Jump to content

Toten revolver


Arrowmaker

Recommended Posts

Mange kjenner begrepet Toten sjampanje, hjemmebrent og Nyco. Ja, enda til Odals campari, hjemmebrent og neseblod.
Men hvor mange har kjennskap til Toten revolveren?
Jeg tør ikke tidfeste den nøyaktig, men si på 1980 tallet en gang.
S&W mod 14 var vel på den tiden den gjeveste feltrevolveren, men noe lett. En kompis, Arnulf "Nuffe" Gjetmundsen, for øvrig en av landets beste revolverskyttere på den tiden, kom opp med ideen.
Lindstad på Gran var Dan Wesson importør, så det var kort veg over Lygna etter løpshylser, muttere og verktøy.
Nytt løp måtte dreies da S&W har 36 gjenger på tommen, Dan Wesson 40.
EN stift på Dan Wesson mellom hylse og ramme sørger for orienteringen ved montering.
Dette gikk ikke på S&W ramma. Det 'n Nuffe og gutta gjorde var å lage et nytt baksikte, Manurhin kopi, og med ei leppe stikkende fram foran ramma. Et tilsvarende halvmånespor ble frest i sikteskinna på løpshylsa.
En annen kompis, Geir "Brurun" Nordrum, RIP, tok over revolveren til Nuffe. Han hadde også løp og hylse liggende som jeg fikk for en billig penge. Jeg ville nemlig ha en ren 38 til feltskyting da jeg var lei av å pusse karbonringen i 357 tønna.

En mod 10 ble innkjøpt og modifisert. 'N Per som hadde stått for sikteproduksjon hadde pensjonert seg og dratt på fisketur i Valdres.

Men, J&F på Gjøvik har egen børsemaker, en flink kar som var behjelpelig med både løsning og fresing av deler og sikteskinne. Prinsippet på min er det samme som på originalen, bare at jeg har sølvloddet fast styringen til løpshylsa på ramma.

På Kapp bor 'n Odd med dreiebenk i garasjen og benk som slår 36 gjenger på tommen. Han både dreier og freser i dreiebenken, det er ikke den ting han ikke får til, men så er han også pensjonert verktøymaker/finmekaniker.
Så, heldig er jeg som får hjelp av så dyktige kompiser.
Så, da er jeg med å holde konseptet Toten revolveren i live🙂.
Finish sa du? Joa, kanskje en gang, men fin finish har aldri truffet noe eller forbedret resultater. Så kanskje en gang😅.

IMG_4101.JPG

IMG_4104.JPG

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

Det der er budsjettutgaven av Smolt.

Gjengepartiet på Colt Python løp er stort nok til å kunne gjenges om til S&W K-ramme gjenger.

 

Ellers kunne man jukse i metallsiluett ved å benytte tuppen på Anschutz matchpiper, med choke, i 22lr Dan Wesson revolvere..

Det funker i NSF-skyting også, men der er det ikke krav om at det skal være "production".

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

@TorfBudsjettutgave i forhold til å slakte en, eller kjøpe et Colt Python løp, kan nok stemme rent økonomisk.
En smartere og mer fleksibel løsning vil jeg kalle det🙂. Her kan man ha både revolver og spesialrevolver på samme ramme.
Python løp ble jo i sin tid forsøkt i S&W først og fremst for sin meget gode presisjon. Om det var/er riflestigningen i Python på 1-14 som gjør det, mot S&Ws 1-18 3/4. eller at Colt rett og slett lagde bedre løp vet jeg ikke.
Uansett, det som kan gå, blir prøvd i jakten på en bedre musefelle🙂.
Smolt var vel også en sjelden kreasjon, forbeholdt de med penger, muligheter eller bare måtte ha/prøve😄.
Endring på endring🙂. Får skylde på alder.
Dan Wesson var populær til metallsilhuett også pga god presisjon. Men her er riflestigningen den samme som for S&W. Men, det relativt tynne løpet er forspent mellom ramma og mutteren i enden på hylsa.
Enkelte hevder at denne forspenningen kan være med å gi god presisjon🤔.

 

Edited by Arrowmaker
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Arrowmaker skrev (1 time siden):

@TorfBudsjettutgave i forhold til å slakte en, eller kjøpe et Colt Python løp, kan nok stemme rent økonomisk.
En smartere og mer fleksibel løsning vil jeg kalle det🙂. Her kan man ha både revolver og spesialrevolver på samme ramme.
Python løp ble jo i sin tid forsøkt i S&W først og fremst for sin meget gode presisjon. Om det var/er riflestigningen i Python på 1-14 som gjør det, mot S&Ws 1-18 3/4. eller at Colt rett og slett lagde bedre løp vet jeg ikke.
Uansett, det som kan gå, blir prøvd i jakten på en bedre musefelle🙂.
Smolt var vel også en sjelden kreasjon, forbeholdt de med penger, muligheter eller bare måtte ha/prøve😄.
Endring på endring🙂. Får skylde på alder.
Dan Wesson var populær til metallsilhuett også pga god presisjon. Men her er riflestigningen den samme som for S&W. Men, det relativt tynne løpet er forspent mellom ramma og mutteren i enden på hylsa.
Enkelte hevder at denne forspenningen kan være med å gi god presisjon🤔.

 

 

Det er laget endel Smolter i Norge fordi en av de tidligere Colt-importørene 70/80-tallet fikk en feilsending med et visst antall Pythonpiper. Tror det dreide seg om en 20 - 30 piper i forskjellige lengder fra 4" til 8".

 

Idag er det jo håpløst å få tak i 357-blanks med 1-14". Skulle jeg lagd meg custom-revolver ville jeg kanskje brukt LW 9mm/355-blanks med 1-10" for 38spc slakke ladninger. Manurhin piper er jo trange, og noen måler jo 355/356.

 

Dan Wesson-revolverne gikk veldig bra. Har sett DW skyte under 10cm 5-skudds grupper på 200m med åpne sikter i 357mag, 357max, 41mag og 44mag.

De egner seg forøvrig også veldig fint til å sette inn vanlig bull-barrel fordi låsingen er foran på krana. 

 

Min gamle Manurhin ligger forøvrig til salgs på finn nå: (jeg er ikke dagen eier og det er ikke jeg som selger den)

 

image.png.afdf8302374dc45af70f1915c9aa7265.png

 

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en kompis, han lever ikke lenger, som fikk laget to, en M14/38spc med 6" og en M19/357mag med 4". Tror han var først ute i Norge med Smolt. 

Etter at han skjøt endel med disse på Løvenskiold spredte ryktet seg og beholdningen med piper forsvant ganske fort. Han var også veldig god til å skyte og lade så jeg tror de som så han i aksjon "bare måtte ha en slik". Han skjøt ikke konkurranser. Han skiftet våpen ofte og hadde tilnavnet "Byttingsrud" i hovedstadens våpenforretninger :-)

Det må mist ha vært 10-15 smither som fikk Pythonpipe den gangen. Lurer på om ikke Kjell Hallbing og Schibsted-eier "Nager'n" også hadde slike.

De Smoltene jeg så var satt sammen av Rolf Lødding.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Torf Jeg tolker svaret ditt over her at du ville foretrekke stigning 1-14 i forhold til presisjon. Jeg er usikker selv om en krappere stigning høres fornuftig ut med tanke på mer moderne patroner. 
En herremann på Lierhøgda eksperimenterte mye med forskjellig stigning i .32 S&W Long som jo også har denne 1-18 3/4 stigningen, uten at han så noen signifikant forskjell. 
Selv Manurhin har jo 1-18 3/4.

Edited by Arrowmaker
Link to comment
Share on other sites

Han på Lierhøgda brukte ei MG-pipe jeg hadde bruk for til den konverteringen så jeg sa til ham at jeg håper revolvern han lagde ble smeltet om til MG-bånd 8) 

 

Python  skjøt bedre enn alle smither jeg har sett med Norma Olympic i Ransom Rest. Olympic 38spc WC ble ladet på enstasjonspresser av damer i Nittedal!

Nå skyter jo 9mmPara i min 6" BUL veldig bra med 158gr blykuler så jeg hadde ikke vært redd for å prøve 1-10" i en revolver.

 

Denne ligger også på finn nå og den har vel presisjonsgaranti fra Colt på at den skal skyte innenfor 1" på 50yds med fabrikkammo. De ble testet på fabrikken før de ble sent ut:

image.png.7b8faf1a5ca7a66545d5980a53563c21.png

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (På 20.8.2023 den 12.48):

Python  skjøt bedre enn alle smither jeg har sett med Norma Olympic i Ransom Rest. Olympic 38spc WC ble ladet på enstasjonspresser av damer i Nittedal!

 

@Torf Takker for mye bra info! Denne tråden utviklet seg til å bli en flott historielekse!  Norma Olympic hadde jeg aldri hørt om, selv om jeg begynner å føle meg litt gammel... Og ikke minst moro at disse ble ladet på håndpresse av damer i Nittedal! Vet du når dette foregikk?

Jeg har noen pakker av disse patronene liggende i ammo-safen fra gamledager. Husker ikke om jeg har kjøpt disse selv, eller fått dem av noen andre. Noen som vet når disse kan ha blitt produsert?

 

IMG_20230821_203353.jpg.9d97a5e8b629651995b61519e51b7234.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...