Jump to content

rifle som egner ser til småviltjakt?


joakimH

Recommended Posts

har begynt å tenke på hvilken rifle jeg skal anskaffe. den bør være presis på greit lange hold, å den må ikke ødelegge rypa med helmantel. (har en misstanke om at jeg begynner å lade selv om noen år,så regn med det,side man da kan lade til lavere hastighet osv.)

rifla skal brukes på hovedsaklig rype,hare,skogsfugl,kråke,og rev.

jeg har sett en del på 223, 17 hmr, 22magnum, 22-250 osv.

jeg vil ha et kaliber med godt utvalg av patroner ,og en overkommelig pris på patronene.

 

tusen takk! :D

Link to comment
Share on other sites

ok, det var det jeg regnet med :D

noen som vet om hvilke rifler som er bra? og hvilket kikkertsikte passer best? og hvilken lyddemper?

 

tusen takk for svar !

 

 

Remington SPS er ikke dom!

Toppet med en god kikkert (Leupold,Zeiss, S&B) med ganske høy zoom, så har du ei

perfekt småviltrifle :)

Link to comment
Share on other sites

dersom du ikke har rifle fra før kan du like gjerne kjøpe 6.5 så har du til storvilt også.

 

 

Hvorfor i alle dager trenger han 6,5x55 til småvilt når han ikke skal jakte større vilt enn rev? :shock:

 

Den gir jo ingen fordeler over 223rem undtat på 300meter og da skal det mye til og skyte en rev for en nybegyner.

 

Nei kjøp en 223rem du så kan du kjøpe en 6,5 hvis du skulle få lyst til og jakte rådyr,rein,hjort og elg seinere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

kan ambefale cal 223 eg og, heilt perfekt til fugl :) rifla mi i 223 er ei tikka t3 super varmint som er toppet men ein leopold vx-III 6,5-20*50 long range kikkert med 30mm rør. slenger ut eit par bilder av 'gullet' :lol: denne rifla er heilt fantastisk å skyte med og har eit knall avtrekk og presisjon. har selv skutt skarv på 310 meter med den, eg traff akkurat der eg sikta, så presis er den ja :lol:

 

normal_P1090005.JPG

 

normal_P1090008.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det har ingen hensikt for meg å kjøpe 6,5-55 , siden jeg ikke skal jakte på dyr som er større en en rev.. kansje rådyr en gang i fremtiden, men da kan jeg jo uansett bruke 223`en :wink:

 

tikkakjell, 310 meter? det er jo litt sykt.. sikta du høyt da eller? eller har du instillt kikkerten slik at den går høyt de første 150-200 meterne, og midt i på rundt 300?

eller er 223 flattskytende på 300 meter? :shock:

 

tikka T3.. alle sier jo de ikke liker den rifla?

og er det negativt med plast, vis ja , hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering, hansen deluxe

Veit du avstanden på forhånd (f.eks. avstandsmåler) så er det bare å stille siktet opp riktig antall knepp så trenger du ikke sikte over.

 

Tikka T3 er vel ekstremt populær så "alle" kan nok ikke være negative til den. Du blir sikkert ikke misfornøyd med en Tikka, men det blir du sikkert ikke med en Remington, Browning, Howa heller :)

Link to comment
Share on other sites

tikkakjell, 310 meter? det er jo litt sykt.. sikta du høyt da eller? eller har du instillt kikkerten slik at den går høyt de første 150-200 meterne, og midt i på rundt 300?

eller er 223 flattskytende på 300 meter? :shock:

 

tikka T3.. alle sier jo de ikke liker den rifla?

og er det negativt med plast, vis ja , hvorfor?

310m ja, innskutt på 100 meter men eg har reknet ut kule fallet på ut til 400m, så reknet eg ut i antal klikk på kikkerten, eg har alltid med avstands måler når eg er på jakt, er veldig viktig når holda blir litt lange :P sikkert nåken som er missfornøyd med tikka, men slik er de med stort sett alle våpen, alltid noen som har nåke å klage på. alle eg kjenner som har tikka er stor fornøyd iallefall :)

 

skreiv opp antall klikk opp inni linse beskytteren, då er de berre å skru opp og sikte midt på :P

normal_P1090010.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

tror egentlig at jeg blir nødt å kjøpe to småviltrifler.

jeg har lyst på en salong itillegg, og da 22hmr eller 17hmr. det skal brukes til rype hovedsaklig.

 

223`en på alt det andre.

 

er det høy kulesmell på 17 hmr? og vis man har demper til ca 1000 kr, blir den da stille som en 22lr uten demper, eller?

 

takk for svar igjen :D

Link to comment
Share on other sites

tror egentlig at jeg blir nødt å kjøpe to småviltrifler.

jeg har lyst på en salong itillegg, og da 22hmr eller 17hmr. det skal brukes til rype hovedsaklig.

 

223`en på alt det andre.

 

er det høy kulesmell på 17 hmr? og vis man har demper til ca 1000 kr, blir den da stille som en 22lr uten demper, eller?

 

takk for svar igjen :D

 

22 er kjekt å ha :P 17 hmr med demper smeller noen lunde slik som ei 22lr uten demper, kansje litt mindre. er litt skarp smell med demper kan du sei. men hjelper masse med demper iallefal, smeller jævli uten demper med tanke kor liten patron de er syns eg. har ikkje 17hmr sjøl men har berre brøvd kammeraten min sin :) virker iallefall som eit kjekt kaliber

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en Howa 1500 av noe slag i 223 og en CZ i 22. så har du dekt alle områder innenfor småviltjakt. I tillegg fins det stort utvalg av patroner i begge kalibere til en billig prislapp ;)

 

salong kan eg ambefale brno eg og, heil topp trening/jakt våpen. sku eg hatt meg brno nå hadde eg gått for heildempa vesjonen, den lager knapt nok noe lyd i de hele tatt :P sjøl har eg ruger 10/22 target ss nå, denne er og eit kjempe våpen til både jakt, trening og litt diverse morro skyting, pluss at du far tak i alt av knask til desse salong riflene :P men går raskt MASSE skudd på ein tur på banen, men de er jo heldigvis billigt med 22 ammo. howa har eg ingen erfaring med, men er sikkert eit greit våpen da. t3 super varmint ligger vel på 1200-12500kr ordiner pris, betalte sjøl 10 laken for t3'en min så den den var ikkje så dyr, berre å prute litt på prisen :lol:

Link to comment
Share on other sites

ok, hvorfor ikke like greit slå til med 22.magnum eller 17 hmr istedet for 22.lr?

synes jeg for mye større bruksområde med to sistenevte.

ok 22lr ammo får man for rundt 40-70 øre skuddet for "Vanlige skudd" .

hva må jeg regne med å betale pr skudd på 22mag/17hmr?

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva du jakter och korsn... alltså i korsn terreng, med hund osv osv..

 

Jeg synes 22wm er en ypperlig patron når vis snakker moderate hold opp til la oss si 100m. For meg så klarer jeg ikkje å få den samme "jaktfølelsen" når avstanden blir for diiiiger t dyret.. da må det kompanseres med andre aspekter for å gi meg "nok opplevelse" 8)

 

Men hvis du ønsker å håndlade så hade jeg valgt 222rem. Nydelig hvis du lader litt ned.. ødelegger ikkje så mye rype på normale avstander..

 

Uansett korsn jeg hade valgt i 22kalibrene så hade jeg følt meg veldig hendikappet uten en rifle i 22wm!

 

Du kan jo også vurdere 22hornet.. nydelig på rype ved normale forhold og avstander.. også normalladet! His du lader litt ned så kalrer du å jakte på trost uten å skyte fugeln i filler!!

 

MVH Kruttlysten - som ikke klarer seg uten både 22lr og 22wm for jakt !

Link to comment
Share on other sites

De blir vanskelig etter hvert for snart består 50% av kammeret av slike tråder. Samtlige av de er nesten identiske med den forrige "småviltrifle"-tråden. Snart er det mer reprise enn på Discovery ;)

 

Jeg synes det er deilig jeg!!

så inmari klaging på att ting går i reprise.

 

Jeg (med mine geniale ord :mrgreen: ) hade neppe giddet å hoppe in i gammeltråden for å svare på noe jeg ikke hvet hvor det står..

 

Sier bare slik..... når en liker ett tema som hvert år finnes artikler om i div jaktblader, ala "hver høst handler det om rype med pointer på fjellet" ... er det ikkje artig å høre/lese disse om igjen,, litt nyere bilder,, nytt utstyr,, blalblabla ;) ? Jo self er det meget likt på internette!

VI TRENGER di samme tingene om igjen i ny tapping.. slutt å klage nå!! Går jo snart mote i å klage på dette!!

Link to comment
Share on other sites

Ikkje sjelden att 17HMR blir anbefalt till rype for tiden. Jeg synes personlig att dette er litt rart men med bedre kuler og avstand runt 80m så fungerer det sikkert meget fint. Men du er jo begrenset till mindre vilt self..

 

I mine øyne så er 17HMR fortsatt ei varmintkaliber... men med bedre prosjektiler så har jeg plutselig mere trua på den for traditional jakt.

Sako 30.06

synes du høres litt sur ut jeg... jeg har vel feil håper jeg ?

Beklager tidligere OTinlegg... synes bare att det er så mye galen politik i slike forum.

Hva er rett og feil, eller hva folk flest synes spiller ikke så stor rolle for meg,, det som spiller rolle er når noen mener noe som absolutt skall styre andre, sukk. oversitteri blir det bare mere och mere av også her inne. Husker jo så mye skit det florerte på sluttstykke.com etter hvert. Så mye oversitteri har jeg sjelden sett. jaja. nok om dette her - også fra meg. :D

 

223..hmm,, den er fin ja. Men korsn er det med tillgang på brukte våpen i 222 i norge? I sverige så er det fortsatt ett meget "poppis" kaliber ved siden av den nyere sivile militær223ern ;)

 

Å shoppe 222våpen i sverige er jo for tiden utrulig artig 8)

 

Hva mener trådstarter er "langt hold" :roll: ?

 

Kikket litt på finn.no.

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... Hovedbilde denne Sakoen er jo finfin men prisen var jo allt for høy synes jeg,, fordi om den er nesten ubrukt.. Men hvis jeg sku anbefale ett konkret våpen så hade det vært en Sako Vixen 222rem.

 

Ikkje sjelden å finne disse riflene for3-5000 i meget fin stand,, men da snakker vi i Sverige da.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ganske sikker på at jeg ikke skal kjøpe 22lr..

lange hold med 17hmr/22mag ,da ser jeg for meg 100-150meter eller helt til kula går for lavt iforhold til siktepunkt ca. :wink:

 

langt hold (eller max hold for meg) med 223 kansje 150-250 meter avhengig av hva jeg skyter på..

 

jeg skjøt lerduer (stilleliggende vel og merke :lol: ) på 200 meter med Fattern`s 222:P vet det ikke er noe å skryte a da, men det funker for meg :lol:

Link to comment
Share on other sites

når jeg tenker meg om, kansje bare trenger 17hmr/22mag foreløpig?

kommer neppe til å skyte rev på en stund.. (er bare 16 år) og har skole og ting å tenke på.. men vis jeg en gang skulle jakte rev,kunne jeg godt skyte rev med hmr eller 22mag !

hvilke av 22mag og 17 hmr ville dere ha anbefalt?

hvilke av dem lager mest støy (med og uten demper)?

pris på fabrikkammo?

presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Heisann :P

Jeg las bare den første posten på dette forumet.

Jeg ville og har valgt howa 1500 lightning .233. Du finner ikke bedre småviltrifle enn det. Skal du evt jakte elg eller noe i den størrelsen, ville jeg ha valgt caliber 6,5x55! :D, den ultimate rifla.

 

Lykke til med kjøpet!:)

 

Mvh daniel

Link to comment
Share on other sites

17hmr har en veeeldig fin balisitk over 200m.. men deretter (særlig etter 300m) så detter den kjappt.

 

22wm har jeg mere trua på,, særlig når jeg synes 120m er langt uansett kaliber og små vilt.

17hmr er ulovlig på rev her i sverige. pga dette så velger mange heller 22hornet eller 222rem her til lands ;)

 

Hvis du planlegger å lade sjølv om ikke så lenge så anbefaler jeg som mange andre 222 el 223. absolutt ett meget allsidig valg.

Sjølv bruker jeg en 22wm du finner bilder på her.. viewtopic.php?f=38&t=10555&hilit=pimpet

 

Prisen på ammu er ikke så farlig høy synes jeg. ca 150kr/50skudd. Jeg synes det finnes et fint utvalg ammu i 22wm. Liker CCI Maxi-Mag,en fordi den går fint i rifla mi. CCI Game-Point går også den ok i rifla mi og koster lave 95kr/50skudd her i sverige..

 

Det går ju så mye mote og tulletullprestige i dette med å skyte på lange hold.. litt som dette med lengde-størrelse på noe mere intime detaljer.. spiller egentlig ikke så inmari stor rolle. Nærheten du får med kortere rekkvidde gir mye mere følelse av å være på orntlig jakt. Og dette gjelder jo både det intime å dette med faktisk jakt :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du har prøvd 222.

 

Hva er grunnen til at du ikke velger 223 som absolutt dekker alt du vil av fugl og til Rådyr og går relativt beint frem opp til 200-300m ?

Dem fleste anbefalingene går jo i den retning på spørsmålet ditt.

 

Børsa skal vel vere billigt, lett tilgjengelig i butikker, etc, etc. Ammo skal vel vere billigt.

 

Du vil bli så fornøyd at du aldri selger rifla igjen, men du vil sikkert fort ønske noe annet vist du kjøper det andre du ser på.

 

Det var den praktiske talen, men bevares vist man vil ha litt ymse til forskjelligt bruk og kjøpe mye nytt ofte, så er det jo masse muligheter.

Link to comment
Share on other sites

jeg skal isåfall kjøpe EN rifle først.. og da mest til rype/Kråke/hare. hovedsaken er jeg ikke skal være redd for å ødelgge rypa.

har ikke tid enda til jakt på rev ,og lite storfugl der jeg jakter nå.

 

så de solgte 17hmr for 2,12 kr skuddet (vis du kjøper kasse på 500stk) og 2.50 per 100 eske eller noe slikt..

22wmr gikk for under 2 kr eska (eller 5000 stk) husker ikke helt..

Link to comment
Share on other sites

Der jeg kjøper skudd til 22wmr`n koster 50stk cci maximag 100kr og cci tnt 120kr. Går fint ann å skyte på blink med de prisene. Er forøvrig fornøyd med 22wmr jeg da, funker til det jag har prøvd den på til nå største vilt jeg har skutt er storskarv på 140m+ med cci maximag. Men kulebanen er krom på det holdet :?

Link to comment
Share on other sites

halloen stokmarknes! (foto fra sortland - ikkje lange veien unna deg 8)http://www.niclasfoto.fotosidan.se/view ... ?ID=571192 )

du verden så jeg savner hadseløya - storheia !! ;)

 

Ja 140m begynner å bli langt hold for 22wm men absolutt ok hvis en vurderer holdet nøyaktig.

 

Når jeg ser/leser hva JoakimH planlegger å bruke riflen till så synes jeg att 22 hornet eller 22 wm er å anbefale. 22wm er utrulig fin på rypa!

Link to comment
Share on other sites

ok, da blir det 17 hmr eller 22mag. har aldri sett eller prøvd noen av dem, så hadde vert fint om noen kunne fortelle litt om begge kalibre? :D

 

det jeg vet :

17 hmr i forhold til 22mag:

høyere hastighet

mindre kule .172 eller 4,4 mm om jeg ikke husker feil.

mindre anslagsverdi

fåes i v-max (usikker om 22mag gjør det, men v-max er et stort pluss)

flattskytende

usabil for vind, men det bryr jeg meg lite om, siden jeg aldri kommer til å jakte med salong i dårlig vær uansett, og alle småkalibre er ustabile for vind.

 

22mag:

22. / 5,5 mm kule

høyere anslagsenergi

ikke veldig flattskytende

ustabil for vind-

 

 

ja, men det jeg mest lurer på er erfaringer , og mer "praktisk" info om disse to feks. støy med og uten demper, hva jeg kan forvente med tanke på hold over 100m OSV.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...