Jump to content

Er PRS blitt en avansert form for «benkeskyting»?


Bly

Recommended Posts

Jeg har ment mye om PRS uten egentlig å drive så mye på med denne skyteformen. Noe har jeg jo prøvd og det er vel ikke til å stikke under en stol at, jo det hjelper med vekt, det hjelper med bager, det hjelper med brems og mindre rekyl. Alt dette er vel også et resultat av at man har hatt (og har?) fult frislipp på utstyrsfronten? Det gjøres omtrent absolutt alt man kan og er i stand til  med utstyret for å fjerne og oppveie for manglende «generelle skyteferdigheter». Dette utsagnet er nå ment litt sarkastisk, men dere skjønner vel hva jeg mener… Det er i hver fall ikke ment at det nødvendig vis er noe galt med dette. Egentlig er det utrolig interessant å se hvordan denne utviklingen forløper seg og ikke minst hvor den ender opp, og hva som fungerer. Game Changer’en er en for meg slik overraskende utkom av sportens utvikling. Det er også veldig interessant å se hvilken stabilitet man faktisk kan oppnå fra alle merkelige skyte posisjoner og stillinger, som før var mer eller mindre umulig med tanke på hvilke avstander små mål nå kan skytes på av nesten alle og en hver med «rett utstyr».

 

Det siste på lista over «snålt» utstyr for meg er disse Baker Wings fra MDT. Demonstrasjonen på YouTube fikk meg umiddelbart til å assosiere skyteformen til benkeskyting. Her «monteres» rifla godt inn i sekken og vips kan så kan han skyte uten å ha noen annen kontakt med rifla annet enn at den «klemmes/låses» ned i baggen med tommelen via vingen.


Er disse vingene på tur å bli vanlige? 

 

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eller griptape på oversiden av stokken. Baker-vingene er ikke noe mirakelprodukt - teknikken du nevner brukte vi fra dag 1 i PRS, og før PRS ble nevnt ved navn i Nrgoe iallefall. PRS er kanskje utstyr, men det er også fantasi, fantasi til å bruke alt man kan finne på til å holde rifla i ro, til å "jukse" - ikke som i noen grener, å måtte holde armen på en helt spesiell måte som en aldri ellers (jakt) ville brukt. I PRS trener man på å treffe, med det man har der og da, all stops removed. 

Om man ikke trenger skyteferdigheter, så lurer jeg på hvorfor neon vinner, og andre ikke? Det skal sies at det noen ganger blir vel mye "rebusløp", med terningkast om hva en skal skyte på og denslags.

Og det tiltaler meg mye mer enn det meste annen skyting - jeg har vært en ivrig (langholds) benkeskytter, og er det kanskje enda, men der er det ingen konkurranse i skyteferdighet eller "fantasi", det er lading, og vind.

 

K

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Personlig skiller jeg mellom produkter som gjør skytingen enklere og riflen mer ergonomisk uten å endre dens grunnleggende karakter, og produkter som gjør riflen mer uhåndterlig og "stasjonær".

 

Det er en rent subjektivt test, men jeg føler at en PRS-type-rifle burde være "feltmessig", altså at man ikke har noe problem med å dra på den kilometervis gjennom skogen. Dette på tross av at man, selvfølgelig, ikke gjør dette i denne skyteformen.

 

Det er når vi kommer bort fra dette, med gigantiske toføtter, tripods og svære stålvekter, av typen man aldri kunne tenkt seg å montere på en feltrifle, jaktrifle eller tjenesterifle, at jeg reagerer. Igjen, følelsesmessig og subjektivt.

 

"Vinger" og skateboardteip gir jeg derimot en sjanse. Har dog ikke prøvd det selv enda.

Link to comment
Share on other sites

klabbogbabb skrev (1 time siden):

men jeg føler at en PRS-type-rifle burde være "feltmessig", altså at man ikke har noe problem med å dra på den kilometervis gjennom skogen. Dette på tross av at man, selvfølgelig, ikke gjør dette i denne skyteformen.

Det har vært flere PRS-stevner hvor man bærer rifler kilometervis i skogen. Det er problemfritt. Er rifla 10kg istf 7-8 (som ei langholdsrifle fort er uansett), så er det ikke det som velter lasset. Det er ingen som reagerer på et f.eks. en AIAX er 8-9kg med kikkert - men når ei rifle får farge og er "PRS-rifle", da er det for tungt med en gang?

"Vinger" har man hatt i mange år, 

Cooper .204 Ruger Montana Varminter within AccurateShooter.com

 

IMG_2260.jpeg.b21df89e017030bd4f2a42da286021b5.jpeg

 

Er det SÅ stor forskjell på Montana Varminteren, og Foundation-stokken her? Griptape på samme plass, så er du der. 

 

klabbogbabb skrev (1 time siden):

med gigantiske toføtter, tripods

Gigantiske toføtter er ukjent i PRS, Ckye-poden er blitt nærmest standard, og jeg har da plassert meg brukbart selv med en gammel Harris - det er ikke der det ligger. Tripod er sjelden i bruk, og jeg har vel brukt tripod mer på jakt enn i PRS. På posteringsjakt er en tripod et fantastisk hjelpemiddel, og en karbontripod bører hvem som helst hvor som helst. Og PRS er veldig fin trening i å treffe ting, uansett, og uten krav om sånn vinkel i albuen, så tynne albuebeskyttere og minst så tungt avtrekk, og alt det der.

 

Ikke noe negativt om DFS eller NJFF, men det er befriende å være helt uten regler, den eneste regelen er om det virker eller ikke. Det siler ekstremt bra, og man sitter igjen med det som faktisk virker. At alt og alle øyeblikkelig konverterte til "minst mulig patron" - i en verden der alle trodde de måtte ha magnum-something såsnart det ble over 300m er en av de tingene som er interessant.

 

At tunge rifler skyter bedre er ikke noe nytt, og vektregler fins i alle disipliner, unntatt IPSC og PRS, og i begge begrenser vekten seg selv - og viser at vektregler er helt unødvendige. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Det har vært flere PRS-stevner hvor man bærer rifler kilometervis i skogen. Det er problemfritt. Er rifla 10kg istf 7-8 (som ei langholdsrifle fort er uansett), så er det ikke det som velter lasset.

 

Det er vel ikke noen tidsbegrensning på denne gåinga? (Du får ha meg unnskyldt for manglende kunnskap om PRS.) Jeg skyter hovedsaklig jaktfelt, elgbane og leirdue. I tillegg til jakt. Kråkerifla mi veier 6-7 kg. Jeg går ikke kilometervis med den i skog og myr "frivillig". Ille nok med hagla på 3,2 kg. Med god reim, bæresele e.l. er det sikkert overkommelig.

 

Ut fra skriveriene her inne om PRS, så høres det veldig morsomt ut. Kunne godt tenke meg å prøve om det skulle være et stevne i nærheten. PRS ser ut til å inneha noe av det jeg savner i jaktfelt. Skyting med anlegg f.eks. I skogen bruker jeg det jeg måtte finne. En stubbe, sekken, tofot. Eller ut soveromsvinduet eller fra låvebrua.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (42 minutter siden):

Det er vel ikke noen tidsbegrensning på denne gåinga?

Ikke utover å rekke neste standplass. Om du har skutt jaktfelt så har du gått fra en standplass til en annen. Det fungerer akkurat på samme måten, som regel er det 50m til neste men en sjelden gang er det 5km. 
Man går jo ikke med rifla i "klar-stilling" akkurat. De fleste stapper rifle, mat og vann og optikk og utstyr i en sekk av typen "god solid tursekk for å bære tungt i"IMG_6351.jpeg.22c32c633d639b812724b6f7dfe259a7.jpeg

 

Bildet er fra "Dæladrønnet" i 2021. Jeg vet ikke hvor langt vi gikk, ikke langt, men bratt, og i 30 grader var det mye for mange. Spesielt hadde mange for lite vann... Jeg hadde 5 liter, og det var for lite.
Oppakningen min var 

- rifle (200STR med demper)

- 200 skudd

- 5 liter vann

- en tofot (Harris)

- en "gamechanger" bag

- avstandsmåler

- kikkert

- hørselvern

- 1. hjelpspakke

- 1 pose turmiks

- 1 pose sørlandschips

 

Normalt er dette i en riflebag og en ekstra bag, men på slike stevner går alt ned i en sekk og opp på ryggen. På vanlige stevner er vel trillekoffert det optimale.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man lærer seg jo å prioritere også. "Trenger jeg å ha med den".

Skytinga er jo på tid, og vanligvis lite tid, og du skal hive rifla fra posisjon til posisjon fort og med presisjon. Det kan fort begrense både vekt og hvor mye vinger du kan henge på - alt må vurderes om det virkelig bidrar, og til slutt må alt stemme, forberedelser og innskyting, vindbedømming er svært viktig mange ganger, og pust og avtrekk alltid. 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, M67 said:

Man lærer seg jo å prioritere også. "Trenger jeg å ha med den".

Det er jo noe man lærer på jakt som innebærer avstander. Hos meg er det så innprentet at jeg skal innrømme at jeg slitter med ELR og PRS. Personlig så liker jeg konseptet NRL Hunter, siden det helt opplagt er et noe mere jaktorientert hvor man også må forholde seg til at utstyret skal bæres med på tur. Det er på en måte litt mere relevant og virkelighetsorientert for en som stort sett tenker jakt med alt man gjør.

 

Jeg husker godt at jeg tenkte idiotien i å drive på med skyting som innebærer et lass med bagger full av sand. Hvor og når skulle jeg finne på å dra med meg en eller flere 5kg tunge sandsekker? Det høres ut som "helvetesuka v2.0" i meningsløshet. Men nå innser jeg jo litt at hadde ingen dyrket frem PRS så hadde vel heller ingen funnet på lettvektsfyll. Nå får man en liten'ish bag ned i under et kilo, og da begynner det plutselig å bli interessant som et hjelpemiddel på jakt også.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (7 minutter siden):

5kg tunge sandsekker

Det er vel få som er 5kg. På stevner med mye gåing blir det fort, "vi deler på utstyret", jeg bærer den, du bærer den, og er det en mann mer enn ting, så er det mat og vann. 

 

Jeg har en bag som er 100g. Den henger alltid på rumpetaska, og takket være PRS kan jeg å bruke den. Den er ikke SÅ optimal som en sandsekk, men nesten, og man får morsom trening. Og den treninga virker selv om rifla er lett.

Jeg har skutt rådyr, stående fra tripod (fordi jeg måtte skyte over et buskas), og fra oppå en gjerdestolpe - på meget langt hold. Som jeg ikke ville kommet på engang uten PRS.

 

Bly skrev (6 minutter siden):

Det høres ut som "helvetesuka v2.0" i meningsløshet

Nå er vel jeg litt rar også, jeg fobinder ikke å gå opp på en ås med 20kg sekk med noe helvetesuke (da er det 50kg, og du får ikke mat og vann, og du driver på - i ei uke...) Det er en fin gåtur om man ikke skynder seg, og jeg gjør det så ofte jeg har tid.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, M67 said:

Jeg har en bag som er 100g.

Jeg er umiddelbart nysgjerrig?? Hvilken bag er det? En sånn liten flat firkant med git-lite?

 

9 minutes ago, M67 said:

Nå er vel jeg litt rar også, jeg fobinder ikke å gå opp på en ås med 20kg sekk med noe helvetesuke

Du må finne deg et fjell og ikke en ås😅. Spøk til side! Jeg har lite problemer med det, men det er også veldig fort en litt forskjell om du skal jakte. Da skal man kanskje ha med seg noen kilo tilbake også? Og man går kanskje heller ikke den letteste veien fra a-b. Når jeg var litt yngere så har jeg slept ut mere enn 50 kg etter tur på 1-2 uker med småviltjakt som innebar 2000++ høydemeter hver eneste dag med alt for mye vekt i sekken. Det er sånn jeg har lært meg og prioritere bort vekt. Med unntakk av at man har mat og kan sove når det er mørkt og kanskje ikke minst at man er der fordi man er topp motivert og har det fantastisk på alle mulige mentale måter, så er belastingen for kroppen fort ille nok. Det mangler ganske mange kg av kroppen når man kommer hjem til badevekta.   

 

Link to comment
Share on other sites

jeg har ei fylt med isoporkuler (tror jeg?). Den henger alltid med på sekken når jeg jakter i fjellet, og steder hvor det kan bli litt hold. 

Bly skrev (2 minutter siden):

Hva er den fylt med? Gir den bedre stabilitet enn en sammensurra flisjakke?

 Ja den er mye lettere/raskere å forme til- spesielt i høyden når man ligger over en fjellknaus med tofot, og kolba kommer opp til fra bakken. 

Link to comment
Share on other sites

Den er mye bedre enn en sammenrullet flisjakke. Har ikke åpnet og sjekket hva som er  inni. Er ikke så bra som de tunge, men faktisk ganske bra. Har prøvd andre puter med vanlig saccosekk kuler og de er ikke i nærheten. Vet ikke om det er innholdet eller «skallet»/formen som gjør forskjellen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Elgjaeger said:

Vet ikke om det er innholdet eller «skallet»/formen som gjør forskjellen.

Nei, det er jo det da? Det begynner å dukke opp mye som er litt mere gjennomtenkt enn en pose med pøllekork eller isoporkuler. Så da blir det fort et par hakk mere interessant hvis det faktisk er noe fornuftig.

 

1 hour ago, M67 said:

Om noen andre hadde støtta rifla på en sammensurra flisjakke så hadde den vel fort vært for tungvint å ta av seg å surre sammen også ;)

Det er ikke tungvint å ta av seg flisjakka om du går i fjell. Det blir fort et krav pga. varmen. Skal man derimot bare bestige en ås...😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (38 minutter siden):

Den er mye bedre enn en sammenrullet flisjakke. Har ikke åpnet og sjekket hva som er  inni. Er ikke så bra som de tunge, men faktisk ganske bra. Har prøvd andre puter med vanlig saccosekk kuler og de er ikke i nærheten. Vet ikke om det er innholdet eller «skallet»/formen som gjør forskjellen.


kanskje det ikke er isopor inni min heller? Jeg har ikke sett. Den veier i alle fall «ingenting», og jeg kan forme/klemme på den. Uansett så fungerer den ypperlig til tiltenkt bruk. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (23 timer siden):

Det er en Cooper mod. 21. "Montana Varminter". Må være bortimot den peneste rifla som er laget.

 

K

 

Njaa.. (off topic som vanlig..)

 

Utseendemessig er Wichita Varmint, med sømløs overgang mellom låskasse og pipe, vanskelig å slå.

(Slik skulle Steyr Monoblock også sett ut i stedet for den heslige designen de har)

 

image.png.662e5c6534bea251e075203b9a0d8a18.png

image.png.2b622cd085e86341a752d5878f0a9dfd.png

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...