Jump to content

Rifle til reinsjakt


M18

Recommended Posts

Er bergara ba13 takedown ei god og hendig rifle til reinsjakt, evt hjortejakt på fjellet?

veit om ulempene med rekyl og hanen, er heller ikke stort plaget med rekyl og skyting med kombi i 308 med aimpoint. 
 

tenker dette er ei fin rifle jeg kan putte i sekken på tur opp osv. men har aldri kjent på ei sånn rifle.

 

har en blaser r8, denne veier 5 kg.

og en mauser m18 som veier noe mindre.

 

hva mener dere? 

Link to comment
Share on other sites

Den er veldig hendig på reinsjakt som du sier. Vekta på rifla er 2,8 om jeg ikke husker feil.
 

Rifla er lett å dele for å transportere i en sekk. Ingen forskjell på rechts og links (må bare skru om en skrue på hanen). Kort uten at løpet må kortes ned. 
 

Jeg har brukt min på reinsjakt og for å kunne spenne opp lydløst på rådyrjakt. Mye rifle for pengene. 
 

Ulempen med rekyl kjenner jeg ikke så godt. Er den verre enn andre rifler? 

Link to comment
Share on other sites

Vel, når en standard boltrifle som Tikka light med like langt løp som B13’en veier 300 gram mindre (ref Norma.no) enn Bergaraen uten ulempene som hanen, enkeltskudd og dårlig avtrekk, ville jeg selv vertfall mye heller investert i noe slikt og evnt en god riflesekk. Personlig stapper jeg bare rifla i sekken litt godt pakket inn i soveposen på reinsjakt med pipa ut av toppen. Har funka fjell så langt det.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Veit at både tikka og browni g lager rifler som er lettere, men er ikke den vekta jeg er ute etter. Jeg vil ha ei rifle som er lett og dele og som går i sidelommene på bergans powerframe.

andre alternativet mitt er rett og slett å kjøpe meg en k95, men det er ett vesentlig større innhugg i pengboka.

Link to comment
Share on other sites

Enig med over. 
Ikke spesielt lett.

Ikke spesielt godt avtrekk. 
Ikke spesielt billig. 
Personlig likte jeg ikke stokken. 
 

Ei lett T3 i 6.5x55 blir vel sjeldent feil til rein/hjort i fjellet.
 

Få deg en pakkrammesekk med hylster til geværet. En annen verden å bære rifla i sekk på ryggen, og våpen/kikkert er mer beskyttet. Jeg bærer med meg 4.6kg rifle/kikkert/demper med 68cm løp uten å plages med det. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M18 skrev (3 minutter siden):

bergans powerframe

Kniv, saks, symaskin og riflehylster.

Vipps så har du rifla stukket nedi fra toppen. Trekker den opp med ei hånd, og klar til å skyte på sekunder. 
Broderen kjøpte B13’en til nettopp det formålet du beskriver.
Ble bare noe kuking, og rifla var solgt etter ett par år.
Modda Reckon sekken, og vipps så kunne man drasse rundt på ett bedre våpen, mer tilgjengelig og med mindre stress..

Link to comment
Share on other sites

En fordel med BA13 og bæring i sekk er at den er kort (kortere enn T3 med samme løp) hvis du skal ha demper på. Toppen på rifla stikker ikke over hodet. Det gjør deg litt mindre synlig i noen situasjoner på fjellet og det er lettere å bevege seg i skog. 
 

Har forøvrig jakta rein med både boltrifle og BA13 i riflesekken og begge deler funker fint:) Avtrekket har ikke plaga meg, men lengre slagtid enn en T3 er det nok.  
 

Hvor mye koster en BA13 om dagen? Husker den som veldig hyggelig priset.

 

Link to comment
Share on other sites

Se på Stone Glacier sin løsning, kan sikkert brukes på flere sekker så slipper du å svi av tusenvis av kroner på ny sekk.

 

 

Har Norrøna Recon 125L, Bergans Powerframe 130L og Stone Glacier Sky på 96L (140L "utslått) Stone Glacier med rifle holder er mest komfortabel på jakt i mine øyne.

Recon og Powerframe kan du også feste rifla utenpå sekken eller henge på rammen.

 

Norsk nettbutikk

https://www.gramjegeren.no/shop/product/vapenfeste-med-hurtigutloysar?tm=nettbutikk

 

Filmsnutt med løsningen

https://youtu.be/WfVQ36yYlmk

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig greit med en lett rifle til reinsjakt, men Bergaraen er ikke spesielt lett. 

 

Jeg har en 3 kilos Remington 700 (inkl. kikkert og montasjer, ekskl. demper) som jeg bærer i en Eberlestock Dragonfly. På et eller annet tidspunkt kommer jeg til å bytte ut Dragonflyen med en modulær Eberlestock Emod med løs pakkramme, løst våpenfutteral, løs sekk, og løs kjøttpose. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

På et eller annet tidspunkt kommer jeg til å bytte ut Dragonflyen med en modulær Eberlestock Emod med løs pakkramme, løst våpenfutteral, løs sekk, og løs kjøttpose. 

Jeg har den løsninga, og den fungerer ypperlig- til dagsturer vel og merke. Der jeg jakter er det båt inn, camp og så dagsturer ut derfra. Når jeg går innover med telt, etc. er den litt liten. Recon-ish er bedre her. 
 

Skrueråmuttere skrev (1 time siden):

Jeg har en 3 kilos Remington 700 (inkl. kikkert og montasjer, ekskl. demper)

Hvordan får du til det? Rifle med stokk er vel sånn ca 2.8-2.9kg?

Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (49 minutter siden):

Når jeg går innover med telt, etc. er den litt liten. Recon-ish er bedre her. 

 Pakkramma mener du? Du får jo kjøpt svære sekker til å feste på den?

 

Ospa skrev (50 minutter siden):

Hvordan får du til det? Rifle med stokk er vel sånn ca 2.8-2.9kg?

 

Hi-Tech stokk, sugerørspipe og Leupold Ultralight. 

Link to comment
Share on other sites

Det å jage gram på ei rifle til villreinjakt ser fornuftig ut på vårparten bak tastaturet. Når det skrives 20.8 eventuelt 15.8 som på H.vidda og vi legger i veg der vidda brer seg ut så er typisk vekt på sekk med innhold 12-15 kg, deretter kjem rifla i tilleg med sine 3-4kg. Total oppakking er kjapt oppe mot 15-20 kg for oppakking der man skal overnatte i det fri. Det høyres mykje ut og man vil gjerne ned med vekta. 

MEN når så reinen er skutt... Då lengter du tilbake til ein sekk på usle 15-20 kg :-D Eg prøver såklart å spare vekt før eg reiser ut, men det er både enklere og billigere gram å ta bort frå oppakkinga. 

Så er det også dei som meiner at Powerframe er utdatert... Den er utdatert på egenvekt når du er på tur inn på reinsfjellet, når eg har 50kg kjøtt oppi sekken så bytter eg ikkje den vekk mot alle sekker i verden. Og ja, eg har også KUIU med carbonramme. Den brukes som knallgod nistesekk på elgjakt med mulighet for å bære ut tyngre bører.

Når det blir tungt, som på reinsfjellet >50kg så er nr1. Powerframe - Nr2. Reconpack - Nr3. KUIU/Stoneglacier - Nr.4 alle andre med ramme. Alle anatomiske - Ville ikkje vurdert det i det heile....

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (3 timer siden):

Det å jage gram på ei rifle til villreinjakt ser fornuftig ut på vårparten bak tastaturet. Når det skrives 20.8 eventuelt 15.8 som på H.vidda og vi legger i veg der vidda brer seg ut så er typisk vekt på sekk med innhold 12-15 kg, deretter kjem rifla i tilleg med sine 3-4kg. Total oppakking er kjapt oppe mot 15-20 kg for oppakking der man skal overnatte i det fri. Det høyres mykje ut og man vil gjerne ned med vekta. 

MEN når så reinen er skutt... Då lengter du tilbake til ein sekk på usle 15-20 kg :-D Eg prøver såklart å spare vekt før eg reiser ut, men det er både enklere og billigere gram å ta bort frå oppakkinga. 

Så er det også dei som meiner at Powerframe er utdatert... Den er utdatert på egenvekt når du er på tur inn på reinsfjellet, når eg har 50kg kjøtt oppi sekken så bytter eg ikkje den vekk mot alle sekker i verden. Og ja, eg har også KUIU med carbonramme. Den brukes som knallgod nistesekk på elgjakt med mulighet for å bære ut tyngre bører.

Når det blir tungt, som på reinsfjellet >50kg så er nr1. Powerframe - Nr2. Reconpack - Nr3. KUIU/Stoneglacier - Nr.4 alle andre med ramme. Alle anatomiske - Ville ikkje vurdert det i det heile....


Jeg er enig. 
Når man skal bære 50kg er Recon-type å foretrekke. Mest pga. plass og størrelse. 
Likevel er det stort sett Eberlestocken som blir med på tur. Lettere og smidigere å gå med. Har bært ut voksen reinsdyrbukk med den, og det går fint.. men det er ikke plass til reinsdyr og full oppakning. Som dagstursekk er den derimot genial.

Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (5 timer siden):

 

Sikkert, men 3 kg er ikke spesielt vanskelig med lette kuler i en vanlig patron.

Enig der, villrein er heller ikkje hardskutt, minste lovlige kaliber er massevis.

Legger man på 1/2 kg så har man ei heilt grei rifle med kikkert innanfor humane budsjett til reinsjakt.

Eg kjøpte heller sovepose med dunfyll, og bytte ut ullgenser med tynn dunjakke. Då var vektdiff. frå powerframe vs KUIU nulla ut i tilleg til at volum var redusert mykje :-)

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Ospa skrev (2 timer siden):


Jeg er enig. 
Når man skal bære 50kg er Recon-type å foretrekke. Mest pga. plass og størrelse. 
Likevel er det stort sett Eberlestocken som blir med på tur. Lettere og smidigere å gå med. Har bært ut voksen reinsdyrbukk med den, og det går fint.. men det er ikke plass til reinsdyr og full oppakning. Som dagstursekk er den derimot genial.

Bare å sette på større sekkepose hvis du skal ha kjøttet inne i sekken, men litt av poenget med denne løsningen er jo å ha kjøtt mellom ramma og sekkeposen.

 

 

D194381B-610C-4E9A-9829-3BFD5CC13E81.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Cruiser skrev (43 minutter siden):

Bare å sette på større sekkepose hvis du skal ha kjøttet inne i sekken, men litt av poenget med denne løsningen er jo å ha kjøtt mellom ramma og sekkeposen.

 

 

D194381B-610C-4E9A-9829-3BFD5CC13E81.jpeg

62314B2B-8D19-417F-9B87-AA5971F5B0BD.jpeg.8cf61b4820e2089a9a00697314b9cdbe.jpeg27E64060-97DA-46CA-98DF-77F09A4B73B9.png.a99528c55f6108581b82b2b1518cb445.png

 

 

Sånn gjør jeg det. Vanntett bag til bagasjen. Dyret stroppet på ramma. Litt av poenget er jo å unngå en stor sekk hvor alt går oppi.

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (8 timer siden):

Eg prøver såklart å spare vekt før eg reiser ut, men det er både enklere og billigere gram å ta bort frå oppakkinga. 

Så er det også dei som meiner at Powerframe er utdatert... Den er utdatert på egenvekt når du er på tur inn på reinsfjellet, når eg har 50kg kjøtt oppi sekken så bytter eg ikkje den vekk mot alle sekker i verden.

 

Men når soveposen veier 500 gram, teltet 800 gram, kjøkken 150 (?) gram, barnetannbørste osv så er det slutt på de enkle og billige gramsparerne. (og de soveposegrammene var ikke spesielt billige de heller.) 

 

Når sekken kommer opp i 50 kg bytter jeg ikke sekk, da går jeg to ganger... (har gått med 57 og gjør det aldri igjen) 

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (25 minutter siden):

Kikka på og vurderte Ebelerstock før eg kjøpte KUIU. Grei nok og rimelig sekk, men når ikkje opp til Stoneglacier og KUIU når det gjelder løsning, komfort og kvalitet...

Nå har jeg jaktet ganske mye Ila ett par år med F1’en og båret ut 10+ dyr med den.. Finner ikke tegn til slitasje eller svikt i kvalitet, så tror ikke det er ett ankepunkt.
 

Har ikke prøvd Kuiu eller Stoneglacier, men om de også er dårligere til å bære tungt enn powerframe, så tipper jeg ikke de er langt unna hverandre. F1’en veier 1.9kg og er mer enn god nok. Som @Haavard sier, er det bedre å bære to ganger. 50kg+ i sekken og noen mil/timer sliter unødvendig mye på knær, og lett at ett feilsteg får konsekvenser. 
 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...