites

På arket står det ingenting om avstand eller maks poeng.

På resultatlista står det kun dette:

 

Arrangør: Lena Sportsskyttere Stevne

Spesialfelt KM

Dato: 11.05.2014

Stevne nr: 1406008

 

Det står poeng for hver standplass man har skutt, men ikke mulig oppnåelige.

Ingen stor greie, bare litt dumt da man må tråle lista og ta utgangspunkt i de som antatt

har full pott for å regne ut sin egen prosent etter antatt maks score.

Link to comment
Share on other sites

Tell antall skiver totalt, så antall skudd totalt. Dette er maks poengsum, men merk også at det er den høyeste oppnådde poengsum i hver gren som er grunnlaget for 100% og ikke hva som er maks.

 

Hvor en opplæringen i klubben din? Slik knfo som dette bør du få under nybegynnerkurset i din egen klubb!

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Etter et par tre runder så kan du poengregningen ... det beste er å notere selv underveis, skriv opp enten poeng pr standplass og det som er oppnåerlig, de fleste teller bare antall poeng ut ... det er egentlig det letteste.

 

Systemet er jo brillefint og enkelt.

 

1 poeng for hver treff og 1 poeng for hver figur du treffer, 6 treff i 6 blinker gir 12 poeng, 6 treff i 3 blinker gir 9 poeng.

 

Kommer du til en standplass med f.eks. 3 målgrupper hvorav 2 målgrupper har en figur og den siste har 3 figurer ... toppscore på denne standplassen er for 6 skudd 11 poeng og for 5 skudd 10 poeng ... dette tar du kjapt etterhvert ;-)

 

Er normalt at arrangøren skal opplyse om totalscore for løypa.

 

 

Det som forventes er at folk kan grunnreglene før de kommer, at de kan kommandoene, at de kan de viktigste sikkerhetsreglene for bruk og transport av våpen ... før første turen i feltløypa kan det være lurt med en gjennomgang med en som kan det evt gå sammen med en som kan det første gangen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så har jeg vel oversett noe da.

Godt jeg ikke er perfekt, da har jeg ennå muligheten til å lære noe... :winke1:

 

Jeg havnet på en 8 plass i min klasse på mitt første stevne.

Selvsagt har jeg mye å lære og lytter ydmykt på de som kan mer enn meg, dvs de fleste.

 

For min del hadde det vært enklere å se på et ark om hvor mange mulige poeng man kunne fått.

Ikke for at det egentlig betyr stort da jeg bare lurte på hvilken klasse man havner i neste år basert på denne sesongens skyting. Det igjen betyr egentlig ikke så mye for meg, men greit å vite.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss får man kun vite max oppnåelig for løypa, og max oppnåelig innertreff (om man spør) , ingen avstander oppgitt, alle vet eller skal vite at for vanlig felt er korteste hold til papp er min 5m, stål min 10m og lengste hold er max 70m. Innenfor dette får man selv bedømme avstandene.

Avstand til målgrupper er ikke obligatorisk å opplyse om.

 

Når jeg kommer til en standplass, teller jeg blinkene. Antall blinker + antall skudd gir max for standplassen, og er det jeg skal oppnå.

Etterpå teller jeg poeng som eventuelt ble tapt/skutt bort på standplass, og summerer fortløpende. Hvor mange man har oppnådd er lite relevant, hvor mange man har tapt (If any) betyr alt. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Før man stiller i ett stevne er det faktisk skytterens plikt å kunne reglene, så ja....det forventes at man skal vite dette.

 

K.

Her er det jammen mange bessewissere. Jeg vil tro at det er mange av arrangørene og dommere som også må slå opp i regelboken en gang i blandt.

Kan du sikkerhetsreglene og komandoeneså er vel det viktigste gjort. Det hadde ikke vært mange nybegynnere på skytestevner, eller skyttere generelt, om man skal forventa at alle kan reglene. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Eneste "regelen" jeg i så fall har vært usikker på er totalt antall mulige poeng sammenlagt på de 8 standplassene. Hvorvidt dette defineres som en REGEL er jeg litt usikker på...

 

Resten er ikke noe problem, jeg har faktisk hue skrudd på riktig veien det meste av tia.

Jeg står liksom ikke å kikker ned i tuten på kortpangen for å sjekke om den er ladd heller...!

Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

Før (da antall tapte poeng fortsatt betød noe for meg) brukte jeg en "klikker" til å telle/summere.

 

Ettersom jeg nå vurderer det slik at tapte/ikke tapte poeng er forstyrrende for meg, prøver jeg i dag å ikke fokusere særlig på dette.

Kommer en ett stykke ut i løypa, og begynner å tenke på at en ikke har avgitt poeng, er det fort at dette tar bort fokus fra det man skal gjøre.

 

Dette gjelder egentlig uansett klasse, da det handler om hva som skjer i hodet når en ser en presterer enten som forventet eller enda verre, bedre enn forventet.

 

Men i en periode fungerte det ypperlig for meg med klikker, da jeg da ble forstyrret mer av å konstant regne på hvordan jeg lå til, og ikke minst huske tallene utover i løypa.

(Dette var da jeg begynte med felt, og ville vite hvor jeg var i forhold til de andre).

 

Da jeg kom dit at poengsummen ikke var viktig lenger (les man husker null tap, og ett poeng bort betyr ikke fylt løype, som når man er på det nivået betyr at poengene egentlig ikke betyr noe når de første er borte. Da handler det som vanlig kun om å glemme avgitt skudd og fokusere på neste skudd.

 

Det Jeg forsøker si, er at så lenge man liker / har behov for å telle tap (Man starter jo ikke akkurat i A og det tar noen sesonger å få alt inn i ryggmargen), kan det lønne seg / være moro med klikker eller telling generelt.

 

Men at man kan (etterhvert) komme i den situasjonen at slikt er forstyrrende for den mentale prosessen.

 

Og den mentale prosessen er alfa og omega for all skyting.

Link to comment
Share on other sites

Her er det jammen mange bessewissere. Jeg vil tro at det er mange av arrangørene og dommere som også må slå opp i regelboken en gang i blandt.

Kan du sikkerhetsreglene og kommandoene

 

Besserwissere? :lol:

 

Det er jo nettopp sikkerhetsreglene og kommandoene vi har snakket om at det er viktig å kunne ... forventer ikke at deltagerne skal kunne hele regelboka, forventer ikke engang at dommerne skal kunne alt på rams heller.

Link to comment
Share on other sites

forventer ikke at deltagerne skal kunne hele regelboka.

 

Det meste er vel dekket, det gjelder bare å huske alt og det er ikke lett i starten uten å gå med boka på innerlomma (sikkert noen som gjør det også for å så kunne hyle ut som prosedyrefeil og regelbrudd)

Link to comment
Share on other sites

Reglene åpner for en redusert løype, da skal også start avgiften være redusert. Men det ser vi takk og lov sjeldent....en feltløype skal minst ha 10 standplasser spør du meg :)

 

Men, uansett - tell skivene og legg til antall skudd, da får du maks poeng oppnålig....klasseføringen skjer utifra høyeste sum oppnådd i hver øvelse.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har markert en smule uvilje til klassesystemet i en tidligere streng og skal ikke ta den igjen. Men kunne tenke meg å kaste ut et lite stønn over hvordan systemet fungerer i praksis og hvordan det burde fungert. I praksis er det en stakkars sjel (meg) som må tråle resultatlisten for felt for å sjekke hvordan skyttere i min klubb skal klassifiseres på startkortet. Alle resultater blir i dag ført elektronisk og rapportert elektronisk til forbundet. Hvis alle registrerte skytte fikk en skytter ID så ville det være en meget smal sak for forbundet å lage klasseføringslistrer basert på innrapporterte resultater uten å løfte en finger eller krumme et hår på en stakkars klubbtillittsvalgt. ... Vi kan jo håpe at også NSF snart oppdager at vi har rundet et årtusenskifte - for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Alle skyttere har pr i dag en ID, systemet finnes men NSF prioriterer ikke dette pga at dette ikke er viktig for dem selv, ei heller fagkomite. Ta dette opp med kretsen, så tar de det videre, hvis mange nok gjør dette, fremtivinger vi en løsning tilslutt.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler ett feltdommerkurs, da lærer du mye nyttig.

Eller eventuelt et "fullverdig" dommerkurs, så lærer du enda mer.

 

Eller få en rutinert skytter til å kjøre ett felt skytterkurs for dere.

Bromark, kjører du slike kurs?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...