Jump to content

Bra passive øreklokker


Casey Jones

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter nye øreklokker. Passive, med best mulig beskyttelse. Jeg har et par aktive fra før, så den bruken er dekket opp. Hva er best? Så langt har jeg sett meg ut Peltor Optime III. Noen bedre? Bruker propper under i tillegg. Tinnitusen blir ikke bedre med åra, så jeg må prøve å forsinke problemet mest mulig.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (10 timer siden):

Tinnitusen blir ikke bedre med åra, så jeg må prøve å forsinke problemet mest mulig.

Bruker du høreapparat? Hvis ikke, få målt hørselen/hørselstapet, og be om å få prøve høreapparater. Svært mange (meg selv inkludert) opplever vesentlig mindre tinnitus når hørselstapet blir korrigert😊!

 

Edit: Siden dette muligens ble litt kort og kryptisk skal jeg ta hele historien. Under bukkejakt på rådyr for drøyt 20 år siden oppstod en skytesituasjon som ga meg akutt tinnitus, en sinusaktig jevn pipetone i frekvensområdet rundt 7000 Hz. Jeg var da bare 48 år gammel. Jeg leste meg opp på forskning rundt fenomenet, og fant en dansk vitenskapelig undersøkelse som konkluderte med at første trinn i behandlingen av tinnitus er å korrigere et hvert hørselstap så fort som mulig. Jeg erfarte at få ØNH-leger hadde noen innsikt i dette, og det var først hos den tredje legen (han hadde også lest undersøkelsen!) at jeg fikk medhold i å prøve høreapparat. Det ga umiddelbar effekt. Når jeg bruker apparatene er tinnitusen som godt som borte. En kollega som hadde en annen form for tinnitus, konstant "fabrikkstøy", opplevde det samme da han fikk høreapparater. Og siden vi er flere eldre her inne, behovet for høreapparater kommer før eller siden, så det er like greit å venne seg til dette hjelpemidlet. Og til slutt, jeg fikk bukken!  

Edited by Sølvrev
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 12/2/2022 at 2:51 PM, ErlingElev said:

Jeg bruker optime 3 på skytebanen. X5a fra samme produsent skal være hakket bedre. 
https://www.staypro.no/verneutstyr/horselvern/horselvern/3m-peltor-x-series-horselvern-x5a-isseboyle-kh15910-5

 

Fant ikke Optime III på Felleskjøpet, så da blir det nok handling på nettet. Optime III eller X5A? X5A er tilsynelatende litt bedre enn Optime III. Men når jeg studerer databladene så har Optime III bedre demping ved høyere frekvenser. Men hva er viktigst for skytestøy? 🤔  (Noen ganger savner jeg evnen til å bare kjøpe noe uten å måtte (over)tenke så mye...)

 

Har ikke prøvd høreapparat. Antagelig burde jeg, men det sitter litt langt inne. Har hatt tinnitus i snart 40 år. Det varierer hvor ille det er. Stort sett tenker jeg ikke over det, selv om det alltid er der. Merker det mest når kroppen er litt i ulage ved forkjølelse o.l. Har økt på litt de to siste åra. Korona-relatert? Jeg mener å se (høre!) et mønster i at det er verre et par dager etter skyting. Har aldri hatt det slik før, så det er en ny situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Peltor Bulls Eye III (samme som Optime III, bare fargen skiller), og Peltor X5A.

 

Jeg opplever at X5A har mindre plass for øret, det er litt små puter på X5A.

Når jeg måler bredde og høyde innvendig på putene, så er X5A 32mm brede og 55mm høye.

 

På Bulls Eye III er putene 36mm brede og 60mm høye innvendig.

 

Bulls Eye III passer best over mine ører.

 

X5A demper nok ørlite grann bedre ja, men jeg bruker ørepropper i tillegg, og der er Howard Leight Max veldig bra etter min oppfatning.

 

Finner Peltor Bulls Eye III til bra pris noen få steder på nett, Landrø har dem ikke på lager (men bra pris på dem hos dem).

 

image.png.53bd0fc0e25c22431fa2a2874a472855.png

 

https://buas.no/skytetilbehor/865-peltor-bulls-eye-iii-7318640038752.html

 

Howard Leight ørepropper, de jeg har brukt :

 

https://www.skydda.no/skyddano/no/ørepropp-howard-leight-max-47

 

En ulempe med ørepropper er at man kan fort skyve ørevoks innover i øret slik at det pakker seg nær trommehinnen (dette kan også gi øresus), så en bør rense ørene på noe vis før man stapper ørepropper innover. Q-tips skal man aldri bruke sies det. Best å ta en tur til en spesialist eller legen for å se om det er mye der, ellers kan en få et ekstra problem.

 

Info fra NHI.NO :

 

https://nhi.no/sykdommer/orenesehals/indre-ore-og-balanseorganer/tinnitus-oresus/?page=2

Edited by Bergara-Man
tillegg/skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

On 12/2/2022 at 5:58 PM, Sølvrev said:

Bruker du høreapparat? Hvis ikke, få målt hørselen/hørselstapet, og be om å få prøve høreapparater. Svært mange (meg selv inkludert) opplever vesentlig mindre tinnitus når hørselstapet blir korrigert😊!

 

Edit: Siden dette muligens ble litt kort og kryptisk skal jeg ta hele historien. Under bukkejakt på rådyr for drøyt 20 år siden oppstod en skytesituasjon som ga meg akutt tinnitus, en sinusaktig jevn pipetone i frekvensområdet rundt 7000 Hz. Jeg var da bare 48 år gammel. Jeg leste meg opp på forskning rundt fenomenet, og fant en dansk vitenskapelig undersøkelse som konkluderte med at første trinn i behandlingen av tinnitus er å korrigere et hvert hørselstap så fort som mulig. Jeg erfarte at få ØNH-leger hadde noen innsikt i dette, og det var først hos den tredje legen (han hadde også lest undersøkelsen!) at jeg fikk medhold i å prøve høreapparat. Det ga umiddelbar effekt. Når jeg bruker apparatene er tinnitusen som godt som borte. En kollega som hadde en annen form for tinnitus, konstant "fabrikkstøy", opplevde det samme da han fikk høreapparater. Og siden vi er flere eldre her inne, behovet for høreapparater kommer før eller siden, så det er like greit å venne seg til dette hjelpemidlet. Og til slutt, jeg fikk bukken!  

Godt tips. Jeg har selv tinnitus i form av en jevn sinuspipetone med tilhørende hørselstap på rundt 6000 Hz, etter utuktig/uforsiktig omgang med en 357 magnum revolver på slutten av 90-tallet. Det var nok med ett skudd, så satt lyden der for all framtid. Det blir bare verre med åra, og jeg er ikke en gang 50 enda.

 

Jeg fikk imidlertid et eurekaøyeblikk da jeg kjøpte meg et par Sony støydempende hodetelefoner. Da jeg tok dem på og skrudde på støydempinga for første gang begynte jeg nesten å grine, for det ble helt plutselig så stille som jeg ikke kunne huske å ha opplevd noen gang. Trolig noe med "motstøyen" som hodetelefonene genererer, som kompenserer eller dekker over for tinnitusen. En kompis som jobber med lyd syntes også det var rart, men effekten er ubestridelig. Jeg hadde over hodet ikke sett for meg en slik effekt. Nå tar jeg ofte på meg disse, uten musikk, bare med støydempinga på.

 

På skytebana bruker jeg X5A, de tetter bedre rundt hår/caps/briller for meg enn Optime III. Bruker helst briller med tynne, tettsittende stenger, og ikke caps hvis det kan unngås. Hvor godt det tetter er egentlig det aller viktigste, og det er jo individuelt. Hjelper ikke om selve koppen demper 100 dB hvis det ikke er tett.

Link to comment
Share on other sites

fleskebacon skrev (9 timer siden):

Godt tips. Jeg har selv tinnitus i form av en jevn sinuspipetone med tilhørende hørselstap på rundt 6000 Hz, etter utuktig/uforsiktig omgang med en 357 magnum revolver på slutten av 90-tallet. Det var nok med ett skudd, så satt lyden der for all framtid. Det blir bare verre med åra, og jeg er ikke en gang 50 enda.

Jeg mener å huske fra den danske undersøkelsen at effekten av å korrigere hørselstapet med høreapparat er at hjernen får stimulert den del av frekvensspekteret som de mer eller mindre skadede hørselcellene (flimmerhårene) ikke klarer å gjengi tilstrekkelig godt uten dette hjelpemidlet. Tinnitus, som ikke er fysiske lydbølger men som skapes av hjernen, kan mao. skyldes fravær av lydinntrykk. 

 

For ikke å skape helt urealistiske forventninger til høreapparateffekten, ikke alle blir kvitt tinnitusen, men de aller fleste opplever en vesentlig bedring og hos noen blir den helt borte. Jeg har vel knapt møtt en godt voksen jeger eller skytter som ikke har nedsatt hørsel. Ja, de fleste klarer seg helt greit uten hjelp i det daglige, men husk at det kan ta flere år å få fullt utbytte av høreapparater. 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...