Jump to content

Nybegynner -38sp og kulevekt


frankhovin

Recommended Posts

Jeg kjøpte en 38/357 revolver og en Dillon Square Deal B brukt. Med dette fikk jeg haugevis av hylser og kuler.

 

Men: Kulene er 105gr. Disse finner jeg ikke i ladeboken? Det er kun 125 og oppover.

 

Er dette feil kuler? Eller er de så uvanlige å bruke til dette kaliberet at de derfor ikke nevnes i boken jeg trodde var bibelen?

Link to comment
Share on other sites

ladeboken er ok på rifle, og generelle tips, men veldig dårlig på det som skytes av håndvåpen i norge, og hva som faktisk lades, og veldig dårlig på progressive presser. Mildt sagt moden for en modernisering. 

 

105gr er nok vanligste revolverfelt kula du får

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fordi det er for lite? Jeg testet litt med 3,4gr, og det er jaggu ikke mye krutt i hylsa.

 

Bruker N310 eller N320.

 

Jeg bruker forøvrig en Dillon Square Deal B, som er ferdig oppsatt og har blitt brukt til å lade kun 38sp.

 

Men i min nybegynnermentalitet lurer jeg på: Delen på stasjonen som presser kula på plass - justeres den ut fra kruttmengde, eller er den fast? Jeg tenker på hvorvidt kruttet blir pakket sammen eller ei. Etter kruttfyllingen settes jo kula i på toppen av hylsa, og presses opp til det stopper.

 

Sorry teite spørsmål, men jeg spør dumt og tar ting i små steg før jeg kommer dithen at jeg faktisk har noe jeg tør å prøve.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

frankhovin skrev (På 16.9.2023 den 20.14):

Kan se ut til at jeg kan begynne på 3+gr og forske meg frem, da. Takker

Hvis du er ny på lading - lader 38spl og med de kruttene som er nevnt til nå - IKKE "forsk". Gjør det som står! Med de raske kruttene som brukes i 38spl, så er det oftest veldig kort vei mellom minimum og maksimum

Ladedata finnes mange steder, blant annet hos Vihtavuori.

Handgun reloading data | Loads for pistol calibers | Handloads | Pistol powders | Reload your own ammo - Vihtavuori

 

Hodgdon

Reloading Data Center | Hodgdon (hodgdonreloading.com)

 

frankhovin skrev (34 minutter siden):

Bruker N310 eller N320.

310 kan være kilent i 38. Om revolveren din er en 357 - så ta en titt på 357-ladninger

 

frankhovin skrev (36 minutter siden):

Men i min nybegynnermentalitet lurer jeg på: Delen på stasjonen som presser kula på plass - justeres den ut fra kruttmengde, eller er den fast? Jeg tenker på hvorvidt kruttet blir pakket sammen eller ei. Etter kruttfyllingen settes jo kula i på toppen av hylsa, og presses opp til det stopper.

Du kan jo ikke sette kula ned på 3gr N310 - det dekker jo knapt bunnen - og kula blir nedi hylsa... men på 15gr N110 kan (må) du sette (158gr) kula på kruttet, men det er IKKE ei 38spl-ladning... (lader du med svartkrutt MÅ du sette kula ned på kruttet, det skal komprimeres - røyksvakt krutt trenger ikke det)
Wadcuttere settes til hele er nedi  hylsa, SWC og RN settes normalt så alle fettrillene er nedi hylsa, og mantlede kuler har gjerne ei krymperille. Tabellene har patronlengde oppgitt - og igjen - med disse kruttene har volum noe å si - så ikke eksperimenter for mye. Det som er oppgitt er som regel riktig.

 

Lading av patroner er ikke "farlig", men nybegynnere bør ikke finne på ting selv, spesielt ikke i pistolpatroner med (lyn)raske krutt. Men følger man "oppskriftene" er det problemfritt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal selvsagt lese kursdelen 😀 Pga. begrenset tid så har jeg bare sett litt på småting frem til nå. 

 

Det er denne typen kuler jeg har, og det er vel wadcutter:

 

IMG_2983.jpeg.726ade6f8ed402d9763e657fa4a8be1a.jpeg

 

Lengde 13mm.

 

Har N310-krutt akkurat nå, men har også tilgang til noe 320.

 

HYLSEFETT er noe jeg ikke hadde fått med meg. Noen anbefalinger her?

 

Med "forske" så mente jeg selvfølgelig innenfor de gyldige verdiene for kule og krutt. Men det virker som om folk lader veldig forskjellig med 38sp og 105gr. Jeg har lest veridier fra 2,6 til 4.x. Men dog med forskjellig krutt. 

 

Linken med tabeller over var bl.a. det jeg lette etter. 

 

Forøvrig kunne jeg tenkt meg en enstasjonspresse, slik at jeg kan innarbeide folk forståelse for ett og ett steg i prosessen.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Om du tar denne kula, fyller på med 3,0 gr N310, setter kula sånn at bare "spissen" stikker opp av hylsa, så gjør du ingenting galt og du vil ha en topp feltladning. Ingen grunn til å eksperimentere noe mer for en nybegynner. Mest sannsynlig så er det aldri noen grunn til å eksperimenter mer:) Jeg har hvert fal ikke gjort det og har brukt akkurat denne. Det er en  SWC og ikke en wadcutter. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Støtter tankegangen til Super XX. Gjør det enkelt! Jeg begynte helt i andre enden. Testet massevis av forskjellig krutt og massevis av forskjellige kuler i alle tenkelige kombinasjoner. Ladet og bommet og skallet i veggen og prøvde hele tiden noe nytt som skulle gi bedre resultater. Etter et par år med masse frustrasjon kopierte jeg ladningen til en som var riktig god, og lot han prøve MIN ladning i MIN revolver. Da fikk jeg bekreftet at dette var mer enn godt nok, og etter det har jeg holdt meg til denne ene ladningen. Jeg bruker samme kule som deg, men har etter hvert gått over til belagte kuler (Hi-Tec Coating fra Blykula.com). Bruker 2,6 gr N-310 og setter kulespissen jevnt med spissen på hylsa. Prøv denne eller en av de andre ladningene som er foreslått og få en som er riktig god til å teste. Ett krutt og en kule gir langt færre variabler som vil spare deg for mye frustrasjon og mange kroner. Lader etter hvert mange kalibre, og har brukt denne metoden videre og er godt fornøyd med det. Og til slutt: Vi snakker om veldig små kruttmengder som så vidt dekker bunnen i hylsa, så vær nøye og unngå dobbeltladninger!

Edited by Hombre
Kommafeil
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg låner denne tråden jeg istedet for å starte en ny om liknende tema:


Jeg fikk jo kjøpte denne S&W M19 med 4" pipe som jeg nevnte i en annen tråd, og bruksområdet blir feltskyting på en lavt og behagelig klubbnivå.
Har skutt en del 148 gr fabrikkammo med den, og den går rett så bra, skytteren tatt i betraktning.

Jeg har ikke ladet 38 Spc før, og her nede på palmekysten er Swiss RS 12 det eneste kruttet jeg har fått tak i (PVAS), J&F har ikke passende  pistolkrutt inne i det heletatt.

Ladningene med  RS12 begynner på 125 gr kuler ifølge nettsida deres.
En ladning for HB (hollow base?) med start på 3,5  og max 3,7 gr.
En annen for TC HS (?)   med start på 5,5 og max 5,6 gr

Har sett på utvalget til Blykula, og de har ei kule på 125 gr med betegnelse RF (round front?)
Ellers må jeg opp på 148 gr for å finne wadcutter hos de.

Jeg tror jeg holder meg unna HB kuler, og heller går for den 125 gr RF som Blykula har?
Føler meg litt låst her med få alternativer med det kruttet jeg har.
Alternativ 148 gr WC, men det hevdes at det er en dårlig løsning for slappe feltladninger i en slik lett revolver som jeg har.
Synspunkter / gode råd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...