Jump to content

Valg av ammo fripistol


Stimm

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg en fripistol, og i den anledning så lurer jeg på hva av .22lr som er å foretrekke? 
Er det behov for noe høyere utgangshastighet enn feks SK Pistol Match? 
Har lite erfaring med 50m og fripistol, så tar imot den/de erfaringene dere har :)

Takk! 

Link to comment
Share on other sites

Stimm skrev (9 timer siden):

hva av .22lr som er å foretrekke

Du må nok teste selv, i din pistol, om du skal finne maksimal presisjon. Jeg testet et par merker i rifle i går, på 100m rett nok - men to sorter i samme pris og markedssegment (Match +) gav svært forskjellig presisjon - den ene i snitt nesten dobbelt så store grupper som den andre. I ei anna rifle kan det være motsatt.

Men det nhd sier er et godt utgangspunkt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. 
Jeg bruker SK Pistol Match til vanlig i min Pardini, men ble brått litt usikker på om det var behov for noe med litt raskere utgangshastighet med tanke på 50m :)
Fungerer jo til felt riktignok, men ikke testet i benk på den avstanden. 

Igjen - takk for svar! 

Link to comment
Share on other sites

Med samme ammo får jeg høyere hastighet med fripistol enn med matchrifle. Vær også klar over at de fleste produsenter leverer lik ammo med ulik innpakning. SK Pistol match = Rifle match. Eley Pistol plus = Biathlon.

 

Nå er jeg interessert i å vite hvem i Norge som er så god med Fripistol at fordelen med Tenex vs Eley team eller Lapua Center-X er avgjørende.

 

Den eneste jeg kjenner som bruker Tenex i Fripistol, slo jeg med 140 poeng på siste stevne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ganske mye med fripistol det siste året og prøvd masse ulike typer ammo for å se om jeg skyter bedre med en type ammo. Jeg har bl.a skutt med Eley Match, Eley Team, Lapua Pistol King, Lapua OSP, SK Pistol Match, SK Rifle Match, tre ulike SK flathead typer, CCI quiet, CCI stinger og RWS Pistol Match vanlig og SR. Jeg har skutt minst 100 skudd med all ammo jeg har testet for å få et godt inntrykk. Testingen er foretatt både med og uten støtte. 
 

Min erfaring er at treffpunktet mellom de ulike typene varierer noe i høyden, men det skyldes stor variasjon i utgangshastighet. Når siktet er justert riktig for hver enkelt ammotype fungerer i utgangspunktet alle bra. Enkelte typer ammo har imidlertid en del patroner med ganske stor variasjon i utgangshastigheten, noe som gir merkbar forskjell på resultatet du oppnår. På 50 meter kan variasjonen gjøre at treffpunktene varierer 15 cm i høyden når jeg skyter med støtte og det er for dårlig. Skal du oppnå gode resultater med fripistol bør du velge den type ammo som leverer jevnest hastighet i ditt våpen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (23 timer siden):

Skal du oppnå gode resultater med fripistol bør du velge den type ammo som leverer jevnest hastighet i ditt våpen.

Vi (de jeg skyter sammen med) har et absolutt krav på bedre/mindre enn 10 m/s spredning i hastighet. På rifle 50m < 8m/s.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (24 minutter siden):

Vi (de jeg skyter sammen med) har et absolutt krav på bedre/mindre enn 10 m/s spredning i hastighet. På rifle 50m < 8m/s.

Det er tight - på hvor mange skudd, og hvilken ammunisjon er det som klarer det?

 

IMG_3667.jpeg.f0d68efa5dad89d01cb412403a3f788b.jpeg

 

Man kan fint ha topp presisjon på 50m med litt variasjon i hastighet - med rifle. Med pistol blir det komplisert av rekylbevegelsen, mer fart - mer rekyl, mer vipp, og høyere treffpunkt i tillegg til at det er kortere flytid.

I rifle er det slett ikke sikkert at mer fart får kula til å forlate munningen noe høyere enn med mindre fart - det er jo også mulig å sette på tunere som kan krympe samlingene nokså mye. Pistol ikke så enkelt.

 

Uansett er blinken 5 ganger så stor med pistol som med rifle. Øvelsen (50m pistol) har ei skive som er 50cm, og tieren er 5cm. Innertieren 25mm, dobbelt så stor som tieren i riflegrenen. Nesten alt av ammo vil holde 50mm på 50m -i alle fall gjorde det det i min Ruger MkIV (men ikke når jeg skjøt på frihånd nei...) og, sannsynligvis vil svært mye ammo holde 25mm. Tenex kan kanskje gå på <10mm, men det vil ikke gi andre enn helt toppskyttere flere poeng enn ammoen som holder 30mm.

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Som påpekt av @M67 er de færreste fripistolskyttere så gode at de trenger den dyreste ammoen, og det er jeg helt enig i. Jeg merker ikke forskjell på Eley Match og SK Pistol Match når det gjelder presisjon, men Eley har litt mer følt rekyl. Pistolskyting handler i stor grad om hvor du peker våpenet i det øyeblikk skuddet går, en 5er skyldes oftest skytteren og ikke ammoen. Uten å navngi de to elendige ammoen av de jeg testet så ville det vært umulig å skyte over 450 poeng med disse hvis du siktet bra, det var så mye variasjon i høyden og på enkelte skudd sideveis at du nesten kunne peke på skiva og satse på flaksen. Litt som da jeg testet en type fabrikkammo i min Pardini HP32 med bruk av Ransom Rest og fikk en spredning på 38 cm på 25 meter avstand. Og da har jeg sett bort fra det skuddet som ikke traff skiva i det hele tatt. 

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, nhd said:

Vi (de jeg skyter sammen med) har et absolutt krav på bedre/mindre enn 10 m/s spredning i hastighet. På rifle 50m < 8m/s.

Jeg mener å ha lest eller hørt et sted at lengre løpslengde på 22LR gir lavere ES. Men om det er noe hold i det vet jeg ikke? Kanskje @M67 har testet i forbindelse med 22LR PRS?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (8 minutter siden):

Jeg mener å ha lest eller hørt et sted at lengre løpslengde på 22LR gir lavere ES. Men om det er noe hold i det vet jeg ikke? Kanskje @M67 har testet i forbindelse med 22LR PRS?

Ammunisjonskvalitet, og pipekvalitet teller ihvertfall. Jeg har også lest/ hørt at ES skal gå ned med løpslengde, men har ikke data selv til å underbygge det selv. Noen mener sågar at lengre løp gir mindre vindavdrift.
En ting en skal være obs på med 22LR og magasinvåpen er hvorvidt matingen skader kulene. Den kan skje om magasinet er skadet, eller sikkert av andre grunner også. Gan gi "merkelig høydespredning".

 

Må vel legge til at jeg ikke tror et er mulig holde et "absolutt" krav til spredning i hastighet <10m/s. Skal en "nerde" dette vil en få mye å gjøre - for ulik ammo har gjerne ulik både hastighet (selvsagt) men også variasjon i hastighet, i ulike temperaturer. Vi hadde over dobbelt så høyt standardavvik i hastighet i Italia, som hjemme...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (58 minutter siden):

Skal en "nerde" dette vil en få mye å gjøre - for ulik ammo har gjerne ulik både hastighet (selvsagt) men også variasjon i hastighet, i ulike temperaturer.

Vi nerdet ikke dette mer enn at vi under veiledning av benkeskyttere og med deres utstyr testet innendørs i en skytehall med ca 17 grC.

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (På 12.9.2023 den 10.13):

Nå er jeg interessert i å vite hvem i Norge som er så god med Fripistol at fordelen med Tenex vs Eley team eller Lapua Center-X er avgjørende.

 

Den eneste jeg kjenner som bruker Tenex i Fripistol, slo jeg med 140 poeng på siste stevne.

 

Tja, Contenderen min skulle brukes til metallsiluett og ammo ble testet over sandsekker med 4x pistolkikkert på 100m.

Det er/var endel fripistoler i bruk på metallsiluett også. En kompis skjøt mye med Hammerli 120.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (51 minutter siden):

Det synes jeg ikke er så merkelig, for Eley har i min rifle ca 10-12 m/s mer enn Lapua/SK.

Eley, Lapua, SK? Alle disse har mange ulike patroner, med tildels veldig ulik utgangshastighet. "RWS", er det Match, Match S, R100, R50, Biathlon, Pistol Match? Alle disse har ulik utgangshastighet

10m/s er forresten 3%, og langt mindre enn variasjon innad i de fleste patrontyper - at man skal kjenne dette med håndleddet må jeg si jeg stiller meg tvilende til. Noen ganger kan man høre det - men da har de 30-40m/s mer. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Eley, Lapua, SK?

Eley Team, Match, Tenex.  Lapua Center-x, Midas, X-act. SK Rifle Match = Pistol Match og Std. RWS bruker jeg ikke.

Mitt utsagn er ikke basert på måling med vanlig kronograf, men på tusenvis av skudd på 15m og 50m på Megalink 3Dscore.

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (1 time siden):

Jeg har ikke testet farten med kronograf, men det er ikke tull at du lett kjenner forskjellen i rekyl på Eley Team i forhold til Lapua Pistol King og SK Pistol Match.

En av landets aller beste V65-skytter med rifle har konvertert fra Eley til Lapua bla fordi han mener å kjenne mindre rekyl i Saueren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (1 time siden):

det er ikke tull at du lett kjenner forskjellen i rekyl på Eley Team i forhold til Lapua Pistol King og SK Pistol Match

Det er nok ikke tull nei, men så er forskjellen mye mer enn 10m/s. Den er vel mer som 50-60m/s - 20% istf 3. De "pistol"-patronene du nevner er jo laget for å ha lite rekyl.

 

nhd skrev (30 minutter siden):

konvertert fra Eley til Lapua bla fordi han mener å kjenne mindre rekyl i Saueren.

Utsagnet er jo meningsløst uten å spesifisere hvilken patron. Xact har en del mindre fart enn Eley Biathlon Match - men Polar Biathlon har mer fart enn Tenex -"Eley" vs "Lapua" sier jo ingen ting - begge har topp patroner, og bulkpatroner, raske, og langsomme.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

nhd skrev (51 minutter siden):

En av landets aller beste V65-skytter med rifle har konvertert fra Eley til Lapua bla fordi han mener å kjenne mindre rekyl i Saueren.

 

W****? Han påstår også at han kjenner forskjell i rekylen mellom to forskjellige fabrikat av 100 grs match-kuler, alt annet likt. Jeg har, til nå, ikke ødelagt kaffe-kosen, ved å si "blindtest?".

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...