Jump to content

Ladestige


Resuam

Recommended Posts

Hei. Har ladet en 15-skudds ladestige 123 gr lapua fmj kuler i 8x57IS og N-130 krutt. Tenkte å vente til våren og høyere temperaturer før jeg skyter dem med kronograf. Egentlig har jeg lyst til å skyte med en gang sånn at jeg kan sette i gang med ladingen og være ferdigladet til skytesesongen. Hvor mye har endring i temperatur å si for utfallet av testingen av stigen?

Link to comment
Share on other sites

Resuam skrev (14 minutter siden):

Hvor mye har endring i temperatur å si for utfallet av testingen av stigen?

Nokså lite med 130 krutt, men har du våpenet  og ammunisjonenoppbevart i romtemperatur og transporterer det til skytebanen i en varm bil blir det som å skyte på sommeren. Men hvorfor ladestige og kronograf?

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Per-S said:

Men hvorfor ladestige og kronograf?

Har ikke prøvd det før og liker ideen. Man kan ikke finne den perfekte kombinasjonen av hylse, kule, krutt, tennhette og kuledybde uten å bruke sykt mange testskudd. Man må bare definere hva som er bra nok og jobbe seg dit. Hvis denne måten gjør at jeg klarer det på en grei mengde skudd, kan jeg heller bruke tiden på å skyte. 

 

Håper ladestige er riktig begrep da. Har ladet med 0,2 gr økning i kruttmengden fra 41gr til 43,8gr og håper å finne et sted der hastigheten er ganske lik på flere skudd. Da tåler det mer varians uten at hastigheten påvirkes så mye og sånn jeg har forstått det så kan det gi bedre samlinger. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Den perfekte kombinasjonen? Skal du skyte BR med 8x57?

 

Resuam skrev (22 minutter siden):

et sted der hastigheten er ganske lik på flere skudd. Da tåler det mer varians uten at hastigheten påvirkes så mye og sånn jeg har forstått det så kan det gi bedre samlinger. 

Har du (jeg har ikke ) sett noe vitenskapelig belegg for at dette eksisterer noen gang?

 

Idag "utvikler" jeg ladninger (til jakt, DFS og PRS) slik: Jeg tar enten erfaring fra ei anna pipe, eller ser i en ladetabell, og velger ei ladning som jeg har tro på. Ikke min, ikke maks. Jeg lader 10-20 patroner av den, og 10-20 med 0.5gr over, og under. 
På banen skyter jeg disse, "Round Robin" mens jeg egentlig trener på det jeg vanligvis gjør. Ser jeg ikke noe spesielt, så lader jeg den som så mest presis ut, eller den som gav den hastigheten jeg ser etter. Så lader jeg 50-100, og neste tur bare trener jeg. Ser presisjonen bra ut, så er neste ladeøkt 500 eller 1000 patroner. Tror jeg at jeg kan få det bedre, så lader jeg 50 med 0.5 opp, eller ned, og trener med de. 
Om dette en sjelden gang ikke funker, så bytter jeg kule og begynner å skyte stiger.

 

Siden jeg gjerne skyter langt, så er ikke pipa egentlig brukbar får den har kanskje 200 skudd og hastigheten slutter å øke. Det er "bruksrifle"

 

BR/UNL, ELR, ting som krever den beste presisjonen en kan få. Da gjør jeg som du har begynt på egentlig, men gjerne med 3 kuler. Før jeg går på et stevne jeg faktisk prøver å gjøre det bra på, så gjentar jeg det 3 ganger (minst) med den kula som er mest lovende. Og selv da kanskje jeg bytter mening senere. Den kula eller ladninga som gikk best i dag, gjør ofte ikke det i morra, Det kalles tilfeldig variasjon, og det er nesten umulig å skyte nok skudd på ei økt til å si noe sikkert.

 

Derfor har jeg som beskrevet over, begynt å "bare lade et eller annet" og håpe det beste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, M67 said:

Derfor har jeg som beskrevet over, begynt å "bare lade et eller annet" og håpe det beste.

Det er helt sikkert lurest:) Jeg skyter ikke BR og har ikke sett noe forsking eller annet vitenskapelig grunnlag som bekrefter at dette er lurt. Jeg syns bare det er gøy å prøve og har lyst til å prøve dette. Når jeg først skal prøve har jeg lyst til å gjøre det så ordentlig som mulig. Det er egentlig ikke noe mer enn det:)

Link to comment
Share on other sites

Da tviler jeg veldig mye på at du vil se (altså med det lille utvalget du har, så vil du jo få forskjeller, men er de pga ladningen, eller tilfeldigheter?) forskjell på "tune" vinter, sommer, eller hva som helst. Så skyt stigen. Og en ny om sommeren, og tre i mellom. 

Om du ikke finner ut noe, så får du uansett erfaring, og det er bra å ha. Og du skyter, og det er gøy.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt 8x57 i snart 43 år nå hovedsakelig til elgjakt. Er på min tredje rifle til den patronen. Fantastisk bra patron til sitt bruk. Har ladet og skutt atskillige tusen skudd i 8x57. Men noen ladestige har jeg aldri testet. Men min erfaring er at lette kuler fungerer veldig dårlig på litt avstand de blåser rett og slett vekk og gir dårlige samlinger. For meg er det bra nokk når en skyter fem innertiere på DFS 100m skiva, 200m skiva, og innertreff på feltskiva på 400m. Og det får jeg fint til med det jeg lader som er kuler mellom 185 og 200 gr. Lader all 8x57 amo med billig skytterlagskrutt NC96M eller N-11.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg har forstått det riktig, er det heller ikke snakk om gruppeskyting med ulike ladevekter- men en stige med ett skudd med hver ladning. Intensjonen er å finne et intervall hvor en liten endring i kruttmengde gir minst mulig endring i utgangshastighet.

 

Hvis man spør Google om "Satterlee method", kan man lese mer om konseptet. Jeg har ikke brukt det. Men det kan godt hende at det har noe for seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det har jeg, samme dag med en pause mellom hver stige.

Alt unntatt noen minutter mellom hver stige var likt.

 

Helt likt ble det jo selvsagt ikke, men tendenser kan man se..

 

Kruttmengde vs hastighet/hastighet

37,4 - 787/777

37,7 - 784/785

38,0 - 795/789

38,3 - 798/796

38,6 - 802/802

38,9 - 804/809

39,2 - 817/811

39,5 - 826/820

39,8 - 826/825

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har vel og i sin tid prøvd slike tester ikke med 8x57 men med 6,5x55. Skjøt tre skudd med vær krutvekt og målte hastighet. Trodde jeg hadde funnet super ladningen men når jeg gjentok testen noen dager senere fikk jeg et annet resultat. Så ble vel ikke så mye klokere av hele testen.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (Akkurat nå):

Har vel og i sin tid prøvd slike tester ikke med 8x57 men med 6,5x55. Skjøt tre skudd med vær krutvekt og målte hastighet. Trodde jeg hadde funnet super ladningen men når jeg gjentok testen noen dager senere fikk jeg et annet resultat. Så ble vel ikke så mye klokere av hele testen.

Er vel det jeg har erfart også

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk virker jo dette å være fornuftig, men hva skjer med disse nodene om kruttemperatur og fuktighet endres?

Hvordan vil svingningene i et stålstykke påvirkes av temperatur, blir det samme node i en varm pipe som i en kald? Det er jo slik at fysiske egenskaper i stål endres med temperaturen, og det burde også føre til endret egenfrekvens. 

Jeg tror at det er litt for mange variable til at dette gir en absolutt fasit.

Jeg har mer tro på å velge kruttmengde slik at kruttet brenner korrekt, men ikke så mye at små variasjoner i vekt gir stort utslag i trykk. Det blir ofte et gr eller to under maksvekt.

Dersom denne ladningen gir symetriske grupper på ulike avstander er det et godt tegn. Presisjon er ofte et mål for ladningsutvikling, men det er avhengig av mange forhold. Jage millimeterpresisjon er oftest bortkastet om en ikke har et våpen som er bygd for det og mange tester ladninger og kruttyper til våpenet er utslitt uten å finne fantomladningen. Aksepter det våpenet gir av presisjon og bruk ammunisjonen til å trene, de største avvikene skyldes normalt skytteren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Påvirkningen av fuktighet er vel lik uansett?

Grunnen til at jeg prøvde to tester etter hverandre var nettopp mtp temperatur på pipa.

og test nr to har jo selvsagt en høyere temperatur på pipa enn test nr en.

 

Ellers er jeg enig, og det som gir best presisjon i dag, det er ikke sikkert det gir best presisjon i morgen.

 

Jeg har prøvd noen slike stigetester og det har virket bra, men om det er bedre eller dårligere enn @M67 sin beskrivelse? Neppe… 

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg har vært hjemmelader i noen år, så har jeg prøvd mye rart av metoder opp i gjennom tidene. Det dukker stadig opp nye "lure" påfunn om hvilken metodikk som leder frem til "best ammo/the shit". Felles for alle er at de ikke klarer å isolere enkeltfaktorer, altså du ender opp med mange, til veldig mange, variabler i hver test. Det er sykt vanskelig å peke på hvilken faktor det var som utgorde forskjellene. Bruker man statistikk som verktøy finner man også fort ut at det man driver med er nokså meningsløst. Jeg har mista trua, for å si det sånn! Stort sett er den eneste sikre konklusjonen en kan trekke, at mere krutt ofte gir mere fart. Men for meg har veien hit vært underholdene og artig, og det betyr da noe😏

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er nok helt sant.

Man tester mye for å finne ut at det er bortkastet energi å holde på med slikt.. men det er vel en del av hobbyen det også.

Mer krutt er stort sett mer fart.

Og om man kjøper ferdigrullet kvalitetsammo går den oftest fra godt til svært godt. 

Ingen snakker om å tune denne..

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Påvirkningen av fuktighet er vel lik uansett?

Med ammunisjon ladet og skutt samtidig - ja. Men om du skyter eller lader ammunisjonen en annen dag kan det være noe annet. Derfor har du ingen garanti for at det som er en superladning en dag blir det samme neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (3 timer siden):

Statistisk er det jo umulig å konkludere noe fra en sånn test

jeg har prøvd dette nokså grundig. Jeg klarer ikke å finne en "node" (hastighet) som kan gjentas. Selvsagt blir det samme resultat noen ganger, men oftest ikke. Man kan finne "noder" som har stor variasjon - og de kan gjentas. Men de er alltid utenfor det man regner som "fornuftige" ladninger uansett.

 

Bly skrev (2 timer siden):

Bruker man statistikk som verktøy finner man også fort ut at det man driver med er nokså meningsløst

Det er det. Jeg har vært heldig/uheldig, å måtte bruke mye slike verktøy på jobb, der en vil konkludere sikkert. Og når en er inne i de metodene, så ser en det du sier nokså raskt og nådeløst.

 

1983 skrev (2 timer siden):

Man tester mye for å finne ut at det er bortkastet energi å holde på med slikt

Jepp

 

Bly skrev (2 timer siden):

Men for meg har veien hit vært underholdene og artig, og det betyr da noe

Det er jo det som er hobbyen...

 

Men,

Man kan finne ladninger som faktisk går bede enn andre. Kuler som går bedre. Osv. Men det krever mer arbeid, og flere skudd, og gjerne gode rifler. Vil du ha hjemmeladninger som går bra - kjøp ei presis rifle...

Spesielt på langt hold ser en forskjell på ladninger, og da så store forskjeller at en kan konkludere statistisk. Men der også er det mange variable man ikke har kontroll over, og man må skyte mye for å konkludere. Her kommer jo også "ekstratriks" inn og de hjelper faktisk, men ikke uten videre. Alt i alt er det mye arbeid for lite, og mindre jo kortere hold man skyter på - og mindre jo lengre rifla de er fra ei fullblods benkerifle.

 

Motsatt, så kan jaktrifler som ikke er av typen "halvslarkete", de har gjerne skjevheter og vibrasjoner, og kan ha store variasjoner i hvordan de skyter avhengig av hastighet og kulevekt. Her er det absolutt på sin plass å "skyte en stige", men 0.2gr er meningsløst. Halvt gr intervaller fra min til maks kan ha noe for seg. Men ingenting her endrer seg pag luftfuktigheten der en igjenskrudd kruttoks står... Om stokken er våt eller tørr derimot - men nå er jeg på ubedda Remingtoner med sprekt stokk omtrent.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Med ammunisjon ladet og skutt samtidig - ja. Men om du skyter eller lader ammunisjonen en annen dag kan det være noe annet. Derfor har du ingen garanti for at det som er en superladning en dag blir det samme neste gang.

Nei, men den garantien vil du aldri få uansett hvordan du lader. Betyr det noe i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...