Jump to content

OAL/COL - Marginale endringer gir utslag


ronlamagnum

Recommended Posts

Forbereder meg til elgjakt med en ny Blaser R8 i 7mm PRC. Ingen Hornady CX 160gr eller Barnes LRX 168gr tilgjengelig her i landet, så jeg kommer til å bruke Nosler AccuBond Long Range 175gr. Jeg har tester denne kula nå og har endt opp med 69gr N565 pulver m/F215,. hetter men da jeg begynte å finjustere OAL (eller COL)sliter jeg med å kunne konkludere.
Maks OAL for Nosler ABLR i min R8 er 85,65 mm. Med OAL 85,30mm og 85,50mm klarte jeg å skyte litt under 1 MOA-grupper (22-24mm), 3 skudd på 100m. Treffpunktene er så å si identiske i begge seriene (2 nesten hull i hull og så en 12 mm ned til venstre). Min forståelse er at når du oppnår akseptabel presisjon med 2 x OAL, kan det være lurt å gå 0,1 mm opp fra den laveste (85,30) i node-intervallet og stoppe der. Men da jeg prøvde OAL 85,40 åpnet den seg igjen. Det ser også ut til å være en betydelig økning på 10 m/s i V0 fra OAL 85,30 til 85,40 mm også (mer enn forventet?), men jeg ikke får endring i hastighet fra OAL 85,40 til 85,50.
Jeg antar at det beste er å fortsette å teste for å verifisere om jeg faktisk har en stabil node i dette intervallet, men er det noen som har forklaringer på at en så marginal endring i COL kan gi slike utslag?

 

 

PS! Jeg får akkurat samme presisjon med F210 hetter og 1gr mer N565 som jeg får med ladningen beskrevet over, men farten er lavere (i størrelseorden 30m/s).

Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (42 minutter siden):

   -  kan det være lurt å gå 0,1 mm opp fra den laveste (85,30)   -   Men da jeg prøvde OAL 85,40 åpnet den seg igjen.   -   en betydelig økning på 10 m/s i V0 fra OAL 85,30 til 85,40 mm   -

 

Har du hørt om elektrikeren, som fikk 10 års (eller 10 Ampere?) sikring, fordi han trakk for korte slutninger?

 

Du finner forskjeller, på minimale endringer av patronlengde,  -   -  og det på bakgrunn av 3-skudds-grupper??

 

Og du skal justere kuleisetterdien en tiendels millimeter - mindre enn lengdevariasjonen mellom kuler fra samme kulepakke???

 

Det er absolutt givende å eksprimentere i ladebua (så lenge det skjer i trygge former), - - men litt tid på å lese helt elementær statistikk er kanskje heller ikke av veien?

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (45 minutter siden):

ODet ser også ut til å være en betydelig økning på 10 m/s i V0 fra OAL 85,30 til 85,40 mm også (mer enn forventet?), men jeg ikke får endring i hastighet fra OAL 85,40 til 85,50.
Jeg antar at det beste er å fortsette å teste for å verifisere om jeg faktisk har en stabil node i dette intervallet, ....

For det første, et avvik på 10 m/s i utgangshastighet er ikke betydelig når vi snakker om riflepatroner rundt 800 m/s. Det kan godt være +/- 5  m/s i avvik på enkeltmålinger på måleverktøyet (kronografen din)😉. For de fleste kuler vil en endring på 0,1 mm friflukt ikke gi utslag på samlingene, ei heller ikke 1 gr krutt når ladningen er 69 grs. Gruble mindre og skyt mer!

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ronlamagnum skrev (3 timer siden):

Forbereder meg til elgjakt med en ny Blaser R8 i 7mm PRC. Ingen Hornady CX 160gr eller Barnes LRX 168gr tilgjengelig her i landet, så jeg kommer til å bruke Nosler AccuBond Long Range 175gr. Jeg har tester denne kula nå og har endt opp med 69gr N565 pulver m/F215,. hetter men da jeg begynte å finjustere OAL (eller COL)sliter jeg med å kunne konkludere.
Maks OAL for Nosler ABLR i min R8 er 85,65 mm. Med OAL 85,30mm og 85,50mm klarte jeg å skyte litt under 1 MOA-grupper (22-24mm), 3 skudd på 100m. Treffpunktene er så å si identiske i begge seriene (2 nesten hull i hull og så en 12 mm ned til venstre). Min forståelse er at når du oppnår akseptabel presisjon med 2 x OAL, kan det være lurt å gå 0,1 mm opp fra den laveste (85,30) i node-intervallet og stoppe der. Men da jeg prøvde OAL 85,40 åpnet den seg igjen. Det ser også ut til å være en betydelig økning på 10 m/s i V0 fra OAL 85,30 til 85,40 mm også (mer enn forventet?), men jeg ikke får endring i hastighet fra OAL 85,40 til 85,50.
Jeg antar at det beste er å fortsette å teste for å verifisere om jeg faktisk har en stabil node i dette intervallet, men er det noen som har forklaringer på at en så marginal endring i COL kan gi slike utslag?

 

 

PS! Jeg får akkurat samme presisjon med F210 hetter og 1gr mer N565 som jeg får med ladningen beskrevet over, men farten er lavere (i størrelseorden 30m/s).

Tenk mindre........jakt mere😉

Link to comment
Share on other sites

Som det sies. Tenk mindre - eller tenk mer - riktig 

 

Jeg foreslår at du lader 18 patroner helt like, og skyter 6 3-skuddsgrupper. Se så om de er akkurat like store... Hvos en av disse gruppene er mindre enn de andre, hvilken av de helt like ladningene skal du velge ;)

 

22-23m er "vanlig", "eller typisk", nå man tester jaktvåpen og jaktkuler. 0.1mm forskjell i friflukt betyr ingen ting, men 1, eller kanskje 0.5 (i et konkurransevåpen er 0.5mm meningsfylt) mm kan ha betyding. Men slett ikke alltid.

Har du skutt nok skudd til å se noen "noder"? 

 

Kronografer forresten de 18 like skuddene og fortell oss om de har samme utgangshastighet.

 

 

Grunnen til at du ikke kan konkludere er at det ikke er målbar forskjell. Støyen fra andre variabler - den som lager så store grupper som du beskriver - maskerer helt effekten av små endringer i friflukt. 

Disse andre variblene kan være mye rart - og på 100m er de IKKE vekt av hylsene, antakelig ikke urunde hylsehalser eller ujevnt hold heller. Det KAN være skjevheter i kammer eller overgangskon, og det KAN være skytterfeil/rekylopptak, kuler, etc.. Er det kritisk for deg å ha bittesmå samlinger, så prøv et par serier helt uten friflukt, evt. med 1, 2 og 4-5mm. Men presisjonen burde jo strengt tatt holde til elgjakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg plagdes veldig med kombinasjonen nosler e-tip og cfe223 i 308. Det begynte å løsne da jeg ladet 1gr UNDER minimum oppgitt i en eller annen bok, og når jeg endelig traff riktig settedybde, så kunne jeg justere kruttmengden noe opp igjen og til slutt gikk den ladningen mye bedre enn jeg klarer å utnytte på frihånd, og farten var 905ms i et 51cm løp. Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg endte på, jeg tror det var 1,2mm friflukt, men jeg husker at det ikke var rare forskjeller som skulle til før presisjonen var ugrei, men jeg tviler på at det handlet om 0,1 mm. Jeg husker også å ha lest at flere opplevde det samme med den kombinasjonen. Jeg brukte ca 180 kuler for å finne frem til en bra ladning. Jeg syntes det var mye da, men det er ingenting ift hva jeg skulle oppleve senere i 6x45.

 

Lang historie kort; jeg opplevde også enorme forskjeller ved mikroskopiske forskjeller i settedybde eller kruttmengde, men det viste seg å skyldes et trangt kammer og for dårlig og ujevn hylseprep ift det kammeret. Når jeg fikk litt bedre kontroll på hylseprep, så ble det også for de fleste kulene mindre presisjonsvariasjoner i det hele tatt, og mindre utslag i presisjon ved små endringer i kruttmengde og settedybde. Er fortsatt ikke helt i mål, men jeg skal få brotsjet opp det kammeret etter denne sesongen, og aksepterer at jeg ikke når målet om 5skudd/45mm/300meter denne sesongen heller. Uansett, kan det være kammer eller hylseprep som skaper problemer for deg også?

 

Utover det må jo 22mm/100m i 7prc være mer enn godt nok til elg på alle tenkelige hold?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...