Jump to content

Bruke termisk og håndkikkert samtidig?


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en fantastisk termisk spotter: Hikmikro Falcon FQ50. Det gir smygjakt en helt annen dimensjon. Jeg ser nå hvor mye dyr jeg har gått forbi, eller støkket uten at jeg har visst det, i alle de årene jeg har smygjaktet. Men jeg ser også at jeg ofte finner dyr i den termiske spotteren, uten at jeg har sjanse til å finne de i kikkertsiktet. I går for eksempel, da jeg var en kveldstur med Kip. Jeg så noe som lyste (altså varmt)i et bringebærkratt. Trodde det var  småfugl, inntil rådyrgeita sprang opp og stakk avgårde. Så fant jeg jeg ørene til to killinger hun hadde lagt igjen. De lå nede og trykket. Gikk innpå til jeg var 10 meter fra dem før de stakk avgårde. Jeg hadde ikke sjanse til å finne dem i kikkertsiktet, selv på 15 meters hold. Nå vil jeg ikke skyte kje på denne tiden av året, er jo store dyret, men det er en illustrasjon av problemet. Jeg har ikke lyst til å smygjakte med termisk sikte, rett og slett. Så jeg ser behovet for en god håndkikkert. 

Jeg jakter mest med drilling, og må ha mulighet til å slippe spotteren dersom det flyr opp en tiur, for eksempel. Altså må jeg ha den i rem rundt halsen. Dersom jeg også har håndkikkert rundt halsen blir det både dunkelyder som skremmer dyrene, og dårlig behandling av dyrt utstyr. Jeg har en veldig god håndkikkert: Leica 8x42 med avstandsmåler. Den er fantastisk, men tung. Jeg har lurt på å selge denne, og kjøpe en 8x25 å ha i lomma, men det blir kanskje vinglete med så liten håndkikkert? Hvordan gjør dere dette? Håndkikkert i futteral på magen? (Bino Harness på nynorsk). Liten håndkikkert? Uten håndkikkert og bruker riflesiktet der det går an? 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan lett bli mye dingel-dangel når alt utstyret skal med😉. Men jeg ville aldri solgt Leicaen (har selv en Geovid 10x42 som alltid er med på tur). Ja, den er stor og tung, men til gjengjeld svært stødig. Min løsning (jeg har ikke termisk ennå...) er å ha kikkertremma over høyre skulder og lirke kikkerten litt bakover under venstre arm. Da er den stort sett ikke i veien for verken jaktradio og mikrofonledning, lokkepiper/fløyter, eller andre ting som bæres rundt halsen. Samtidig er den relativt lett tilgjengelig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (1 time siden):

Håndkikkert i futteral på magen?


Jeg bruker denne løsninga konsekvent. I tillegg har jeg ei Vorn-lomme festet på hoftebeltet til å putte spotteren i.
Bruker ett kikkertfutteral fra Vortex. Går fint å hive opp hagla. I tillegg er det den mest behagelige løsninga for å bære kikkert syntes jeg. Kikkerten min er 10x42 og veier vel sånn rundt 700g. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (57 minutter siden):

Noen som har tips til hva som er den beste bærevesken for kikkert? Vil ikke ha en oransje, slik Vortex sin er (om ikke d har flere typer). Ser at Blaser har en lydløs en, kanskje det kan være noe? 

Synes det blir litt tungvint med bæreveske, bruker derfor bæresele fra Leupold som klikkes på festene til kikkertreima.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Kuiu sin PRO Bino Harness og er ganske fornøyd med den. Den gjør det lett å hente frem kikkerten når du trenger den uten at det lager noe støy eller store bevegelser. Det er ingen borrelås eller låsemekanismer som må løsnes, jeg drar bare lokket opp og frem. I strikklommene på siden får jeg fint plass til vindindikator (pulver) og kompass eller radio (festet med belteklips) slik at jeg har det lett tilgjengelig. Jeg har også avstandsmåleren min i separat lomme festet til sidestroppen. Både kikkert og avstandsmåler er festet til sela så man kan i verste fall bare slippe de uten at de tar skade eller blir borte i lyngen.

 

Jeg synes den største ulempen med en sånn type kikkertsele er at den gjør det vanskeligere å regulere temperatur ved å åpne/lukke jakka. En enklere bæresele som du får kjøpt fra diverse produsenter, kombinert med en jakke med gode lommer, gjør nok mye av den samme nytten, selv om det kanskje blir litt mer "slengete".

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen.

Som Sølvrev skriver over kan det fort bli med mye dingser på jakt i tillegg til termisk spotter. Når jeg smygjakter med en av drilling har jeg kikkertsiktet på siden i et skinnfutteral, i tillegg er det jaktradio, gps og håndkikkert. Poenget til @På bærturer viktig. Jeg er en varm person, og når jeg går i motbakke så går jakka av. Jakter ofte bare i ulltrøye selv på vinteren. Da er det begrenset med lommer tilgjengelig. I tillegg har jeg funnet ut at skytestøtte for stående skyting er genialt når jeg jakter med termisk spotter... Stygt redd for at det blir vanskelig å ha kikkerten hengene under en arm, og varmt å ha den i kikkertsele. Hmmmm...

Link to comment
Share on other sites

Ja, jegerlivet byr sannelig på mange utfordringer😄. Men som jeg nettopp skrev i en annen trådet, her som ellers i livet handler det mye om å inngå kompromisser.... GPS-en går glatt ned i en lårlomme, har du en på hver side går kikkertsiktet i den andre. For å unngå for mye jakke av og på, må du kanskje finne deg i å fryse litt i starten? Eller gå litt seinere gjennom terrenget, særlig i motbakkene😉? Mine jaktdippedutter plager meg generelt lite. Ved framrykking i smygmodus har jeg skytestokken (en stødig bi-pod, fungerer også som stav) i venstre hånd og våpenet i den andre, trenger jeg en ledig hånd henges våpenet i rem over høyre skulder. Og nei, alt blir ikke perfekt. Ting kan dunke/skrangle/lage lyder ved kontakt mot vegetasjonen, være i veien ved enkelte bevegelser, etc. Men noe får man tåle!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte termisk i kombinasjon med 8x25 i fjor. Hver kikkert med egen lomme på hoftebeltet. Synes ofte at x25 kommer til kort når det kommer bittelitt skumring, så tenkte å vurdere denne sesongen om jeg skal gå opp en størrelse. Spør igjen i desember, så satser jeg på å ha kommet til en konklusjon. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (3 timer siden):

Noen som har tips til hva som er den beste bærevesken for kikkert? Vil ikke ha en oransje, slik Vortex sin er (om ikke d har flere typer). Ser at Blaser har en lydløs en, kanskje det kan være noe? 

IMG_4576.jpeg.6ffce124e05c0ece4c8efb7fa3a01e18.jpeg

 

 

Live bilde faktisk😂.. måtte ha en pustepause 

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bæresele eller veske rundt brystet blir for mye styr.  Har prøvd Kuiu PRO Bino Harness men den blir liggende hjemme når det er hjort jeg er etter. Jeg henger kikkerten under ene armen. Har en liten termisk håndholdt som er i hånda eller i brystlommen på jakka. Har ikke snøre mellom termisk og brystlomme, men det er jo mulig om du er avhengig av å slippe den.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...