Jump to content

Skytterlagskrutt i 30.06?


riflejakt

Recommended Posts

Ikke for å være ekkel, men overskriften din lurte i hvertfall meg. Jeg trodde det var snakk om kassert skytterlagskrutt.

 

Vill anbefale å endre til en av følgende overskrifter:

 

Skytterlagskrutt i 30.06?

 

Hvilket skytterlagskrutt i 30.06?

 

Kva for eit skytterlagskrutt i 30.06?

 

Fritt valg, men jeg synes den første er best. :D

Link to comment
Share on other sites

Kass skytterlagskrutt egner seg best til ladining av 150grs sierra kule i cal 30.06?

 

Hva med å hjelpe en kammerkamerat på det han spør om .... :shock:

 

Skjønner deg godt jeg..... :roll:

Mange "wannabies" moderatorer her ser du.....

 

Av skytterlagskrutt her vil jeg annbefale deg:

Norma-19

Norma-4

Norma-15

 

Med tanke på konverteringer:

Norma-19 er ganske så nærme Norma URP

Norma-4 er ganske så nærme Norma-204

Norma-15 er ganske så nærme Norma MRP.

 

Start rolig og jobb deg oppover.

Link to comment
Share on other sites

Har du skytterlagskrutt fra før stående? ev. hvilket.

Flere merker er aktuelle, Norma 4 er jo et kjent skytterlagskrutt som kan passe i det tilfellet.

Norma 15 kan og brukes.

Caveman foreslo NC RA 100 (raufoss) men også NC RA 15 kan brukes (dette er så og si identisk med Norma 15)

 

Ingen kan si hva slags krutt som passer best til den kula i ditt våpen, alle våpen er litt forsjellige sånn.

Link to comment
Share on other sites

Ja her er utrolig mange her som har et behov for å rette og pirke på forskjellge ting og tang her her inne,skulle tro at dei virkelige moderatorane tok opp et et problem viss det var nødvendig å rette på noe,men over til det vi skal diskutere her.

 

Har norma sitt n11 og n4 krutt fra før,men slik eg har forstått det (grovt sett) så gir n140 og n150 krutt best presisjon i 30.06 med 150 grs sierra hpbt kule,

kass skytterlagskrutt ligger evt nermest 150 krutt? eller er noen som har ei anna "go ladning" åannbefale?

Link to comment
Share on other sites

kass skytterlagskrutt ligger evt nermest 150 krutt? eller er noen som har ei anna "go ladning" åannbefale?

 

Det skytterlagskruttet som ligger nærmest N-150 er nok Norma-11, men personlig synes jeg det er for "raskt" til 30-06.

Norma-4, som andre har omtalt over, er nok 30-06 kruttet fremfor noen... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder skytterlagskrutt bør man alltid oppgi Lot-nummer når man diskuterer ladninger, det er desverre alt for mange som bruker ladedata ukritisk.

 

Jeg har nettopp kjøpt inn en boks Norma 19 for 168MK, i følge QL burde dette være omtrent optimalt. Har ikke kommet så langt som å få prøvd det enda, trenger litt kuler først.

Link to comment
Share on other sites

kor mye n4 krutt bruker du til 150grs kule i 30.06?

Som Fulmen sier, det er komplett umulig å svare på så lenge lot-nummeret ikke er kjent. Dessuten du regne med ulik ladevekt for ulike lot'et, så å bruke ladedata ukritisk for en annen lot enn den du har kan være farlig.

 

I tråden om skytterlagskrutt er det beskrevet nokså nøye hvordan man kan regne seg fram til en fornuftig startladning med en ny boks skytterlagskrutt. Les hele den tråden, du. Hvis du ikke er 100% med på hvordan man skal fundere seg fram til ladninger på den måten, bør du ikke bruke skytterlagskrutt til annet enn de ladningene som står på boksen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt interpolerte data og skytterlagskrutt i diverse kalibre, og har kommet til at det greieste (til omtrent samme pris) er å bruke Vihta N160 i .30-06 (og i 6,5x55). Greiere å forholde seg til, forholdsvis enkelt å skaffe, og betydelig bedre samsvar mellom resultater når man skifter lott.

 

N140, N150 og N160 er forøvrig pr. definisjon skytterlagskrutt, bare ikke produsert av RA/Norma.

 

Skulle jeg bli tvunget til å bruke Norma sine skytterlagskrutt (brrr) .30-06, hadde jeg nok gått for N4, eller N15. Ladedata for skytterlagskrutt ser jeg ingen forsvarlig grunn til å dele ut, det må man finne ut selv. Som Sako sier: Er du ikke i stand til å finne en trygg startladning med skytterlagskrutt, basert på din kunnskap om kruttets egenskaper, skal du ikke bruke det til annet enn det som står på boksen.

 

Forøvrig kudos til vingemutteren for innspill om trådtittel. Ryddig slik som den er nå.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg bli tvunget til å bruke Norma sine skytterlagskrutt (brrr) .30-06, hadde jeg nok gått for N4, eller N15.

Hvorfor ikke N19? Så mye som Norma skryter av URP-kruttet sitt også til tredvenullsex, skulle jeg tru at N19 måtte passe bra. Det lille jeg har ladet med det har ihvertfall passet bedre enn N15 i mine øyne. N15 passer etter min mening best til de tyngste kulene fra 180gr og oppover.

 

Disclaimer: Jeg er ikke veldig rutinert mhp. .30-06-lading, så hvis jeg tar feil må noen gjerne fortelle meg hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er derfor skytterlagskruttet kan ha store variasjoner. Men det er derimot små toleranser for å kalle kruttet 204.

Alt utenfor de toleransene blir N-4.

 

:) Lot nr på n4 kruttboksen min er Lot 65040

Si noen ord om ladedataene på boksen din også, så kommer vi fint frem til en startladning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

fint,fikk noen nye bokser med n4 og n11 krutt i dag,men vi kan gå utifra n4 kruttet,n11 kruttet har eg kjøpt til 308win og der står det jo ladedata på boksen.

 

n4:lot 65072

9,1g/140gr sierra cal 6,5x55 (Max:45,1 Vo 849) (Min: 42,0 Vo 782) trykk 372,1

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fornøyd no?

:) sånn blir det når en skriver på dialekt,du er vel norsklerer du kansje ?? 8)

Nei, jeg er nok så langt fra en norsklærer du kan komme.

Jeg ganske enkelt misforstod hva tråden handlet om, og tenkte det kunne være greit både for at du skulle få mest mulig hjelp, samt for å gjøre tråden mer søkbar. At jeg foreslo en mer fornuftig tittel.

Og hjelp har du nå fått ser jeg. :D

 

P.s. Tusen takk for den norsklærer saken, jeg burde lete opp min gamle norsklærer, å la henne se den. Men p.g.a fare for at hun vil le seg ihjel, er det nok best jeg ikke gjør så. :lol:

 

P.s2 Eij snakkar no dialekt eij også, men det gjer ikkje at eij skriv soleis for det. E no allti kjekt at følk flest skjønna ka eij meine veit du. Ka trur du oslo følkje ville seie om alle som ein, prøva seg med breiflabba dialekt, tjukk so ertesupe her inne?

Så nei her inne er vi vel enige i at slikt holdes på ett minimum, og at man bruker ett av de to normerte skriftspråkene vi tross alt har i landet.:wink:

 

Lykke til med ladningene. 8)

Link to comment
Share on other sites

Kor lang friflukt på kula bruker dere som lader sjøl? Dreiv å målte opp friflukta på diverse kuler i dag,og da kom eg fram til at bla annet, at berger si 168hpbt kule er så spiss i fasongen at eg ikkje ville klare å få den langt nok fram i pipa utenom å ha ei maksimum patronlenge som er lenger enn det magasinet har plass til.Og da har eg beregna ei friflukt på 1mm.

Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...