Jump to content

Kan vi snakke om brennhastighet?


morpho79

Recommended Posts

Etter noen forvirrende resultater med 90gr Sako FMJ i 6x45 har jeg konkludert med at manglende tilstedeværelse av ønsket presisjon de siste testrunder skyldes:

1. dårlige laderutiner, herunder

- gjenbruk at trekte kuler med merker etter trekkeutstyret

- gjenbruk av krutt

- ikke presset hylsa etter trekking

- ikke inspisert hylser for gjenværende kruttkorn

og 2.

- maks patronlengde 58.5mm, N130-krutt og relativt lange kuler gjør at små forskjeller i kruttmengde og patronlengde kan utgjøre store forskjeller på papiret 1-300m lenger der fremme

 

Konklusjonen er selvfølgelig å prøve N530-krutt, kanskje det er noe mer tilgivende for små variasjoner i ladingen.

 

Nok om det, i glede over å nok engang slippe å forandre meg selv, men istedenfor kjøpe resultater, taster jeg lykkelig og glad inn aktuelle ladedata i GRT og får opp at ved bruk av N530-krutt i denne aktuelle ladningen forbrennes bare 84.6% av kruttet. Hva? Med N130 forbrennes selvsagt alt, og med N135 brennes også alt. Et kjapt blikk på en Powder Burn Rate-tabell viser at N530 er noe tregere enn N130 og litt raskere enn N135. Hva er det jeg ikke forstår? Hvorfor skulle ikke N530 oppnå fullstendig forbrenning...?

Link to comment
Share on other sites

GRT er et simuleringsprogram som sannsynligvis bruker relativt enkle formelsett for å estimere effekten av endringer. Derfor gir den bare riktige resultater om alle forutsetninger stemmer. Når kruttet er fult forbrent er en av de resultater som GRT virker å være upålitelig på. Husk på at alt krutt stort sett brenner med samme hastighet. Det er dimensjoneringen av kruttkornene som gir ulik tid før kruttkornet er brent opp. Om du sjekker dimensjonene på dine ulike alternativ vil du fort se om GRT simulerer noenlunde korrekt. Ved normale forhold er kruttet brent opp relativt tidlig i løpet, at krutt bare er 86% forbrent virker svært rart om du lader til normaltrykk i den patronen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I de etterhvert nokså mange kalibrene jeg bruker til både jakt og konkurranse - med noenlunde brukbart resultat av og til også - så er det ikke EN ladning som har 100% forbrent krutt iht QL eller GRT. Nå er det en del ladninger som utvilsomt brenner (forholdsvis mye av) et eller annet utenfor munningen, og det kan jo fort være resten av kruttet...
Poenget er imidlertid at jeg ikke kan se NOEN sammenheng mellom presisjon og "andel krutt forbrent". Noe av det mest presise jeg har sett noen gang er 54.5gr N570 bak 136gr ScenarL i 6.5x55, og fantastisk presisjon fikk jeg også med 48.5gr N550 og 155gr Scenar - to ulike 40cm piper, og ei på 55. Munningsflamme så panneluggen krøller seg, og alt det der, men god fart, og god presisjon.

 

Uansett er min personlige konklusjon at det er en parameter i simuleringsprogrammene som man fint kan "drite i". En annen er at (uerfarne) hjemmeladere har alt for stor tro på disse programmene. Jeg har begge, og kan ikke se at de egentlig tilfører særlig mye.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (7 minutter siden):

Haha, jeg visste den kom, og ja, det er mulig vi kan. 

Bra, kan du endre overskriften?

 

Vi trenger at kammeret er et sted hvor fortsatt morsmålet vårt brukes. Det finnes så lite faglitteratur på norsk, og selv det lille som finnes blir ikke lest, nå som alt blir lest på internett.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (Akkurat nå):

Bra, kan du endre overskriften?

 

Vi trenger at kammeret er et sted hvor fortsatt morsmålet vårt brukes. Det finnes så lite faglitteratur på norsk, og selv det lille som finnes blir ikke lest, nå som alt blir lest på internett.

Og folk er mer på nett enn på banen, og går rundt og tror at revolvere har "hammer" og rifler har "bolt"...

 

 

K

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, amatør said:

Bra, kan du endre overskriften?

 

Vi trenger at kammeret er et sted hvor fortsatt morsmålet vårt brukes. Det finnes så lite faglitteratur på norsk, og selv det lille som finnes blir ikke lest, nå som alt blir lest på internett.

Det finner jeg ikke ut av hvordan man gjør, så foreløpig må svaret på det bli 'nei', dessverre, men om noen har oppskriften skal jeg gjøre mitt ytterste :D

 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Per-S said:

GRT er et simuleringsprogram som sannsynligvis bruker relativt enkle formelsett for å estimere effekten av endringer. Derfor gir den bare riktige resultater om alle forutsetninger stemmer. Når kruttet er fult forbrent er en av de resultater som GRT virker å være upålitelig på. Husk på at alt krutt stort sett brenner med samme hastighet. Det er dimensjoneringen av kruttkornene som gir ulik tid før kruttkornet er brent opp. Om du sjekker dimensjonene på dine ulike alternativ vil du fort se om GRT simulerer noenlunde korrekt. Ved normale forhold er kruttet brent opp relativt tidlig i løpet, at krutt bare er 86% forbrent virker svært rart om du lader til normaltrykk i den patronen.

 

Vihtavuori oppgir at N130 er 1mm lang og 0,6mm i diameter, N530 er 0,8mm lang og 0,8mm i diameter.  Nå er ikke jeg noen matematiker, langt deridra, men det forekommer meg at volumet til ett kruttkorn N130 er litt større enn ett korn N530?

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (11 minutter siden):

Det finner jeg ikke ut av hvordan man gjør, så foreløpig må svaret på det bli 'nei', dessverre, men om noen har oppskriften skal jeg gjøre mitt ytterste :D

 

 

Nei er tydeligvis ikke så enkelt å skrive Brennhastighet. Men du kan jo bare bruke kopifunksjonen så får du det nokk til.😁

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (2 minutter siden):

 

 

Nei er tydeligvis ikke så enkelt å skrive Brennhastighet. Men du kan jo bare bruke kopifunksjonen så får du det nokk til.😁

Jeg tipper han mener endre overskriften, ikke skrive "brennhastighet"... Såvidt jeg vet kan man ikke endre overskriften, iallefall ikke etter en viss tid. Det må en moderator til for å endre overskriften.

 

K

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, bardp said:

 

 

Nei er tydeligvis ikke så enkelt å skrive Brennhastighet. Men du kan jo bare bruke kopifunksjonen så får du det nokk til.😁

En annen ting med internett er at alle er plutselig komikere :D

Helt korrekt @M67, det er ihvertfall ikke åpenbart for en stakkars analfabet hvordan man endrer overskriften.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken snurr har løpet?

Hva lader du andre kuler med? 
 

jeg har ikke merket forskjell i presisjon ved gjenbruk av kuler, så lenge de ikke er veldig deformerte da (de har jeg kassert) FMJ kula er vel relativt hard?

 

Har også skutt tette samlinger med svært dårlig kulehold.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (4 timer siden):

Etter noen forvirrende resultater med 90gr Sako FMJ i 6x45 har jeg konkludert med at manglende tilstedeværelse av ønsket presisjon de siste testrunder skyldes:

1. dårlige laderutiner, herunder

- gjenbruk at trekte kuler med merker etter trekkeutstyret

Pleier å gå bra. Assymetriske merker kan gi/ gir ubalanse, og vil gi dårligere presisjon. Symmetriske, som f.eks. ring etter isetter, kan gi variabel BC, og høydespredning på (veldig) langt hold. Uproblematisk på 100-300m.

 

morpho79 skrev (4 timer siden):

- gjenbruk av krutt

Skal være uproblematisk

morpho79 skrev (4 timer siden):

- ikke presset hylsa etter trekking

gir dårlig hold, og det kan gi dårligere presisjon, men trenger ikke. Ujevnt hold er verre. men trenger ikke..

 

morpho79 skrev (4 timer siden):

- ikke inspisert hylser for gjenværende kruttkorn

og 2.

Ujevn lading vil gi - ujevnheter...

 

Men hva slags presisjon er det du forventer, og hva er det du får?

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, 1983 said:

Hvilken snurr har løpet?

Hva lader du andre kuler med? 
 

jeg har ikke merket forskjell i presisjon ved gjenbruk av kuler, så lenge de ikke er veldig deformerte da (de har jeg kassert) FMJ kula er vel relativt hard?

 

Har også skutt tette samlinger med svært dårlig kulehold.

 

 

 

 

1:8 snurr, lader alt med n130. Fant tre lapua scenar 77 grain, den får man ikke tak i mer, men de gikk i samme hull, samme med nosler ballistic tip 70 grain og forrige lot med sako fmj gikk ned på 8mm treskuddssamling på 120 meter i felt. Det som har endret seg er kulelot og kikkertsikte, men når ladinger går bra så er det neppe kikkerten. Nå har jeg ikke skutt hundrevis av skudd i disse testene mine, så jeg skal være forsiktig med å konkludere med noe, men jeg skal forsøke noen batcher med nye hylser, krutt og kuler som ikke har vært trukket. Ang det siste så så noen kuler fæle ut; det var der trekkedia ikke hadde fått nok tak. Andre hadde bare en liten ring.

 

@M67forrige eske med sako 90 lå den beste treskuddssamlingen på 8mm. Den nye esken og de trekte kulene fra den gamle esken går ikke så bra. Nosler BT går veldig bra serien etterpå. Rev med meg noe 88gr berger VLD jeg skal prøve. Jeg bare skjønner ikke helt hva som foregår, sakokula har fungert kjempefint i årevis, så bytter jeg løp, plages litt, finner ut av det, går tom for kuler, trekker noen gamle, kjøper ny eske, og det er ikke som det engang var 😄

Link to comment
Share on other sites

30-40mm vil vel de færreste være fornøyd med. 10mm har jeg lært meg at ikke alltid kommer. Det kommer "av seg selv" i noen piper, og faen ikke i andre. Årsaken skal jeg ikke spekulere i. Det kan være to like piper, fra samme produsent og samme børsemaker.

Men da snakker jeg om at man får 15mm, eller iallefall 17... som f.eks. gjennomsnitt av 5-skuddsgrupper. 15 er tross alt 1/2-moa, og ikke noe som man kan forvente til enhver tid.

 

40 er full krise, og reklamasjon i min bok. 30 er i grenseland, man vil klage, men kommer neppe noen vei. Men uansett man bruke ordentlige kuler og gode rutiner.

 

I 6mm har jeg hatt god erfaring med alle kuler jeg har prøvd utenom 105gr RDF. Jeg kan skyte ti skudd i et litt raggete hull en dag, og komme tilbake den neste og få 45mm, på hver av to 5-skuddsgrupper. 105gr Berger VLD skyter +/-12mm uansett... Men det er i XC og med rask stigning.

I PPC har jeg bare brukt 68gr Berger FB, og 65gr V-Max, og i Finnlighten går de konsekvent rundt 10mm, det skal skytes også, men jeg tror snitt kan ligge under 10.

 

Var jeg deg ville jeg prøvd f.eks. Berger FB, går ikke de bra, med f.eks, N133. 6x45 og 6PPC har lignende hylsevolum, og N133 er The Powder i 6PPC.

 

8" er jo veldig rask riflestigning i 6x45, men det burde gå fint. Kan du si noe om hvorfor du velger riflestigning til 100gr+ kuler et kaliber som sjelden brukes til så tunge kuler? Og, har du, eller har du planer om å bruke f.eks. 105gr kuler? Og hvilke hastigheter forventer du? Jeg har tenkt tanken å gi 223en min ei 6x45-pipe, og bruke til "kortholds-PRS"...

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan begynne med det siste; årsaken til 1:8 var at jeg ville ha 1:9, men det betød ventetid da det ikke var å få tak på det aktuelle tidspunktet, i tillegg tenkte jeg at det neppe skader å være klar for et evt blyforbud og lengre kuler. Nå skal det sies at forrige løp med 1:10 samlet sako 90gr bra nok. Men det ble nå 1:8, og siden jeg har lagt 55-grainere på hylla pga elendig oppførsel i vind, så gjorde det ingenting, tenkte jeg.

 

Om du har en Sako 85 har du vel plass til relativt lange patroner? Du må nok ganske langt ut med en 105-grainer for å få et akseptabelt trykk og ok fart. Prøv å kjør en simulering i GRT? 😄

 

Jeg er begrenset til 61mm ved enkeltskuddsladning og 58,5mm om jeg vil bruke magasinet. Det betyr at jeg nok neppe vil få fart nok på en 105-grainer, tanken har streifet meg, og jeg blir sikkert å prøve, men foreløpig må jeg få en fuglekule å gå bra. Jeg tipper 830ms er oppnåelig med sako fmj 90, N130 og 58,5mm uten å sprengfyre.

 

Lapua 77 grain gikk som sagt veldig bra i dette løpet, nosler BT 70 fikk jeg også veldig bra til, og jeg har altså vært nede i 8mm med dette løpet og sako fmj, men det jeg har skutt med nå i det siste er altså nye kuler fra en helt annen lot og gamle, trekte kuler og gjenbrukt krutt. Har også byttet kikkertsikte, men alt er trekt til, og andre kuler samler altså med denne kikkerten, så jeg tror ikke det er den. Men jeg skal teste mer. Jeg lader mer sako, og noen berger vld 87. Det kan selvsagt være meg.

 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (22 minutter siden):

Om du har en Sako 85

Går i surr i Sakoene - det er en Vixen... Finnlighten er i 6.5x55, TRGen i 6XC. 223en er en Rem-klone... Magasinlengde på 223-magasiner der er vel 62mm eller noe sånt. Ikke si til noen at jeg har litt mange rifler 🤣

 

Ad fuglekule, så har jeg skutt et par skarv og ei and med den 68gr FBen, og det funker helt OK.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, M67 said:

Går i surr i Sakoene - det er en Vixen... 

Det er det jeg har, en i 223 og en i 6x45, begge L461. Der er det ikke mer enn 58,5mm, jeg vet ikke om man kan modifisere blikkboksen/brønnen noe? Om den er originalt i 6ppc så har du vel ikke noe mer å gå på lengdemessig da heller, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg litt i samme båt som deg, 8

M67 skrev (2 timer siden):

Men da snakker jeg om at man får 15mm, eller iallefall 17... som f.eks. gjennomsnitt av 5-skuddsgrupper.

15mm hver gang er bra, bedre enn å klinke til med en 10mm samling i ny og ne.

 

M67 skrev (2 timer siden):

6mm har jeg hatt god erfaring med alle kuler jeg har prøvd utenom 105gr RDF. Jeg kan skyte ti skudd i et litt raggete hull en dag, og komme tilbake den neste og få 45mm, på hver av to 5-skuddsgrupper.

Dette har jeg også opplevd med RDF, dog i 223rem. Skjønner ikke hvorfor, har du noe som kan minne om en forklaring?

M67 skrev (2 timer siden):

8" er jo veldig rask riflestigning i 6x45, men det burde gå fint. Kan du si noe om hvorfor du velger riflestigning til 100gr+ kuler et kaliber som sjelden brukes til så tunge kuler?

Jeg holder på å tester en 6x45 med 8 snurr, tanken er 95gr kuler. Bruker N530, fordi jeg ikke har N130, som kanskje er det mest optimale. Passerer 800m/s i ei 48cm pipe.

Hadde en 6XC med 8 snurr og den samla bedre med 90gr enn 105gr kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skal nyansere. 15mm hver gang hadde jeg vært fornøyd med. Nå skal jeg teste litt mer å se om Nosler BT klarer det stabilt - så langt ser det ut til at den gjør det, etter litt rpøving og feiling. Men jeg har ikke skutt nok med den ennå.

Skal sjekke ut om jeg får tak i 68gr FB, men det begynner også å lukte over 100ms mer enn jeg ønsker i en matviltkule. Det fine med Sako FMJ 90 er at den luntet ut av løpet med 790-800ms med god presisjon, og nå husker jeg ikke lengre hvor mange ryper jeg har skutt med den kula, kanskje 150-200. Det er -ingen- som har vært sprengt eller ødelagt, og to eller tre som hadde merkelige reaksjoner og fløy hundrevis av meter og ble revemat. Den på lengst hold ramlet på 217 langbeinte skritt, det var før avstandsmåleren kom i hus, den tok to skritt og ramlet stille og pent ned, død som en syltet sild. En periode drev jeg utelukkende med hodeskudd på hold under 120 øyemålte meter, fordi jeg kunne. Så det har ikke vært helt mørkt, og det er ikke helt mørkt nå heller, det er bare at den ene kula som har gått så bra tidligere plutselig ikke vil gå like bra lenger, og jeg skjønner ikke hvorfor.

 

@1983jeg er ikke sikker på at N130 er optimalt til de tyngre kulene i 6x45 hvis man har magasinbegrensninger. Men du bygde vel på en Xbolt(?) og har 61mm til rådighet? Jeg har begynt å innbille meg at siden N130 smeller og brennerav fort, så er marginene mindre når hylsa blir full og kula stikker langt nedi. Nevnte berger 87 VLD knaste faktisk litt med 23gr N130. Uansett, det trenger ikke være slik, det er bare noe jeg har tenkt i mine febrilske forsøk på å forklare hvorfor ikke FMJ-kula fra sako går så bra som den skal lengre :D

 

@M67Vår gode venn GRT påstår at med 27,5gr N550(!) bør man kunne få 801ms med en 105gr berger VLD ved patronlengde 61mm, og da melder programmet at det er far for overtrykk. 801ms er kanskje litt i slappeste laget?

 

Link to comment
Share on other sites

Nei det vet man ikke før man har prøvd. Det spørs, ja. 105 VLD er 4,6mm lengre enn 87 VLD hunting. Men så har vi økt patronlengden med 3,5mm og kruttmengden med 4,5 grain, så med litt kakking og banking og forsiktig komprimering kan det kanskje være mulig? Om noen har 4-5 VLD 105 de ikke har bruk for så kan de sende meg, så skal jeg piskade teste, med kronograf og hele hopprennet :D

 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (4 timer siden):

Men du bygde vel på en Xbolt(?) og har 61mm til rådighet?

Korrekt.

M67 skrev (4 timer siden):

Men må si meg litt usikker på hvordan du skal få ei 105gr BT nedi etter å ha fylt 27.5gr N550 oppi

Det tror jeg kanskje ikke går, 24gr N530 blir akkurat komprimert med 95gr Sierra MK og en COL på 61mm

For moro skyld tok jeg en rask test om hvor mye krutt det går i hylsa, bredfull hylse.

N530 - 29,7gr

N140 - 28.8gr

N150 - 27.8gr

NC96M - 28.6gr

N555 - 27.3gr

Norma 202 - 27.9gr

Norma 203B - 28.4gr

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@1983 Det var interessant, takk. Jeg skal prøve hjemme med N550 i dag hvis jeg får tid, og dunke og komprimere så mye som jeg klarer uten å sette kula i. VLD 105 trenger 14,8mm, ifølge GRT, og det er sikkert ikke så veldig langt unna sannheten. Jeg får sortere ut de hylsene med best plass til dette prosjektet, og så må man jo bare prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • sako_35 changed the title to Kan vi snakke om brennhastighet?

Da har jeg fått unna litt minieksperimentering, og målet var å se hvor mye plass det var til overs i en 6x45-hylse,  etter å ha fylt på med N550.

Sako: ca 6mm

Lapua: ca 7mm

Nato: ca 7mm

Winchester: ikke overraskende, nesten 9mm. 

 

Jeg plukket bare tilfedige hylser og har ikke målt og veid. Fylte ca halvparten, dunket litt, fylte resten, dunket litt til, og målte. 

 

Spørsmålet om man får plass til en kule som stikker 14mm ned fra hylsemunn(?) forblir ubesvart, men jeg er noenlunde optimistisk 😀

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (12 minutter siden):

Takk @M67 , 

om det hele viser seg å være håpløst så får du de i retur :D

Ut ifra bildet over skal det holde hardt, men jeg er forsiktig optimist fortsatt.

Jeg tipper det blir for lavt trykk med de mengdene av N550 og slik som du får oppi, og at du ender med 203-B, N540 eller N530 - jeg tror ennå på N133... og kanskje 750m/s i beste fall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig N530 blir billetten ja - 750-770ms.

 

Etter litt googling ser jeg at amerikanerne har brukt 105gr-kuler i 6x45 i diverse AR-plattformer med 45cm løp og påstår de oppnår 2550-2650fps. 

Men, den som har lever får se, jeg venter i spenning på kulepakken og bedre vær :D

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kamrer dere ikke til 6mm TCU når dere først er igang? 

6TCU yter litt mer, hylsene holder lenger og det er flusst med ladedata og brukererfaringer. 

Erfaringene fra siluettgjengen er også at det er lettere å få god presisjon med 6tcu enn 6x45.

I USA tipper jeg forholdet mellom 6tcu vs 6x45 er som 6,5x55 vs 6,5CM i Norge. Det er det en grunn til selv med behovet for hylseforming.

X-TCU-patronene tilsvarer omtrent X-BR patroner i ytelse. Ladningene er i utgangspunktet "omtrent identiske" med samme kulevekt og kruttype.

 

https://www.hornady.com/assets/site/hornady/files/obsolete-data/6mm-tcu.pdf

 

OBS, Contender 14" pipe:

 

image.png.e98992352934147eb834c4412fa3c4ab.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Litt ivrig etter å teste, så dro jeg på banen i dag. Ikke det mest optimale været, snødde tidvis så tett at jeg slet med å se blinken skikkelig, samt litt vind.  Noe som igjen vistes på noen av seriene.

 

Jeg lader med N530

95gr Sierra MK og TMK går godt, typisk 4 samla og en på siden.

får jeg bort flua er jeg hvertfall meget fornøyd.

95gr Berger VLD gikk over hele skiva, men disse ble skutt da der snødde som verst, men samlingene burde vært bedre enn 40-50mm selv om…

 

Nå har jeg enda ikke skutt hylser som er formskutt kammeret, men det har neppe all verden å si. Hvertfall ikke for Bergerkulene.

 

Ellers samla

5 skudd 85gr Sierra SP 23mm

3 skudd 80gr Nosler balltip 12.5mm

 

 

 

1A27CA1D-865B-4CDE-9259-146FB9A81570.jpeg.53f48e1ce84c5cf25277d649df2a6bff.jpeg

 


00040E7B-2C95-4694-ADFD-8B9CF61C8AE1.jpeg.2a5d400d917e80ac743ad54b15971cb5.jpeg

 

B478DAF6-4472-4982-8BC0-536F6CEA5B13.jpeg.3384fe75062c98628426426a1ffa57fe.jpeg

 

B478DAF6-4472-4982-8BC0-536F6CEA5B13.jpeg.3384fe75062c98628426426a1ffa57fe.jpeg

41FACF9A-7E1A-48F8-98E8-D6F7429117F8.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg målte 55 varmageddon til 1020ms, husker ikke ladedata lenger, men jeg tror ikke det var snakk om noen sprengfyring. Gikk bort fra den, følte ikke den oppførte seg noe bra i vind når det ble litt lengre hold.

 

Om helsa og været holder til helga skal jeg teste berger vld 87gr. 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (8 timer siden):

Er det bare meg eller virker det som om det går litt bedre med litt mer krutt?

Slett ikke usannsynlig, krutt brenner ofte jevnere fra skudd til skudd når det er litt mer trykk. Minimumsladninger har ofte ujevn forbrenning og maksladninger er følsom for at små endringer gir store utslag på trykket.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering ang VLD Hunting 87 grain; jeg rakk noen stress-serier i går, patronlengde 58,5mm. Det ble ikke så bra, så jeg dro hjem og leste litt om kula. Det viser seg at berger anbefaler at den skal sitte så langt ut som mulig. Målte derfor hvor lange patroner jeg kunne ha med den kula, både med kule i rom hylse-trikset og merke på pussestav-trikset, og kommer til 63mm! 

Så da har jeg trykket opp noen på 62mm, det blir enkeltskudd, men det er nå stort sett greit. Om snøstormen roer seg mens det ennå er skytelys skal jeg teste i dag. Poenget er at om de 105-grainerne har noenlunde samme utforming, så har jeg kanskje en millimeter eller to ekstra å gå på, så håpet om 790-800ms med 105-grain kule halter videre 😄

 

Fikk testet to ladninger med sako 90, de var ikke godkjent, og bakerst i eska fant jeg tre skudd fra da jeg forsket på nosler bt. Til tross for dårlig sikt, noe vind og ikke den beste ladninga med den kula samlet den 18mm, som siste serie i tiltagende dårligere vær synes jeg det var godkjent, spesielt når jeg vet at jeg har en ladning som går bedre enn denne. Så det finnes lyspunkter.

 

Studerte forøvrig sakokulene, og legger plutselig merke til at det er et drivbånd der. Jeg klarer ikke å huske om det alltid har vært det...?

Link to comment
Share on other sites

Det er iallefall det på både de gamle og nye sako kulene jeg har. @morpho7920230211_214341.jpg.a9d34fddb89b4089d4cee67ec3763385.jpg

 

Men det er forskjell på lengden på ny og gammel kule, samt forskjell på bunnen, det har jeg ikke sett før nå! Gammel til venstre, den er 25,10mm lang mens den nye til høyre er 24,55mm. Så det er altså ikke samme kula🤔

 

20230211_214911.jpg.358ea8c08f40515c7371e7fef7634a83.jpg

Edited by Brubakken
Mer info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk testet vld 87 satt til 62mm, 2x3 skudd på 108 meter hold, det ser ut til at det kan bli bra, var veldig flatt lys, noe vind og en satans regnskur(!) på tur. Sako 90 ladet et par knepp hardere enn jeg bruker samlet ikke bra nå heller, nosler bt samlet fint under rådende forhold. Har gått over alt av skruer, oljet og pusset og trekt til på nytt. Jeg oppdaget to ting; fremre optilock-ring, nedre del som ser ut som en Y er litt trangere enn bakre. Vet ikke om den har fått seg en kakk på et eller annet tidspunkt, men den er ikke skjev eller noe, den er bare trangere. I tillegg oppdaget jeg under rengjøring av demperen at den ser noe merkelig ut, bilde vedlagt. Demperen er ny, den har gått under 200 skudd. Hvis været blir bedre en eller annen gang skal jeg teste uten demper, for det har jeg pinade helt glemt å gjøre...uansett, kanskje kammerherrene kan ha en formening om dette er normalt for en a-tec H2 som er rengjort og smurt jevnlig, aldri lagret på børse og som regel demontert i alle sine deler etter skyting.

16761979551614179261010107838672.jpg

Link to comment
Share on other sites

På tide med en liten oppdatering;

Fikk presset følgende kuler som ble sendt fra @M67:

 -nosler rdf 105gr

-barnes match burner 105gr

-sierra match king 107gr

- sierra tmk 95gr

 

Brukte litt forskjellige usorterte hylser fra sako, lapua og hvemdetnåenn er som lager natoammo. Alle kulene fikk 27,5 gr N550 bak seg, med unntak av smk 107, der reduserte jeg til 27,3. Av sikkerhetsmessige årsaker 🙄

Patronlengde ble litt forskjellig, men mellom 62,2 og 64mm, som er omlag 0,5 kortere enn målt makslengde med hver kule.

 

Får forhåpentligvis kronografert på søndag, så får vi se hva som skjer 🥳

 

Om dette viser seg å fungere av tar jeg gjerne imot tips til hvordan man utvider magasinbrønnen i en sako vixen fra 58,7mm til 65mm 😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er også spent :D

 

Gikk over alle ladningene i GRT, og alle de tre tyngste kulene er godt innafor mtp trykk, men TMK'en ble noe over. Faktisk påstår GRT at det ikke er mulig å stable 27,5gr N550 bak den kula ved 62,2mm, og forsåvidt ikke ved 63mm heller, så helt etterettelig er nå ikke det programmet, men jeg tror likevel jeg skal redusere ladningen noe. Mulig jeg lader den kula med N130 isteden. De andre kulene er innafor, og programmet lover 780-790ms, og vi får bare kneppe hendene, vente på tid og bedre vær og se :D

 

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (3 minutter siden):

Faktisk påstår GRT at det ikke er mulig å stable 27,5gr N550 bak den kula ved 62,2mm, og forsåvidt ikke ved 63mm

Jeg har brukt 27gr N550, N19 og N14 i 223Rem, så nedi går det. Da med 62.5mm COL og 77gr TMK

 

 

morpho79 skrev (3 minutter siden):

vi får bare kneppe hendene

Det er vi gode på her nede ;)

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...