Jump to content

J.P.Sauer STR-piper = Blaser-piper?


Torf

Recommended Posts

Etter at produksjonen av STR ble avsluttet i Eckernvørde og flyttet til J.P.Sauer;

Er det noen som vet om de nye STR-pipene er identisk med Blaser STR-piper, eller laget på samme maskiner?

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • Torf changed the title to J.P.Sauer STR-piper = Blaser-piper?
Torf skrev (6 timer siden):

Er det noen som vet om de nye STR-pipene er identisk med Blaser STR-piper, eller laget på samme maskiner

De er såvidt jeg kan se ikke identiske, har et knippe av hver her. Blaser er merket "6.5x55SE", J.P. Sauer er merket "Approved for 6.5x55 SKAN", og "Isny"  J.P. Sauer har 6 riflinger med smale bommer, Blaser har 4 riflinger med brede bommer. Begge har QR-kode, og likt format på serienr. 

Finish og "kvalitetsinntrykk" er likt, de ser veldig like ut. (Jeg har en knippe av alle merkene her)

 

Man må vel kunne gjette på hvor mange kaldhamringsmaskiner de har på samme adresse.

 

Våpensmia selger jo "SIG Sauer", men det er vel noe annet igjen?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alle maskiner som kan hamre kammeret.

Kommer an på hvor gamle de er.

De gamle i Eckernförde (  :-) ) kunne ikke det.

Det er også noen kamre som ikke lar seg hamre. I følge Blaser kamrer de 243win på gamlemåten. 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 time siden):

Passer rygterne om, at  -   -

 

Det er vel av de bedre begunnede ryktene:

 

https://dfs.no/skyttertidende/article/stopp-bruk-av-sauer-loep-i-stl-serie

 

"Blaser er merket "6.5x55SE"

 

Det var de første Blaser-pipene som ble solgt (etterhvert rimelig!). Kammeret på min Blaser "SE" er en anelse trangere enn en del andre STR-kammer. Senere skulle de være laget med SKAN-kammer (jeg har ingen nyere Blaser-piper, så jeg videresender påstanden).

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Torf said:

Det er også noen kamre som ikke lar seg hamre. I følge Blaser kamrer de 243win på gamlemåten. 

Jeg hadde ei pipe som havna inn under reklamasjonen , men den var customisert.  Blaser tilbydde seg å lage en ny tilsvarende. Resultatet ble mange telefoner frem og tilbake, og da spurte jeg om grunnen for tilbakekallingen. Det Blaser sa var at de trodde det oppstod for mye varmgang i stålet under hamring av kammer på 6,5x55 som var den minste diameteren løp hvor de laget kammer under smi prosessen. 6mm er for liten diameter til at de vil smi/hamre. Det blir vel antagelig for mye varmeutvikling? Jeg tror de sa at løsningen for 6,5 er å spenningsutgløde en ekstra runde et sted i prosessen på dårlig husk. Men når  jeg så på den nye pipa som jeg fikk som erstatning, så tror jeg kammeret er skjært. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 minutter siden):

6mm er for liten diameter til at de vil smi/hamre.

Jeg tror ikke det er diameteren, men forskjellen mellom diameteren til løpet og største diameteren til kammeret. Som du ser av videoen er hullet i emnet 0,2 mm større enn verktøyet. Jeg tipper at man kan kaldhamre piper til .223.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, amatør said:

Jeg tror ikke det er diameteren, men forskjellen mellom diameteren til løpet og største diameteren til kammeret.

Det var en dårlig beskrivelse fra meg. Det du sier var vel i praksis det jeg ble forklart😏

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 timer siden):

Det Blaser sa var at de trodde det oppstod for mye varmgang i stålet under hamring av kammer på 6,5x55 som var den minste diameteren løp hvor de laget kammer under smi prosessen.

Jeg har to piper fra Blaser som har serienummer fra før tilbakekallingen. Forandret de prosessen mellom serienumrene? 

 

Litt morsomt om de skjærer kammeret, kaldhamret kammer var jo et av argumentene for å Blaserpipa skulle være så mye bedre enn andre piper.

 

 

 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, 1983 said:

Forandret de prosessen mellom serienumrene? 

Vet ikke? Jeg har ikke brydd meg, også har jeg ikke hatt så mange Blaser piper. De kommer med for slak twist til å ha vært interresant for meg. Det som fikk meg til å kjøpe var prisen og at jeg hadde lade komponenter liggende som fungerte i twisten.  De jeg har brukt har verken vært god eller dårlig eller vart lengre enn andre. Same shit, som resten! Reklame er nå reklame.. Men det de skal ha for, er god service. Jeg hadde ikke forventa å få noe annet enn ei ny pipe da jeg byttet inn min.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Vet ikke? Jeg har ikke brydd meg, også har jeg ikke hatt så mange Blaser piper. De kommer med for slak twist til å ha vært interresant for meg. Det som fikk meg til å kjøpe var prisen og at jeg hadde lade komponenter liggende som fungerte i twisten.  De jeg har brukt har verken vært god eller dårlig eller vart lengre enn andre. Same shit, som resten! Reklame er nå reklame.. Men det de skal ha for, er god service. Jeg hadde ikke forventa å få noe annet enn ei ny pipe da jeg byttet inn min.

Jeg synes 200STR-piper har vært og kan være " så mye rart", at de 5 Blaserpipene har vært definitivt over gjennomnsittet. Alle gikk svært bra, og alle har bra finish både utenpå og inn, de er rette, og har jevne dimensjoner - fikk nesten nøyaktig samme hastighet i alle. Det har ikke vært tilfelle med alle andre merker.
Null testing for å finn "godladning" - putt i noe og skyt... Det er heller ikke alltid tilfelle. De J.P. Sauer jeg har sett er tilsvarende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, M67 said:

- fikk nesten nøyaktig samme hastighet i alle. Det har ikke vært tilfelle med alle andre merker.

Har du brukt samme krutt over 5 piper? Jeg har så og si alltid hatt en ny lot med krutt for hver pipe. Da må jeg jo fylle på krutt til jeg oppnår  den farta jeg vil ha uansett. Jeg har vel hatt best erfaring med S&L piper. Kanskje har jeg vært uheldig med Blaser pipen mine. De har ikke likt lette kuler noe godt, som var poenget med å kjøpe de?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

 Dem som har boerscope, kan i se i så mange hamrede piper som muligt, og se om i opdager samme tendens som jeg oplever ved inspektion af piper.

 

Skærte piper har ofte langsgående spor efter skjereverktøj, og polering i samme retning som kuglen beveger sig (m67 kalder det "potetåker" overflate)
Kamringer og friflukt ofte med cirkulære maskineringsmerker
Efter maange skud, tydelig "krokodilleskidsmønster frem for kammeret. Men indtil nu ikke pserveret sprekdannelser


Knapriflede piper, Især billige Amerikanske piper. Ofte er overflaterne både på bom og i rifling, at sammenligne med en fil, med masser af tværgående maskineringsmerker. 
Kamringe og friflukt, ofte med markante cirkulære maskineringsspor
Efter mange skud tydelig mindre fileeffekt på overflaten, men tydelig "krokodilleskindsmønster frem for kammeret. Endnu ikke observeret sprekdannelse

 

Gamle hamrede piper 30+ år ofte svake polerings og maskineringsmerker både cirkulære (lidt dybere) og andre cylinderhoningsspor liknende "fiskenetsmønster" generelt svake 
På ubrukte er overflaterne ofte meget blanke og jevne
Efter brug dukker ofte følgende frem 

Huller som på en vinterskadet vej (små eller større huller som ser ut som materiale som har løsnet
mere eller mindre tydelige sprekdannelser af 2 typer. 1 som synes at følge den fiskenetsspiralmønster. Andre som er langsgående i pipens længderetning, og som ikke følger riffelgangen.
Kamringen og friflukt hr ofte cirkulære maskineringsmerker

Nyere hamrede piper:
På ubrukte piper offte ekstrem flot blank finish. Man aner svagt cvylinderhonemønster (fiskenet) Enkelte slipespor i mønstret, som synes dypere
På piper som har gået mere end 200 skud
ofte finder man "huller i overflaten sompå asfalten efter vinteren
Ofte finder man frakmenter som saknes punktivis på bommene
Man ser ofte begyndende og mere tydelige sprekdannelse som ofte følger enkelt tråd i fiskenetsmønstret, så man kan følge en mere eller mindre overflatisk sprek, som følger en spiral både hen over bom og rigling.
I sjeldne tilfælde synes denne sprektype at være dybere end højden på en bom
jevnligt findes langsgående mere eller mindre dypr sprekdannelser som ikke følger riflingen
Der er tendens til at denne type sprekdannesler bliver meget tydeligt, når der er begyndende dannelse af "Krokodilleskindsmønster" tet på kammeret
Kamring og friflukt er ekstremt jevne og blanke uten cirkulære maskineringsspor

et kapittel helt for sig selv
CZ piper cirkulære bearbejdningsspor, båte på bom og rifling
Fiskenetsmønster fra cylinderhoning
Tydelig ujevne diametermål, hvor man ser at kuglen efterlader markant varierende aflejringer gennem hele lengden og på alle overflater i pipen
Tydeligt varirende bombredde lokalt, Ofte med manglende frakmenter
Ofte mange og spredte "vintervejshuller " i overflaten
Sporatiske sprekdannelser i flere retninger
Kamre og friflukt med voldsomme cirkulære maskineringsspor

1 enkelt sabatti hamret polygonpipe
Superblank overflate, blank og flot kamring
Dimmentionerne varierede tydeligt punktvis, hvor man i område r så tydelig kuglekontakt, for 10 mme lengere fremme ikke så kontakt overhovedet. Der var partielle overflateområder som lignede åretegni ger fra et furuplanke. Pipen var nesten ny.
Så fandt ingen tendens til sprekdannelse


Dette er mine personlige observationer efter at have kikket med borescope i over 100 piper de sidste par måneder
Desverre lærte jeg først nyligen at lagre billeder fra inspektionerne af de forskellige fremstillingsmåder. 
Men jeg har dog lidt fra de seneste inspektioner, som jeg kan forsøge at legge op, om det er interessant.
Kanske man burde lave en tråd, specielt med billeder fra borescope af forskellige detaljer. Så andre også kan supplere med deres optagelser
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har mye sluttet å se på løpene med borescope, det er alltid noen feil å finne. Resultatet er at jeg mister tilliten til at denne pipen presterer godt og da blir det ofte en usikkerhet. Dersom pipen presterer på skiven er jeg fornøyd og får tillit til den og bruker den til den ikke lengre presterer godt.

Det handler om psykologi, det man tror på gir gode resultater. Hva betydningen av småfeil innvendig i løpet er for presisjonen er usikkert.

Rent vitenskapelig er borescope et fantastisk verktøy for å forstå de mekanismene som ødelegger et løp ved bruk som slitasje og erosjon. Det gir kunnskap om hvordan produksjonsprosessene for en pipe påvirker brukbarheten og levetiden. De fleste løp får redusert hastighet og presisjon når krokodilleskinnmønster opptrer. Mye av årsaken til krokodilleskinn er volumforandringene i metallet når det varmes opp og når det endrer krystallstruktur. Det er fysiske effekter som skyldes egenskaper ved metallet og den legering som brukes. Et ideelt materiale for geværløp burde ha minimale endringer i krystallstruktur under bruk. Men så kommer krav til maskinerbarhet slik at vi ender opp med det gamle ordtaket at "uansett hvordan du snur deg så har du ræven bak".

Mer kunnskap vil kunne føre til bedre løsninger og piper som presterer bedre.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

De har ikke likt lette kuler noe godt, som var poenget med å kjøpe de

Jeg har vel knapt prøvd annet enn 130gr DL i de fleste av dem. 43gr N19 om sommeren, og 47 om vinteren. De er brukt i parallell, en langholdsrifle og 1-2DFS-rifler samtidig, så ammo er brukt helt om hverandre i opptil 3 om gangen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...