Jump to content

35 Whelen i Mauser M98?


balderman

Recommended Posts

Det første jeg umiddelbart vil be deg vurdere er om du vil ha en Mauser i dette kaliberet. Er det fordi du Vil Ha denne patronen i en Mauser, går det forholdsvis greit - selv om kassa egentlig er litt i korteste laget. Er det fordi du vil spare penger og allerede har en Mauser, skal du tenke deg litt om. Matingen må sannsynligvis justeres, og det kan fort bli en del merarbeid. Er ikke hevarmen smidd om (og eventuelt forlenget) kommer også dette i tillegg om du ikke skal ha Scout-montert kikkert. Tar du utgangspunkt i en annen låskasse, eksempelvis en lang remington 700, tror jeg du slipper enklere og muligens billigere unna.

Link to comment
Share on other sites

35 whelen er jo en utblåst 30-06 hylse. Derfor trodde jeg det bare var å bytte løp.

M98-kassa er laget for kortere patroner enn 30-06, og er følgelig litt snau. Skal den kamres i 35Whelen synes jeg den blir enda litt snauere og trang, og enkelte kuler må settes langt ned i hylsa for at patronen skal få plass i magasinet. Det blir litt for mye kompromisser - for meg, i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

35 whelen er jo en utblåst 30-06 hylse. Derfor trodde jeg det bare var å bytte løp.

M98-kassa er laget for kortere patroner enn 30-06, og er følgelig litt snau. Skal den kamres i 35Whelen synes jeg den blir enda litt snauere og trang, og enkelte kuler må settes langt ned i hylsa for at patronen skal få plass i magasinet. Det blir litt for mye kompromisser - for meg, i hvert fall.

 

Dette skjønner jeg ikke, jeg har 2 mausere, den ene i 30-06 og den andre i .270.

I begge disse kan jeg lade med patronlengder på 85 mm.

Såvidt jeg vet ble vel alle magasinene forlenget når disse Mauserene ble ombygget til 30-06.

Har du en i 8x57 stiller det seg vel litt annerledes.

 

85mm. må da være mere enn langt nok for 35 Whelen også vel??

 

Ps: Sjekket i endel ladebøker og der er patronlengdene kortere enn 85mm for 35 whelen.

 

Skjønner heller ikke at det skal være nødvendig å justere matingen?

Mulig å få en nærmere forklaring på det?

Link to comment
Share on other sites

De M98 kassene, og underbeslag som er militærmodifisert er som oftest enklere å bygge om til forskjellig rart en originale umodifiserte i 8x57. Som oftest går de nye patronene rett i uten videre modifikasjoner, iallfall om de er større en 308 Win-klassen. Har en flaks fungerer 300 Win mag, og 308 Norma Mag uten at en trenger å justere også, men det må en ikke ta for gitt!

Link to comment
Share on other sites

Har kontaktet lokal ekspertise her i Trondheim (Munkvoll Mekaniske).

Vangene ble ikke rørt ved ombyggingen ifra 8x57 til 30-06, men som sagt tidligere;

Magasinet ble forlenget, og materampen justert til den nye magasinlengden.

 

Ellers så sier Kjell av erfaring at han har hatt kasser som har blitt bygget om til 35 whelen uten problemer.

Ved ombygging til 300 winM har han hatt kasser som ikke trengte justering, samtidig som han har hatt kasser som trengte justering.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du får 35 Whelen til å passe i våpenet ditt - andre også. Det jeg synes er litt interessant og som jeg gjerne vil få belyst i denne tråden, er at jeg aldri har sett noen årsak til at enkelte mausere må ha justert matingen og andre ikke - til tross for at de i utgangspunktet har vært "like". (HV-mausere i 30-06)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er litt interessant og som jeg gjerne vil få belyst i denne tråden, er at jeg aldri har sett noen årsak til at enkelte mausere må ha justert matingen og andre ikke - til tross for at de i utgangspunktet har vært "like". (HV-mausere i 30-06)

Jeg fikk bygget om 30.06-mauseren til 9,3x62. Jeg får ikke 5 patroner i magasinet (+ 1 i løpet) uten "tvang og trusler", og sjøl med 4 patroner i magasinet er de to første litt trege å mate, så jeg burde kanskje vært bortpå vangene med fila.

 

Ellers er 35 Whelen og 9,3x62 omtrent like patroner i alle praktiske henseender, men det er nok et bedre utvalg fabrikkammo i 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg synes er litt interessant og som jeg gjerne vil få belyst i denne tråden, er at jeg aldri har sett noen årsak til at enkelte mausere må ha justert matingen og andre ikke - til tross for at de i utgangspunktet har vært "like". (HV-mausere i 30-06)

 

Det spørs hvor like de ble alle sammen, ombyggingen ble gjort før CNC-maskinen sin tid, og det var nok ikke helt lett å målsette alle endringene heller. Øyemål ble nok i stor utsterkning brukt. Synes godt spesielt på magasinboksen om en sammenligner flere modifiserte. Toleransene var nok romslige på kassene også, men der har jeg ikke sammenlignet. Dette tror jeg er den største årsaken til overraskelser når det bygges om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en eks.banemauser i 35 Whelen og fem i magasinet går, fire går bedre og tre fungerer perfekt.

 

Jeg bestemmer patronlengden uavhengig av magasinet. Jeg ser ingen problemer med ombyggingen, jeg regner med at det er ei bruksbørse du skal ha og lader du selv er 35 Whelen et svært allsidig kaliber. Mi går som en drøm med det meste, men på grunn av slett børsemakerarbeid må jeg bruke ompressede 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk bygget om 30.06-mauseren til 9,3x62. Jeg får ikke 5 patroner i magasinet (+ 1 i løpet) uten "tvang og trusler", og sjøl med 4 patroner i magasinet er de to første litt trege å mate, så jeg burde kanskje vært bortpå vangene med fila.

 

Enkleste løsning vil være å bedde ned underbeslaget litt, og særlig i bakkant. (Bedder du ned for mye i forkant kan du risikere at kulespissen kiler seg inn mellom kassen og overkanten av magasinboksen, pga rekylen) Da blir det bedre plass i magasinet, og du slipper tvang og trusler! Et velkjent knep fra den tiden mausern ble brukt til feltskyting med 5 skudd i magasinet pluss et i kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke variasjonene var så store etter ombygningen som enkelte hevder.

Den gangen var det et oppspenningsverktøy og et kontrollverktøy for hver operasjon.

Med den kontrollen som ble utført ved all produksjon på fabrikken ver det nok veldig små variasjoner.

Når vi ser på Kragkassene som ble produsert på samme måten ser en jo at det ikke er store avvik mellom våpnene.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern

"Jeg fikk bygget om 30.06-mauseren til 9,3x62. Jeg får ikke 5 patroner i magasinet (+ 1 i løpet) uten "tvang og trusler", og sjøl med 4 patroner i magasinet er de to første litt trege å mate, så jeg burde kanskje vært bortpå vangene med fila."

 

Dette var et vanlig problem med M67 i kaliber 6,5x55. Vi presset en brotch med fasong som magasinbrønnen i M98 underbeslaget.

Denne freset av sidene i magasinbrønnen + at vi hadde et verktøy til å slå en bulk i bunnlokket for sløyfa på magasinfjæra.

Dette for at 6.5x55 hadde en diameter på 12,2 mm bak på hylse mot 11,95 på 7,92x57.

Link to comment
Share on other sites

Du får 35 Whelen til å passe i våpenet ditt - andre også. Det jeg synes er litt interessant og som jeg gjerne vil få belyst i denne tråden, er at jeg aldri har sett noen årsak til at enkelte mausere må ha justert matingen og andre ikke - til tross for at de i utgangspunktet har vært "like". (HV-mausere i 30-06)

 

Hør nu, min gode mann, det finnes knapt to HV-mausere som er like. De var alle like da de startet sitt liv i Tyskland eller Tsjekoslovakia en gang på 30- eller 40-tallet, men ikke etter at KV fikk kloa i dem og konverterte dem til F1 standard. Ved ompiping til .30-06 ble både materampa og vangene modifisert ganske betraktelig. Jeg går ut i fra at de brukte noen form for jig ved denne konverteringen, men det må ha vært flere ulike jigger i omløp, for det er ganske store forskjeller ute og går. Du skjønner straks hva jeg mener hvis du setter deg ned med skyvelære og et knippe HV-mauserkasser (altså M98k-F1).

 

Derfor krever bare noen av disse kassene justering av mating ved skifte til tykkere patroner. Et annet artig fenomen er at noen HV-mausere greit lar seg konvertere tilbake til 8x57 IS, mens enkelte nekter å mate den litt kortere og slankere patronen.

 

Mentor har kanskje noen interessante opplysninger angående dette?

Link to comment
Share on other sites

Æ har ein modifisert mauser i .338 WM, riktig nok ei M1908. Har hatt ho i 5år, men er nok 20-25 år siden denne blei bygd om..

Det ei 3+1 børse, det i løpet må presses ned under lading...

Så det burde gå ann å få 98en til å fungere med 35Whelen..

Ein kompis har ei m98 i 9,3 han får 5+1. denne var tidligere i .308.

Link to comment
Share on other sites

358Win er jo et alternativ - da kan du sette kula langt ut og utnytte hylsevolumet maksimalt. Kan tilogmed hende du slipper justere matingen - men ikke regn med det.

 

Jeg er ikke overbevist over korte patroners fortreffelighet i mauser-kasser. Av riflene mine er det jukse-M59'n (M98F1 ombygget til M59 på IR4s våpenverksted) i 7,62x51 som mater desidert styggest. Å ta forsiktige ladegrep er bare å glemme, full infanterifart er det som gjelder, men fortsatt blir det sporadiske forkilinger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...