Jump to content

Håller det med kopi/bilde av köpskontrakt vid köp av ammo?


SWEcerb

Recommended Posts

Hej på er. 

Har inte fått våpenkort och har bara det blå pappret från köps kontraktet. 

Pga av att kvaliteten på det blå pappret och det precis går o tyda vad det står så är jag extremt rätt att den ska bli dålig vid mycket vikning och framvisande. Håller det med en bild på telefonen av arket eller eventuellt en kopi av det vid köp av ammo? Eller måste man ha med originalet? 

 

En följdfråga om svar är positivt på ovanstående fråga. Vid transport och bruk av vapnet måste då original papper medbringes? Eller håller det med foto på telefon / kopi? 

 

Tack på förhand /Johan 

Link to comment
Share on other sites

Når du transporterer våpenet må du ha med blåkopien, på samme måte som du må ha med våpenkortet når du får dette. Det er ikke tilstrekkelig å ha bilde/kopi av blåkopi eller våpenkort. Følger av våpenloven § 20. 

 

Når du kjøper ammo skal du fremvise legitimasjon og dokumentasjon for ervervsløyve, dvs våpenkort/blåkopi. Det er ikke tilstrekkelig med kopi/bilde. Fremkommer av våpenforskriften § 9-5.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok tack för info.

Räknsde nästan att blå kopian måste vara med tillsammans med vapnet. Men om man köper ammo över nätet sänder man inte bild på blåkopian + id? Därför jag tänkte det kanske räckte med en bild vid ammo köp i butik. 

Link to comment
Share on other sites

Dersom man handler ammo eller ladekomponenter fra nettbutikk sender man jo bare et bilde  av våpenkort/blåkopi og legitimasjon til nettbutikken på epost eller hvilke annen løsning nettbutikken måtte ha, så der holder det jo med kopi..Om det er noe solid argument i absolutt alle fysiske butikker vet jeg ikke, men jeg har iallefall ved flere anledninger handlet lisensbelagte ladekomponenter/ammo i fysisk butikk med bilde av våpenkortene som jeg har lagret på mobilen. Om det funker alle steder er jo ikke sikkert

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, SWEcerb said:

Hela processen med söknad och innehav är väldigt gammeldags. I framtiden verifierar man helt säkert med bank id som på altinn osv. 

Jeg mener å huske å ha hørt at prosessen i Sverige er digital og langt smidigere? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk fint kjøpt ammunisjon idag med blålappen som jeg har skannet inn på tlf som pdf. Er ingen grunn for at den ikke skal være gyldig for kjøp i butikk, når den er godkjent på nett. Men har med fysisk våpenkort sammen med våpenet. Selv om jeg håper det kan komme et digitalt alternativ. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt ammo og ladekomponenter som krever våpenkort både i Drammen og i Oslo, og jammen mener jeg at jeg gjorde det på Lillestrøm også, kun med våpenkort som er scannet på telefonen, pluss ID selvfølgelig. Jeg pleier å ha med originaler, men noen ganger blir det impulskjøp når en farer forbi. Forstår ikke at det skal være noe problem da scannede dokumenter er godkjent ved nettkjøp. 
Og min informant i Sverige (kun én, så det kan være veldig subjektivt), mener at vi har en veldig liberal våpenlov i Norge. Der er det mye større krav til dokumentasjon til aktivitet etc. for å erverve håndvåpen i tillegg til at man får godkjenning for kun fem år av gangen for hvert våpen. Og lyddempere kjøper de i Norge, da de skal være "trevallige" å erverve i nabolandet. Behandlingstiden er visst mye korter, men noe smerte må vi tåle ...

Edited by Hombre
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (2 timer siden):

GGG varsel. Men hva er så vanskelig med å ha våpenkort/blådel/digilappen liggende i lommeboka/kortholder/lomma/bilen eller annet? Dette har folk klart i sikkert 70 år. Hvorfor skal det da være så vanskelig å klare i dag? 

Tyckte att blå kopian verkar lätt bli utslitt/ dålig. Nu tar politi öst garanterat mycket längre tid att få ordna våpenkort än tidigare. Vet en klubben som väntat i 11mån. 

Därför jag vill lufta frågan. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (5 timer siden):

Det er mange som har kjørt i 150 km/t med bil uten å bli tatt også. Poenget er vel å diskutere hva som faktisk er regelverket, ikke hva folk har klart å lure en selger til å godta. 

Er vel ingen som har lurt noen selger til noe som helst her. Står ingenting i våpenforskriften § 9-5, som du viste til, at ervervsløyve må fysisk være med. 

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (4 timer siden):

Er vel ingen som har lurt noen selger til noe som helst her. Står ingenting i våpenforskriften § 9-5, som du viste til, at ervervsløyve må fysisk være med. 

Det står at du må fremlegge dokumentasjon. Et bilde på en telefon regnes ikke som dokumentasjon. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (3 timer siden):

Det står at du må fremlegge dokumentasjon. Et bilde på en telefon regnes ikke som dokumentasjon. 

Tullprat. Vi lever i 2024, det aller meste dokumenteres digitalt idag. Hvor er logikken i at jeg må ha fysisk kopi av våpenkortet hvis jeg skal betale i skranken, men jeg kan stå inne i butikken, kjøpe ammunisjon i nettbutikken og trykke på hentes i butikk, og sende bilde av våpenkortet og få ammunisjonen 5min senere?

Link to comment
Share on other sites

SWEcerb skrev (12 timer siden):

Tyckte att blå kopian verkar lätt bli utslitt/ dålig. Nu tar politi öst garanterat mycket längre tid att få ordna våpenkort än tidigare. Vet en klubben som väntat i 11mån. 

Därför jag vill lufta frågan. 

Ser den, derfor kjøper jeg mer enn 20-50 skudd om gangen så lappene ikke må frem hele tiden og slites. Laminere de er også en mulighet, men de blir da verre å brette lett 😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 minutt siden):

@Olsenm se heller på det slik du. Vil du handle så følg butikkens regler eller handle en annen plass ;) Tror XXL og andre som forlanger fysiske våpenkort og annet har kunder nok om du vil være pi** i kassa pga dette :P

Kunne aldri falle meg inn å stå å være pi** i butikken over noe som helst egentlig, det er tross alt et krav om at man må være voksen for å kjøpe ammunisjon. Vil de ikke godta bilde av våpenkortet så sier jeg nå bare ok, og legger inn bestilling på nett og går og kjøper meg en snickers mens jeg venter. 

Link to comment
Share on other sites

@Olsenm godt å høre det da. Selv om holdningen om å da heller levere inn nett ordre enn å vise våpenkortet er mindre voksen. Men folk får gjøre som de vil. Jeg sparer pengene for snickersen, viser kort og betaler. Reiser så hjem mens du da fortsatt  venter i butikken ;) 

Link to comment
Share on other sites

SWEcerb skrev (12 timer siden):

Tyckte att blå kopian verkar lätt bli utslitt/ dålig. Nu tar politi öst garanterat mycket längre tid att få ordna våpenkort än tidigare. Vet en klubben som väntat i 11mån. 

Därför jag vill lufta frågan. 

 

Ta kopi av det blå arket, oppbevar orginal og kopi i en plastlomme.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (19 timer siden):

GGG varsel. Men hva er så vanskelig med å ha våpenkort/blådel/digilappen liggende i lommeboka/kortholder/lomma/bilen eller annet? Dette har folk klart i sikkert 70 år. Hvorfor skal det da være så vanskelig å klare i dag? 

Lommebok er nok noe veldig få folk bruker lenger. Og har du en liten bunke med våpenkort så blir det litt upraktisk også. 

Jeg har ikke noe problemer med å ta med våpenkort når jeg skal ha med meg våpen eller handle ammunisjon. Men om jeg går innom en butikk som selger ammunisjon uten å planlegge det, så har jeg aldri med våpenkort.

I 2024 burde det være et bedre system enn en laminert papirlapp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Daniel. skrev (16 minutter siden):

Lommebok er nok noe veldig få folk bruker lenger. Og har du en liten bunke med våpenkort så blir det litt upraktisk også. 

Jeg har ikke noe problemer med å ta med våpenkort når jeg skal ha med meg våpen eller handle ammunisjon. Men om jeg går innom en butikk som selger ammunisjon uten å planlegge det, så har jeg aldri med våpenkort.

I 2024 burde det være et bedre system enn en laminert papirlapp.

Känns inte som en kriminell hade haft så svårt o förfalska en laminerad lapp. Finns ju en anledning att dom slutade med laminerade körkort för 30år sedan. 

Link to comment
Share on other sites

Daniel. skrev (21 minutter siden):

Lommebok er nok noe veldig få folk bruker lenger.

Derfor skrev jeg bilen/kortholder. Bilen har du vel alltid med deg når du er ute å handler ;) Uansett syns jeg denne diskusjonen er litt storm i vannglass. Blir som når jeg havner bak folk i butikken som må vippse, overføre mellom kontoer osv for å betale for seg. Da er det ekstra gøy å betale med kontanter bare for å vise at det gamle virker like lett eller lettere i mange tilfeller :P 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (1 time siden):

Derfor skrev jeg bilen/kortholder. Bilen har du vel alltid med deg når du er ute å handler ;) Uansett syns jeg denne diskusjonen er litt storm i vannglass. Blir som når jeg havner bak folk i butikken som må vippse, overføre mellom kontoer osv for å betale for seg. Da er det ekstra gøy å betale med kontanter bare for å vise at det gamle virker like lett eller lettere i mange tilfeller :P 

Har som regel med meg en av bilene jeg disponerer. Men ikke nødvendigvis den som våpenkortet eventuelt skulle ligge i. 

Og selv om det ikke er et problem for meg i det daglige, så kunne jeg tenkt meg at det kom en bedre løsning enn en papirlapp.

 

Kontanter fungerer helt suverent til betaling, men det er utrolig kjekt å kunne betale med kort, klokke, telefon, vipps og andre nymotens ting allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Olsenm skrev (På 17.2.2024 den 9.49):

Tullprat. Vi lever i 2024, det aller meste dokumenteres digitalt idag. Hvor er logikken i at jeg må ha fysisk kopi av våpenkortet hvis jeg skal betale i skranken, men jeg kan stå inne i butikken, kjøpe ammunisjon i nettbutikken og trykke på hentes i butikk, og sende bilde av våpenkortet og få ammunisjonen 5min senere?

Hvis du tror at alle regler som gjelder i samfunnet er logiske så lurer jeg på hvor du har oppholdt deg de siste tiårene. Politidirektoratet skrev senest for en drøy måned siden at bilde av våpenkort ikke er tilstrekkelig når du har med deg våpenet og det er derfor heller ikke tilstrekkelig for å kjøpe ammunisjon. Jeg er helt enig i at det burde vært en digital løsning både på våpensøknader og våpenkort, men det er en helt annen diskusjon. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (7 timer siden):

Hvis du tror at alle regler som gjelder i samfunnet er logiske så lurer jeg på hvor du har oppholdt deg de siste tiårene. Politidirektoratet skrev senest for en drøy måned siden at bilde av våpenkort ikke er tilstrekkelig når du har med deg våpenet og det er derfor heller ikke tilstrekkelig for å kjøpe ammunisjon. Jeg er helt enig i at det burde vært en digital løsning både på våpensøknader og våpenkort, men det er en helt annen diskusjon. 

Jeg velger nå å stole på at våpenforhandleren, som lever av å selge våpen og ammunisjon, ikke hadde solgt meg ammunisjon om det var ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...