Jump to content

Kan vi snakke om brennhastighet?


morpho79

Recommended Posts

Da er det blitt skutt og kronografert litt:

 

Match burner 105gr: 772ms

 

Nosler Rdf 105gr: 782ms

 

Sierra MK 107gr : 753ms. 

 

Sierra TMK 95gr: 784ms

 

Ingen trykktegn jeg klarte legge merke til. 

Ift GRT så spådde programmet gjennomgående litt høyere hastigheter for de tre første, og ganske mye høyere hastigheter for TMK. Den hadde jeg kanskje trodd skulle bikke 800, og håpet på 820.

RDF ser ut til å gå i hytt og pine, den går jeg ikke videre med, de tre andre kan alle bli veldig bra. Jeg skal starte med å teste SMK 107 litt mer. Jeg tror jeg kan presse litt mer fart ut av alle, og en del mer av TMK, men jeg må nok gi opp 800ms for alle andre enn TMK. Når det er sagt, om noen av disse viser seg å være bra på fugl som skal spises, så holder det med 780-790ms.

Link to comment
Share on other sites

Har fått kronografert med ny og gammel kronograf nå, og 107gr SMK ligger relativt stabilt rundt 785ms +- 4ms. Jeg sier relativt fordi de to første i dag feis ut med hhv 827 og 831ms! 

Det var jo en smule overraskende, men de åtte neste lå nede på normalen. Jeg tror 800ms+ med 60cm pipe og 105/107gr kule er HELT uproblematisk i 6x45 forutsatt at man kan sette kula langt nok ut. 

SMK ligger an til å bli en presisjonsfavoritt, men den er tydeligvis litt vanskelig å finne om dagen. Har bestilt 105gr berger og lapua, så får vi teste de. 790ms er innenfor rekkevidde, det er jeg fornøyd med. 

Link to comment
Share on other sites

95gr Sierra MK går meget godt i min.

Har fått 90gr Scenar L, men har ikke fått prøvd den enda. Kom også over et parti 80gr Hornady FMJ. Ikke helt det jeg var ute etter når det kommer til BC, men samtidig betyr jo ikke BC så veldig mye ut til 200m som er der børsa kommer til å bli brukt.

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (10 minutter siden):

samtidig betyr jo ikke BC så veldig mye ut til 200m som er der børsa kommer til å bli brukt.

Det kommer jo an på vinden, strengt tatt. På den vertikale delen av kulebanen betyr det null og niks, men på vindavdriften betyr det en del. Samtidig er det jo lettere å bedømme vinden til 200m enn til 600m eller denslags.

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, 1983 said:

95gr Sierra MK går meget godt i min.

Har fått 90gr Scenar L, men har ikke fått prøvd den enda. Kom også over et parti 80gr Hornady FMJ. Ikke helt det jeg var ute etter når det kommer til BC, men samtidig betyr jo ikke BC så veldig mye ut til 200m som er der børsa kommer til å bli brukt.

Hornady fmj er jo en myteomspunnet kule i dette kaliberet, men jeg har aldri sett en. De lages ihvertfall ikke mer, såvidt jeg har forstått.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (17 minutter siden):

Det kommer jo an på vinden, strengt tatt. På den vertikale delen av kulebanen betyr det null og niks, men på vindavdriften betyr det en del. Samtidig er det jo lettere å bedømme vinden til 200m enn til 600m eller denslags.

Helt klart, men en rype som børsa er tiltenkt er jo ikke et såååå lite mål heller.

Kan jo fort hende at det blir 95gr Sierra MK som blir med på jakt uansett. 
 

morpho79 skrev (10 minutter siden):

Hornady fmj er jo en myteomspunnet kule i dette kaliberet, men jeg har aldri sett en. De lages ihvertfall ikke mer, såvidt jeg har forstått.

Akkurat derfor jeg bare måtte ha den når jeg kom over et parti.

Link to comment
Share on other sites

morpho79 skrev (1 time siden):

Er den noe sted i kongeriket for tiden? Mener å huske jeg sjekket hos norma i forrige uke, men kanskje jeg hadde tunnellsyn på 107...

Nei, tror det er tomt rundt om. Klarer ikke å finne annet enn TMK, vet ikke tuppen utgjør noen forskjell i fugl? 

Link to comment
Share on other sites

Det vet ikke jeg heller. Fant en hel matchburner i snøen bak blinken i morges. Har begynt å øyne noen sammenhenger og små erfaringer jeg tenkte å liste opp:

 

- 105 matchburner: denne har jeg prøvd med litt forskjellig settedybde og kruttmengde. Den er ikke testet på lengre hold enn 170 meter. Den mater ikke bra, kula krasjer i et eller annet på tur inn, uten at jeg har studert det så nøye. Den er den eneste som gjør dette, og det er den kula av alle som har størst tverrsnitt i tuppen. Den går bra i alle konfigurasjoner jeg har prøvd, og reagerer positivt og forutsigbart på klikk.

 

-107 matchking: denne mater fint, og leverer tett oppunder 790ms i 50cm løp med 28gr n550 bak. Samler meget bra, med et og annet unntak jeg skal komme tilbake til. Ingen mateproblemer, flyr ihht klikktabeller. Jeg innbiller meg at denne er minst påvirket av vind, men det blir egentlig ren gjetning.

 

-105 rdf er den jeg har testet minst, fordi den spredde som et haglegevær. Det er sikkert mulig å få den å gå bedre, men jeg hadde nok med de to over. Matet fint gjorde den. 

 

- med det nye løpet måtte jeg jo frese hylsehalsen på enkelte hylser. Det ser ut til at ved gjenbruk av hylser som ikke trengte det i utgangspunktet, så kan enkelte plutselig behøve det etter noen omladninger. Jeg begynte å ane en sammenheng mellom fluene og de patronene som var tung å lukke sluttstykket på og/eller vanskelig å få ut av kammeret (skutt eller ikke). Jeg testet dette såvidt før jobb i morges, og ble ihvertfall såpass sikker på at det er en sammenheng at jeg skal trimme og frese alle hylser så like jeg klarer å få de. Dette er sikkert selvsagt for mange men for meg, som er lat og litt forvirret og aldri hatt behov for sånt, så var det en slags aha-opplevelse. 

 

Neste prosjekt blir scenarL og berger VLD i 105 gr, fordi det var de jeg fikk tak i. Ellers hadde jeg gått videre med SMK.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ladet opp 105gr scenar L. Valgte den foran berger vld fordi jeg innbiller meg at den er lettere å få til å gå godt, selv om den er mer gammeldags og har dårligere bc enn vld. Var litt gambling mtp kuleutforming og settedybde, men jeg fikk satt den ut til col 63,5mm, og da er alt bra så langt. Tipper 790ms og 5 skudd/ett hull 😄💥

Tester imorgen før jobb om været ikke er sinnsykt.

 

Andre erfaringer: matchburner i ferdige patroner variere i totallengde med 3-4 tidels millimeter. Jeg vet ikke hvorfor. SMK har ikke variert noe særlig, en tidel her og der. De få rundene med scenar har vært hel jevne, men der er datagrunnlaget mangelfullt.

Link to comment
Share on other sites

Smeden (Rafdal) må vel ta sin del av æren for prosjektet. Jeg har beddet og frilagt pipa, stokken er myk så jeg har tatt vekk overdrevet mye så jeg er sikker på at pipa ligger fritt uansett trykk mot forskjeftet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, men kaliberet er kjent for å å være greit/enkelt å lade til, og det er det for de fleste andre enn meg 😄

 

I den forbindelse; orker du å måle diameter på halsen på skutt hylse og diameter på ferdig ladd hylse og fortelle meg hva det er? 

Hos meg er det 6.86mm skutt. 

Jeg lurer faktisk på om det er noe galt med FL-dia mi.

 

Link to comment
Share on other sites

Skutt hylse måler 6.94mm

Ladet patron måler 6.72mm

Målt med skyvelære, så er nok ikke helt nøyaktig.

Jeg har ikke brotsjet hylsehalser.

 

Det betyr nok ikke så mye så lenge tykkelsen i godset i halsen er ukjent.

Dia har vel heller ikke så stor betydning? Diameter på skutt hylse måler vel stort sett det samme som kammeret måler. Diameter på lader patron bestemmes jo av kula og tykkelsen på godset i hylsehalsen  

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mulig du har rett i det.

 

Uansett, jeg bruker lapua og sako hylser, og prøver å få ladd patron ikke større enn 6,76mm, det varierer litt mellom 6,73 og 6,76. Og da MÅ halsen freses. På lapua må de freses for i det hele tatt å kamre, de fleste sako kamrer uten å freses, men de er over 6.76mm. 

 

Om du bruker lapua-hylser så er det jo rart at dine blir 6,72 og mine må freses for å komme ned i 6,76? Eller er det noe elementært jeg overser igjen😀

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare brukt RUAG til nå, Lapua er faktisk litt tykkere e godset.

Presset RUAG (uten kule) er 6.65mm

Presset Lapua (uten kule) er 6.72mm

Skutt hylse er altså 6.94 så det skal være plass nok i kammeret.

 

Hvor mye måler en hylse skutt i ditt kammer?

 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (21 timer siden):

78A8CE43-46D4-409C-B638-6996E11D8AD0.png.a2b5f9910ed66abb010cfec51e61ddcc.png

øverste serie er 10 skudd

Fem stk 80gr Hornady FMJ og fem stk 90gr Scenar L

nederste serie er 80gr Hornady FMJ, 95gr Sierra MK og 90gr Scenar L

 

Tydelig at du ikke er ansvarlig for skivevedlikehold. Skyting av grupper /mengdeskyting av utenfor magebåndet, / svarten er en av de tingene som framskynder behov for vedlikehold på skiver mest, og som reduserer presisjonen til skiva mest. Den er også minst presis der.

 

K

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, 1983 said:

Jeg har bare brukt RUAG til nå, Lapua er faktisk litt tykkere e godset.

Presset RUAG (uten kule) er 6.65mm

Presset Lapua (uten kule) er 6.72mm

Skutt hylse er altså 6.94 så det skal være plass nok i kammeret.

 

Hvor mye måler en hylse skutt i ditt kammer?

 

 

Den måler 6,86mm. Jeg må dreie alle lapuahylser for i det hele tatt å få matet uten kule, og med kule må jeg dreie enda mer. Og nå må jeg dreie enda litt til siden jeg har blitt gjort oppmerksom på at det bør være litt plass i kammeret...

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Tydelig at du ikke er ansvarlig for skivevedlikehold. Skyting av grupper /mengdeskyting av utenfor magebåndet, / svarten er en av de tingene som framskynder behov for vedlikehold på skiver mest, og som reduserer presisjonen til skiva mest. Den er også minst presis der.

Fant en liten flekk å sikte på, akkurat i overgang til svarten. Så var nok innafor magebånd.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, 1983 said:

Har du da gjort noe med hylsehalsen?

Nei, det er før jeg dreier. Jeg dreier de nå ned til 6.65mm, og da ender de opp mellom 6,73 og 6,76mm avhengig av kule, og da har jeg en tidels mm å gå på ift kammer. Men her er vi på forskningsstadiet ennå. Jeg synes likevel det begynner å lukte å sende inn og få brotsjet opp. Dette blir vanskelig, arbeidskrevende og marginalt på altfor mange vis.

Link to comment
Share on other sites

Enten brotsje opp, eller dreie alle hylser, så du har 0.15-0.2mm klaring (med kule i hylsa) - eller bruke Fiocchi, Norma eller noen hylser som er tynnere i godset. Og size mindre, så du ikke får "smultring" like fort. Du trenger ikke size hele halsen.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...