Jump to content

Skuddbilder, haglepatroner


mp155

Recommended Posts

På karesuando besnsin fikk man kjøpt noen hjemmelada 2+4. Om det var bare den batchen jeg kjøpte av vet jeg ikke, men på 30 meter er ikke wad'n åpnet se enda og den skyter så trangt som jeg aldri har sett før. Gjennomskyting av gås på 30 meter er vanlig. Jeg bruker ikke disse i sideliggeren for å si det slik...

Link to comment
Share on other sites

hvilke hagle patroner gir tettest skuddbilde

Dette er som å spørre hvilke regn du blir våtest av.

Det er kombinasjonen av våpen og ammunisjon som bestemmer skuddbildet, du må prøve patronene i ditt våpen.

 

Er ikke intiser i å teste ut en hel hau av billig dritt ammo..er på leit etter kvalitets ammo.feks praire storm som gir tette skudd bilder på langt hold..ja alle vet d har noe å si på trangbåringa .men d er ammo som er laga for tette skudd bilder på langt hold uansett trangbåring

Link to comment
Share on other sites

Er ikke intiser i å teste ut en hel hau av billig dritt ammo..

Det er sikkert også helt unødvendig, jeg regner med at du uansett ikke får tettest skuddbilder med billig / dårlig ammo men heller med dyr ammo som er tilpasset akkurat dette formålet.

 

er på leit etter kvalitets ammo.feks praire storm som gir tette skudd bilder på langt hold..

Kjøp og test denne "praire storm" da, i tillegg til noen andre typer av god kvalitet fremtatt for dette formålet. Det er sikkert mange her som er interesserte i å lese om en slik test også :)

 

ja alle vet d har noe å si på trangbåringa .men d er ammo som er laga for tette skudd bilder på langt hold uansett trangbåring

Dersom du skyter så bra at du vil ha absolutt tettest skuddbilde uansett avstand kan du jo bruke slug; det er vel det tetteste "skuddbilde" du får ;)

 

Hva skal du egentlig skyte på? Dersom det er til jaktbruk, og du har tekt deg å skyte såpass langt som man får inntrykk av, skylder du viltet å gjøre en ordenlig jobb med testing. Også selv om det går med noen hundre kroner til testammo.

 

edit: skriveleif

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe svar til deg. Men det burde altid stått på pakkene i tillegg til hagelvekt og størelse.

Målt i 50cm løp med sylinder boring.

1. Utgangshastighet

2. % hagl innenfor en standarisert diameter og avstand.

 

Det ville fortalt mye om patronene, før man begynte og teste selv, samt sørget for at de med 50cm drillinger har hastighet nok.

 

Egentlig mener jeg at den infoen burde være importørens plikt og teste og merke amunisjonen med før salg.

Link to comment
Share on other sites

CristerK, Sannsynligheten for at dine ønskemål skal oppfylles er nok ganske minimale.

Hvorfor skulle importør/produsent oppgi hastigheten målt i et 50cm løp når det mest vanlige er 70-71cm. - Og "hastighet nok",.. hvor mye er nå det.

 

2. % hagl innenfor en standarisert diameter og avstand.

Cylinder choke, (din drilling) = +/- 40% (35m, 75cm Dia.sirkel)

"kvalitet" på skuddbilde må man jo uansett teste selv da det er store variasjoner.- Ulike patroner oppfører seg forskjellig fra et våpen til et annet.

 

Men, ja ingen ulempe om hastighet var merket på pakkene.

Beste er vel likevel å måle selv i kronograf.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke noe svar til deg. Men det burde altid stått på pakkene i tillegg til hagelvekt og størelse.

Målt i 50cm løp med sylinder boring.

1. Utgangshastighet

2. % hagl innenfor en standarisert diameter og avstand.

 

Det ville fortalt mye om patronene, før man begynte og teste selv, samt sørget for at de med 50cm drillinger har hastighet nok.

 

Egentlig mener jeg at den infoen burde være importørens plikt og teste og merke amunisjonen med før salg.

 

 

ja er enig i at det burde stått mere info på ammo pakkene

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

jeg har brukt tungsten clever 34 gram norsk firer. med full choke beregnet for stål og tungsten (Remington 1100)

jeg testskjøt først på 40 m og fant ut at det var god nok dekning for å felle ei and på denne avstand. og har siden felt noen ender ut til denne avstand og det går bra. jeg prøvde og den meget hurtige federal premium (søstra til desert storm) i firer men denne ga åpnere skuddbilder og er kun lovlig på skarv og ærfugl om jeg skjønner riktig.

Link to comment
Share on other sites

det burde altid stått på pakkene i tillegg til hagelvekt og størelse.

 

Det er mye som burde stått på pakkene..............

Hagl ammo kan ikke testes på same måte som rifle ammo pga. mange variabler bla. trangboring. Dette slipper produsentene unna med så lenge det finnes folk som kjøper ammoen deres. Et godt eksempel er Nitedal Spesial , Ekspress osv. Burde vært tatt ut av hyllene for en generasjon siden, MEN de selges enda.

Et godt råd er før dere bruker en kasse med skudd for å teste skuddbilde. Kjøp aldri en pakke skudd hvor utgangshastigheten ikke er oppgitt og så TEST UTGANGSHASTIGHETEN.

Jeg har testet mange typer fabrikkammo og har tilgode å se noen som holder mål eller oppnår det som står på pakken. Nå skal jeg ikke være for bombastisk for det ser ut til at opphevingen av blyforbudet har brakt inn noen produsenter med bedre ammo enn før.

Hva er skuddbilde ? Slutten på en lang sigar med hagl. Hvilke hagl kom først og hvilke kom sist. Hvor er /var da hullet i skuddbildet ?

Hva hjelper et fint skuddbilde hvis haglene ikke har energi nok til å drepe viltet jfr. første generasjons stålhagl.

Jeg bruker aldri mer en "kjøpepatron" på noe som virkelig skal i frysern. Duer og kråker er ok men ellers ...........

Speed kills.

Link to comment
Share on other sites

...Et godt råd er før dere bruker en kasse med skudd for å teste skuddbilde. Kjøp aldri en pakke skudd hvor utgangshastigheten ikke er oppgitt og så TEST UTGANGSHASTIGHETEN.... Et godt eksempel er Nitedal Spesial , Ekspress osv. Burde vært tatt ut av hyllene for en generasjon siden, MEN de selges enda. ...Hvor er /var da hullet i skuddbildet ?...va hjelper et fint skuddbilde hvis haglene ikke har energi nok til å drepe viltet jfr. første generasjons stålhagl....Jeg bruker aldri mer en "kjøpepatron" på noe som virkelig skal i frysern. Duer og kråker er ok men ellers ...........

Speed kills.

Jeg vil tro innlegget er ironi, men en vet jo aldri. :wink: Her var det mye! Jeg håper du er klar over at luftmotstanden og det påfølgende hastighetstapet på hagl er logaritmisk? :wink: På fornuftige skuddhold- altså 30-35 meter duger nok de aller fleste fabrikkpatroner med blyhaggl om dekningsgraden er god. Om utgangshastigheten er 430m/s eller 390 m/s har lite å si for normale skuddhold.. Dekningsgraden derimot er viktig. Et litt foreldet eksempel på gjennomslagskraft- en kompis fyrte av feil løp på kombien mot er rådyr. Dyret gjorde ett kjempebyks og var borte. Det viste seg at han hadde fyrt av et 5-er hagl i stedet for rifleskuddet. Vi fant heldigvis dyret og ved flåing viste det seg at det var truffet av en 3-4 hagl- samtlige hadde gått rett igjennom dyret på over 60 meters hold! Deriblant knust lårbeinet...Hastighet og krefter nok, men dekningsgraden ubrukbar. Heldigvis gikk ett hagl rett gjennom hjerte.

Men tro og overtro er nok veldig viktig med haglejakt- det meste sitter nok inne i hodet :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ironi ? Nei, ikke i det hele tatt.

Noen prioriterer dekning, andre prioriterer fart. Enkelt og greit.

Mens du er igang med teoriene dine så "les deg opp" på bla. trangboring, lading, wad og skytestil .

 

gått rett igjennom dyret på over 60 meters hold! Deriblant knust lårbeinet..

5er hagl.

Jeg lurer på hvorfor vi ikke skyter rådyr på lengre avstand enn 20 -25 meter (med haglgevær). Det kan umulig ha noe med anslagsenergi å gjøre.

DET var ironi.

 

Teorien din er riktig, men du skal ut på en viss avstand før det jevner seg ut.

 

Men, som du skriver, tro og overtro ..................... :lol:

Link to comment
Share on other sites

.......... "les deg opp" på bla. trangboring, lading, wad og skytestil.....
Jeg er redd du muligens har lest litt for mye? :wink: Nå har jo millioner av jegere skutt hundrevis av millioner med fabrikkladde hagleskudd de siste 150 årene - og det har fungert stort sett greit. At rypa nå plutselig har blitt mye mere hardskutt tror jeg neppe. Men om det er store hull i dekningen i haglesvermen kan det muligens virke slik for den som skyter :wink: Jeg ble inspirert av innlegget ditt på onsdag, og tok med en av mine kal 20 på fjellet- det er flere år siden jeg har gått etter rypa- og det ble en fin opplevelse. På turen avfyrte jeg fem fabrikkladde hagleskudd, ingen var kronografert til over 380 m/s. Tro det eller ei, det ramlet fire ryper og en fin orrhane. :wink: For min del er virkningen i praksis viktigere enn teorier om "trangboring, lading, wad og skytestil..." (nå skal det tilføyes at jeg mistet den ene skarven i en steinur- men det var nok ikke ammunisjonen sin feil)

 

normal_14923932_10210780475737562_1663294950_o.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den soM ger de tätaste bilderna är även den som är svårast att träffa med , driver du upp farten så

Sprider det mer och eran rype är väl knappt en hårdskjuten fågel ? De flesta moderna choker levererar

Okay och ett säkert kort är halv /mod = 0,50mm vs loppdiametern den räcker ut till 40m

Men frågan är om du behärskar det hållet ? Skjuter du på 30m så skjuter den choken tätt så

Inget överlever ! Om den gör det så har du bommat .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

her er en lit interessant nettside som beskriver killinghastighet på stålhagl og tabeller med haglenummer og killingavstand

det er vel så at en må treffe med rundt 4- hagl i vitale organer på ender.så prøveskyte må en nok gjæra i alle fall.

jeg er av den slappe typen som bruker kikkertsikte på hagla og kun skyter på tilnærmet stillestående vilt. det er lettere og plassere svermen da.

 

http://www.duckhuntingchat.com/shotgun- ... istics.php

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjøt mye på papir da jeg var en ivrig støkkjeger, de patronene som satte finest skuddbilder i min hagle gjorde nødvendigvis ikke det samme i kameratens hagle. Min Brno 304 med 76 cm løp og 1/2 1/1 boring gikk tettest med Nittedals Express i øvre løp med en hagelsverm som var tettest i midten mens Eley Alphamax satte fine skuddbilder i det nedre løpet. Den beste hagla jeg har hatt for jakt på vanskelige hvite ryper. 50 m på sittende fugl var sikre skudd. Byttet den med en Beretta, den er best med Winchester Special Pidgeon i det trange løpet og vanlige Gyttorps rypepatroner i det åpne. Skyter ca 15 meter kortere med den enn med Brnoen, men liker den uansett bedre siden jeg foretrekker rifle på hvite ryper.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Den soM ger de tätaste bilderna är även den som är svårast att träffa med , driver du upp farten så

Sprider det mer och eran rype är väl knappt en hårdskjuten fågel ? De flesta moderna choker levererar

Okay och ett säkert kort är halv /mod = 0,50mm vs loppdiametern den räcker ut till 40m

Men frågan är om du behärskar det hållet ? Skjuter du på 30m så skjuter den choken tätt så

Inget överlever ! Om den gör det så har du bommat .

 

/P

Det virker som fra tidligere inlegg at du har en bred kompetanse på Hagler og Hagleammo .

Mitt spørsmål er om er det noen hensikt og bruke penger på extended choker som for eksempel patternmaster med tanke på og få bedre skuddbilde med Haglevåpenet sitt eller er dette mest en gimmick?

Ser det er blitt veldig populært med dette i usa på jakt

Link to comment
Share on other sites

Nå er utforming av choker en hel vitenskap i seg selv, og skuddbildet fra en hagle er ikke to dimensjonal, men tre dimensjonal.

Jeg har ingen erfaring med Pattermaster, men ser at flere komenterer chokenes fortreffelighet på lengere hold.

For de som er interessert, så forklares det oppbygning og virkning her:

Mitt spørsmål er om er det noen hensikt og bruke penger på extended choker som for eksempel patternmaster ...

Pattermaster er ikke bare en "extended chok" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men återigen , amerikansk " long range " är fr 45 till 65 yards och för den som inte ens lyfter bössan

Mot fågel på 40 m så undrar man vad dom ska med dom till, när man kan behärsk en juste skjutande halv choke som räcker ut till 40+ så kan man fundera på att dra det längre.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...