Jump to content

Utførsel av Mauser


JohnGalt

Recommended Posts

Jeg hørte fra noen på et annet forum at det er forbudt å f.eks. flytte til utlandet og ta med seg en Mauser fordi det har vært brukt av militæret for herrens år siden.

Er det klin umulig å ta med seg denne når man flytter utenlands? Må jeg selge den? 😥

 

Takk!

Link to comment
Share on other sites

Takk, det er liksom ikke mye vits å søke om tillatelse hvis det overhodet ikke går, så jeg ville sjekke dette først, men kan selvfølgelig prøve.

Jeg finner ikke lovteksten, aner ikke hva jeg skal søke på 

Edited by JohnGalt
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt den siterte teksten fra Stortinget.

image.png.c681fdfcd884186014b2cc8063c26665.png

Slik jeg leser den gjelder dette foreslåtte eksportforbudet KUN de 1000 riflene som ble solgt ut til samlere, og ikke de titusenvis andre som ble ombygd til jaktvåpen, eller solgt direkte ut fra Forsvaret?

I tillegg er det nettopp bare et forslag. Foreslått vedtak er:

image.png.6440304168dcf5a75f62dc08dff65d89.png

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (11 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt den siterte teksten fra Stortinget.

image.png.c681fdfcd884186014b2cc8063c26665.png

Slik jeg leser den gjelder dette foreslåtte eksportforbudet KUN de 1000 riflene som ble solgt ut til samlere, og ikke de titusenvis andre som ble ombygd til jaktvåpen, eller solgt direkte ut fra Forsvaret?

I tillegg er det nettopp bare et forslag. Foreslått vedtak er:

image.png.6440304168dcf5a75f62dc08dff65d89.png

 

Ole

 

Gidder ikke lete opp hva det endelioge vedtaket er, men saken gjaldt de +/-20.000 mauserene Landrø kjøpte, og fremdeles har de fleste av  (at de ikke har hugd de skjønner ikke jeg-men de håper nok på en åpning for å få eksportert de. Surplusgutta i US hadde jublet over disse).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så er det et spørsmål om en trenger eksport tillatelse for å ta med jaktvåpen på flyttelasset. Det første man trenger er en tillatelse til å eie våpenet i det landet man flytter til. Skal man tilbake til Norge innen forutsigbar tid er det en midlertidig sak. 

Jeg tror det er et blindspor å blande eksport og salg inn i en flytteprosess. Dette plikter politiet å gi informasjon om så lenge de er forvaltningsorgan for våpen eierskap..

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (45 minutter siden):

Så er det et spørsmål om en trenger eksport tillatelse for å ta med jaktvåpen på flyttelasset. Det første man trenger er en tillatelse til å eie våpenet i det landet man flytter til. Skal man tilbake til Norge innen forutsigbar tid er det en midlertidig sak. 

Jeg tror det er et blindspor å blande eksport og salg inn i en flytteprosess. Dette plikter politiet å gi informasjon om så lenge de er forvaltningsorgan for våpen eierskap..

 

 

image.png.b0411bde9fac520acdbeffdf858fe8a9.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.toll.no/no/varer/vapen/utforsel-av-vapen

 

Virker som du kun trenger å snakke med Utenriksdepartementet hvis du er næring og det er jeg ikke:
Utførsel i næringssamanheng
For utførsel i næringssamanheng (ervervsmessig) utførsel av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon gjelder Utenriksdepartementets reglar. Sjå våpenlova § 22. (Eit døme på ervervsmessig utførsel er når registrerte våpenhandlarar sel våpen ut av Noreg)

 

ref "Det må legges ved bekreftelse fra Utenriksdepartementet om at vilkårene for utførsel etter eksportkontrollregelverket er oppfylt, jf. våpenforskriften § 10-10."

 

Eller tar jeg feil?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tja....

De har begrensede åpningstider og bruker dager på å svare, så det er bedre å spørre noen her som har vært gjennom det, så jeg ikke bruker masse tid på å stille feil spm. Det er også utfordring å finne hvem man skal kontakte i utenriksdepartementet. Kanskje bedre å gå til en våpenbutikk

Edited by JohnGalt
Link to comment
Share on other sites

Altså jeg prøver å søke opp hvilket skjema jeg skal fylle inn hos UD, og googler. finner siden til tollen. de sier for næring så søker man hos UD, men for private er ikke dette nevnt... ?

Jeg får bare spørre politiet igjen

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bry seg?

Søk i det landet du skal flytte til. De kommer til å kreve en utførsellisens og det skjemaet er lett å finne.

Hvis norsk politi da har problem med at det er en mauser kommer du til å få beskjed om det 

Edited by Haavard
Link to comment
Share on other sites

Vedder en pærebrus på at ingen kommer til å nevne ett ord om at det er en Mauser. Dersom det finnes et vedtak tviler jeg veldig på at noen som helst har hørt om det, langt mindre gidder å krangle på at ei rifle verdi ca kr 500,- eksporteres ut sammen med en som skal til utlandet ;)

 

Edit:
Et lite innspill fra siden her forteller meg at det Chiefen forteller enten aldri trådde i kraft, aldri blir håndhevet, eller er forlengst glemt av alle involverte... Landrø har ikke hatt "pallevis av Mauser" på mange år, og de eksporterer fritt det de har.

 

Ole

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Det har også blitt eksportert mausere av andre, de er populære i østeuropa blant annet. Forøvrig, hvis folk hadde unnlatt å komme med nedlatende ensetningssvar i alle mulige tråder om ting man ikke har peiling på hadde kvaliteten på forumet økt betraktelig.

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Den årlige Stortingsmeldingen om "våpeneksport" er interessant lesning. Fram til og med 2021 inkluderte den en oversikt over hva som ble eksportert (fram til ca 2010 var det detaljerte lister, " 1stk revolver..."

 

Feks, https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-21-20222023/id2982301/

 

 

"Våpeneksport" fordi regelverket gjelder mye mer enn våpen. I min jobb kommer vi borti dette jevnlig bla pga navigasjonsutstyr. 

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til etater, så er UD meget effektive sett i forhold til både politi og Tollvesenet. 
Tar ikke så lang tid å få svar der. Send en Mail til de så vil de bistå deg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...