Jump to content

Hjelp! Import av ladeutstyr!


nippon81

Recommended Posts

Hei folkens!!

 

Jeg holder på og skal kjøpe ladeutstyr fra USA.

Når jeg leser retningslinjene til "JetCarrier", så stusser jeg litt.

 

"Fortolling av våpenrelaterte produkter****: 290 NOK (reloading, brass, deler, tilbehør m.m.)"

 

Når jeg leser bestemmelsene i LovData, så finner jeg ingen restreksjoner om import av Ladeutstyr. Det nærmeste jeg kommer er patroner som har tennstift.

 

Jeg har skjønt at export-loven i USA sier at:

 

"Eksportlisenser for internasjonale bestillinger kreves for å sende skytevåpen eller ammunisjonskomponenter. For å få en eksportlisens trenger vi følgende varer: En bestilling på varene som ønskes, og en importtillatelse for disse varene eller et brev fra myndighetene i destinasjonslandet som sier at ingen lisens kreves. Du kan bli bedt av det amerikanske utenriksdepartementet om å få lisensen for flere gjenstander. Vi foreslår store bestillinger som kan deles inn i mindre forsendelser siden en lisens er gyldig i 48 måneder eller til alle varer er sendt, avhengig av hva som kommer først"

 

Har noen gjort dette før, og hva er dine/deres tips til meg? Hvor får jeg i så fall tak i en "Importtillatelse"?

 

Ja, jeg vet jeg kan kjøpe i Norge, men jeg får tak i billigere utstyr igjennom mine kontakter "over there"

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ladeutstyr (og da tenker jeg ikke på ladeKOMPONENTER som kuler, krutt, hylser etc) er eksplisitt unntatt fra restriksjoner om eksport fra USA. Om du har "kontakter over there" som i form av familie eller lignende, kan de bare stappe disse tingene i en boks og sende det (for gudenes skyld, ikke skriv noe firearms på hva pakken inneholder).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (53 minutter siden):

Kanskje, kanskje ikke. Avhenger vel av det enkelte lands (her USA) bestemmelser? Jeg tro jeg ville unngått hylser for sikkerhets skyld. 

 

Edit: Og kanskje ikke så mye å spare heller?

Hei "Sølvrev". Jeg ønsker mer enn gjerne å handle her i Norge, men jeg kan ikke finne samme til matchende pris.

Hvor handler du da? Kanskje jeg ikke har lett godt nok? 🙄

Link to comment
Share on other sites

Å finne noko til "matchande" pris her til lands kan du som regel berre gløyme, prisane her har stege mykje meir enn det som kan forklarast med valutajustering. Eg har brukt JetCarrier mange gongar, og sjølv om det ikkje er snakk om restriksjonsbelagde varer, så kan du risikere å få dette ekstragebyret på 290,-, dette fordi JetCarrier må få tollvesenet til å gå gjennom sendinga for å sjekke at der faktisk ikkje er slike varer. Av og til får eg dette gebyret, av og til ikkje. Det kan kanskje variere litt med kva firma som er avsendar. Er det tomhylser i sendinga så må ein rekne med ekstragebyret. Hugs óg at tomhylser kun kan sendast med sjøfrakt, kvifor er eg ikkje sikker på.

Edited by Humbo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Rausheim said:

Ladeutstyr (og da tenker jeg ikke på ladeKOMPONENTER som kuler, krutt, hylser etc) er eksplisitt unntatt fra restriksjoner om eksport fra USA

 

 

Ikke alt av ladeutstyr.

noe er lagt under ITAR. Feks Giraud Cartridge Case Annealer. Men det er vel stort sett mer "automatisert/industrielt" utstyr som får restriksjoner

Link to comment
Share on other sites

Humbo skrev (1 time siden):

Å finne noko til "matchande" pris her til lands kan du som regel berre gløyme, prisane her har stege mykje meir enn det som kan forklarast med valutajustering. Eg har brukt JetCarrier mange gongar, og sjølv om det ikkje er snakk om restriksjonsbelagde varer, så kan du risikere å få dette ekstragebyret på 290,-, dette fordi JetCarrier må få tollvesenet til å gå gjennom sendinga for å sjekke at der faktisk ikkje er slike varer. Av og til får eg dette gebyret, av og til ikkje. Det kan kanskje variere litt med kva firma som er avsendar. Er det tomhylser i sendinga så må ein rekne med ekstragebyret. Hugs óg at tomhylser kun kan sendast med sjøfrakt, kvifor er eg ikkje sikker på.

Takk! Hva me "Import tillatelse" da? Er det noe jeg må få tak i?

Link to comment
Share on other sites

nippon81 skrev (14 timer siden):

Hei "Sølvrev". Jeg ønsker mer enn gjerne å handle her i Norge, men jeg kan ikke finne samme til matchende pris.

Hvor handler du da? Kanskje jeg ikke har lett godt nok? 🙄

Jeg sjekker alltid hos den lokale pusheren først. Ber ev. om et tilbud. Ellers følger jeg med på nettet. Ladeutstyret (RCBS) er kjøpt som ferdig sett hos Hjemmelading, krutt, tennhetter og kuler litt her og der. Hylser kjøper jeg bare unntaksvis. Mye lurere (og billigere) å kjøpe ferdigladet treningsammo og få hylsene på kjøpet. Enda billigere med plukkhylser fra skytebanen😉!

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, nippon81 said:

Takk! Hva me "Import tillatelse" da? Er det noe jeg må få tak i?

Nei, det treng du ikkje for vanleg ladeutstyr, så lenge det ikkje er snakk om varer med faktiske importrestriksjonar, altså f.eks. tennhetter, krut og kuler.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sølvrev said:

Jeg sjekker alltid hos den lokale pusheren først. Ber ev. om et tilbud. Ellers følger jeg med på nettet. Ladeutstyret (RCBS) er kjøpt som ferdig sett hos Hjemmelading, krutt, tennhetter og kuler litt her og der. Hylser kjøper jeg bare unntaksvis. Mye lurere (og billigere) å kjøpe ferdigladet treningsammo og få hylsene på kjøpet. Enda billigere med plukkhylser fra skytebanen😉!

Eg har lagt att mykje pengar hjå lokale forhandlarar, dvs. i dette tilfellet innanlands forhandlarar, og spesielt hjå Brownells.no. Når eg handlar blir det gjerne for nokre tusen i slengen, og då er det rett og slett for mykje å spare med å handle utanlands slik situasjonen er no. Men eg sjekkar som regel lokalt først, og då spesielt Finn.no, før eg handlar frå utlandet. Komponentar kjøper eg alltid lokalt, eg har ikkje brydd meg med importløyver osv. sidan tilgongen stort sett er like dårleg utanlands.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...