Jump to content

Systemrifle 6.5x55 + .338LM


B.Hansen

Recommended Posts

Alle standard systemrifler ser ut til å være .308 Win + .338LM, sikkert fordi militæret og politiet i diverse land ikke har rådført seg med kammeret.no først, så når jeg vil ha 6.5x55 + .338LM må jeg bygge selv – ikke sant?

 

Tråder som denne ender ofte opp med å konkludere med at trådstarter burde ha to rifler istedenfor én, men jeg prøver likevel.

 

Bruksområder for 6.5x55:

  • DFS kikkertklassen 200m/300m bane samt grovfelt
  • PRS (ikke for å vinne)
  • Langhold opp til 1.000 meter

 

Bruksområde for .338 LM:

  • Langhold over 1.000 meter

 

Det blir få muligheter til å skyte .338 LM, derfor hadde det vært greit å være best mulig trent med riflen gjennom å skyte mye 6.5x55 slik at tiden med .338 LM på bane benyttes best mulig.

 

Det ser ut til å være opp mot 15 måneders ventetid på en del komponenter, så valget mellom relativt likeverdige komponenter blir nødvendigvis preget av dette. 

 

Stokk:

  • McMillan A5 eller A6, i McWalnut
  • Manners LRT 2.0

 

 

Låskasse med integrert Picatinny-skinne 9-13 MIL, tilpasset AIAW-magasiner:

  • Defiance Deviant Tactical
  • Ragnar Hansen LA
  • Pierce 10x Repeater
  • BAT Machine Model TR (?)
  • Barnard
  • CADEX

 

To sluttstykker, eller ett sluttstykke med to bolthoder.

 

Tykt og langt løp kamret for .338 LM, twist 1:9?

 

Ønsker i utgangspunktet å skyte fabrikkammo for å ta bort én faktor i ligningen, og alt større enn .338 LM er vel for hjemmeladere?  (.375 CheyTac, .416 Barrett, o.l.).

 

2-E931-E00-8-CD5-478-D-BB9-A-ACD4411-ACDA4.jpg.57b5f7c95b7cee3ff5ad6445a1226a23.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

B.Hansen skrev (21 timer siden):

Bruksområder for 6.5x55:

  • DFS kikkertklassen 200m/300m bane samt grovfelt
  • PRS (ikke for å vinne)
  • Langhold opp til 1.000 meter

 

Men til PRS er vel ikke Blaser spesielt egnet uten løse magasiner?

 

Om det finnes våpensystemer som tar 308 og 338 LM, så går det vel med 6.5 Creedmore og 338 LM. Har du vurdert det?

Men det er jo selvfølgelig mye dyrere med fabrikkpatroner i 6.5 CM enn for 6.5x55

Edited by ATS
Link to comment
Share on other sites

On 8/3/2023 at 3:00 PM, B.Hansen said:

..jeg vil ha 6.5x55 + .338LM må jeg bygge selv..

Det er helt sikkert mulig å få til en slags «systemrifle» i disse to kalibrene. Hansen eller Rafdal kan nok antagelig lage dette til deg mot en noe ugrei pris, som kanskje ikke er så helt forskjellig fra en dedikert rifle i hvert kaliber? Den største utfordringen jeg ser, er med tanke på magasinløsningen, og om man kan oppnå pålitelig mating med så ulike deler som dette innebærer.  Men jeg ser jo for meg at det sikkert kan lages et slags adapter i enn 338LM magasinbrønn som f.eks kan ta et MDT 6,5x55 magasin, noe ala AI. Alternativt kan det garantert lages et «338LM magasin størrelse» som kan ta/romme 6,5x55. Det er nok den beste løsningen, men da blir magasinene helt custom og ikke hyllevare om det er et poeng.
 

On 8/3/2023 at 3:00 PM, B.Hansen said:

Tråder som denne ender ofte opp med å konkludere med at trådstarter burde ha to rifler istedenfor én, men jeg prøver likevel.

Det er det nok en veldig god grunn for😉 Uten at jeg skal utbrodere alle ulempene jeg ser med et slikt prosjekt så kan jeg vel egentlig bare si at jeg synes ideen om å bruke 308, 300WM og 338LM i ei og samme rifle er noe håpløs og lite meningsfull. Typisk militært tull og ønske seg noe slikt🙄. Det er på nivå med Tikka som skal spise alt fra 222rem til 300WM i en og samme låsekasse, bare enda et par hakk verre.. 

 

Men må du, så må du! Jeg vet om sykdommen, jeg har sånne dumme ideer selv titt og ofte😂. Var jeg deg tror jeg at jeg hadde kjøpt en AI AXMC og heller fått customisert et 6,5x55 løp og magasin til den. Sluttstykket trenger sikkert ikke rare modifikasjonen om den kan ta 308 win.

Edited by Bly
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (9 timer siden):

Mener han har skrevet noe om at det ikke var en god kombinasjon, og at han solgte det pga. rekyl..


Jeg har 338LM til min SAKO TRG M10 og trives md kaliberet.. jeg har 9 forskjellig løp til mine Blaser R8 .. og det stemmer at jeg hadde 338LM løp til Blaser R8 og at jeg byttet det ut med et 300NM løp.. Mine R8 blir hovedsaklig brukt til Jakt og 338LM løpet og nå 300NM løpet til jakt på litt "dryge" hold..  338LM blir mye rekyl å håndtere i bratta.. 300NM ble derimot håndterbar.. 338LM i en litt tyngre rifle er helt uproblematisk.. ballistisk så hadde jeg droppet 338LM og gått for 300NM med løp som takler 250 grs A-Tip.. legg inn tallene AB så ser du selv😉

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):


Jeg har 338LM til min SAKO TRG M10 og trives md kaliberet.. jeg har 9 forskjellig løp til mine Blaser R8 .. og det stemmer at jeg hadde 338LM løp til Blaser R8 og at jeg byttet det ut med et 300NM løp.. Mine R8 blir hovedsaklig brukt til Jakt og 338LM løpet og nå 300NM løpet til jakt på litt "dryge" hold..  338LM blir mye rekyl å håndtere i bratta.. 300NM ble derimot håndterbar.. 338LM i en litt tyngre rifle er helt uproblematisk.. ballistisk så hadde jeg droppet 338LM og gått for 300NM med løp som takler 250 grs A-Tip.. legg inn tallene AB så ser du selv😉


Hvordan er forskjellen i rekyl mellom de to i lik rifle? Knut Erik Rognes sa i en episode av jegerpodden at 300RUM’en han sin var rask og ufyselig i rekylen, mens 338 var seigere og mer håndterlig.

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (13 timer siden):

300RUM’en han sin var rask og ufyselig i rekylen, mens 338 var seigere og mer håndterlig.


300RUM har enda mere krutt og sparker mere enn 300NM.. børsene til Knut Erik veier 12 kg pluss pluss.. og det har en del å si når en skal sammenligne rekyl.. en Blaser R8 veier satt opp for jakt mellom 3,3 - 5,5 kg alt etter stokk..pipe profil og lengde samt valg av optikk og demper.. Knut Erik skyter de fleste dyrene på innmark eller fra innmark med en tung rifle liggende på magen og gjerne på et relativt flatt underlag.. rekyl er nesten ikke et tema da.. jeg kan ikke huske sist jeg jaktet på innmark.. 99,9% av dyrene jeg feller er i skogen eller på fjellet da må vekten på riflen være håndterbar.. (TRG M10 min veier rett i overkant av 8 kg og jeg har hatt den med meg noen ganger ut på jakt.. men jeg synes den blir for tung og for lang til at det blir gjort særlig ofte) når en skyter fra langt fra optimale stillinger i skog og mark..så har rekyl en del å si.. spesielt når en ønsker å se hvor dyret falt..sprang..oppførte seg når skuddet traff.. med veldig mye rekyl så er gjerne dette utfordrende.. 300NM har mindre rekyl og er mere håndterbar enn 338LM i samme riflen..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (På 4.8.2023 den 19.36):

Det er det nok en veldig god grunn for😉 Uten at jeg skal utbrodere alle ulempene jeg ser med et slikt prosjekt så kan jeg vel egentlig bare si at jeg synes ideen om å bruke 308, 300WM og 338LM i ei og samme rifle er noe håpløs og lite meningsfull. Typisk militært tull og ønske seg noe slikt🙄. Det er på nivå med Tikka som skal spise alt fra 222rem til 300WM i en og samme låsekasse, bare enda et par hakk verre.. 

 

Men må du, så må du! Jeg vet om sykdommen, jeg har sånne dumme ideer selv titt og ofte😂. Var jeg deg tror jeg at jeg hadde kjøpt en AI AXMC og heller fått customisert et 6,5x55 løp og magasin til den. Sluttstykket trenger sikkert ikke rare modifikasjonen om den kan ta 308 win.

Jeg drev og lurte på hvordan jeg skulle formulere det du sier her. Hadde tenkt å være mer diplomatisk, og forklarende, men så skrev du det jeg tenkte...

 

Jeg har prøvd på det trådstarter tenker to ganger ila. omtrent 20 år.

Første rifla ble aldri helt ferdig, og ble solgt. Den var svært bra som 338LM, ville vært komplett mislykket til PRS med 6.5x55. Man kan heller ikke trene 338LM-skyting med 6.5x55 - det er å håndtere rekylen likt/ jevnt og effektivt man må trene på.

Andre gangen ble jeg forbanna og kjøpte en AIAXMC. Vel vitende om at jeg burde hatt et langre og tyngre løp i 300NM istf, 338LM til ELR, og vel vitende om at designet (diger faens låskasse til 338LM..) ikke er optimalt til f.eks. PRS med 260Rem er 2. kaliberet i min. Men det funker sånn halvveis - jeg har skutt flere stevner med den, og den funka gjennom et VM uten at jeg dumma meg helt ut. Men optimalt er det ikke.

 

Det er bare AI som er AI, og det er liksom bedre å ha en AI i skapet, enn en selvtenkt, bare jeg liker, usalgbar rifle - selv om den kanskje virker bedre. Man har AIen litt for å ha en AI også... Og løpsbyttesystemet er jo uslagbart da. Det samme er magasinbrønn-opplegget, som lar deg bytte mellom optimale 308 magasiner og optimale 338-magasiner.

 

Det er to fornuftige alternativer til det du snakker om.

En Defiance/ Hansen (sekundært en T3) something kasse og et bæltjukt løp i 6BR, AIAW magasiner, og Vision/ MDT eller et av de "anerkjente" PRS-chassiene, evt en Foundation stokk.

En 200STR i 6.5x55, Vision, 74cm pipe, masse vekter, og ellers likt. PUNKTUM!

 

Dette fungerer fantastisk til PRS, og fungerer helt OK til kikkertklassen (ja jeg har skutt hauger av stevner i begge) og veldig bra til generelt langhold. Jeg har 260-løp til mine også, men det er egentlig bare tull.

 

Etterhvert, når 338-lysten renner over - kjøp en Savage 110BA og se hvor mye den blir brukt... En brukt en altså, eller hva som helst 338 ut av Finn, det er mye rart, mye rimelig.

 

MÅ du ha kombien, vent på en AIAXMC på Finn. Lag en ØK-annonse på Finn, mange har slike, de er sjelden til salgs, og de er dyre, men de ER bra. Eller kjøp deg to ja to - TRGer, en TRG22, og en TRG42. fra Finn. De koster forbausende lite om man venter, du får Vision chassi til begge, og jeg tipper to slike koster en hel del mindre enn en AIAXMC.

 

Ikke lag enda en misforstått kombinasonsrifle!

 

Og, om du vil prøve noe av dette. Send meg en PM, så kan vi ta en tur med AIAX i 338, og Hansen i 6BR, eller en TRG22, i et eller annet kaliber (foreslår 6XC) - og skyte på hvilket som helst hold. De fleste blir overrasket når de ser hvor bra 6BR eller 6.5x55 fungerer på 1000m, også ved siden av en 338LM. Og hvor dårlig den strengt tatt funker på de "mange km"-holdene man ser på Youtube...

 

K

 

 

 

 

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg var inne på 338LM tanker selv for noen måneder siden, men så ble det ny pipe og tyngre kuler i 6,5x55 i stedet, mye pga. gode råd fra Kammeret. Kunne liksom ikke forsvare så mye mer her på Østlandet…

 

Ser AXMC er nevnt, hvordan er Barrett MRAD opp mot denne? Ser at selveste Bryan Litz sverger til MRAD, men klart det kan være noe spons inne i bildet. 

Link to comment
Share on other sites

JK90 skrev (3 timer siden):

Ser AXMC er nevnt, hvordan er Barrett MRAD opp mot denne? Ser at selveste Bryan Litz sverger til MRAD, men klart det kan være noe spons inne i bildet. 

Same shit, sånn ca. Jeg liker AIen bedre subjektivt, men MRAD er akkurat like "bra" objektivt. Det er vel litt enklere for en børsemaker å lage nye piper til AI. De MRADene jeg har prøvd har heller ikke avtrekk i samme klasse.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til samtlige bidragsytere for all hjelp!  Det er ikke så lett å absorbere alle gode råd, derfor forsøker jeg å oppsummere og i tillegg komme med noen spørsmål.  Det er ikke kritiske spørsmål, det er bare min måte å lære på.

 

  • Militære systemrifler som AI AXMC, TRG M10 og lignende med .338LM og .308W er et dårlig kompromiss i disse to kaliberne
  • Sivile systemrifler som Blaser R8 Ultimate X med .338LM og 6.5x55 er et dårlig kompromiss i disse to kaliberne
  • Selvbygde systemrifler som McMillan A5 med Ragnar Hansen låskasse for .338LM og 6.5x55 er et dårlig kompromiss i disse to kaliberne

…og problemet er at låskassa er for stor for optimalt ladegrep med de minste kaliberne?  Eller at det blir for mange kompromisser totalt sett, inklusive mating?

 

For ELR ( >1.000 meter) er .300NM bedre enn .338LM?

 

Til Kikkertklassen, både bane og felt, samt langhold opp til 1.000 meter og noe PRS anbefales VIsion chassis (eller Foundation stokk)

  • med 6BR i en topp låskasse med tykt løp
  • alternativt med 200 STR låskasse med 74 cm løp (som jeg allerede har)

 

Til ELR ( >1.000 meter) med minst 5-skudds magasin anbefales en Savage 110BA, eventuelt et Vision chassis med TRG-42?

 

Fordi hovedanbefalingen er å droppe tanken om to kalibre i én rifle så er vel korteste veien til mål denne?:

  • Bruke egen, komplett 200 STR til Kikkertklassen, langhold <1,000 meter, og noe PRS
  • Kjøpe en kurant .300NM/.338LM på finn.no, og da ikke TRG-42, som en AI AXMC eller en TRG M10 eller en Savage 110BA eller en McMillan A5-kreasjon fra Ragnar Hansen

 

Hvis det er noen som ruller seg sammen i fosterstilling og bryter ut i stille gråt etter å ha lest dette, så si for all del fra hva det er jeg har misforstått.

 

Og så tar jeg selvsagt og svært gjerne turen til Sørlandet for å teste teori mot praksis, det er en raus invitasjon som settes pris på.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, B.Hansen said:

…og problemet er at låskassa er for stor for optimalt ladegrep med de minste kaliberne?  Eller at det blir for mange kompromisser totalt sett, inklusive mating?

Ja, ja og ja! Jeg ville styrt unna med høye kneløft om du ikke hadde en veldig spesiell grunn for å velge noe slik. Men jeg  kommer ikke på noen? Det du ender opp med er ei alt for stor rifle som du majoriteten av tiden skyter 6,5 med. Når du skal bruke den store så må du bygge om, kanskje også verifisere (skyte inn), og så må du generelt bruke tid på å fikkle med «ting» du normalt ikke trengte om du bare kunne plukker rifla ut av skapet ferdig og klar til bruk.

 

23 minutes ago, B.Hansen said:

For ELR ( >1.000 meter) er .300NM bedre enn .338LM?

Det der er hele tiden et jag mellom kompromisser som hvilken kule er tilgjengelig, hvordan du takler rekyl, vekta du skal ha på rifla, farten du oppnår på kula, levetid på løpet, hvor langt du skal skyte, hvor mye signatur du må ha for å se innslag ved bom (også evt treff) etc. Lista kan fort bli veldig lang. Akkurat nå tipper kompromisset kanskje i favør av 300NM? I morgen er det noe annet? 338LM er vel enkelt, har vært populært(?) og eksistert en god stund selv om den ikke er best på noe vis. 

Jeg tror du skal skyte mye ELR før du finner ut hvor du egentlig vil med det, om noen gang?

Helt ærlig vil jeg sagt at om du ikke har muligheten til å holde på med ELR skyting og trening på det der du bor, altså hvis du bare skal «prøve» når anledningen byr seg, så tror jeg at jeg hadde tatt en 338 LM i en lettsolgt utførelse. Da kan du kanskje få igjen noe pengen om det ikke fenger og du finner ut at 6,5 kan være vel så moro.

 

Takk ja til «Sørlandet» og få M67 til å vise deg forskjellene på 6,5 og 338…


 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 time siden):

Ja, ja og ja! Jeg ville styrt unna med høye kneløft om du ikke hadde en veldig spesiell grunn for å velge noe slik. Men jeg  kommer ikke på noen? Det du ender opp med er ei alt for stor rifle som du majoriteten av tiden skyter 6,5 med. Når du skal bruke den store så må du bygge om, kanskje også verifisere (skyte inn), og så må du generelt bruke tid på å fikkle med «ting» du normalt ikke trengte om du bare kunne plukker rifla ut av skapet ferdig og klar til bruk.

Ut og skyte inn til enhver tid, det er problemet med "systemrifler". Akkurat for min del er 338en til 338, og de sikkert 5 gangene i året jeg faktisk skyter virkelig langt - og da blåser det jo så mye at det er meningsløst. Akkurat nå står den klar til jakt faktisk. Men jeg skal skyte inn Sako Vixen i 6PPC for bukkejakta, i dag...

 

Bly skrev (1 time siden):

Akkurat nå tipper kompromisset kanskje i favør av 300NM? I morgen er det noe annet? 338LM er vel enkelt, har vært populært(?) og eksistert en god stund selv om den ikke er best på noe vis

338LM er ikke best på noe, men det er der, og det er enkelt. Og det virker. 

 

Bly skrev (1 time siden):

Helt ærlig vil jeg sagt at om du ikke har muligheten til å holde på med ELR skyting og trening på det der du bor, altså hvis du bare skal «prøve» når anledningen byr seg, så tror jeg at jeg hadde tatt en 338 LM i en lettsolgt utførelse.

Eller ingen 338 i det hele tatt... Jeg bor to timer unna en langholdsbane, og en time unna en annen, Vi har felles trening der til stadighet, og jeg skyter nesten alltid 6mm nå for tida. Eller 6.5/ 260. ELR i Sørnorge er en ensom affære, og "alle andre" venter på børsemaker, løp, kuler, er ikke innskutt, osv. Så jeg og dattra er makkerpar med AI, spotteskop og kamera - og bytter på å skyte de få gangene vi faktisk skyter langt. 1000m skyter vi ofte, men her er faktisk 6mm vel så effektivt for å faktisk få inn treff/ høy treffprosent. Grunnen er jo at man kan optimalisere ladninger og presisjon mye mer, og trene mye mer med de "små" riflene, Og at de er JÆVLIG MYE ENKLERE å skyte tett med... 338LM slomo - YouTube

 

 

 

IMG_3240.jpeg.e7b54b21f312ddb92c2d5cabb751b348.jpeg

 

IMG_1731.jpeg.2a949c6027064f8113f10dfe1c701825.jpeg

 

IMG_0422.jpeg.5496dde02244319b0030cf905baf403d.jpeg

 

6mm virker ikke på de lengste holdene. Lufta går ut av de fleste 6mm mellom 1000 og 1200m, og ut av 6.5x55 mellom 1200 og 1500 et sted. Har du langt løp, og gode kuler, så holder 6.5x55 følge med mye rart, forbausende langt ut. Men 2000m går ikke - og det går helt fint med 338LM - om du har gjort all ladeutviklinga, skyter tett og har lav ES - og et sted å skyte 
Skal det være noen vits, så må du være forberedt på å bruke en hel del tid og penger på innskyting, testing, verifisering - Du kan ikke bruke "billigkuler" til ELR, så vi er på 30-40,- per skudd selv for hjemmeladd ammo - fordelen er jo at "alle" har gjort dette før, og ladeutvikling er noenlunde lett. Begynner du med Berger 300gr OTM, Fed 215, 88gr med N570 i Lapua hylser - så tviler jeg på at du kommer til å forandre på noe. Det måtte i såfall være til Berger sin 250gr OTM og 95gr N570. Hornady 285ELDM er også bra, men ikke "der".

 

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):

 

  • Militære systemrifler som AI AXMC, TRG M10 og lignende med .338LM og .308W er et dårlig kompromiss i disse to kaliberne

Ja, men AIAX er et bedre enn de andre vil jeg si - først og fremst fordi den faktisk er helt utmerket å skyte med reim. Selv i 338LM er den helt utmerket å skyte med reim. Jeg har tenkt å prøve den i kikkertklassen når jeg har brukt opp ammoen jeg har liggende i 338 og gidder å bytte pipe. TRG22 er forresten utmerket å skyte med reim, og den er nok et et bedre valg i PRS enn 200STR.
 

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):
  • Sivile systemrifler som Blaser R8 Ultimate X med .338LM og 6.5x55 er et dårlig kompromiss i disse to kaliberne

Blaser er helt ubrukelig i både PRS og kikkertklassen pga. magasinopplegget. Hele opplegget til Blaser er beregnt på jakt og langt fra optimalt til LH-skyting.

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):
  • Selvbygde systemrifler som McMillan A5 med Ragnar Hansen låskasse for .338LM og 6.5x55 er et dårlig kompromiss i disse to kaliberne

De kan jo bli gode kompromisser. Altså ikke gode, men så bra som det kan bli. Problemet er at de er svært dyre - blir samme prisleie som AI, og helt umulig å selge. Sammenlign mengden mer eller mindre rare selvdesigna LH-rifler på Finn med mengden AIer på Finn ;) Ferdigriflene kan du selge og få en del penger igjen, egendesign er penger i sluket.

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):

…og problemet er at låskassa er for stor for optimalt ladegrep med de minste kaliberne?  Eller at det blir for mange kompromisser totalt sett, inklusive mating?

Låskassa blir svær, det er ikke et stort tap i DFS, men i PRS er det det. 

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):

 

For ELR ( >1.000 meter) er .300NM bedre enn .338LM?

Utvilsomt, rent ytelsesmessig. Men begge er i underkant til ekte ELR.

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):

 

Til Kikkertklassen, både bane og felt, samt langhold opp til 1.000 meter og noe PRS anbefales VIsion chassis (eller Foundation stokk)

Nei og ja... Visionchassiet er for meg tilnærmet ubrukelig til å skyte med reim med. Altså les "ubrukelig" rett - jeg får ikke stillingen slik at jeg blir fornøyd med den. Med AIen er det "riglig" tvert. Foundation er sykt dyr, men - om du kan ta vektene inn og ut - et godt kompromiss mellom DFS og PRS. Den er perfekt i PRS, og nesten det i ligg md reim også. Men i PRS modus, med 30mm pipe og vekter - alt for tung. Det er stødig, men vondt.

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):
  • med 6BR i en topp låskasse med tykt løp

Ikke så tykt. Det er en grunn til at "Palma" profilen er det den er. Skal du ha rifle til å skyte med reim, er det ingen tvil, pipa skal ha "Palma" profil - det kan du Google. Ellers ja.

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):
  • alternativt med 200 STR låskasse med 74 cm løp (som jeg allerede har)

200STR er uhyre vanskelig å overgå til akkurat DFS-disiplinene. Det måtte være en G&E eller noe. Eller som sagt over, en TRG22. Det er nesten ei undervurdert rifle.

Men en 200STR i en McMillan-stokk, og 74cm-pipa, så er det vanskelig å se at det kan bli nevneverdig mer optimalt til denne skytinga. Jeg skjøt noen skudd med min i går - det ser bare pent ut på skiva... Når riktig ammo, jeg var på banen i forbindelse med blyfriprosjektet, og det var mer tvilsomt du.

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):

 

Til ELR ( >1.000 meter) med minst 5-skudds magasin anbefales en Savage 110BA, eventuelt et Vision chassis med TRG-42?

Magasin er helt meningsløst til ELR. Den beste (og billigste) rifla jeg har sett til dette er min Gamle Barnard. Kjøp den om du får tak i den ;) 

 

 

En BA110 kan fås i samme prisleie, men kvalitetsforskjellen er helt latterlig. BA110ene skyter vanligvis OK, men de er og blir rakleverk.

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):

 

Fordi hovedanbefalingen er å droppe tanken om to kalibre i én rifle så er vel korteste veien til mål denne?:

  • Bruke egen, komplett 200 STR til Kikkertklassen, langhold <1,000 meter, og noe PRS

Hvis du har en 200STR, og ikke skal bruke den i en annen klasse, så er den i kikkertklassen helt selvsagt, nobrainer. Du må ha noe mer kinnstøtte om du skal bruke originalstokken. Ellers anbefaler jeg McMillan. Den funker til PRS også, selv om hele rifla blir litt for lett. 

 

B.Hansen skrev (2 timer siden):
  • Kjøpe en kurant .300NM/.338LM på finn.no, og da ikke TRG-42, som en AI AXMC eller en TRG M10 eller en Savage 110BA eller en McMillan A5-kreasjon fra Ragnar Hansen

Hvorfor ikke TRG42? Det ville vært førstevalget mitt, til minimums 338LM - fra Finn selvsagt. 

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

ELR i Sørnorge er en ensom affære, og "alle andre" venter på børsemaker, løp, kuler, er ikke innskutt, osv.

Det der gjelder nok hele landet😉.

 

Nå er ikke jeg spesielt flink til å oppsøke miljøene som driver med dette, men felles for alle er mangel på banetilgang med avstander hvor man kan drive med organisert skyting ut til et par tusen meter eller mer med et regelmessig intervall. Jeg kan jo få til og skyte 1600 + meter flere ganger i uka om jeg absolutt ville, men ikke organisert. Jeg synes heller ikke ELR er så interessant, og det er det flere grunner til. 

@B.Hansen Den største utfordringen med ELR er kanskje kostnadene og «alt arbeidet» det medfører i forhold til hva man egentlig kan få ut av dette. Skal man holde på med disse greiene på et nivå som er noenlunde forutsigbart så kommer man ikke utenom statistikk. Når pipa di lever 1000 skudd, så er ikke dette så helt enkelt. Og utvikle ladninger slik man gjorde i «gamle dager» er jo bare tull og bortkasta tid og pipeliv. Det som teller er riktig innskutt middeltreffpunkt, vite spredningen til rifla når du skyter med den, ha kontroll på ES til en hver tid (og da mener jeg statistikk/alternativt kronografere all skytingen til en hver tid), samt få tak på de «riktige» komponentene til ammoen som pipa også selvfølgelig må like.

 

Å gafle inn noen tilfeldige treff nå og da uten egentlig å forstå hva som gjør forskjellen er lite tilfredsstillende i lengden. Personlig så opplever jeg at ELR ofte er akkurat der… De som holder på er i liten grad i stand til å reproduser resultater.

 

Med en 6,5x55 i en Sauer kan man gå metodisk til verks å holde på uten og ende opp i ruin eller forgå i frustrasjon fordi man ikke får tak på piper, kuler, krutt eller hva det enn måtte være. Går det ikke veien så kan man alltids skylde på at det bare er en 6,5, også er man ferdig med det.. 😂

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (18 timer siden):

Men jeg  kommer ikke på noen? Det du ender opp med er ei alt for stor rifle som du majoriteten av tiden skyter 6,5 med. Når du skal bruke den store så må du bygge om, kanskje også verifisere (skyte inn), og så må du generelt bruke tid på å fikkle med «ting» du normalt ikke trengte om du bare kunne plukker rifla ut av skapet ferdig og klar til bruk.


Om en først skal bruke 100K pluss på en rifle så har jeg veldig mye bedre samvittighet når den riflen blir brukt.. jeg har det bedre med meg selv når jeg har et 338 løp liggende som ikke blir like ofte brukt som feks 308w løpet eller 260 rem løpet enn om det stod en dedikert 338 rifle i skapet som ikke ble brukt nok.. løpet tar ikke opp noen plasser i skapet heller..noe en rifle gjør.. jeg tar ut og inn løpet mitt på min M10 hver gang jeg pusser løpet.. og setter det inn igjen uten treffpunkt forandring.. jeg har som regel et kikkertsikte innskutt til hvert løp.. så om jeg bytter til 338LM så bytter jeg sikte også som står i egen Spuhr montasje.. sjekker treffpunktet på banen ved bytte men har gjort dette så mange ganger at om det skulle skje at jeg ikke hadde mulighet til å sjekke treffpunktet så føler jeg meg ganske trygg allikevel..

 

B.Hansen skrev (20 timer siden):

Sivile systemrifler som Blaser R8 Ultimate X med .338LM og 6.5x55 er et dårlig kompromiss i disse to kaliberne


Faktisk om en ser bort fra rekyl i en relativt lett jaktbørse.. så fungerer 338LM og 6,5x55 strålende i en R8.. slik alle kaliber gjør.. "sluttstykke" bevegelsen i en R8 bestemmes av magasin innsatsen i en 22LR så har en kort bevegelse for å ta ladegrep..223 litt lenger 6,5x55 lit lenger og slik fortsetter det til 338LM .. osv.. jeg har 9 stk løp fra 22LR til 300NM i mine R8 (med samme pipeprofil så er børsene akkurat like lange..tunge..lette uansett kaliber.. eller faktisk så blir børsene lettere til større kaliber en velger) en får trene billig med 22LR og skyte langt med samme børsen.. systemet er genialt til jakt.. egen presisjonen er strålende og mye bedre enn det de fleste skyttere klarer å utnytte.. men som dedikert LH rifle hadde jeg valgt noe annet.. 

 

Jeg lever fint med å ha løp i kaliber som ikke blir så ofte brukt.. derfor liker jeg «system børser"  jeg får skutt mye med børsen..selv om det er med et annet kaliber..

 

Å bruke 338LM til avstander under 1000m blir å "fyre for kråkene"  det samme gjelder for 300NM.. 450 meter banen min er 20 min med kjøring..1000 meter er en times kjøring.. i en travel hverdag så blir 450m banen brukt ni av ti ganger.. der er det bare å pakke ut riflen å skyte.. på 1000 meter pluss så går det tid i forkant og etterkant.. så har en 3 timer til rådighet så får en 2,5 timer med skyting på 450 m banen og 1 time med skyting på 1000m banen.. så for min del er valget lett med tanke på valg av bane i hverdagen.. og dermed blir også de tunge kaliberne valgt litt bort.. men som tidligere nevnt så lever jeg fint med et løp eller to som ikke blir brukt like mye som andre.. en børse eller to som ikke blir brukt..irriterer bare.. men det er bare slik jeg er.. 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo også snu på det der - når det faktisk er ei rifle, ferdig, som står i skapet - ikke ei pipe liggende i ei skuff - så er det mye enklere å ta den fram og skyte. Min blir jo faktisk brukt, siden det AIen står med 338-pipe i, og jeg har andre rifler å skyte "musekaliber" i. Like lettvint å skyte 338 som noe annet.

Problemstillingen tid og skyting er den samme uansett, skal man skyte enda lenger, så må en kjøre eller gå enda mer. 

Jeg har 30min til 300m, 1 time til 500-1000, med bil. Skal jeg skyte lenger er det bare å begynne å gå - det er vel en time relativt tung gange til jeg kan skyte 1750m - og jeg må sperre en vei og div. Når en skyter så langt her sør involverer det jo gjerne flere grunneiere og et par kommuner...

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

Du kan jo også snu på det der - når det faktisk er ei rifle, ferdig, som står i skapet - ikke ei pipe liggende i ei skuff - så er det mye enklere å ta den fram og skyte. Min blir jo faktisk brukt, siden det AIen står med 338-pipe i


Mange måter å se det på og din er en av de.. men det tar meg Max 5 min å bytte løp på M10 og jeg har innskutt sikte i montasje stående.. så brukt blir løpet.. i år har det dessverre vært et år med rekord lite antall skudd (1000 skudd pluss) om en ser bort fra 22 LR..  mange "dårlige unnskyldninger som hus, hytter, båt som skal brukes og vedlikeholdes har gjort at en må prioritere bort noe.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (21 timer siden):

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=269401096
 

Det kan jo ikke være helt galt kjøp?

TRG 42

Cadex chassis (koster 30k?)

300NM Improved

PM2 5-25x50

Sphur montasjer

Ekstra løp i 338lm

Bare kuler og tennhetter som følger med, er jo verdt 20-30k?

 

Takk, jeg har sett den riflen og tenkt at den havner i kategorien «mer eller mindre rare selvdesigna LH-rifler».  Kan hende jeg tar feil selvsagt, og den har jo løp for begge kalibre som du skriver.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, B.Hansen said:

Takk, jeg har sett den riflen og tenkt at den havner i kategorien «mer eller mindre rare selvdesigna LH-rifler». 

Hallo! Det er jo en helt vanlig TRG 42 i 338LM. Når man snakker om rare selvdesignede LH-rifler så er det custom rem kloner låsekasser i rare chassis/stokker med avtrekk på 3 gram og magasiner som egentlig ikke helt passer pluss pluss.. 

Jeg skal ikke uttale meg om Cadex chassis siden jeg aldri har testa et, men jeg tror ikke de er direkte dårlig for å si det sånn. Chassiset er sikkert en hel del bedre enn den orginale TRG stokken. 
 

Her får du jo faktisk en relevant ELR rifle i 300NM imp. Riktig nok må du spandere noen kroner på kamring og tilpassing av ny pipe, som følger med, men det blir jo småpenger i forhold til å begynne helt fra start med noe nytt hvor du trenger absolutt alt. Ulempen er jo at du er uten rifle en liten stund mens dette gjøres. Men det gjelder alle rifle hvor du skal ha løpsbytte uten at det er std fabrikkvare, eller hvor det er laget «lure systemer» for å unngå dette.

 

Her får du også med et sikte som er bra i tillegg til mye annet dyrt stasj som du faktisk trenger.

 

2 hours ago, Torf said:

Jeg tror dette er et bedre kjøp selv om den koster endel mer og ikke har pipe/sluttstykke til 338LM.

Jeg er tilbøyelig til å være uenig. Greit nok at det er AI, men den kommer i en haug med uinteressante piper som har lite med ELR å gjøre. Faktisk ingen ting! Sikte er ikke dårlig, men ikke helt på nivå med den PM2en som sitter på TRGen. 

 

Edited by Bly
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Tja, i utgangspunktet er det spurt om systemrifle. Piper varer ikke lenge og 300winmag sluttstykket og magasiner kan benyttes til feks 7prc eller annet gøy.

Man trenger sluttstykke og 10 skudds magasin til 338lm og pipe fra Hansen. Samme pris på 338lm pipa som 6,5x55.

På denne kan man også tilpasse magasinbrønn til 

10skudd ( opp til 30skudds ZB30, søkbare ) magasiner i 6,5x55 + piper til std sluttstykke.

Hvis man vil leke med forskjellige patroner er AI'en et soleklart førstevalg for meg.

 

Jeg hadde kjøpt uten kikkert på begge riflene.

Hvorfor disse riflene blir tilbudt med kikkert forstår ikke jeg. Det begrenser kundegruppen.

 

Bruktverdien er vel egentlig dobbel på AI'en når riflene "nullstilles" for salg. 

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Torf said:

Jeg hadde kjøpt uten kikkert på begge riflene.

Hvorfor disse riflene blir tilbudt med kikkert forstår ikke jeg. Det begrenser kundegruppen.

Begge tilbys jo uten sikte om du ikke vil ha det med😉 

 

30 minutes ago, Torf said:

Bruktverdien er vel egentlig dobbel på AI'en når riflene "nullstilles" for salg. 

Tja? Det er nå din vurdering..

 

32 minutes ago, Torf said:

Hvis man vil leke med forskjellige patroner er AI'en et soleklart førstevalg for meg.

Det er jeg enig i, men det er ikke en fornuftig måte å bli ELR skytter på. Jeg hadde uten tvil gått for den andre om målet var å skyte langt med noen form for suksess. Forandre på minst mulig og skyte mest mulig. Hva skal man med 9 forskjellige piper i ulikt kaliber når man kanskje bare kan skyte langt noen få ganger i året? Systemrifler er egentlig noe tull på mange måter. Selv om jeg trener en god del med STR i 22LR i mørketida på 15m, så blir jeg ingen bedre langholdsskytter når jeg bygger om samme rifla til 6,5 og skal skyte 1000+ meter. Det er vel snarere tvert om. Jo jeg har øvd på avtrekk, men rekylopptaket suger siden jeg har trent med fravær av rekyl. 
Skan man ha en ELR rifle for å skyte virkelig langt med så må det være bedre å skaffe seg en tyngs mulig rifle som kun er ment for liggende på bakken skyting med tofot hvor man har mulighet for å håndtere mye rekyl uten at det er ukomfortabel på noen måter. En rifle som oppfyller de kriteriene er helt meningsløs i småkaliber på 100 meters banen. Man øver ikke en gang på å ta avtrekk med noe slikt..

Link to comment
Share on other sites

På finn.no ligger blant annet disse riflene, hva tenker dere om de forskjellige?

 

 

En .338LM med ekstra .300NM løp og en Ragnar Hansen låskasse i en McMillan A5-stokk: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=311135503

 

 

 

Denne AI AXMC har ligget ute lenge, med fire løp i "feil" kalibre, samme som Torf linker til: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=304896888&ci=2

 

 

 

Og så hadde det gått an å putte denne Ragnar Hansen låskassen i en bra stokk/chassis: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=308131583

 

 

 

Det er også til salgs en nesten ny TRG-42 som jeg trodde var vanskelig å lære å skyte langt med: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=311694841

 

 

Og så er det TRG-42 i CADEX chassis som Ospa linker til. Selv om @Bly har rett i at det er mange bra deler i den så er det en sjanse å ta så lenge jeg ikke vet om den er god å skyte med eller ei.

 

 

.338LM er den tyngste av Light ELR over dammen, og .375 CheyTac den letteste i Heavy ELR. Sistnevnte klasse blir for ekstremt for min del, med halvkilos kuler i .416 Barrett, samt McMillan Beast II stokker og lignende. .338 og .300NM blir et stort nok steg fra 6.5x55, men med innsats løses de fleste utfordringer etterhvert, selv om jeg sikkert kommer til å angre noen ganger i begynnelsen.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, B.Hansen said:

hva tenker dere om de forskjellige?

Det er ikke nødvendig vis så enkelt å mene noe fornuftig siden man ikke kan «prøveskyte/undersøke» alle. Når det kommer til ergonomi så kan man fikse mye selv om det ikke stemmer helt fra start. Det er forholdsvis enkelt å bytte rekylkappe, grep og modifisere på en kinnstøtte. Det går også nokså enkelt og legge mere vekt i rifla om den er for lett. Til og med den TRGen kan man fint modifisere til noe jeg ville synes var helt OK. Men dette krever jo at du har noe erfaring fra før og vet hva og hvor du vil med de greiene, eller kan få hjelp av noen som er kyndig på området.
Ved kjøp av slike rifler ville jeg nesten gått ut i fra at pipa er «utskutt» eller på god tur hvis ingen annen «garanti» gis fra selger. 
 

Personlig ville jeg vel satsa på den «Cadex’en», men de andre trenger heller ikke være helt feil. Den uten stokk var unormalt billig?  En så og si «ubrukt» TRG med tilbehør er jo heller ikke å forakte, og kanskje den som er enklest å forholde seg til om man ikke helt vet hva man vil? 338 er enkelt nok, men løpet har kanskje litt for slapp twist om du skal kjøre med de helt mest ekstreme kulene? Dette bør du jo sjekke uansett hvem av de du vurderer. AI’en blir usmakelig dyr før den kan bli noe som ligner på ELR, og her sitter du igjen med mye dyrt  «skrot». Hansen er nå Hansen, og blir ikke så mye annet enn «remington kopier» om man liker det? Det er for all del bra om man skal ha rem-kloner… Jeg liker de ikke, men det er meg, andre mener noe annet. Du må kanskje gå litt i deg selv å se på hva du vil oppnå med de greiene?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (4 timer siden):

Til og med den TRGen kan man fint modifisere til noe jeg ville synes var helt OK

En TRG42 er da helt OK? Den er ikke 101% tilpasset den enkelte, men jeg ser virkelig ikke problemet, til ELR-skyting der man bare skal skyte liggende med tofot? Eller hvor kyndig man trenger å være? Det selges jo ettermarkeds justerbar kinnstøtte og kolbekappe, for ikke veldig mye penger.

Rifler i 338LM som selges umodifisert, og som ser noenlunde OK ut er aldri "utskutt". 338LM piper er igrunnen nokså krevende å slite ut, og de aller fleste trenger mange år.

 

Bly skrev (4 timer siden):

Hansen er nå Hansen, og blir ikke så mye annet enn «remington kopier»

Det er en morsom holdning ;) Jeg har nå faktisk både "ekte" Remington, og flere ulike "kopier", inkl 3-4 fra Hansen. Og en TRG (og en AI ;) ). Det hele kommer en del an på hva en legger vekt på, men jeg tror nå at Rem-klonene er mye enklere å holde på med for en "ikke-børsemaker", du kan bytte avtrekk, stokk, og picatinnyskinna er normalt integrert, for å nevne noe. Og du kan kjøpe deler - prøv det til en TRG - eller Gud forby - en AI...
TRGen er selvsagt kulere, men ærlig talt (dessuten er AIen enda kulere)...

 

A5-stokken er etter mitt syn "bedre" enn Cadexen her, Cadexen kan ikke selges til noen ca, den er en "operatør"-stokk, for de med hang til det - mens A5en bare en en stokk som virker. A5 er som Sauere, 6.5x55 og 338LM, aldri feil.

 

K

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

En TRG42 er da helt OK?

Noen synest da det😉 Jeg ville hatt et lengre forskjefte eller noe som kunne holde tofoten endel lengre ut. Kinnstykket og rekylkappa ville jeg byttet. Det jeg virkelig misliker på den typen TRG er måten man fester delene sammen som om alt var skudd til i en slags gardinstang med klemmer. Men for all del, det fungerer på en måte det også.

 

3 hours ago, M67 said:

338LM piper er igrunnen nokså krevende å slite ut

Du sa det! Jeg skulle til å si det også, men gjorde det ikke. 338LM er kanskje det sikreste kjøpet med tanke på pipeliv. 300NM brenner nok opp en god del fortere.

 

4 hours ago, M67 said:

Det er en morsom holdning ;) 

Det er jo det det er, kopi! Hansen er jo heller ikke alene om dette. Nesten alle over dammen driver med kopier. De liker det av en eller annen grunn jeg ikke helt ser? Derav en haug med tilgjengelige ettermarkeds deler og stasj. Men jeg ser da ikke noe annet enn at du skal jammen få lovt til å ha peiling på hva du holder på med om du skal trikse og mikse med custom deler hit og dit. På meg virker det som om delene aldri helt passer🙄, og har du ikke erfaring så blir det fort trøbbel for mange.
 

Strengt tatt ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe deler her og der når man kan kjøpe alt ferdig sammenskrudd og tilpasset. Det er en ting å fikle litt med en stokk, en helt annen å fikle med avtrekk, underbeslag og  magasiner når man ikke er mekanisk begavet.


 

4 hours ago, M67 said:

A5-stokken er etter mitt syn "bedre" enn Cadexen

Jeg liker jo også «klassiske» stokker mye bedre en disse chassis greiene i aluminium. Det er vel smak og behag? Men til en ELR rifle ville jeg lagt vekt på å få tofoten langt frem, lav kjernelinje (vekt), forholdsvis tung stokk/chassis, mulighet for å juster rekylkappa høyt nok opp bak og en slags bag rider funksjon. Kort og godt må man få stokken til å passe optimalt til liggende skyting uten at det blir ubehagelig. Skulle jeg laget noe selv hadde det selvfølgelig blitt karbon med minst mulig unødvendig leamikk. 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (18 minutter siden):

Jeg ville hatt et lengre forskjefte eller noe som kunne holde tofoten endel lengre ut.

Arcarail i spigotfestet, std. del som ikke er dyr. 

Bly skrev (18 minutter siden):

Kinnstykket og rekylkappa ville jeg byttet.

Det kan man, eller man kan printe noen skiver og legge imellom, eller bare printe ny kinnstøtte. Mange gjør det.

Bly skrev (18 minutter siden):

Det jeg virkelig misliker på den typen TRG er måten man fester delene sammen som om alt var skudd til i en slags gardinstang med klemmer. Men for all del, det fungerer på en måte det også.

Det er vel det geniale med det hele. Man får fordelen av et alu-chassi, til prisne av sprøytestøpt polyurethan. At Sako tar betalt for det første er en annen ting...

 

Bly skrev (20 minutter siden):

Strengt tatt ser jeg heller ingen grunn til å kjøpe deler her og der når man kan kjøpe alt ferdig sammenskrudd og tilpasset. Det er en ting å fikle litt med en stokk, en helt annen å fikle med avtrekk, underbeslag og  magasiner når man ikke er mekanisk begavet

Alle som kan skifte hjul på en bil, eller lade patroner for den saks skyld kan gjøre alt det du nevner. En Defiance eller en Hansen er sikkert i prinsippet like en Remington, men når en bruker dem virker det som noe helt annet. Det kan jo ikke sammenlignes engang. Nå skal det nok sies at min R700 nok ikke er av de glatteste, men den er akkurat like presis som klonene.

 

Bly skrev (23 minutter siden):

Jeg liker jo også «klassiske» stokker mye bedre en disse chassis greiene i aluminium. Det er vel smak og behag? Men til en ELR rifle ville jeg lagt vekt på å få tofoten langt frem, lav kjernelinje (vekt), forholdsvis tung stokk/chassis, mulighet for å juster rekylkappa høyt nok opp bak og en slags bag rider funksjon. Kort og godt må man få stokken til å passe optimalt til liggende skyting uten at det blir ubehagelig. Skulle jeg laget noe selv hadde det selvfølgelig blitt karbon med minst mulig unødvendig leamikk. 

TRG-stokken, og A5 for den del, er jo "Jack of All Trades". De funker til alt, og er vel ikke fantastiske til noe. men de er gode kompromisser. A5 er jo en helt annen kvalitet enn polyurethanklumpen. Det sagt, jeg kunne ønske meg en TRG-stokk i fin valnøtt ;) Blir man lei av TRG-stokken er det flere som lager gode chassier.
Stokker er uansett smakssak, 

 

K
 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, M67 said:

Alle som kan skifte hjul på en bil, eller lade patroner for den saks skyld kan gjøre alt det du nevner.

Nåja! Det er overraskende mange som sliter med avatrekk eller mating i/fra magasiner. Spesielt på customgreier.

 

Når det kommer til stokker/chassis så var det mere enn en grunn til at jeg begynte å lage de selv. En ting er ergonomi, men noe annet er dårlige konstruksjonsvalg. Det er ikke så ofte jeg ser produkter som er laget hvor jeg umiddelbart tenker at her ville jeg ikke forandret på noe. Mye av grunnen til dette er nettopp fordi man designer rundt rem700.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...