Jump to content

Letteste boltrifle med oppspenner under 40k ?


BigBore

Recommended Posts

Tror du må på 404-modellen til Sauer for å få manuell oppspenner, men her er jo et "røverkjøp" som smyger godt under 40 laken😊. Og som @BigBore sier, den veier 3,26 kg (med 56 cm pipe). Landrø lokker med 51 cm pipe i .308Win så da faller det vel noen gram? Men skal du virkelig slanke denne rifla blir det med karbonstokk, og da ryker budsjettet.

(Jeg valgte 404 XTC i .30-06 og beholdt pipelengden på 56 cm. Selv med en påmontert Swarovski z4i 3-12x50 og A-tec Optima 45 blir ikke vekta høyere en 3,79 kg!)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (10 timer siden):

Bråker, hvordan? 

Stokken bråker ved å lage en slags hul lyd når noe dunker mot den. Kanskje ikke idéelt på ei typisk skogsrifle? Dessuten er den litt glatt og kald å ta i, spesielt i regnvær. Men likevel er jeg glad i Saueren min😊.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (4 timer siden):

Stokken bråker ved å lage en slags hul lyd når noe dunker mot den. Kanskje ikke idéelt på ei typisk skogsrifle? Dessuten er den litt glatt og kald å ta i,

Sikaflex😉 Eller kanskje rett og slett gummimaling, men jeg tror, kanskje, et tynt lag sikaflex demper mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeffery skrev (4 timer siden):

Sikaflex😉 Eller kanskje rett og slett gummimaling, men jeg tror, kanskje, et tynt lag sikaflex demper mer.

Kan nok dempe noe, men vil først og fremst gjøre stokken mer behagelig å ta i. Jeg tror lyden forårsakes av at stokken er hul (og relativt tynnvegget).

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Kan nok dempe noe, men vil først og fremst gjøre stokken mer behagelig å ta i. Jeg tror lyden forårsakes av at stokken er hul (og relativt tynnvegget).

Ei mjukere overflate vil nok dempe litt av den hule lyden, og, men først og fremst vil det gjøre den behageligere å håndtere, ja. 

Jeg kom akkurat på, et jeg i tillegg til et sikaflexbelegg utapå, har en bit med noe slags isoporvariant inni kolba. Nå har jeg heller ikke ei karbonkolbe, men en billig bøtteplaststokk. Jeg er likevel overbevist om at det vil virke, i noe grad, på en dyr stokk og:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...