Jump to content

SI-enheten "klistrelapp"


B.Hansen

Recommended Posts

B.Hansen skrev (4 minutter siden):

Får man brukt middelradius til noen direkte sammenligninger her?

Ikke direkte. Det vil alltid være en korrelasjon mellom gruppestørrelse og middelradius, men det vil selvsagt variere litt fra serie til serie.

 

Skal du regne på middelradius så trenger du x og y koordinatene til til hvert enkelt skudd. Disse må justeres for middeltreffpunkt. Radiusen finner du så ved enkel pytagoras r=√(x^2+y^2)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tidligere ble det brukt et mål som het "string", i engelsk terminologi brukes ofte begrepet "string" for en serie skudd. 

Opphavet er litt ulikt beskrevet, men man skjøt på treskiver og satte en plugg i hvert av kulehullene og en plugg i senter av blinken. Så la en et tau fra senterpluggen og rundt hvert enkelt av treffene og tilbake til senter. Den som hadde korteste tauet vant.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (10 minutter siden):

Tidligere ble det brukt et mål som het "string", i engelsk terminologi brukes ofte begrepet "string" for en serie skudd. 

Opphavet er litt ulikt beskrevet, men man skjøt på treskiver og satte en plugg i hvert av kulehullene og en plugg i senter av blinken. Så la en et tau fra senterpluggen og rundt hvert enkelt av treffene og tilbake til senter. Den som hadde korteste tauet vant.

Ble det tatt hensyn til forskjellige kaliber, eller hadde mindre kaliber en fordel?

Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (4 minutter siden):

Ble det tatt hensyn til forskjellige kaliber, eller hadde mindre kaliber en fordel?

Man skjøt på 300-1000 yards med svartkruttpatroner, blykuler og åpne sikter, så jeg tviler litt på om det hadde noen relevant betydning.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I mitt hode må du kunne dekke alle kulehulla med klisterlappen om du påstår børsa samler på en klisterlapp. Men jeg vet andre som mener alle skudda bare må være borti klisterlappen for at man skal si det samme. Den siste er vel sånn ca 30mm samling med vanlige kaliber mens den første er sånn ca halvparten eller litt mindre.

Sånn basert på de vanlige kvadratiske 17x17mm klistrelappene man ofte bruker for tida (det fins flere typer klisterlapper, feks runde, små, og sikkert flere)

Edited by høggern
skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (På 27.10.2023 den 23.50):

på tynt statistisk grunnlag.

Hadde en liten "statistisk runde" nå i helga. 

 

Jeg skyter gjerne ei treskuddsgruppe så godt jeg kan hver gang jeg er på 100m-banen. Oftest på det samme arket som jeg bare setter en ny klistrelapp på.

Den aktuelle rifla, og ammunisjonen har jeg i høst skutt 7 3-skuddsgrupper på 100m med. Gjennomsnittsstørelsen på disse er 13mm. Den minste er 7mm, og den største er 23 (7, 21, 11, 11, 12, 9). 

Det er tre tester på 300m, 28, 38 og 42mm (3 -skudds)

 

I helga hadde vi rolig vær og elektronikk oppe på 500m, så jeg skjøt 4 5-skuddsgrupper innimellom. De målte 50, 64, 100, og 119mm

 

Det som var mest interessant, og litt artig i forhold til hvor sporten var før, og er nå, er at flere var litt sånn "klarer du ikke bedre enn det der". Jeg også. En annen ting var at det skilte to klikk i høyde mellom morgen og ettermiddag. Jeg traff høyere om ettermiddagen. Men alle skuddene ville truffet ei 20x20cm plate.

 

Men hva sier statistikken her? Med synsing får jeg ut at det er "presist nok", De fleste gruppene vil være under 12-15cm på 500m, og under 2cm på 100m. Begrensningen er igrunnen hva jeg tror om vinden. 

 

IMG_4036.PNG.b0d24ee229b873f03876de0a6c1ce364.PNG

 

K

Link to comment
Share on other sites

Satt og funderte over optimalisering og lading etter å ha lest en annen tråd, og prøvde å summere opp for meg selv hva som er "mest presisjon for minst mulig arbeid". Det korte svaret er utvilsomt (forutsatt at en kan skyte) en god børsemaker, gode piper, og gode kuler. Da er en svært langt.

- frese hettelommer og tennkanaler, gir en svak, usikker effekt på hastighetsvariasjon (større effekt på Winchester enn Lapua hylser)

- sortere hylser på vekt, gir en svak effekt på hastighetsvariasjon

- dreie hylsehalser, gir helt klart en efffekt på hastighetsvariasjon.  Gir en efffekt på presisjon

- gløde hylser, kan gi en effekt på hastighetsvariasjon - kan øke levetiden på hylsene

- trimme og pointe kuler, gir en klar og tydelig effekt på høydespredning på langt hold (>800m), mulig/ synlig effekt på 500m, ingen effekt på 100-300m

- sortere kuler på vekt, ingen tydelig effekt.

- sortere kuler på lengde, gir en mulig/synlig effekt på høydespredning på langt hold, på noen kuler...

- trimme hylser, gir en klar og tydelig effekt på hastighetsvariasjon (men bare om de hadde ulik lengde fra før..)

- sortere ut patroner som "føles forskjellig" når en setter i kuler, gir tydelig lavere ES i hastighet, liten effekt på SD

- sortere patroner på retthet, gir en tydelig effekt på presisjon i enkelte piper, og med enkelte kuler, i andre piper, med andre kuler, ingen tydelig effekt

- veie kruttet ekstra nøye (jeg har tre nivåer SD 0.03gr, SD 0.1gr, og SD 0.3gr) gir en klar og tydelig effekt på hastighetsvariasjon, disse er direkte proporsjonale

- bruke kvalitets kuler, kontra billigere, klar og tydelig effekt på både presisjon og hastighetsvariasjon

- vaske hylsene slik at de blir rengjort innvendig, kan redusere hastighetsvariasjonen

- smøre hylsehalsene innvendig, kan redusere hastighetsvariasjonen forbausende mye, kan..

- ulik riflestigning. rask nok riflestigning reduserer høydespredning på langt hold

 

Den totale effekten av alt dette på presisjon er likevel utrolig liten. Men den kan være med å luke ut det skuddet som åpner ei gruppe på 500m fra 49 til 79mm. På 1000m kan det til sammen få ned høydespredningen fra typisk 30-40cm, til 10-15. Men det er ikke noe jeg har bruk for. Skal en treffe på disse holdene, så er det viktige å vite hvor middeltreffpunktet er i ulike forhold. Altså skyte mye, ikke sitte mye på laderommet.
De understrekede punktene er de som har den største effekten, den er mange ganger større enn de andre punktene

Til DFS-skyting, evt. jaktfelt, Feltskyting, og PRS på hold under 4-500m betyr dette likevel lite eller ingenting - fantastisk presisjon kan berge det ene poenget på 5cm-gongen på 400m, men du kan også bomme på vinden og ikke ta det likevel. Til jakt? Jeg har normalt ei rifle som er definer "jaktrifle om det trengs et langt skudd" - den brukes ved noe postering og ligger i bilen ofte, "i tilfelle". Her er hylsene dreiet, ikke noen andre "triks", og kanskje en gang i måneden kontrolleres treffpunkt på 300 og 500m. I høst har ingen skudd truffet utenfor en lerdue. Dette er forresten ei fabrikkpipe. Men det er ikke ei billig rifle.

Normalt skyter jeg PRS også uten å gjøre noe av det på lista over. Men er det stevner der det er ekstra lange hold, eller jeg har ei pipe som går ekstra godt, så kanskje jeg dreier halsene, siden det er raskt, og varer hele hylselivet. Trimme gjør jeg alltid etter 1. gangs avfyring, sjelden senere.
Vaske ylser må en uansett gjøre for å få av fettet, om en helpresser. Om en gjør det er en vurdering man gjør. Har en ei rifle i hvert kaliber kan en halspresse
, eller har en to kan en holde hylsene fra hverandre - man må vurdere ulemper og arbeidsmengde mot hverandre.

 

Enkelte ting jeg ser folk gjør som jeg er 100% sikker på er basert på for lite statistikk, overtro og ønsketenking er f.eks. fresing av hylsehalser og dreiing i "non-match" rifler, altså std. jaktrifler. Sortering av kuler og hylser, supernøye veiing osv.

I mange rimelige rifler derimot kan gløding ha mye for seg, siden kammerhalsene kan være så romme at hylsene sprekker unødvendig fort. Her kan gløding hjelpe. 

 

Er rifla 100% så kan en forvente å skyte <20mm på 100m, og <100mm på 500m med et eneste av punktene over. Gode kuler. Eller kanskje riktigere, ikke dårlige kuler.

 

Her er en liten "case". Dessverre ikke grafikk, bare tabellen fra skiva.  Se på hastighet og gruppestørrelse først og fremst. Først ei rifle bygd av en topp smed, med topp komponenter. Defiance kasse, Krieger pipe, etc. Sierra 107gr SMK er anerkjent som ei "god" kule, ikke bare holder den høy kvalitet, men den er et godt design, som svært ofte går veldig godt. Men ingen "OCD-metoder", hylsene er sizet, vasket, og ladet. Kruttet er målt ut på en RCBS Uniflow. Det skal sies at SD hastighet normalt er litt høyere når kruttet ikke er veid, enn i akkurat dette tilfellet. 6BR.

image.png.0b5313a718bd0d9c3c71061a81f8f1c3.png

Jeg vil anta at med "rett" OCD (eller "anal-lading" siden det er like moro som en pinne opp i ræva) dreide hylser, nøye veid krutt, og kanskje en fintunig av ladningen, 0.3gr opp eller ned f.eks. så er 50mm innen rekkevidde her. Kanskje, hvis 500m UNL står på programmet. 

 

Så ei "vanlig jaktrifle" i 30-06, en Rem700 rett ut av hylla på J&F, med Norma jaktmatch - med den beryktede 150gr helmantelkula

image.png.59929fb3ff67ad2447bba72efff9ed7e.png

 

Så spørsmålet, hvor viktig er lav variasjon i hastighet?

Legg merke til den uryddige sammenhengen mellom hastighet og treffpunkt, selv på så langt hold som 500m. Nesten 80mm høydespredning på samme hastighet tilsier som sagt over, at dette ikke er på en "node" - men så er det statistikk og skytter, det er dagens første 6 skudd, skutt i en fei av en uinspirert 16-åring

- 5 skudd på 1000m rett etterpå satt innafor 20x20cm, så noe mer fintuning her anser jeg som tøv, det er trening, og å spare denne pipa til når det teller som er det viktige.

 

6mmBR, 107gr

image.png.a4f9ce13d015205e168af53c56d0078b.png

 

30-06, 150gr JM

image.png.bbe41dbdf2ce731824a30e65603ee972.png

 

K

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 timer siden):

Men hva sier statistikken her? Med synsing får jeg ut at det er "presist nok", De fleste gruppene vil være under 12-15cm på 500m, og under 2cm på 100m.

Enig. I hvert fall til mitt bruk, og sikkert til ditt også.

 

Utfordringen oppstår imidlertid hvis du bestemmer deg for å finjustere litt på ladningen, for å se om den kan bli enda bedre. Skal du måle om ny ladning går bedre, dårligere eller like bra som gammel ladning så må du sannsynligvis gjøre det på en måte som er mer statistisk robust enn sju treskuddserier på 100m og fire femskuddserier på 500m for å kunne trekke en god konklusjon. I hvert fall hvis endringen du forsøker å måle er svært liten.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 timer siden):

trimme hylser, gir en klar og tydelig effekt på hastighetsvariasjon (men bare om de hadde ulik lengde fra før..)

Hvor like, eller hvor ulike opplever du at de kan være før det merkes?

M67 skrev (12 timer siden):

bruke kvalitets kuler, kontra billigere, klar og tydelig effekt på både presisjon og hastighetsvariasjon

Billige/dårlige kuler er vel det eneste som kan få en pipe av kvalitet til å levere dårlig?

M67 skrev (12 timer siden):

smøre hylsehalsene innvendig, kan redusere hastighetsvariasjonen forbausende mye, kan

Hva smører du med?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jeg har pleid å smøre litt inni hylseåpning før den settes til korrekt diameter, men har alltid fjernet med Q-tips med litt rødsprit etterpå. Og: mine NCC 155gr har et klebrig belegg fra fabrikk. Skal dette fjernes før bruk? Jeg har gjort det, men nå begynte jeg å lure litt. Tidligere når jeg har fått tak i Scenar har ikke disse belegg, i hvert fall ikke noe jeg har bitt meg merke i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...